FORD Mustang Shelby GT500 2012-2015

FORD Mustang Shelby GT500 2012-2015

Przejdź do galerii zdjęćFORD Mustang Shelby GT500 2012-2015

Ford odświeżył model Mustang GT500 w 2012 roku na rok modelowy 2013, zachwycając rynek i zagrażając swojemu głównemu konkurentowi dzięki potężnej mocy i doskonałym osiągom.

Podczas gdy w 1967 roku Ford wyprodukował pierwszy Shelby GT500, oparty na pierwszej generacji Mustanga, model z 2012 roku bazował na czwartej generacji oryginalnego pony cara. Podobnie jak jego słynny poprzednik, nowy model nie chciał być tylko samochodem na ćwierć mili. Został również zaprojektowany z myślą o osiąganiu doskonałych wyników na torze.

Zewnętrzna strona auta została odświeżona, a wersja GT500 wyróżniała się wentylacją na masce, dając sygnał innym uczestnikom ruchu, że to auto jest potężniejsze niż jakikolwiek inny Mustang. Ponadto, producent dodał nowe lampy LED w kształcie podpisu zarówno z przodu, jak i z tyłu. Bocznie, panele progowe w kolorze nadwozia nadawały samochodowi bardziej stylowy wygląd.

Wewnątrz sportowe siedzenia były ozdobione słynnym logo Shelby Cobra na oparciach. Co więcej, to samo logo zastąpiło klasyczny niebieski emblemat na kierownicy. Jednocześnie deska rozdzielcza zachowała ten sam układ jak w wersjach nieresztowych Mustanga. Dodatkowo, system multimedialny zyskał nowe funkcje ukierunkowane na osiągi. Z tyłu Ford zamontował kanapę dla dwóch osób, która oferowała mniej miejsca niż w innych standardowych Mustangach z powodu rozmiaru przednich siedzeń.

Jednak prawdziwą zmianą był silnik pod maską. Fordowi udało się nie tylko wyprodukować najsilniejszego Mustanga w historii, ale także najsilniejszy produkcyjny silnik V8 na świecie. Jego supercharger o pojemności 2,8 litra zamontowany na silniku o pojemności 5,8 litra był połączony z standardową sześciobiegową manualną skrzynią biegów, z bardzo długim szóstym biegiem, co pomogło Shelby GT500 uniknąć podatku od paliwożernych samochodów w USA. I na koniec, to był samochód mogący osiągnąć prędkość 200 mph (322 km/h)!

Ford Mustang Shelby GT500 z 2013 roku jest gotowy, aby przekroczyć granice, które nie były wcześniej osiągane przez Mustanga, oferując kompletny pakiet zarówno dla codziennych kierowców, jak i entuzjastów torowych, z mocą 662 koni mechanicznych oraz maksymalnymi prędkościami na torze przekraczającymi 200 mph.

„SVT utrzymuje Shelby GT500 na czołowej pozycji technologicznej, wynosząc osiągi samochodów muscle car na nowe wyżyny,” powiedział Hermann Salenbauch, dyrektor ds. Zaawansowanego Tworzenia Produktu. „Zamknęliśmy każdy aspekt osiągów w tym samochodzie – niezależnie od tego, czy chodzi o przyspieszenie 0-60 mph, maksymalną prędkość, czasy na torze czy ćwierć mili. Poza tym, codzienny kierowca również znajdzie w tym samochodzie idealne dopasowanie do swoich potrzeb.”

Silnik V8 o pojemności 5,8 litra z aluminiową blokadą generuje 662 konie mechaniczne i 631 lb-ft momentu obrotowego, co czyni go najpotężniejszym silnikiem kiedykolwiek wyprodukowanym w Ameryce Północnej. Niemal każda część układu napędowego została zoptymalizowana w celu generowania dodatkowej mocy, w tym nowa sprężarka, nowy blok o przekrojach krzyżowych oraz głowice, w pełni wykuty zespół silnika, zaktualizowane profile wału rozrządu, ulepszone uszczelki głowicy, nowy wał napędowy z włókna węglowego oraz ulepszona sprzęgło, skrzynia biegów i oś.

Większa i bardziej wydajna sprężarka, która pomaga w przepływie większej ilości powietrza przez silnik, jest kluczowa dla uzyskania 662 koni mechanicznych. Nowa sprężarka Twin Vortices Series 2300 generuje pojemność 2,3 litra i ma unikalny design dostosowany do silnika 5,8 litra.

