FORD Mustang Shelby GT500 2019-Present

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

FORD Mustang Shelby GT500 2019-Present

Przejdź do galerii zdjęćFORD Mustang Shelby GT500 2019-Present

Na bazie Mustanga najnowszej generacji, zupełnie nowy Shelby GT500 to najpotężniejszy produkcyjny model Shelby, jaki kiedykolwiek stworzono. Oferuje on również najszybsze przyspieszenie i najwyższą moc, jakie kiedykolwiek były dostępne w legalnym na drogi Fordzie Mustangu z oryginalnymi częściami fabrycznymi. Zaprojektowany, aby oferować osiągi superauta na jeszcze wyższym poziomie niż „podstawowy” Shelby GT350, nowy GT500 jest także wyposażony w najszybszą skrzynię biegów, jaką kiedykolwiek oferowano w Mustangu.

Pod długą, rzeźbioną maską kryje się ręcznie wykonany silnik V8 o pojemności 5,2 litra z aluminium, który jest lekko oparty na silniku Voodoo z Shelby GT350, jednak w tym przypadku wał korbowy w układzie płaskoplanowym został zastąpiony bardziej tradycyjnym układem krzyżowym. 760 koni mechanicznych i 625 lb-ft momentu obrotowego są osiągalne dzięki ogromnemu superchargerowi typu roots o pojemności 2,65 litra z chłodnicą powietrze-ciecz.

Zarówno supercharger, jak i chłodnica są elegancko zintegrowane w V silnika, co poprawia reakcję i moment obrotowy przy niskich obrotach. Cała ta moc jest przekazywana wyłącznie na tylne koła przez skrzynię biegów Tremec z podwójnym sprzęgłem, która ma 7 biegów do przodu i potrafi zmieniać biegi w zaledwie nieco poniżej 100 milisekund.

Jak można się spodziewać od samochodu sportowego tej klasy, dostępnych jest różnorodnych trybów jazdy, w tym normalny, pogodowy, sportowy, drag i torowy, nie wspominając o funkcji blokady linii czy kontroli startu, które są dostępne za pośrednictwem wybieralnych aplikacji Track w systemie multimedialnym Forda uConnect.

 Nowy Shelby GT500 – szczytowe osiągnięcie wśród wszystkich pony carów stworzonych przez Ford Performance – spełnia swoje dziedzictwo, oferując ponad 700 koni mechanicznych, co zapewnia najszybsze przyspieszenie drogowe oraz najbardziej zaawansowaną technologię, jaką kiedykolwiek zaprezentowano w Fordzie Mustang.

„Carroll zawsze pracował nad szybszym Shelby, myślę, że zakochałby się w tym Mustangu bardziej niż w jakimkolwiek innym,” powiedział Jim Farley, prezydent Ford Global Markets. „Nowy Shelby GT500, jako artysta w swoim fachu, zaskoczy właścicieli supersamochodów swoją technologią wyścigową Ford Performance, doładowanym silnikiem i wyrazistym stylem.”

W tym roku jesienią dołącza do swojego kuzyna Shelby GT350, Shelby GT500 jest zaprojektowany, aby atakować na wszystkich frontach. Na torze dragowym ma wytwarzać przewidywane ponad 700 koni mechanicznych za pomocą przekładni dwusprzęgłowej klasy premium. Na torze wydajność poprawia się jeszcze bardziej dzięki konstrukcji rodem z wyścigów, niestandardowym oponom Michelin oraz największym tarczom hamulcowym z przodu, jakie kiedykolwiek były dostępne w amerykańskim coupe sportowym. Na ulicy jego groźny aerodynamiczny design oraz technologie kontroli kierowcy Ford Performance czynią każdą chwilę za kierownicą jeszcze bardziej ekscytującą.

Najpotężniejszy samochód produkcyjny Forda w historii

W procesie tworzenia całkowicie nowego Shelby GT500, najszybszego drogowego Mustanga w historii, Ford Performance stworzył unikalny układ napędowy, aby dostarczyć nowe poziomy mocy i momentu obrotowego.

„Dzięki układowi napędowemu na poziomie supersamochodu, nowy Shelby GT500 przenosi szóstą generację Mustanga na poziom wydajności, który wcześniej zarezerwowany był tylko dla egzotyków,” powiedział Hermann Salenbauch, dyrektor globalny programów pojazdów Ford Performance. „Jako Mustang, musi być osiągalny i przewyższać swoje możliwości. W tym celu ustawiliśmy nowy standard wśród amerykańskich samochodów sportowych z naszym najsilniejszym, legalnym do jazdy po drogach samochodem z silnikiem V8 oraz najszybciej zmieniającą bieg przekładnią w historii Mustanga dla maksymalnej precyzji i prędkości.”

