Ford zaprezentował Mustanga w 1964 roku, a Caroll Shelby podniósł jego osiągi na torze do niesamowitego poziomu, wprowadzając legendarny model GT350 Competition. W 2015 roku Ford wprowadził specjalną wersję szóstego pokolenia swojego pony cara, nazwaną GT350R. Był to samochód stworzony z myślą o torze, ale wciąż mogący poruszać się po drogach z zarejestrowanymi numerami rejestracyjnymi.
Istnieje kilka różnic między pojazdami o wysokich osiągach a samochodami wyścigowymi. Podczas gdy te pierwsze zazwyczaj oferują szybką jazdę przez krótkie okresy czasu, te drugie są w stanie wytrzymać godziny morderczych przyspieszeń, hamowania i szybkiego pokonywania zakrętów na torze. I takim pojazdem był Mustang GT350R z 2015 roku.
Mustang miał już kilka wersji o wysokich osiągach, ale ta była inna, a różnice w aerodynamice były łatwe do zauważenia. Z przodu umieszczono splitter oraz dolny spoiler, które pomagały przytrzymywać samochód na drodze przy dużych prędkościach, podczas gdy progi miały kształt przypominający schody, co sprzyjało stworzeniu liniowego przepływu powietrza wzdłuż nadwozia. Na błotnikach znajdowały się szersze opony, a na klapie bagażnika wyższe skrzydło jeszcze mocniej dociskało tył auta do nawierzchni. Dodatkowo dyfuzor wspomagał efekt przyziemny.
Wnętrze wyposażone było w parę sportowych foteli z wysokimi boczkami, które były jedyną dostępną opcją. Tylna kanapa została usunięta, aby zmniejszyć wagę. Co więcej, większość materiałów wygłuszających również zniknęła z tego samego powodu. Jednak Ford nadal oferował jednostkę multimedialną oraz klimatyzację na środkowej konsoli jako opcję. Powyżej 8-calowego ekranu dotykowego, producent umieścił dwa wskaźniki z niezbędnymi informacjami dla kierowcy. Na koniec, Ford umieścił logo węża Shelby’ego na kierownicy zamiast niebieskiego znaku.
Pod maską znajdował się silnik V8 z płaskim wałem korbowym, zaprojektowany tak, aby dobrze znosić wysokie temperatury i obroty przez długie okresy czasu. Był połączony z sześciobiegową skrzynią manualną, która przekazywała moc na tylne koła za pośrednictwem ograniczonego poślizgu dyferencjału Torsen.
Ford zaprezentował nowego Mustanga Shelby® GT350R, najbardziej torowego modelu Mustanga, jaki kiedykolwiek stworzono.
W 1965 roku Ford i Carroll Shelby opracowali wersję drogową do wyścigów popularnego Forda Mustanga – model Shelby GT350 Competition. Lżejszy, mocniejszy i z doskonale rozwiniętą zawieszeniem, jest jednym z najbardziej ikonicznych wyścigowych Mustangów w historii.
Nowy Shelby GT350R, który zadebiutuje jeszcze w tym roku, został zaprojektowany i stworzony w tym samym duchu, oferując nigdy dotąd niespotykaną zdolność torową od Mustanga – dzięki innowacjom w aerodynamice, inżynierii podwozia i redukcji wagi.
„Shelby GT350R Mustang to samochód, w którym nie ma kompromisów w dążeniu do maksymalnej sprawności torowej,” powiedział Raj Nair, wiceprezydent Forda ds. globalnego rozwoju produktów. „To czysty samochód drogowy, wykorzystujący technologię i pomysłowość do zapewnienia osiągów, jakich niewielu entuzjastów kiedykolwiek doświadczyło.”
Samochód wyposażony jest w pierwszy na świecie produkcyjny silnik V8 z płaskim wałem korbowym – najbardziej mocny silnik atmosferyczny, jaki kiedykolwiek wyprodukowano w Fordzie – oraz specjalnie dostosowane zawieszenie. Ma zmienione parametry sprężyn i stabilizatorów, obniżoną wysokość zawieszenia, unikalne ustawienia geometrii torowej, zmienione przeguby gumowe i poduszki tłumiące, przeguby kulowe w przednim zawieszeniu, a także zmienioną kalibrację kontrolującą amortyzatory MagneRide.
„Shelby GT350R Mustang to samochód o zwrotności i mocy, jakich oczekujesz na torze,” powiedział Nair. „To nie tylko kwestia mocy. Shelby GT350R to wszechstronny, zrównoważony sportowiec – niezwykle precyzyjny i zwinny.”
Technologia torowa na ulicy
Lekkie felgi z włókna węglowego są standardem w Shelby GT350R, co czyni Forda pierwszym dużym producentem samochodów, który wprowadził tę innowacyjną technologię kół jako standardowe wyposażenie.
Felgi z włókna węglowego były oferowane tylko w nielicznych luksusowych supersamochodach i przyczynią się do osiągów Shelby GT350R poprzez redukcję krytycznej masy nieresorowanej i zmniejszenie bezwładności ruchu. Przednie koła mają wymiar 19×11 cali, a tylne 19×11.5 cali, co zapewnia około 13 funtów redukcji masy nieresorowanej na jedno koło oraz oferuje wyższe poziomy sztywności niż odpowiedniki z aluminium.