Cały system chłodzenia został znacząco zaktualizowany w nowym silniku 5,8 litra. Teraz zawiera wentylator o dużej wydajności, osłonę wentylatora z wysokoprężnymi drzwiami wentylacyjnymi, bardziej wydajny chłodnicę powietrza doładowującego, pompę chłodnicy o wyższym przepływie oraz wymiennik ciepła chłodnicy, którego objętość zwiększono o 36 procent. Te komponenty harmonizują, aby skutecznie rozpraszać ciepło w ekstremalnych warunkach użytkowania.

„Każda zmiana, którą wprowadziliśmy, to poprawa mocy i przepływu powietrza,” powiedział Jeff Albers, lider zespołu SVT Powertrain. „Pozostałe zmiany dotyczą zapewnienia, że części mogą wytrzymać ciśnienia, gdy silnik generuje tę moc.”

Projekt sprężarki obejmuje cztery łby z 160-stopniowym skrętem i ma przełożenie, które obraca się 2,64 razy szybciej niż poprzedni model. Objętość powietrza wlotowego również została zwiększona o 33 procent. Ciśnienie doładowania wzrosło z 9 do 14 psi.

Inne modyfikacje dla poprawy mocy obejmują ulepszony profil wału rozrządu, podobny do Forda GT. Wysokość wałka dla ssania i wydechu została zwiększona dla lepszego przepływu powietrza. Dodatkowo, czerwona linia jest utrzymywana na poziomie 6,250 obr./min, ale pozwala na „over-rev” do 7,000 obr./min przez osiem sekund, co wydłuża czas zmiany biegów, co przyspiesza przyspieszenie, a czasy 0-60 mph i ćwierć mili mogą być szybsze.

Średnica cylindra została zwiększona z 90,5 do 93,5 milimetrów, aby zwiększyć pojemność skokową, a przepływ paliwa wtryskiwacza zwiększono o prawie 10 procent, aby dostarczyć równą ilość paliwa w połączeniu z dodatkowym powietrzem.

Gdy silnik był w stanie generować moc i zwiększono ciśnienia, SVT wprowadziło zmiany, aby zapewnić trwałość silnika w tych warunkach. Wrzeciona zostały przeprojektowane z taperowanym, małym końcem, gdzie łączą się z tłokami. Ten ulepszony projekt bardziej efektywnie wspiera obciążenie na domku tłoka.

Pojemność wentylatora chłodzącego została zwiększona, a dodano wydajniejszy intercooler, aby utrzymać jak najniższą temperaturę powietrza wchodzącego do silnika. Dodano efektywną pompę o dużej pojemności przepływu. Te środki zarządzają temperaturami w ekstremalnych warunkach.

Aby zapewnić, że przepływ płynu chłodzącego jest dobrze zbilansowany pomiędzy cylindrami, blok i głowice zostały nawiercone, aby woda mogła przez nie przepływać.

Jednoczęściowy wał napędowy wykonany z włókna węglowego został ulepszony z obecnego, dwuczęściowego stalowego projektu, co czyni go lżejszym i sztywniejszym, oferując wyższą pojemność momentu obrotowego oraz poprawioną jakość NVH (hałas, wibracje i szorstkość).

„Dzięki wałowi napędowemu byliśmy w stanie wyeliminować jeden element i dodać wystarczającą sztywność oraz pojemność napędu, aby osiągnąć naszą maksymalną prędkość i poradzić sobie z momentem obrotowym,” powiedział Jamal Hameedi, główny inżynier SVT. „Samochód generuje tak dużą moc i moment obrotowy, że musieliśmy przeanalizować cały układ przeniesienia napędu, aby upewnić się, że przesuwa się do kół w sposób kontrolowany.”

Sprzęgło zwiększyło pojemność momentu obrotowego i obrotów, a także wykorzystuje podwójną konstrukcję tarcz. Średnica oraz obciążenie dociskowe zostały zwiększone, a materiał tarczy sprzęgłowej został zmodyfikowany dla dodatkowej odporności na pęknięcia oraz poprawionego transferu mocy.

Innym kluczowym elementem układu napędowego, skrzynia biegów, oferuje ulepszone zębatki, łożyska i obudowę, dzięki czemu może skutecznie zarządzać momentem obrotowym. Ostatnie przełożenie zostało zmienione na 3.31:1, aby zoptymalizować ogólne przełożenie pojazdu w celu dopasowania do wysokiego momentu obrotowego. Każdy bieg, z wyjątkiem czwartego, został zoptymalizowany dla konkurencyjnych wskaźników wydajności.

