Noszący imię swojego większego brata F150 oraz mechanikę (silnik i skrzynia biegów) swojego rodzinnego odpowiednika Edge, Ford Ranger Raptor dumnie stał na własnych, muskularnych nogach.
Przez wiele lat entuzjaści Forda wołali o wersję Raptor. F150 Raptor o mocy 450 KM był uważany za ultimatywnego wojownika szos, który, gdy droga się kończyła, mógł jechać równie szybko jak wcześniej. Jednak w 2018 roku zaprezentowano i wprowadzono na rynek Rangera Raptora dla całego świata.
Z przodu Ranger Raptor miał ten sam design co F150 Raptor, z wyraźnie widocznymi literami FORD na kratce. Zderzak przedni był zamontowany na ramie, co zapewniało większą trwałość. Nowe były również reflektory. Nadkola miały poszerzone obręcze, by pomieścić opony 285/70 R17, to samo dotyczyło tylnych nadkoli. Raptor miał wysokość 1873 mm (73,7″) i szerokość 2180 mm (85,8″). Z boku znajdowały się stalowe stopnie boczne, które mogły służyć jako osłony przy uderzeniu w skały. I to było fabryczne wyposażenie!
W środku Raptor był tym samym Rangerem z kilkoma detalami, które go wyróżniały. Na początku, wyświetlacz TFT pomiędzy wskaźnikami w desce rozdzielczej pokazywał animowany gif „Ford zbudowany do wyzwań”, a w systemie multimedialnym przy uruchomieniu także pojawiał się motyw „Raptor” z kratką w tle. Nazwa Raptor znajdowała się również na oparciach przednich foteli.
Aspekt techniczny to znacznie więcej niż tylko lista danych. Nowe zawieszenie Fox-racing umożliwia większy skok zawieszenia i lepiej radzi sobie z trudnymi warunkami, podczas skoków i lądowań. Wzmocnione zawieszenie zostało zaprojektowane z myślą o trwałości.
Ford Ranger Raptor to doskonały pojazd, zaprojektowany, zbudowany i przetestowany, aby ustanowić nowy standard jako jedyny fabryczny sportowy pickup w regionie Azji i Pacyfiku. Zespół Ford Performance stworzył go z myślą o prawdziwych entuzjastach off-roadu, a Ranger Raptor wzmacnia zobowiązanie Forda do dostarczania wysokiej jakości pickupów naszym klientom.
„Jesteśmy niezwykle podekscytowani i dumni, mogąc oddać ten pojazd do publicznej dyspozycji, a prowadzenie go naprawdę sprawia, że czujesz się jak bohater,” powiedział Jamal Hameedi, główny inżynier Ford Performance. „Zespół Ford Performance z radością rozszerza markę Raptor z naszego flagowego sportowego F-150 na Ranger. Podobnie jak F-150 Raptor, Ford Ranger Raptor opiera się na podstawowych zdolnościach pojazdów, z których pochodzi, i nosi niezapomniane cechy DNA Ford Performance.”
Odważny design
Ford Ranger Raptor wyróżnia się unikalnym wzornictwem zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, które ma praktyczne zastosowanie.
Z przodu, nowa, oszałamiająca atrapa chłodnicy czerpie inspirację z pierwszego na świecie fabrycznego sportowego pickupa off-road, jakim jest F-150 Raptor. Ikoną jest wyraźne oznaczenie FORD, które dumnie znajduje się w designie atrapy, co czyni go nie do pomylenia w momencie wyjeżdżania z chmury kurzu.
System przedniego zderzaka montowany na ramie został zaprojektowany tak, aby oferować wytrzymałość na pustynnych terenach i charakterystyczną obecność. Zderzak przedni zawiera również nowe lampy przeciwmgielne LED z funkcjonalnymi kanałami powietrznymi, które pomagają zmniejszyć opory powietrza.
