Ford i Carroll Shelby po raz kolejny połączyli siły, aby stworzyć najsilniejszego Mustanga w historii: GT500.
Współpraca Carrolla Shelbego i Forda nie zaczęła się od razu. Ich związek rozpoczął się, gdy legenda wyścigów wzięła podwozie AC i zamontowała w nim silnik o pojemności 221 cali sześciennych. Później Ford poprosił Shelbego o skonstruowanie wygrywającego samochodu na LeMans, co udało mu się zrealizować. Reszta to historia, a emblemat węża Shelbego pojawił się tylko na pojazdach o wysokich osiągach.
Model GT500 charakteryzował się bardziej agresywnym wyglądem z srebrnym logo węża na czarnej kratce chłodnicy. Aby pomieścić silnik V8 z doładowaniem, samochód miał szeroki garb na masce z trzema wlotami powietrza, które były potrzebne do chłodzenia. Specjalny pakiet aerodynamiczny z dolnym spoilerem, progami bocznymi i ogonem na klapie bagażnika dopełniał całości.
Aby zapewnić pasażerom stabilne siedzenie, Ford Mustang Shelby GT500 był wyposażony w parę sportowych foteli dla podróżujących z przodu. Deska rozdzielcza zawierała nową jednostkę multimedialną umieszczoną na centralnym panelu, podczas gdy zestaw wskaźników składał się z sześciu analogowych zegarów.
Ford Mustang GT500 miał silnik V8 z doładowaniem połączony z solidną, sześciobiegową skrzynią manualną. Inżynierowie SVT dostosowali i ulepszyli kluczowe komponenty podwozia, co sprawiło, że samochód lepiej pokonywał zakręty. Usztywnili zawieszenie, zmienili twardość sprężyn oraz poprawili pięciowahaczową tylną oś sztywną.
Co się dzieje, gdy legenda z Teksasu spotyka się z legendą z Dearborn? Najpotężniejszy Mustang w historii.
Po 40 latach legendarny kierowca wyścigowy Carroll Shelby i Ford Mustang znów razem, a to za sprawą wprowadzenia modelu Ford Mustang Shelby GT500 z 2007 roku.
Współpraca między Shelbym a Zespołem Pojazdów Specjalnych Forda (SVT) zaowocowała natychmiastowym kolekcjonerskim Mustangiem, którego silnik w 5.4-litrowym doładowanym V-8 generuje 500 koni mechanicznych.
Nowoczesna interpretacja Shelby Mustanga z lat 60., Ford Shelby GT500 wykorzystuje zaawansowaną inżynierię, aby osiągnąć osiągi, które uczyniły oryginalnego GT500 królem szos.
Wierny oryginalnemu GT500, będzie dostępny zarówno jako coupe, jak i kabriolet, gdy trafi do sprzedaży latem 2006 roku.
„Kiedy Carroll opracowywał oryginalne GT350 i GT500, chciał stworzyć najpotężniejsze i najbardziej zdolne Mustangi swoich czasów,” mówi Hau Thai-Tang, dyrektor ds. zaawansowanego tworzenia produktów oraz Zespołu Pojazdów Specjalnych. „Naszym celem było stworzenie najpotężniejszego i najbardziej zaawansowanego Mustanga w historii.”
Shelby, jako kamień milowy i inspiracyjny lider zarówno dla wersji koncepcyjnych, jak i produkcyjnych, był pod wrażeniem osiągnięć zespołu.
„Jedną rzeczą jest włożenie 450 koni mechanicznych do egzotycznego supersamochodu,” mówi Shelby. „Drugą rzeczą jest umieszczenie takiej mocy w czymś tak przystępnym jak Mustang. Fakt, że nie tylko osiągnęli swój cel, ale poszli dalej do 500 koni mechanicznych, to niezwykłe osiągnięcie.”
Shelby wie coś o tworzeniu nowoczesnych supersamochodów. Był starszym doradcą w zespole, który opracował i zbudował Forda GT o mocy 550 koni mechanicznych.
Gra w Moc
Jak można się spodziewać, jeśli chodzi o projekt z nazwiskiem Shelbego, sercem samochodu jest to, co znajduje się pod maską. Doładowany silnik V-8 o pojemności 5.4 litra, 32-zaworowy, rozwija się z doświadczeń Forda w strojenie swoich silników modułowych. Moc wynosi solidne 500 koni mechanicznych.
Silnik zasilany jest mieszanką powietrza i paliwa za pomocą doładowania typu „Roots”, które generuje ciśnienie 8.5 psi. GT500 korzysta z żeliwnej jednostki silnikowej. Czerpie z programu Ford GT aluminiowe głowice cylindrów z czterema zaworami, pierścienie tłokowe i łożyska, co dodaje wysokiego poziomu trwałości osiągów do układu napędowego. Na pokrywach wałków rozrządu umieszczono napisy „Powered by SVT”, które dopełniają silnik.
