Trzecia generacja europejskiego Forda Rangera została wprowadzona na rynek w 2011 roku. W 2015 roku przeszedł lifting, co podniosło jego rangę z prostego, użytkowego pickupa do pojazdu lifestyle’owego.
Ranger Super Cab z 2015 roku był częścią oferty Forda Rangera i również został odświeżony. Chociaż nie był prawdziwym pojazdem pięcioosobowym, a bardziej dwuosobowym, kontynuowano jego sprzedaż obok pozostałych modeli z pewnymi ulepszeniami.
Na zewnątrz najbardziej rzucającą się w oczy modyfikacją był przedni zderzak, gdzie zainstalowano chromowaną atrapę chłodnicy z trzema szerokimi paskami. Nowe, skośne reflektory zamontowano na błotnikach, podobnie jak w większości SUV-ów dostępnych na rynku. Lusterka drzwiowe miały chromowane obudowy, co podkreślało przygodowy charakter pojazdu, nawet na parkingu.
Wnętrze Rangera Super Cab z 2015 roku było wyposażone w nowy system łączności SYNC 2, który obsługiwany był za pomocą poleceń głosowych. Oferował 8-calowy ekran dotykowy z kolorowymi kątami ułatwiającymi nawigację w menu. Karoseria Super Cab miała standardowe drzwi z przodu oraz pół-drzwi z tyłu, otwierane na zawiasach. W kabinie znajdowały się dwa standardowe siedzenia dla pasażerów z przodu oraz mała ławka z tyłu, przeznaczona do tymczasowego użytku. Była bardziej przydatna jako bagażnik.
Model z 2015 roku był wyposażony w rozwinięcie silnika diesla o pojemności 2,2 litra, który oferowany był w dwóch wariantach mocy: 130 KM i 160 KM. Najwyższa wersja Wildtrak była napędzana tym samym silnikiem pięciocylindrowym o pojemności 3,2 litra, o mocy 200 KM. Poza wersją Wildtrak, wszystkie pozostałe były dostępne z napędem 4×4 na żądanie lub na dwie osie. Wildtrak był dostępny tylko z napędem 4×4.
Nowy, wytrzymały pickup Ford Ranger oferuje klientom lepszą efektywność paliwową, odważny design i nowoczesne technologie, które pojawią się w europejskich salonach już na początku 2016 roku.
Pod flagowym modelem Wildtrak, Ford Ranger wyprzedził konkurencję i stał się najchętniej kupowanym pickupem w Europie w 2015 roku, sprzedając 27 300 pojazdów, co oznacza wzrost o 27 procent w porównaniu do roku poprzedniego.
„Dzięki imponującemu nowemu modelowi Wildtrak na czołowej pozycji, nowy Ford Ranger daje klientom niezrównaną kombinację napędu na cztery koła, wyrazistego stylu i luksusowych funkcji, takich jak system łączności SYNC 2,” mówi Roelant de Waard, wiceprezydent ds. marketingu, sprzedaży i serwisu Forda w Europie. „Ranger jest gotowy na każde wyzwanie – oferując zoptymalizowaną efektywność paliwową, zdolność holowniczą i ładowność, oraz wiodące w swojej klasie zdolności do pokonywania wody.”
Obecny Ford Ranger od momentu debiutu pod koniec 2011 roku generuje szybki wzrost sprzedaży w Europie. Udział Rangersa w rynku Forda w 20 tradycyjnych europejskich krajach wzrósł z 11,7 procent w 2012 roku do 23,6 procent w pierwszych jedenastu miesiącach 2015 roku, co stawia Rangersa na wiodącej pozycji na rynku przed konkurencją, w tym Toyotą Hilux, według najnowszych danych Forda.
Udoskonalone silniki diesla dla wyjątkowej efektywności paliwowej
Nowy Ranger oferuje doskonałą efektywność paliwową, dzięki bardziej efektywnym jednostkom napędowym – wzbogaconym w technologię Auto-Start-Stop, nowe opcje przełożenia końcowego oraz wprowadzeniu elektrycznego wspomagania kierownicy – co pozwala na redukcję zużycia paliwa nawet o 17 procent.
Udoskonaczona gama silników diesla obejmuje warianty o mocy 130 KM i 160 KM najnowszego silnika Forda o pojemności 2,2 litra TDCi – oferując wyższą moc w porównaniu do silników o mocy 125 KM i 150 KM w poprzednim modelu – oraz mocny pięciocylindrowy silnik TDCi o mocy 200 KM. Dostępne są zarówno sześciobiegowe manualne, jak i automatyczne skrzynie biegów, a klienci mogą wybierać pomiędzy wersjami z napędem na cztery koła i napędem na dwa koła. Modele Wildtrak standardowo wyposażone są w napęd na cztery koła.