Silnik również korzysta z nowoczesnej powłoki Plasma Transferred Wire Arc, procesu stosującego kompozytową powłokę o grubości 150 mikronów zawierającą nanocząsteczki na wewnętrznych powierzchniach cylindrów silnika, zastępując tradycyjne żeliwne wkłady, które zazwyczaj stosuje się w aluminiowych blokach silnika.

Nowy silnik jest również zwolniony z podatku od paliwa, dostarczając przewidywane 15 mpg w mieście oraz 24 mpg na autostradzie. To o 5 mpg lepiej niż Chevrolet Camaro ZL1 z 2012 roku.

Funkcjonalne, stylowe ulepszenia

Ulepszenia projektowe na 2013 rok obejmują zupełnie nowe oświetlenie sygnaturowe z dwoma paskami LED, które przyciągają uwagę z przodu i z tyłu. Panele boczne wzdłuż samochodu są teraz w kolorze nadwozia, co dodaje bardziej premium wygląd. Dodatkowo, tył ma nową panel o wysokim połysku czerni między lampami tylnymi oraz dyfuzor, który otacza nowy wydech z czterema końcówkami.

Shelby GT500 z 2013 roku oferuje dwa nowe zestawy felg aluminiowych, w tym unikalne koło dla samochodów z opcjonalnymi pakietami. Felgi 19-calowe z przodu i 20-calowe z tyłu są połączone z oponami Goodyear Eagle® F1 SuperCar G: 2 we wszystkich konfiguracjach.

Odświeżone ciemnym wykończeniem i zaktualizowanymi projektami szprych, felgi wyglądają jeszcze bardziej złowrogo i agresywnie, ale oferują zaletę wyjątkowej lekkości.

Aby uczcić 20. rocznicę SVT, oznaczenia będą używane w całym wnętrzu i na zewnątrz samochodu, aby uczcić wiele lat wydajnych pojazdów. Oficjalne uruchomienie SVT miało miejsce podczas Chicago Auto Show w 1992 roku z ujawnieniem SVT Mustang Cobra z 1993 roku oraz SVT F-150 Lightning. SVT Mustang Cobra z 1993 roku oferował silnik V8 o pojemności 5.0 litra i mocy 235 koni mechanicznych, pokazując, jak daleko produkty się posunęły przez 20 lat.

Znaczące prace zostały wykonane w aerodynamice, aby zapewnić, że Shelby GT500 ma odpowiednią siłę docisku dla wydajności przy wszystkich prędkościach. Przy użyciu zaawansowanej dynamiki płynów obliczeniowych (CFD), inżynierowie byli w stanie dokładnie określić, gdzie powietrze płynie, aby zoptymalizować chłodzenie. Rezultatem jest samochód, który bardziej pewnie prowadzi się na drodze i ma lepszą stabilność podczas jazdy z dużymi prędkościami.

Nowy splitter z przodu oraz czarne, malowane górne i dolne wstawki grilla, które odkrywają chłodnicę, napędzają zmiany funkcjonalnego stylu Shelby GT500. Odkryta chłodnica pomaga skierować powietrze i chłodzi wnętrzności systemów pojazdu. Większy splitter pomaga tworzyć docisk, gdy samochód osiąga maksymalne prędkości.

Inżynierowie stawili czoła konkurencyjnym celom: maksymalnej prędkości, wydajności torowej, chłodzeniu i ekonomii paliwa, i pracowali, aby znaleźć równowagę spełniającą wszystkie potrzeby. Aby zmniejszyć unoszenie, zespół przekształcił górne i dolne kratki grilla oraz opracował zintegrowany deflektor powietrza. Z tyłu, duży flap Gurneya pomaga zredukować unoszenie.

Poprzez zmniejszenie oporu powietrza i stworzenie docisku, obciążenia i momenty działające na przednią część wzrosły. Mapa ciśnienia CFD wskazała, ile obciążenia zostanie nałożone na przednią część nadwozia i pomogła potwierdzić, że plastik nie odkształca się, mocowania mogą to wytrzymać, struktura nadwozia to wspiera, a przód nie opada.

Doskonała jazda

Nowa dynamika jazdy Shelby GT500 została przekształcona, teraz współpracuje z oponami Goodyear. Nowe hamulce Brembo™ z sześciotłoczkowymi zaciskami z przodu oraz nowe felgi również wymagały unikalnego dostrojenia zawieszenia, aby wszystko działało harmonijnie.