Napęd na koła przenosi 6-biegowa manualna skrzynia biegów. Dla kierowcy sportowego, równomierne rozłożenie biegów oznacza mniejsze „mieszanie” w celu znalezienia „słodkiego miejsca”. Dzięki temu doświadczenie jest satysfakcjonujące na całej szerokiej krzywej momentu obrotowego silnika. Skrzynia biegów o dużej wytrzymałości udowodniła swoją wartość zarówno na drogach, jak i torach, w tym w ostatnich Mustangach Cobra i nowym wygrywającym Mustang FR500C.
Moc wymaga kontroli
Ford Mustang Shelby GT500 kontynuuje dziedzictwo uniwersalnych osiągów, które uczyniły oryginalnego GT500 światowej klasy wyścigowcem na torach i trasach na całym świecie.
Ford Shelby GT500 zaczyna się od solidnych fundamentów Mustanga. Całkowicie nowy Mustang został zaprojektowany od samego początku z myślą o wersjach wydajnościowych, co daje niezwykle sztywną i dobrze zaprojektowaną bazę dla inżynierów podwoziowych GT500.
Inżynierowie SVT dostosowali i unowocześnili kluczowe komponenty podwozia. Udoskonalenia, takie jak zmienione amortyzatory, wskaźniki sprężyn i ulepszone stabilizatory, pomagają Fordowi Shelby GT500 zatrzymywać się i skręcać z taką samą władzą, z jaką przyspiesza.
Ford Shelby GT500 ma niezależne zawieszenie przednie z kolumnami MacPhersona, w którym zastosowano dolne ramiona sterujące Reverse L, oraz tylną oś na solidnym wahaczu w układzie trzech przegubów z sprężynami śrubowymi i drążkiem Panharda dla precyzyjnej kontroli tylnego wału.
Ten projekt zawieszenia tylnego został potwierdzony na torze przez Ford Racing. Ford Racing Mustang FR500C został zbudowany specjalnie na bazie struktury nadwozia Mustanga z 2005 roku i geometrii zawieszenia, aby wziąć udział w serii Grand-Am Cup, klasie wyścigów drogowych dla samochodów opartych na produkcji.
W rywalizacji z najlepszymi z Niemiec i Japonii, Mustang FR500C wygrał swoje pierwsze wyścig w otwierającym sezon na Daytona International Speedway w lutym 2005 roku. Skutecznie zdominował sezon i zdobył mistrzostwo.
„SVT i Ford Racing będą współpracować bliżej niż kiedykolwiek w przyszłych projektach, zwłaszcza w przypadku Mustangów,” mówi Thai-Tang, były pracownik Ford Racing, który był inżynierem wyścigowym w zespole Newman-Haas Racing w 1993 roku.
Aby dostosować tę moc i zdolność prowadzenia, inżynierowie wyposażli Ford Shelby GT500 w jedne z największych hamulców w branży. Czterotłokowe zaciski Brembo są zamontowane na wentylowanych tarczach Brembo o średnicy 14 cali z przodu, a 11.8-calowe wentylowane tarcze z tyłu kontynuują dziedzictwo SVT doskonałego hamowania Mustanga. Przyczepność zapewniają opony wysokowydajne 255/45ZR z przodu i 285/40ZR z tyłu. Koła mają rozmiar 18 cali na 9.5 cala.
Wąż wraca
Jedno spojrzenie wystarczy, by zobaczyć, że to nie jest typowy Mustang Cobra. Złośliwie wyglądający projekt przedniej części obejmuje szerokie górne i dolne otwory w zderzaku z funkcjonalnym splitterem powietrza. Górny wlot powietrza zdobi słynne logo Cobra unoszące się nieco z boku, zamiast centralnie umieszczonego skaczącego konia, jak w innych Mustangach. Z obu stron skośne otwory lamp dodają dramatycznego wyglądu przedniej części.
Wypukła maska ma wyciągi ciepła wystające blisko krawędzi, co sprzyja poprawie przepływu powietrza i aerodynamiki. Powietrze przepływające nad maską wyciąga gorące powietrze z komory silnikowej poprzez kanały dołączone do wyciągów na masce.
„Powściągliwa, zorientowana na wydajność tematyka projektowa SVT stała się od razu rozpoznawalna dla entuzjastów bez krzykliwych elementów stylizacyjnych,” mówi Doug Gaffka, dyrektor ds. projektowania pojazdów Ford SVT. „GT500 robi ogromny krok naprzód, łącząc nowoczesny muscle car Mustanga z klasycznym wyglądem wydajności Shelbego.”
Zespół projektowy Mustanga z 2005 roku czerpał inspirację z klasycznych Mustangów z 1968 roku, modeli, które przekształciły łagodnie usposobionego konia w muscle cara z charakterem. W wizji modelu o wysokich osiągach, zespół testował elementy projektowe GT500 na koncepcie Mustanga GT coupe, który zaprezentowano na targach North American International Auto Show w 2003 roku.