Wszystkie nowe wersje Forda Rangera osiągają znacznie wyższą efektywność paliwową, przy czym model 160 KM oferuje wyjątkowe wyniki na poziomie 6,5 l/100 km (43,5 mpg) oraz emisję CO2 wynoszącą 171 g/km, co obniża koszty eksploatacji – w porównaniu do 7,8 l/100 km (36,2 mpg) i 206 g/km CO2 w poprzednim modelu.
Zaawansowane technologie łączności i wsparcia kierowcy
Nowy Ranger oferuje szereg nowoczesnych technologii, które pomagają kierowcom pozostać w kontakcie i mieć pełną kontrolę, w tym system łączności SYNC 2, sterowany głosowo, który wyposażony jest w 8-calowy ekran dotykowy z kolorowymi rogami dla łatwej nawigacji w menu.
Szereg technologii wspierających kierowcę zapewnia większą wygodę i komfort, w tym ostrzeżenie o utracie pasa ruchu i pomoc w utrzymaniu pasa ruchu, tempomat adaptacyjny z alertem przed przeszkodą, rozpoznawanie znaków drogowych, asystenta parkowania z przodu i z tyłu, kamerę tylnią oraz standardowy system kontroli stabilności z funkcją zapobiegania przewróceniu się i kontrolą kołysania przyczepy.
Inne zaawansowane technologie obejmują:
- Asystent ruszania pod górę, który pomaga kierowcom pewnie ruszać z miejsca na wzniesieniach, zarówno na pierwszym biegu, jak i wstecznym
- Kontrola zjazdu z góry, która wykorzystuje system kontroli trakcji do pomocy przy zjeżdżaniu po stromych zboczach z zachowaniem stałej prędkości
- Adaptacyjna kontrola ładunku, która dostosowuje system kontroli stabilności w zależności od obciążenia pojazdu
- Wsparcie hamowania awaryjnego, które zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym, aby zwiększyć siłę hamowania, gdy szybko naciśniesz hamulec w sytuacji awaryjnej
Wytrzymały i nowoczesny design
Zaktualizowany design zewnętrzny z odważnym, nowoczesnym wyglądem nadaje nowemu Rangerowi silną obecność na drodze i natychmiastowo sugeruje jego możliwości. Muskulatura nowego nadwozia płynnie przechodzi w mocny, trapezoidalny grill, a dominujące reflektory projektorowe sprawiają, że auto jest od razu rozpoznawalne.
„Gdy przyglądamy się, jak nasi klienci używają swoich pojazdów, ważne jest, aby Ranger wyglądał i działał jak wytrzymałe, niezawodne narzędzie,” powiedział Dave Dewitt, menedżer ds. designu zewnętrznego w Fordzie na region Azji i Pacyfiku. „Zobaczyliśmy szansę, aby nadać projektowi dodatkową dynamikę i podkreślić elementy 'Zbudowane Fordem Wytrzymałymi’, takie jak boczne wloty powietrza – wszystko to z zachowaniem doskonałych właściwości aerodynamicznych Rangera.”
Zaktualizowany design zewnętrzny połączono z stylowym wnętrzem, które tworzy jeszcze bardziej komfortowe, nowoczesne i przypominające wygląd samochodu środowisko dla kierowcy i pasażerów. Mocne poziome linie biegną wzdłuż kabiny, co nadaje uczucie przestronności, podkreślając jednocześnie centralny 8-calowy ekran dotykowy. Za kierownicą nowa deska rozdzielcza z dwukolorowymi wyświetlaczami cyfrowymi dostarcza kierowcom informacji o pojeździe oraz szczegóły dotyczące rozrywki, nawigacji i klimatyzacji w mgnieniu oka.
„Wnętrze nowego Rangera jest eleganckie i nowoczesne, z wyraźnym technicznym akcentem,” powiedział Dewitt. „Podkreślając projekt, wybraliśmy materiały, które są stylowe i atrakcyjne, jednocześnie wystarczająco wytrzymałe, aby sprostać trudnym warunkom pracy. Wnętrze może wyglądać bardziej jak w samochodzie osobowym, ale jest tak samo funkcjonalne jak zawsze.”