Korzystając z kompozytowych materiałów, przednie błotniki nie tylko wyglądają na solidne, ale także odporne są na wgniecenia, które często towarzyszą użytkowaniu off-road. Wypukły kształt błotników jest niezbędny do długiego skoku zawieszenia i dużych opon. Opcje kolorystyczne obejmują Lightning Blue, Race Red, Shadow Black, Frozen White, a także unikalny kolor Hero dla Ford Ranger Raptor, Conquer Grey. Kontrastowe akcenty Dyno Grey dodatkowo podkreślają wygląd pojazdu.
Pojazd ma zauważalnie większą postawę z każdego kąta, mierząc imponujące 1873 mm wysokości, 2180 mm szerokości i 5398 mm długości, z szerszymi torami przednimi i tylnymi wynoszącymi 1710 mm. Prześwit zwiększono do 283 mm, podczas gdy kąt natarcia wynosi 32,5°, kąt przejazdu 24°, a kąt zejścia 24°, co czyni go lepszym od wszystkiego, co widziano wcześniej.
Zaczynając od podstawy, boczne kroki są lepsze od innych. Podesty zaprojektowano specjalnie, aby zapobiegały chlapaniu kamieniami na tył pojazdu, a otwory zostały zaprojektowane tak, aby odprowadzać piasek, błoto i śnieg. Główny podest z wysokotemperaturowego aluminium został zaprojektowany z myślą o trwałości, przechodząc testy, w których obciążenie 100 kg było stosowane 84000 razy, symulując ponad 10 lat eksploatacji. Proces dwustopniowego pokrywania obejmuje najpierw malowanie proszkowe, a następnie nałożenie wytrzymałej farby, co daje twardy wygląd, który jest także bardzo odporny na zarysowania, plamy oraz warunki atmosferyczne.
Z tyłu zmodyfikowany zderzak tylny wyposażony jest w zintegrowany hak holowniczy i dwa haki ratunkowe o udźwigu 3,8 tony. Zaktualizowane stylizacje z tyłu obejmują wbudowane czujniki oraz specjalnie zapakowane i stylizowane złącza holownicze. Oferując dużą przestrzeń, skrzynia o wymiarach 1560 mm x 1743 mm została zaprojektowana z myślą o weekendowych eksploratorach, natomiast zdolność holownicza 2500 kg uwzględnia również motocykle terenowe czy skuterki wodne, jak również tradycyjne potrzeby robocze w ciągu tygodnia.
Wewnątrz Ranger Raptor oferuje dopasowane wnętrze w stylu Ford Performance z wysokim poziomem rzemiosła, harmonijnymi kolorami i trwałymi materiałami odpowiednimi zarówno do jazdy w terenie, jak i codziennego użytku. Fotele zostały specjalnie zaprojektowane z myślą o wsparciu w osiągach przy wysokich prędkościach off-road, pozwalając kierowcy na entuzjastyczne prowadzenie, a jednocześnie zapewniają wysoką wygodę na drodze. Zastosowanie technicznego zamszu na siedzeniach dla dodatkowego uchwytu pasażerów pokazuje praktyczność tego wyboru materiału.
Zorganizowano wiele długodystansowych jazd, aby ocenić, jak fotele sprawują się w dłuższej perspektywie, zarówno na autostradach, jak i trasach off-road, aby symulować użytkowanie przez klientów. Dwustopniowa poduszka spełniła wszelkie oczekiwania, zapewniając doskonałe wsparcie boczne i zmniejszając odczucie wibracji podwozia. Osiąga się to dzięki zmodyfikowanej strukturze, z zastosowaniem podparć na plecach fotela dla większego wsparcia.
Po zajęciu miejsca za kierownicą, kierowcy Ford Ranger Raptor zauważą różnice w kokpicie wszędzie tam, gdzie spojrzą, w tym niebieskie przeszycia i wykończenia ze skóry. Zestaw wskaźników ma agresywny design, obejmujący wiele funkcji wspomagania kierowcy. Kierownica różni się wyraźnie; nowe, lekkie magnezowe łopatki zmiany biegów Raptor są łatwo dostępne w pobliżu perforowanych sekcji uchwytu, co pozwala na precyzyjne zmiany biegów w terenie wtedy, gdy jest to naprawdę potrzebne.