W 2004 roku projektanci dodatkowo rozwijali wygląd GT500 na Mustang GT-R, koncepcie z wyścigową genealogią, który miał na celu zapowiedź kierunku projektowania SVT Mustanga oraz planów Ford Racing, by przywrócić Mustanga do wyścigów drogowych. Ford Shelby GT500 Cobra koncepcyjne coupe zakończyło ten proces projektowania.
Produkcja Ford Shelby GT500 Coupe wchodzi teraz w pełne światło, podkreślona klasycznymi białymi paskami w stylu Le Mans, które biegną wzdłuż górnej części od nosa do ogona. Paski przywołują na myśl Shelby Mustangi, które oznaczały ważną ewolucję Mustanga w latach 60., gdy Ford wprowadził go na tor jako legendę wyścigową. Nomenklatura GT500 jest wyraźnie widoczna w dolnym pasku bocznym, co jest kolejnym odniesieniem do klasycznych Mustangów Shelbego.
W akcentach zaczerpniętych także z przeszłości GT500, na 2007 Ford Shelby GT500 Convertible nie zobaczymy pasów Le Mans. Niemniej jednak, kabriolet będzie miał materiałowy dach, podobny do tych, które można znaleźć w droższych kabrioletach.
„Nie było pasów Le Mans na oryginalnym GT500 Convertible Shelbego, więc postanowiliśmy oddać hołd, nie oferując ich na 2007 Ford Shelby GT500,” mówi Gaffka. „Wybraliśmy także materiał na dach z tkaniny jako kolejny wyraz substancji i autentyczności. Użyta tkanina jest taka sama, jak ta stosowana w 2002-03 SVT Mustang Cobra, Thunderbirdzie, Jaguarze i innych drogich kabrioletach Forda.”
Unikalny tylny zderzak ma dolne listwy inspirowane zintegrowanym tylnym dyfuzorem powietrza Ford GT oraz tylny spojler przypominający klasycznego GT500. Aby oznaczyć współpracę dwóch ikon wydajności Mustanga, GT500 ma oznaczenia Shelbego i SVT.
Każdy błotnik ma zaktualizowany design węża. Grill przedni przedstawia węża przesuniętego na bok zamiast standardowego biegającego konia. „GT500” jest widoczne wewnątrz bocznych pasków, a nazwa SHELBY jest wyraźnie napisana na tylnej pokrywie. Logo SVT można zobaczyć na dekielkach kół, co jest charakterystycznym miejscem dla SVT, oraz na płytkach progowych. Na koniec, medalion między światłami tylnymi odczytuje „Shelby GT500” w centrum obrazu Cobra.
Ulepszenia w kokpicie
Wewnątrz również widać ulepszone poziomy stylu i funkcjonalności. Miejsca prędkościomierza i obrotomierza zostały zamienione, aby zapewnić kierowcom zorientowanym na wydajność lepszy widok na punkty zmiany biegów podczas zmiany przełożeń. Przednie fotele zyskały dodatkowe wsparcie boczne, aby pomóc utrzymać kierowcę w optymalnej pozycji podczas pokonywania zakrętów. Wnętrze dostępne jest w wyborze dwóch kolorów: czarnym lub czarno-czerwonym. Opcja czarno-czerwona obejmuje czerwoną tapicerkę siedzeń i wstawki w drzwiach. Powierzchnie siedzeń wykończone są skórą w obu opcjach.
Napisy Shelby GT500 i obraz Cobra są powtarzane na klapce kierownicy. Za kierownicą wskaźniki mają jasne tła, zgodnie z tradycją SVT. Chromowane akcesoria w kabinie zostały zastąpione satynowym wykończeniem aluminiowym, w tym aluminiowym gałka dźwigni zmiany biegów, która jest dobrze umiejscowiona dla szybkich i pewnych zmian.
SVT i Shelby: Legendy rosną
Z wyglądem i legendą, jaką można by oczekiwać od Shelbego oraz z mocą i osiągami, jakich entuzjaści oczekują od SVT, GT500 wskazuje na nową erę w przyszłości wydajności Forda.
Shelby po raz pierwszy umieścił swoje nazwisko na Mustangach w 1964 roku, gdy poproszono go o wprowadzenie wysokiej wydajności do nowego pony cara. Efektem był GT-350R, lekki, skoncentrowany na osiągach samochód wyścigowy, który dał Mustangowi pierwsze uprawnienia do wydajności. Kolejne Mustang Shelby obejmowały wersję drogową tego samochodu wyścigowego, GT-350, oraz to, co znane było jako Mustang „wynajmowany wyścigowy”, GT-350H, wspólny projekt z korporacją wynajmu samochodów Hertz.
Ostatecznym Mustangiem Shelby z tamtej epoki był GT-500KR, znany jako „Król Drogi”. Zasilany potężnym silnikiem V-8 o pojemności 428 cali sześciennych „Cobra Jet”, GT-500 był jednym z najsilniejszych i najbardziej pamiętnych muscle carów tego okresu. Produkcja Mustangów Shelby zakończyła się w 1970 roku z całkowitą liczbą 14,559 jednostek.