Możliwości i wyrafinowanie
Ford Ranger pozostaje jednym z najbardziej zdolnych i wszechstronnych pickupów w swojej klasie. Klienci mogą wybierać spośród trzech typów nadwozia: dwudrzwiowej kabiny regularnej, kabiny Super Cab z dodatkowymi tylnymi drzwiami umożliwiającymi dostęp do drugiego rzędu siedzeń oraz czterodrzwiowej kabiny Double Cab. Każdy typ nadwozia oferuje wytrzymałą skrzynkę ładunkową o dużej pojemności.
Mając zdolność do przejazdu przez wodę o głębokości do 800 mm oraz prześwitem wynoszącym 230 mm, Ranger jest zaprojektowany i skonstruowany, aby z łatwością radzić sobie z najbardziej ekstremalnymi terenami. Kąt podejścia wynoszący 28 stopni i kąt zejścia 25 stopni pozwalają kierowcom czuć się pewnie w pokonywaniu stromych przeszkód.
Wytrzymała, elektronicznie sterowana skrzynia biegów pozwala kierowcom w modelach 4×4 na zmianę z 4×2 na 4×4 wysoka w ruchu za pomocą pokrętła na konsoli środkowej. Dla niskich prędkości momentu obrotowego lub dodatkowego hamowania w dół kierowcy mogą także włączyć niskie przełożenie 4×4, podczas gdy elektronicznie blokowany tylny mechanizm różnicowy pomaga poprawić przyczepność w trudnych warunkach. Te off-roadowe zdolności łączą się z możliwościami holowniczymi wynoszącymi do 3500 kg oraz wyjątkową ładownością do 1260 kg.
Ranger osiąga to wszystko z poziomem wyrafinowania, którego zwykle nie spotyka się w segmencie pickupów. Chociaż obecny Ranger już ustawia standardy w zakresie komfortu jazdy i prowadzenia, inżynierowie Forda dopracowali zawieszenie nowego modelu, aby zapewnić jeszcze większy komfort i lepsze prowadzenie.
Doświadczenie jazdy jest dodatkowo wzbogacone przez system wspomagania kierownicy elektryczną (EPAS), który zapewnia precyzyjne prowadzenie z naturalnym i pewnym odczuciem. W przypadku EPAS, kierownica jest lekka i łatwa w obsłudze przy manewrowaniu w niskich prędkościach, takich jak parkowanie, a precyzyjna przy wyższych prędkościach – z regulacją w zależności od prędkości, kąta kierownicy, sił bocznych i przyspieszenia lub zwolnienia. Eliminując pompę wspomagania kierownicy stosowaną w tradycyjnych systemach, EPAS także przyczynia się do cichszej pracy pojazdu i poprawia efektywność paliwową o około 3 procent.
Nowy Ford Ranger Double Cab nadal posiada maksymalną 5-gwiazdkową ocenę przyznaną w 2012 roku przez Euro NCAP. Ranger jest jedynym pojazdem w swoim segmencie, który otrzymał najwyższą nagrodę od niezależnej instytucji przeprowadzającej testy zderzeniowe.
Wildtrak – najlepszy Ranger
Ranger Wildtrak potwierdza swój status jako najlepszy Ranger dzięki wyjątkowemu, ciemnemu, metalicznemu szaro-srebrnemu wykończeniu nowego trapezoidalnego grilla z charakterystycznymi bocznymi wlotami powietrza. Ten sam kolor akcentowy kontynuuje się na lusterkach bocznych, klamkach drzwi, bocznych wlotach powietrza, szynach ładunkowych i lampach tylnych, co nadaje mu odważny i sportowy wygląd.
Inne ekskluzywne elementy designu w nowym Wildtraku to prostokątne reflektory przeciwmgielne, unikalny sportowy łuk, obręcze kół z lekkich stopów o średnicy 18 cali i odważne grafiki Wildtrak, które wspólnie komunikują nieustraszony zmysł przygody. Nawet charakterystyczny kolor nadwozia Wildtraka został zmieniony, aby wyróżniać się w tłumie, z nowym metalicznym wykończeniem w odcieniu Pomarańczowego Duma.
W środku, pomarańczowy jest używany jako kolor akcentowy, aby dodać sportowego charakteru nowoczesnemu, przypominającemu samochód wnętrzu. Silna pozioma belka biegnąca od drzwi kierowcy do pasażera podkreśla szerokość kabiny i mieści deskę rozdzielczą z dwukolorowymi wyświetlaczami cyfrowymi oraz 8-calowym ekranem dotykowym. Górna część panelu sterowania posiada miękką fakturę z pomarańczowym przeszyciem, co nadaje kabinie luksusowy wygląd, podczas gdy pierścienie wokół wlotów powietrza charakteryzują się unikalnym wykończeniem w kolorze shadow chrome.