Ford Mustang Shelby GT500 jest napędzany ręcznie wykonanym silnikiem aluminiowym o pojemności 5,2 litra z doładowaniem. Aby utrzymać chłodniejsze powietrze dolotowe i zapewnić niższy środek ciężkości, zespół zainstalował odwrócony doładowywacz o pojemności 2,65 litra z intercoolerem powietrze-ciecz schludnie umieszczonym w dolinie silnika V8.

Tak jak Shelby GT350, blok silnika z aluminium ma wbudowane oszczędzające wagę cylindry ze stali i wysokoprzepływowe głowice cylindrów, a także większe, wzmocnione korbowody, ulepszone smarowanie i kanały chłodzące. Pod spodem, strukturalny miska olejowa zwiększa wytrzymałość, redukuje wibracje i posiada opatentowany system aktywnej przegrody, który utrzymuje olej tam, gdzie jest potrzebny.

Aby przekazać moc i moment obrotowy do unikalnego wału napędowego z włókna węglowego, Ford Performance wykorzystał doświadczenia z tuningu dwusprzęgłowej przekładni swojego supersamochodu Ford GT. Zespół wybrał przekładnię TREMEC® 7-biegową, która może zmieniać biegi w mniej niż 100 milisekund – znacznie szybciej niż jakakolwiek skrzynia ręczna. Ta przekładnia dwusprzęgłowa została zaprojektowana z myślą o różnych trybach jazdy, w tym normalnym, pogodowym, sportowym, dragowym i torowym, i aktywuje funkcje takie jak blokada linii i kontrola startu za pomocą wybranych aplikacji torowych.

Nowa ewolucja wydajności Mustanga wywodząca się z Ford GT i Mustang GT4

Aby wykorzystać moc i moment obrotowy najsilniejszego Mustanga w historii, potrzebna jest nowoczesna technologia aktywnego podwozia, opony Michelin przystosowane do jazdy torowej oraz hamulce Brembo® – wszystko dostrojone przez Ford Performance.

Ford Mustang Shelby GT500 korzysta z poprawionej geometrii zawieszenia, nowej jednostki elektrycznego wspomagania układu kierowniczego oraz lżejszych sprężyn spiralnych z przodu i z tyłu. Następna generacja aktywnego zawieszenia MagneRide™ jest wbudowana, wraz z najnowszymi technologiami trybów jazdy od Ford Performance. Efektem jest najwyższe przyspieszenie boczne w historii Mustanga, co przekłada się na lepszą wydajność torową i kontrolę nad pojazdem.

Wykorzystując to zaawansowane podwozie, niestandardowe opony Michelin Pilot Sport 4S oraz bardziej agresywne opony Pilot Sport Cup 2 mają unikalne mieszanki i bieżnik. Aby zapewnić gotowość do torów, dodano ogromne 16-5 calowe (420-milimetrowe) dwuczęściowe tarcze hamulcowe – największe w przypadku krajowych coupe sportowych – oraz większe, sztywniejsze sześciotłoczkowe zaciski Brembo. Dzięki 20% większej powierzchni tarcia niż w Shelby GT350, te hamulce mają ponad 30% dodatkowej masy termicznej w przednich narożnikach.

Dwa pakiety obsługi o rosnących możliwościach oferowane są dla nowego Shelby GT500. Pakiet obsługi dostępny zawiera regulowane mocowania górnych kolumn zawieszenia oraz spojler z płetwą Gurneya. Dla prawdziwie hardcore’owych entuzjastów, dostępny pakiet torowy z włókna węglowego oferuje odsłonięte 20-calowe koła z włókna węglowego o szerokości 11,5 cala, niestandardowe opony Michelin Pilot Sport Cup 2, regulowane odsłonięte skrzydło torowe z włókna węglowego GT4 oraz splitter zintegrowany z płaszczyzną nurkową. Tylnie siedzenie zostało usunięte, aby zmniejszyć wagę.

Funkcjonalny, groźny design dopasowany do know-how Ford Performance

Dzięki zespołowi projektantów, inżynierów Ford Performance i współpracowników motorsportu, w 2020 roku Shelby GT500 ma funkcyjne wygląd torowy, który odpowiada jego zdolnościom wydajnościowym.