Zespół Pojazdów Specjalnych Forda przywrócił wysoką wydajność do Mustanga w 1993 roku. Po 12 latach, z prawie 80,000 wysokowydajnymi Mustangami na ulicach i całkowitą produkcją pojazdów SVT zbliżającą się do 145,000, SVT jest gotowe na rozwój, z GT500 jako fundamentem dla innych projektów Mustangów o wysokich osiągach.
Łącząc Shelbego i Ford SVT, zaangażowanie firmy w wydajność staje się równie potężne jak kiedykolwiek w jej historii – w tym legendarne czasy „Całkowitej Wydajności” lat 60. Od supersamochodu Ford GT, przez GT500, po odnowiony program części wydajnościowych Ford Racing, wydajność i wyścigi mogą napędzać innowacje i dodawać blasku dumnej spuściźnie marki Ford.
„SVT pozostanie liderem w inżynierii pojazdów wydajnych,” mówi Thai-Tang. „Będzie kontynuować tworzenie nowych, innowacyjnych produktów z wykorzystaniem zaawansowanych procesów, które nie tylko przyniosą ogromną radość zapalonym kierowcom, ale również przyniosą korzyści innym produktom Forda oraz samej Ford Motor Company.”
Wygląd zewnętrzny
2007 Ford Mustang Shelby GT500 to samochód wyczynowy o wyraźnym wyglądzie.
Zespół projektowy nie wykorzystał jedynie elementów dziedzictwa i przyczepił ich do współczesnego Mustanga. Współpracując z zespołem inżynieryjnym, poświęcili się projektowi, który miał poprawić osiągi samochodu.
Na przykład, światła przeciwmgielne zostały usunięte z górnego otworu grilla, gdzie znajdowały się w Mustangu GT. Mniejsze jednostki zostały przeniesione na zewnątrz dolnej części zderzaka, gdzie działają doskonale.
„Odkryliśmy, że pierwotny projekt Shelby Mustanga powstał w odpowiedzi na maksymalizację osiągów samochodu,” mówi Doug Gaffka, główny projektant Mustanga, SVT i Personalizacji Pojazdów. „To samo dotyczy języka projektowego SVT, który ewoluował na przestrzeni lat.”
Kolejnym przykładem, jak forma podąża za funkcją, jest projekt wyciągów ciepła na masce Shelby GT500. Tutaj mogą one skutecznie usuwać ciepło z komory silnikowej – ważna kwestia w samochodzie generującym 500 koni mechanicznych.
„Jest idealnie,” mówi Carroll Shelby o ogólnym wyglądzie samochodu. „Nie zmieniłbym nic. Jest dokładnie tym, czego oczekiwałem od nowoczesnego Shelby Mustanga.”
Inne funkcjonalne dodatki aerodynamiczne do Shelby GT500 można znaleźć z przodu i z tyłu. Tylny spojler dodaje znacznego docisku. Podobnie, przedni splitter powietrza skutecznie redukuje opór.
18 x 9.5-calowe koła noszone przez Shelby GT500 również przypominają te z Forda GT.
Elegancki kabriolet, pasy regalia
Kabriolet Shelby GT500 dzieli cechy z innymi produktami Forda Motor Company z wyższej półki. Zamiast używać winylu na dachu, jak robi to standardowy Mustang, kabriolet GT500 używa tego samego rodzaju materiału, co Ford Thunderbird i Jaguar XK. Dach dostępny jest tylko w czarnym kolorze, aby pasował do przeważnie czarnego wnętrza samochodu.
„Dach ma zdecydowanie elegancki wygląd,” mówi Keith Rogman, menedżer do spraw projektowania SVT. „Mieści się w tej samej kategorii, co pasy: nie sprawiają, że samochód jest szybszy, nie poprawiają aerodynamiki, ale dodają pewnej niematerialnej autentyczności, której nie można zmierzyć.”
Faktycznie, paski nie sprawiają, że samochód jest szybszy, ale odgrywają dużą rolę w jego tożsamości. W wersji coupe, samochód nosi pełne regalia pasków, które Carroll Shelby przyznał oryginalnemu coupe GT500: pasek Le Mans przebiegający przez maskę, dach i tylną pokrywę oraz paski boczne z legendą „GT500”.
Jak oryginalny kabriolet GT500, nowa wersja ma paski boczne, ale rezygnuje z paska Le Mans. Pasek Le Mans, paski boczne lub oba mogą zostać usunięte z coupe. Paski boczne można również usunąć z kabrioletu.
Paski dostępne są w czterech kolorach (Performance White, Vista Blue, Tungsten i Satin Silver), które, z jednym wyjątkiem, można dopasować do co najmniej trzech z siedmiu dostępnych kolorów zewnętrznych. Wyjątek stanowi Vista Blue, który można połączyć tylko z białym kolorem Performance White.
Kolory zewnętrzne obejmują Torch Red Clearcoat (który można połączyć z paskami Performance White lub Satin Silver), Alloy Clearcoat Metallic (z Satin Silver lub Tungsten), Vista Blue Clearcoat (z Performance White lub Tungsten), Performance White Clearcoat (dostępny z paskami Vista Blue lub Tungsten), Tungsten Grey Clearcoat (z Satin Silver), Grabber Orange (z Performance White lub Tungsten) i Ebony Clearcoat (z paskami Performance White lub Tungsten).