Systemy kontroli trakcji i stabilności AdvanceTrac® pomagają kierowcom osiągnąć maksymalną wydajność, niezależnie od tego, czy są na ulicy, czy na torze. Ustawienia oraz poziomy wspomagania kierownicy w ramach wybieralnej kierownicy zostały również dostrojone w celu uwzględnienia zaktualizowanej zawartości w samochodzie.

Oba systemy mogą być całkowicie wyłączone w kontrolowanych sytuacjach torowych, w których wykorzystywana jest maksymalna umiejętność kierowcy, lub w pełni włączone dla bezpieczeństwa podczas normalnej jazdy lub w warunkach słabej przyczepności. Tryb sportowy umożliwia kierowcom intensywną jazdę na torze bez całkowitego wyłączania systemów bezpieczeństwa, pozwalając na bardziej agresywną jazdę, zanim systemy kontroli trakcji i stabilności interweniują.

Ulepszony system hamulcowy Brembo uzupełnia inne zmiany w Shelby GT500 z 2013 roku, zapewniając kontrolę i hamowanie bez zjawiska „fading” w sytuacjach drogowych i wyścigowych. Nowy system ma 380-milimetrowe tarcze z przodu. Z tyłu znajdują się tarcze o średnicy 350 milimetrów. Oba są większe niż w poprzednim modelu.

Nowoczesny, przyjazny dla użytkownika system kontroli startu jest częścią nowej funkcjonalności Shelby GT500. System pozwala kierowcom ustawić wskazówkę obrotomierza na pożądaną prędkość startową w zależności od temperatury opon, nawierzchni drogi lub innych warunków. Naciśnij pedał gazu, a silnik osiągnie ustawioną prędkość obrotową, aż sprzęgło zostanie zwolnione, co pomaga w przyspieszeniu i kontroli pojazdu od stanu zatrzymania.

Iść dalej

Czasami klienci Forda Shelby GT500 chcą cieszyć się swoim samochodem na ulicach. Inne razy po prostu chcą się rozluźnić na torze. Dwa nowe opcjonalne pakiety w modelu z 2013 roku dają im wybór.

„Regulowane tłumiki pozwoliły nam dostosować nasz samochód do pracy na torze bez żadnych kompromisów,” powiedział Kerry Baldori, główny inżynier globalnych pojazdów wydajnościowych Forda SVT. „Wcześniej musieliśmy stroić samochód z myślą o normalnej jeździe. Teraz możemy być tak ekstremalni, jak chcemy w trybie torowym i wciąż oferować klientowi wygodną jazdę na drodze.”

Dostępna jako część opcjonalnego pakietu Performance, funkcja jest uruchamiana na desce rozdzielczej prostym naciśnięciem przycisku. Tryb normalny zapewnia komfortową jazdę po nierównościach drogi. Tryb sportowy podkreśla osiągi, zapewniając poprawiony czas reakcji na torze oraz mniej przechyłów podczas zakrętów i przechyłów podczas hamowania. Ograniczone poślizgi Torsen® również znajdują się w Pakiecie Performance, co pomaga tylnej zawieszeniu dostarczać moment obrotowy i przyczepność w najbardziej wymagających warunkach na torze.

Monotubowy tłumik jest kluczowy w zapewnieniu kierowcom wydajności bez zjawiska „fading” podczas długich okrążeń. Typowe tłumiki ulegają „fadingowi” i miękną, przez co nie radzą sobie zbyt dobrze – projekt monotubowy zapobiega temu.

SVT pracowało z Bilstein™ przez prawie rok, aby dostosować technologię do Shelby GT500, co jest pierwszą produkcyjną aplikacją tego produktu w Ameryce Północnej.

Ograniczone poślizgi Torsen z współczynnikiem obciążenia momentu 2.8:1 pomagają tylnej zawieszeniu dostarczać moment obrotowy i przyczepność w wymagających warunkach na torze. Dyferencjał odgrywa kluczową rolę w poprawie równowagi momentu obrotowego, co zwiększa poziom przyczepności.

Entuzjaści mogą ulepszyć swój Pakiet Performance o dodatkowy Pakiet Torowy dla pełnej wydajności na torze. Opcja ta zawiera zewnętrzny chłodnicę oleju silnikowego, chłodnicę tylnego dyferencjału i chłodnicę skrzyni biegów dla jeszcze większej trwałości. Pakiet chłodzący cyrkuluje również powietrze z obszaru wysokiego ciśnienia stagnacji, mając niskie wpływy na opór i unoszenie. Chłodnice odgrywają kluczową rolę w zapobieganiu przegrzewaniu się kluczowych komponentów w warunkach wysokich prędkości.