Lekkie koła będą założone na opony Michelin Pilot Sport Cup 2 klasy premium, z unikalnym dla Shelby GT350R mieszanką gumy i konstrukcją. Ta kombinacja niezwykle sztywnych i lekkich kół z dedykowanymi oponami zapewnia klientom wyjątkowe czucie układu kierowniczego i poziomy osiągów.
Redukcja wagi w dążeniu do osiągów
Inżynierowie Forda osiągnęli ambitne cele redukcji wagi w modelu Shelby GT350R. Jeśli część nie przyczyniała się do szybszego okrążania toru, była rozważana do usunięcia.
Usunięte elementy to klimatyzacja, system stereo, tylne siedzenia, podłoga bagażnika i wykładzina, kamera cofania oraz zestaw naprawczy opon. Usunięto także rezonatory wydechowe dla oszczędności masy, co pozwoliło uzyskać ostrzejszy dźwięk wydechu.
Shelby GT350R jest o ponad 130 funtów lżejszy od modelu Shelby GT350 Track Pack, który udowodnił swoją wytrzymałość w wielu 24-godzinnych testach torowych.
Dla klientów poszukujących większego komfortu w Shelby GT350R, Ford oferuje opcjonalny pakiet elektroniczny. W skład pakietu wchodzi klimatyzacja w dwóch strefach, 8-calowy ekran dotykowy z nawigacją, system audio z siedmioma głośnikami, lusterka z kierunkowskazami i inne.
Agrresywna aerodynamika
Shelby GT350R zostało zoptymalizowane pod kątem doskonałej aerodynamiki. Szczegóły obejmują wlot powietrza na masce do odprowadzania ciepła i zmniejszenia siły nośnej, osłony podwozia z przodu i z tyłu, agresywny dyfuzor, wentylowane nadkola i wloty powietrza redukujące turbulencje, kurtyny powietrzne kół i boczne wzmocnienia – wszystkie te elementy są obecne w Shelby GT350R, ale zdolność do generowania docisku została zwiększona.
Zmiany w przednim splitterze maksymalizują docisk, podczas gdy nowy, wysokoefektywny tylni spojler z włókna węglowego został dodany w przewidywaniu rywalizacji. Spojler przesuwa środek ciśnienia pojazdu w tył, jednocześnie poprawiając równowagę docisku i siły nośnej – idealne na torze przy dużych prędkościach.
„Wysokoefektywna aerodynamika Shelby GT350R, innowacyjna redukcja wagi i podwozie na światowym poziomie zapewniają naprawdę spektakularne wrażenia z jazdy, które sprawiają, że czujesz się jak profesjonalny kierowca wyścigowy,” powiedział Kerry Baldori, główny inżynier funkcjonalny Ford Performance.
Silnik na światowym poziomie
Nowy silnik V8 o pojemności 5,2 litra z podwójnym wałkiem rozrządu to pierwszy na świecie produkcyjny silnik V8 z płaskim wałem korbowym – konstrukcja, którą zazwyczaj spotyka się tylko w wyścigach lub luksusowych europejskich samochodach sportowych.
W przeciwieństwie do tradycyjnych silników V8, gdzie korbowody są przymocowane do wału korbowego co 90 stopni, ten projekt równomiernie rozmieszcza wszystkie pinów korbowych co 180 stopni, aby zoptymalizować oddychanie silnika przy dużych prędkościach. To najbardziej mocny silnik atmosferyczny produkowany przez Forda, generujący ponad 500 koni mechanicznych i ponad 400 lb-ft momentu obrotowego.
Chłodnica oleju silnikowego, znana tylko z samochodów wyścigowych, utrzymuje temperatury silnika w najcięższych warunkach, podobnie jak standardowa chłodnica dla manualnej skrzyni biegów o sześciu biegach.
Ograniczone poślizgowe mechaniczne różnicowe Torsen o przełożeniu osi 3.73 jest zoptymalizowane pod kątem przyczepności w zakrętach i trakcji na prostych, podczas gdy elektronicznie modulowany chłodnica różnicowego montowanego z tyłu, chłodząca olej, utrzymuje idealne temperatury podczas jazdy po torze.
Dedykowane detale designu R
Oprócz kół z włókna węglowego, większego przedniego splittera i tylnego skrzydła, Shelby GT350R charakteryzuje się wyraźnymi detalami wzornictwa. Zewnętrzne elementy obejmują czerwono malowane zaciski hamulcowe, czerwone linie na krawędziach opcjonalnych wyścigowych pasów oraz oznaczenia Shelby GT350R. Wewnątrz znajdują się kontrastowe czerwone szwy, oznaczenia Shelby GT350R oraz kierownica w kształcie litery D z czerwoną marką na górze.
Nowa era wydajności
Ograniczona produkcja Shelby GT350R będzie dostępna w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie pod koniec 2015 roku i jest jednym z więcej niż 12 nowych pojazdów Ford Performance, które zostaną wprowadzone do 2020 roku.