„Z wyjątkiem kombinacji Grabber Orange i Tungsten, te kombinacje odzwierciedlają to, co zrobiliśmy przy oryginalnym samochodzie,” mówi Shelby.
Peter Horbury, dyrektor wykonawczy ds. projektowania w Ameryce Północnej, miał okazję przekonać się na własne oczy, jak bardzo ten kolor przyciąga wzrok. „Zdobyłem się na ucieczkę na Woodward Dream Cruise w żółtym prototypie GT500,” powiedział. „Wszyscy wiedzieli, co to jest. Ludzie wychodzili na drogę, żeby robić zdjęcia.”
Wygląda na to, że Carroll Shelby nie jest jedynym, który czuje, że oczekiwania zostały spełnione.
Wnętrze
2007 Ford Shelby GT500 szczyci się ulepszoną wersją wnętrza standardowego Mustanga, zaprojektowaną z myślą o zapalonych kierowcach.
Najbardziej oczywistym elementem są jasne wskaźniki, co jest tradycją w samochodach i ciężarówkach SVT i co może poprawić widoczność w różnych warunkach oświetleniowych. Wskaźniki mają również grafikę SVT.
Uważny obserwator zauważy, że prędkościomierz i obrotomierz nie zajmują tych samych pozycji, co w pozostałych modelach Mustanga. W Shelby GT500 prędkościomierz znajduje się po lewej stronie, podczas gdy obrotomierz po prawej.
„To coś, na czym nalegał zespół inżynieryjny SVT – szczególnie dlatego, że GT500 dostępny jest wyłącznie z manualną skrzynią biegów,” mówi Keith Rogman, menedżer ds. projektowania SVT. „Zmiana miejsc pozwala kierowcy lepiej widzieć obrotomierz podczas zmiany biegów.”
Shelby GT500 ma wykończenie z szczotkowanego aluminium na elementach instrumentów, pierścieniach i uchwytach drzwi. To pomaga zredukować odblaski i dodać odrobinę blasku.
Dodaje Doug Gaffka, główny projektant Mustanga, SVT i Personalizacji Pojazdów: „To jest bardzo zgodne z cechą SVT, która jest substancją. Daje to klientowi bezpośrednią korzyść, a nie tylko ozdobę.”
Usiądź i jedź
Substancja i funkcjonalność są również powodem, dla którego przednie fotele w Shelby GT500 różnią się od innych Mustangów. Dodano wzmocnienia, aby zapewnić większe wsparcie boczne. Pomaga to utrzymać kierowcę w optymalnej pozycji.
Powierzchnie siedzeń są skórzane, a klasyczny wizerunek węża jest wytłoczony na tylnych oparciach foteli. Koło kierownicy owinięte jest skórą i ma unikalne podkładki na kciuki. Pokrycie dźwigni zmiany biegów również wykonane jest ze skóry, a uchwyt hamulca ręcznego jest obity skórą.
Do wyboru są dwie wersje kolorystyczne wnętrza: czarna i czarna z czerwonymi wkładkami w siedzeniach i panelach drzwiowych. Opcjonalny pakiet wykończenia wnętrza GT500 Performance Interior Trim Package zawiera skórzane wykończenie i przeszycie na panelu deski rozdzielczej oraz konsoli centralnej, ulepszone armresty drzwiowe i pokrywy pedałów aluminiowych.
System audio wysokiej wydajności
Radio satelitarne SIRIUS można zamówić z standardowym systemem audio Shaker 500 lub opcjonalnym systemem Shaker 1000. System audio Shaker 1000 osiąga pełne 1000 watów, w porównaniu do 500 watów standardowego systemu. Obejmuje dwa subwoofery jako część 10-głośnikowego zestawu, a standardowo wyposażony jest w gniazdo wejściowe audio. Zarówno system Shaker 1000, jak i 8-głośnikowy system Shaker 500 zawierają radio AM/FM z sześciopłytowym odtwarzaczem CD, który obsługuje MP3.
Wygoda
Wnętrze pełne jest akcentów komfortu i wygody. Manualna klimatyzacja, elektryczne szyby i centralny zamek są standardem. Konsola centralna zawiera nie tylko podłokietnik, ale także przestrzeń do przechowywania. Wnętrze ma także dwa gniazda zasilania oraz dwa uchwyty na kubki.
Zespół Pojazdów Specjalnych Forda pozostawił swój ślad, witając entuzjastów w samochodzie za pomocą jasnych listew progowych z napisem SVT.
Podwozie
Głównym celem dla Shelby GT500 było podniesienie osiągów na nowy poziom. Łatwą drogą do sukcesu byłoby po prostu pozwolenie inżynierom podwozia Zespołu Pojazdów Specjalnych Forda na dostosowanie wysoko ocenianego Mustanga GT i nałożenie na nim stempla legendarnego kierowcy wyścigowego Carrolla Shelbego. Łatwe, prawda?