„Podwójne otwory grille’a z przodu oraz 50% większy przepływ powietrza przez chłodnicę w porównaniu do Shelby GT350, wraz z najbardziej zaawansowanymi komponentami aerodynamicznymi i dociskiem, jakie kiedykolwiek oferowaliśmy, każdy milimetr designu fastback Shelby GT500 ma na celu poprawę wydajności,” powiedział Melvin Betancourt, menedżer ds. designu Forda.

Te duże, kątowe otwory w grillu i muskularna pokrywa łączą się w groźny, aerodynamiczny design inspirowany nowoczesnymi samolotami myśliwskimi. Szerokie przednie błotniki oraz podwozie mieszczą 20×11-calowe koła specyficzne dla Shelby GT500, proporcjonalnie współdziałające z tylnymi błotnikami dopasowanymi do kół 20×11.5 cala. Standardowy nowy spojler z tyłu i zaktualizowane materiały kompozytowe w dyfuzorze tylnym zapewniają dodatkowe zarządzanie termiczne.

Zespół wykorzystał techniczne centrum motorsportu Forda w Karolinie Północnej oraz tunel aerodynamiczny – w którym testują czołowe zespoły wyścigowe – aby dopracować design Shelby GT500. Otwory w przedniej części są więcej niż podwójne w porównaniu do Shelby GT350, podczas gdy sześć wymienników ciepła zwiększa przepływ powietrza przez chłodnicę o ponad 50%. Ogromny wentyl na pokrywie o wymiarach 31×28 cali ma zdejmowany aluminiowy zbiornik deszczowy dla lepszego wydobywania powietrza oraz zwiększonego docisku.

Więcej rzemiosła, technologii i komfortu dla kierowcy

Kabina Ford Mustang Shelby GT500, stworzona specjalnie do wyścigów, oferuje materiały premium i unikalne wykończenia, które są godne jego światowej mocy. Premium punkty dotykowe obejmują dostępne odsłonięte aplikacje z włókna węglowego na desce rozdzielczej oraz nowe wkładki w panelach drzwiowych wykonane z zamszu Miko® w kolorze Dark Slate z kontrastującym przeszyciem. Dostępne fotele wyścigowe Recaro z mocnymi bocznymi wsparciami i przejściami na pasy bezpieczeństwa oferują najwyższy poziom wydajności. Dla tych, którzy szukają jeszcze większego komfortu, dostępne są fotele z regulacją elektryczną z wstawkami z zamszu Miko.

Nowy Shelby GT500 ma 12-calowy, pełnokolorowy wyświetlacz LCD, a także dostępny jest wysokowydajny system audio B&O® Play z 12 głośnikami dostosowanymi do indywidualnych potrzeb. Całość kontrolowana jest za pomocą 8-calowego ekranu dotykowego SYNC® 3 z funkcjami SiriusXM i FordPass Connect™.

Nowe kolory na rok 2020 obejmują Red Hot, Twister Orange i Iconic Silver. Malowane paski są również dostępne w nowym Shelby GT500.

Kontynuowanie dziedzictwa wydajności Shelby

Dzięki reputacji przekształcania Forda Mustanga w dominujące maszyny wyścigowe, Carroll Shelby, amerykański kierowca wyścigowy i przedsiębiorca, w roku 1967 zbudował model Shelby GT500, pierwszy model pierwszej generacji z modyfikowanym silnikiem V8 428-calowym, inspirowanym triumfem jego zespołu 1-2-3 w Le Mans.

5.2L V8 7AT (770 KM)

ParametrWartość
CylindryV8
Pojemność5163 Cm3
Moc566.3 Kw @ 7300 Rpm
770 Hp @ 7300 Rpm
759 Bhp @ 7300 Rpm
Moment obrotowy625 Lb-Ft @ 5000-7500 Rpm
847 Nm @ 5000-7500 Rpm
Układ paliwowyDoładowany Wtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna180 Mph (290 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h3.1 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów7-biegowa Automatyczna Dct
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze
Rozmiar opony305-315/30Z R20
Długość188.5 In (4788 Mm)
Szerokość76.1 In (1933 Mm)
Wysokość54.3 In (1379 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)62.4X62.4 In (1585 Mm)
Rozstaw osi107.1 In (2720 Mm)
Pojemność bagażnika13.5 Cuft (382 L)

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.