„Standardowe systemy chłodzenia są bardziej niż wystarczające dla żywotnej jazdy, ale dla zapalonych wyścigowców czy entuzjastów dni torowych, przewidzieliśmy ulepszony pakiet chłodzący,” powiedział Albers. „Będzie chłodzić samochód w niemal każdych warunkach i pozwoli mu działać zgodnie z jego możliwościami wydajnościowymi.”

Inżynierowie SVT skoncentrowali się na tym, aby coupe z Pakietem Torowym było całkowicie nastawione na wydajność torową. Oznaczało to zapewnienie, że zawieszenie ma doskonałą kontrolę w zakrętach i spadkach przy dużych prędkościach.

Informacje w zasięgu ręki

Kluczem do pomocy klientom Shelby GT500 w pełnym wykorzystaniu wszystkich możliwości jest nowy ekran produktywności. Ekran oferuje opcje menu, dostarczając klientowi ważne informacje dotyczące wydajności pojazdu. Menu nawigowane jest za pomocą pięciokierunkowego przycisku kontrolnego umieszczonego na kierownicy. Wyświetlacz LCD znajduje się pomiędzy obrotomierzem a prędkościomierzem; logo SVT wita klienta przy włączonym zapłonie.

Ekran deski rozdzielczej dostarcza informacji o statusie pojazdu w ważnych parametrach jazdy, takich jak kontrola startu, AdvanceTrac, wybieralna kierownica lub ustawienia tłumika Bilstein. Pojawia się również wskaźnik zmiany biegów, który uruchamia się, gdy osiągnięta jest prędkość obrotowa zmiany biegu.

Unikalnym elementem ekranu produktywności są Track Apps™, które dostarczają metryki wydajności dla kierowców, którzy chcą poddać swoje auto próbie na torze.

Akcelerometr pokazuje, jakie przeciążenia samochód generuje z lewej do prawej. Kierowcy mogą również śledzić swoje najszybsze czasy za pomocą ekranu z timerem przyspieszenia, który oferuje opcje, w tym 0-30 mph, 0-60 mph, 0-100 mph, ćwierć mili i ósemka mili. Dostępne są zarówno automatyczny start, jak i odliczanie z sygnałem startowym do wyścigów.

Ekran wydajności hamulców wskazuje czas i odległość hamowania przy prędkości 60-0 lub 100-0. Ekran wyników/widoków pozwala kierowcom spojrzeć na swoje najlepsze czasy, w tym ich wszystkie najlepsze wyniki. Mogą także przeglądać swoje ostatnie wyniki i zapisane wyniki z timera przyspieszenia i ekranu wydajności hamulców.

Bliższe spojrzenie na podstawowe opcje menu, z których każda może być dostosowana przez klienta:

Ustawienia: Kierowcy mogą
Włączyć i ustawić funkcję kontroli startu
Wybrać tryb tłumika Bilstein
Uzyskać dostęp do ustawień AdvanceTrac
Ustawić odczucia kierownicy – sportowy, standardowy lub komfortowy
Uaktualnić MyColor®
Tryb wskaźnika: Sprawdzanie temperatury/operacji silnika
Stosunek powietrza do paliwa
Temperatura głowicy cylindrów
Temperatura powietrza wlotowego
Temperatura oleju
Temperatura skrzyni biegów
Komputer pokładowy: Liczenie mil
Informacje o dwóch dostępnych podróżach
Czas podróży i przebieg
Ilość zużytego paliwa oraz przebieg na galonie
Ustawienie procentu żywotności oleju
Informacje: Nawigować i przeglądać ostrzeżenia
Ekran kontroli systemu wyświetla informacje takie jak żywotność oleju, godziny pracy silnika, godziny pracy na biegu jałowym i otwarte drzwi
Ostrzeżenia, takie jak „Drzwi lewe otwarte,” mogą być wyświetlane graficznie
Ekonomia paliwowa: Informacje w czasie rzeczywistym
Historia paliwa może być podzielona na trzy okresy czasu
Pięć resetów jest dostępnych do śledzenia historii paliwa
Ekonomia paliwowa wyświetla milę do pustego, a także średni i chwilowy przebieg na galonie
Widok/wyczyszczenie wyników
Specyficzne dla klastra

Shelby GT500 z 2013 roku zawiera również ulepszone funkcje w klastrze, aby dostarczyć kierowcom jeszcze więcej informacji. Prędkościomierz jest teraz ustawiony na 220 mph, a funkcja over-rev pozwala silnikowi działać do 7,000 obr./min przez osiem sekund przed powrotem do 6,250 obr./min.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.