„Wszystko zależy od tego, co cię satysfakcjonuje,” mówi Tom Chapman, nadzorujący dynamikę pojazdów SVT. „Jeśli chcesz po prostu sprawić, aby Mustang był nieco szczęśliwszy z 60-procentowym wzrostem mocy silnika, to całkiem proste. Jeśli chcesz, żeby dorównał osiągom Mustanga GT przy większym silniku, wymaga to więcej pracy.
„Ale jeśli chcesz dostosować go do zupełnie nowych standardów i być godnym nazwy Shelby GT500, to lepiej przygotuj się do pracy.”
GT500 zachowuje układ zawieszenia Mustanga. Z przodu znajdują się kolumny MacPhersona ze sprężynami śrubowymi, a z tyłu jest oś na solidym wahaczu z sprężynami śrubowymi, drążkiem Panharda, sprężynami zewnętrznymi i stabilizatorem.
Rozkład masy
Z powodu większego silnika, coupe Shelby GT500 ma więcej ciężaru nad przednimi kołami niż standardowy Mustang GT coupe. W GT500 57% ciężaru znajduje się z przodu, a 43% z tyłu. Dla porównania, w Mustang GT 56% ciężaru jest z przodu a 44% z tyłu. Rozkład masy kabrioletu GT500 jest taki sam jak w coupe Mustang GT z powodu mechanizmu dachu elektrycznego za kabiną pasażerską.
Rozmowy przy barze
Choć cięższy przód zazwyczaj skłania samochód do podsterowności lub „pchania”, inżynierowie Zespołu Pojazdów Specjalnych byli w stanie zachować neutralne prowadzenie Shelby GT500 dzięki zastosowaniu sztywniejszych stabilizatorów. Ponadto, tylny stabilizator GT500 jest większy niż w Mustang GT.
GT500 wykorzystuje 34-milimetrowy tubularny przedni stabilizator. Wersje coupe GT500 mają 24-milimetrowy tylny stabilizator, a kabriolety są wyposażone w 20-milimetrowy stabilizator.
„Sztywniejsze stabilizatory zapewniają mniejsze przechyły i dostarczają bardziej agresywnej równowagi prowadzenia,” mówi inżynier dynamiki pojazdu SVT, Dean Martin. „Dodaliśmy także wyższe wskaźniki sprężyn na obu końcach, aby poradzić sobie z większą masą samochodu i zredukować przechyły.”
Moc hamowania
Shelby GT500 ma z przodu hamulce Brembo z czterotłokowymi zaciskami i wentylowanymi tarczami o średnicy 14 cali. Z tyłu GT500 korzysta z układu hamulców z pojedynczym tłokiem o średnicy 11.8 cala z unikalnym materiałem klocków hamulcowych, który jest przeniesiony z Mustanga GT.
„Wybieramy materiał tarcz hamulcowych, który zapewni dobrą wydajność na torze dla klienta, a jednocześnie dostarczy satysfakcjonującą wydajność hamulca ręcznego i cichą pracę,” mówi Chapman.
Opony zarządzają równowagą mocy
GT500 stoi na czterech kołach o rozmiarze 18 cali x 9.5 cala, nosząc opony 255/45ZR18 z przodu i większe opony 285/40ZR18 z tyłu.
„Większe tylne opony pomagają lepiej przenieść potężną moc silnika na nawierzchnię przy przyspieszaniu,” mówi Martin. „Poprawiają także równowagę prowadzenia, gdy przyspieszasz od wierzchołka zakrętu na torze wyścigowym, wykorzystując tyle momentu obrotowego i mocy, ile posiada GT500.”
Precyzyjne prowadzenie
2007 Ford Mustang Shelby GT500 dodaje wzmocnienie, które łączy boczne gumy dolnych ramion ze sobą. Dodano to w celu poprawy trwałości i odczucia kierownicy.
Użyto unikalnej pompy kierowniczej, a mechanizm kierowniczy wykorzystuje unikalny drążek skrętny. Ponownie, te elementy poprawiają odczucie kierownicy i precyzję.
„Chcieliśmy upewnić się, że wprowadzone zmiany odpowiadają wymaganiom entuzjastów,” mówi Chapman. „Dlatego zabraliśmy nasze samochody inżynieryjne nie tylko na tor testowy, ale również na prawdziwe trasy przejazdowe i tory wyścigowe, aby podwójnie upewnić się, że GT500 spełni oczekiwania.”
SVT testowało 2007 Shelby GT500 na Grattan, GingerMan w Michigan, Nelson Ledges w Ohio oraz na Las Vegas International Speedway. Jak długo trwały testy?
„Na tyle długo, byśmy byli zadowoleni,” mówi Chapman. „I na tyle długo, by wywołać uśmiech na twarzy Carrolla Shelbego.”
Układ napędowy
Tak jak wielki silnik GT500 z 1968 roku był krokiem naprzód w porównaniu do GT350, tak 2007 Ford Shelby GT500 o mocy 500 koni mechanicznych i 5.4-litrowym V-8 jest krokiem naprzód w porównaniu do 4.6-litrowego V-8 stosowanego w niegdysiejszym SVT Mustang Cobra.
Nieprzypadkowo 2007 Shelby GT500 ma największy silnik o dużej pojemności zainstalowany w seryjnym Mustangu od 1973 roku.
1995 SVT Mustang Cobra R wykorzystywał silnik V-8 o pojemności 5.8 litra i mocy 300 koni mechanicznych, a wyprodukowano 250 jednostek. 2000 SVT Mustang Cobra R wykorzystał silnik V-8 o pojemności 5.4 litra i mocy 385 koni mechanicznych, a wyprodukowano ograniczoną serię 300 samochodów.
O ile wielki blok, górne rozrządy i cztery zawory na cylinder znacząco przyczyniają się do osiągnięcia 500-konnej mocy silnika V-8 5.4-litrowego Shelby GT500, to doładowanie typu Roots i intercooler są wisienką na torcie. W rzeczywistości, konfiguracja jest podobna do supersamochodu Ford GT, oferując właściwą kombinację klasycznej mocy Forda z wielkiego bloku i nowoczesnej technologii. Korzystając z Forda GT jako wzoru, SVT nadał GT500 więcej mocy niż jakikolwiek fabryczny Mustang w historii samochodu.
„Shelby GT500 oddaje istotę dwóch wielkich nazwisk w wydajności Forda – połączenie współczesnego doświadczenia SVT z doładowaniem oraz dziedzictwa mocy wielkiego bloku Shelby GT500,” mówi Jay O’Connell, główny inżynier pojazdów SVT.
Doładowany silnik o mocy 500 koni
Z mocnym silnikiem 5.4-litrowym V-8 z żeliwa jako punktem startowym, Shelby GT500 dodaje doładowanie typu Roots o ciśnieniu 8.5 psi oraz intercooler chłodzone wodą.
„Doładowanie typu śrubowego, które wykorzystujemy w Fordzie GT, daje ci nieco większą moc w górnych obrotach, a typ Roots jest nieco silniejszy w średnim zakresie obrotów,” mówi O’Connell. Biorąc pod uwagę, że GT500 będzie używany jako codzienny samochód znacznie częściej niż Ford GT, to idealny wybór.”
Dodanie mocy z doładowania to więcej niż tylko prosta modyfikacja. Wnętrze silnika wymaga ulepszenia w celu zapewnienia siły i trwałości. W tym celu, zespół Shelby GT500 korzysta z unikalnych prętów łączących i odkuwanych tłoków, aby sprostać dodatkowym obciążeniom dolnej części bloku.
„Cały system dolotowy jest unikalny,” mówi O’Connell. „Obejmuje to kolektor dolotowy, intercooler, zasilanie paliwem – wszystko.”
Całkowicie nowy kolektor dolotowy pomaga skierować doładowaną mieszankę paliwowo-powietrzną do cylindrów. Niski profil kolektora również skutecznie pakować cały system dolotowy pod specjalną maską z wyciągami powietrza GT500. Paliwo pochodzi z podwójnego elektronicznego przepustnicy o podwójnym otworze, zapożyczonego z programu silnika V-10 o pojemności 6.8 litra Forda.
Aby zarządzać ciepłem generowanym przez 500 koni, inżynierowie opracowali zestaw specyficznych dla GT500 funkcji, w tym maskę z wyciągami powietrza, wysokowydajny aluminiowy chłodnicę, intercooler zamontowany pod sprężarką, chłodnicę wspomagania kierownicy w układzie pętli oraz chłodnicę oleju chłodzonego wodą.
Czterozaworowe głowice z Forda GT
Chociaż doładowanie jest kluczowym elementem w zdolności Shelby GT500 do generowania tak dużej mocy, innym ważnym elementem jest projekt głowic cylindrów z odlewanego aluminium, czterozaworowych, pochodzących z supersamochodu Ford GT.
Wprowadzone zmiany w obróbce znajdują się na zewnętrznych końcach głowic oraz na lewym tylnym kapturze wałka rozrządu, aby dostosować silnik do nadwozia Mustanga.
Opracowane specjalnie dla zastosowań doładowanych, te głowice o wysokiej wydajności wykorzystują porty o wysokim przepływie i specjalnie skalibrowane podwójne wałki rozrządu, aby zapewnić optymalne „oddychanie” silnika, przy jednoczesnym zachowaniu niespodziewanie dobrej wydajności paliwowej i emisji.
Wałki rozrządu i układ zaworów są specyficzne dla Shelby GT500. System napędu wałka rozrządu jest unikalny i zaprojektowany do montażu w komorze silnikowej Mustanga, która jest węższa niż w Fordzie GT. Miska olejowa i pułapka powietrzna są wersją mokrego układu z Mustanga GT. Ford GT korzysta z układu suchego.
Napędzany przez SVT
Dla entuzjastów, prawdziwe piękno każdego samochodu sportowego tkwi w jego silniku. Ta idea z pewnością nie umknęła Carrollowi Shelbyemu, ponieważ Mustangi, które nosiły jego nazwisko, tradycyjnie wprowadzały jego unikalny styl i charakter bezpośrednio do komory silnikowej. Jedną z cech charakterystycznych Shelbego – specjalne pokrywy zaworów z żeberkami z napisem „COBRA Powered By Ford” – szybko stały się obiektem zazdrości wielu właścicieli silników V-8 Forda.
GT500 wyposażony jest w specjalne pokrywy wałków z napisem „Powered by SVT”, aby zasugerować piękno wszystkich tych koni czających się w silniku poniżej. Połączone z czterozaworowymi głowicami cylindrów Forda GT unikalne kolektory wydechowe pomagają lepiej odprowadzać zużyte gazy z cylindrów do dostosowanych tłumików i systemu podwójnego wydechu.
A agresywny dźwięk wydechu, który w codziennych sytuacjach nie jest nachalny, został rzeczywiście dostosowany na zamówienie.
„Testowano, mierząc i oceniając ponad 40 różnych strojen wydechu, aby uzyskać odpowiedni dźwięk,” mówi William Woebkenberg, inżynier z SVT.
Specjalne urządzenie zwane „strojonym wydechem crossover” zostało wprowadzone, aby stworzyć ten wyjątkowy dźwięk. W przeciwieństwie do konstrukcji H-pipe używanej przez Mustanga GT, Shelby GT500 wykorzystuje stemplowanie w kształcie X, aby uzyskać pożądany dźwięk i zwiększyć wydajność mocy poprzez dynamiczne odprowadzanie.
6-biegowa skrzynia biegów
Skrzynia biegów stosowana w 2007 Shelby GT500 jest również rzadkością. Na rynku istnieje niewiele skrzyń biegów, które potrafią poradzić sobie z obciążeniami momentu obrotowego generowanymi przez doładowany GT500, więc inżynierowie decydują się pozostawić sprawdzoną, ciężką wydajność 6-biegowej skrzyni manualnej TR6060.
GT500 wykorzystuje ulepszoną wersję T-56, która po raz pierwszy pojawiła się w 2000 roku w SVT Mustang Cobra R, zasilanym naturalnie oddychającym silnikiem V-8 o pojemności 5.4 litra o mocy 385 koni mechanicznych, a później w superładowanym SVT Mustang Cobra z 2003 roku, którego DOHC 4.6-litrowy silnik osiągnął moc 390 koni. Dla Shelby GT500, 6-biegowa skrzynia manualna będzie przystosowana do maksymalnego wykorzystania szerokiego zakresu mocy 5.4-litrowego silnika doładowanego.
Wtedy i teraz
Samochody sportowe ewoluowały dramatycznie od czasów swojej świetności w latach 60. Pod względem bezpieczeństwa, wydajności i wyrafinowania, dzisiejsze maszyny uliczne przewyższają swoje starsze muscle cary w prawie wszystkich kategoriach. Mimo to, rzadko mówi się o ogromnych postępach w redukcji emisji przy jednoczesnym zwiększeniu ogólnej mocy.
Faktem jest, że GT500 jest łatwo dwa razy mocniejszy niż najbardziej wydajny pakiet V-8 oferowany, gdy Mustang został po raz pierwszy wprowadzony – a jednocześnie produkuje od 100 do 300 razy mniej emisji. Dodatkowo, nowoczesny silnik typu „MOD” V-8 ma prawie 60-procentowy wzrost średniej wydajności paliwowej w porównaniu do odpowiadających mu produktów Forda sprzed 30 lat.
W czasach tzw. ery muscle car, prowadzenie ulicznego potwora z mocą ponad 400 koni było ryzykownym przedsięwzięciem. Kiedy podwójne gaźniki, progresywne połączenia i podwójne zapłony były częścią równania, wydajność odbywała się kosztem prowadzenia. Pracowanie zbyt ubogą lub zbyt bogatą mieszanką – lub z czasem zapłonu lub iskrą poza regulacją – mogło oznaczać, że samochód się „łapał” lub „zapalał”, czasem z gęstym czarnym dymem wydobywającym się z rury wydechowej. Jeszcze gorsza była wydajność paliwowa, większość dużych, potężnych silników V-8 wówczas osiągała od sześciu do dziesięciu mil na galon w typowej jeździe.
Rodzina silników „MOD” Forda produkuje więcej mocy niż jakiekolwiek silniki Forda z przeszłości, jednocześnie osiągając ponad 20 mil na galon na autostradzie i spełniając rządowe standardy emisji spalin LEV-II.
Technologia silników wielozaworowych
Nowoczesna technologia wyścigowa zapewnia interesujące porównanie mocy: GT500 z 5.4-litrowym, doładowanym V-8 produkuje ponad 100 koni więcej przy prawie 100 mniejszych pojemności. Porównaj to z Shelby GT500 z 1967 roku, który miał 355 koni mocy i pojemności 428 cali sześciennych.