DNA Ford Performance odegrało znaczącą rolę w celowym stylizowaniu, w tym znaku 'On-centre’ – czerwonej linii na górze środka kierownicy, która informuje, gdzie znajduje się środek podczas jazdy z dużą prędkością. Kierownica zakończona jest logo Raptor wytłoczonym w obrębie szprychy.
Podwozie, hamulce i zawieszenie
Podwozie Ford Ranger Raptor to unikalna konstrukcja, zaprojektowana tak, aby pojazd mógł podróżować z dużymi prędkościami w terenie i wytrzymać trudne warunki wyścigów off-road.
Innowacyjne nowe tylne zawieszenie typu coilover Ford Ranger Raptor korzysta z układu linki Watta z solidną osią tylną, aby zapewnić lepszą kontrolę boczną w terenie, a także poprawić komfort jazdy.
Projekt ramy uwzględnia nową geometrię dużego zawieszenia, co pozwala na zwiększenie śladów i skoku kół w konstrukcji DNA Raptor. Stworzona, aby wytrzymać wysokie uderzenia podczas zawodów off-road, rama Ranger Raptor składa się z różnych klas stali niskolegowanej o wysokiej wytrzymałości (HSLA). Usztywnione boki ramy wykonane są z wyższej klasy stali HSLA, aby pochłaniać silne uderzenia w terenie.
Z przodu znajdują się wzmocnione wieże amortyzatorów, podczas gdy nowe, specjalnie zaprojektowane zawieszenie tylne typu coilover z zintegrowanym połączeniem Watta pozwala na ruch osi z minimalnym ruchem bocznym. Dwa haki ratunkowe o udźwigu 4,5 tony można znaleźć z przodu, a także wzmocnione belki montażowe do zapasowego koła dla większych, 17-calowych felg Raptor.
System hamulcowy Ford Ranger Raptor oferuje ekstremalną moc hamowania dzięki nowym i specjalnie zaprojektowanym komponentom. Z przodu podwójne tłoczki hamulcowe zostały powiększone o 9,5 mm w średnicy, podczas gdy wentylowane tarcze mają imponujące 332 x 32 mm. Z tyłu Ranger Raptor wyposażony jest w hamulce tarczowe z cylindrem głównym i wspomagaczem, aby zwiększyć skuteczność hamowania. Tylna tarcza 332 x 24 mm jest wentylowana i połączona z nowym tłoczkiem o średnicy 54 mm.
„Niezapomniane doświadczenie jazdy Rangerem Raptor to to, jak daleko można go popchnąć w terenie w porównaniu z innymi dostępnymi pojazdami produkcyjnymi na naszych rynkach, a jednocześnie jeździć jak milioner na drodze,” powiedział Damien Ross, Główny Inżynier Programu Ranger Raptor w Ford Motor Company. „Wszystko w Ranger Raptor opiera się na już znakomitym, wyrafinowanym odczuciu i funkcjonalnej zdolności Ranger, a następnie idzie dalej. Z perspektywy przyjemności z jazdy, to naprawdę wyjątkowy pojazd.”
Zawieszenie Raptor, inspirowane wyścigami, zostało specjalnie zaprojektowane, aby radzić sobie z falistymi terenami przy dużych prędkościach, zachowując pełną kontrolę i komfort. Amortyzatory o czułości pozycyjnej (PSD) zapewniają wyższe siły tłumienia przy pełnym skoku i odbiciu, co umożliwia lepsze zdolności off-road, a mniejsze siły tłumienia w strefie średniego skoku, co zapewnia komfortową jazdę podczas podróży po drogach. Ustawienia te są naprawdę skalibrowane dla najlepszych wyników w obu światach.
Amortyzatory są ekskluzywnie produkowane przez Fox Racing Shox i mają 46,6 mm średnicy zarówno z przodu, jak i z tyłu. Zaprojektowane z myślą o wytrzymałości w terenie, amortyzatory, połączone z długoskokowym zawieszeniem, oferują niezrównane osiągi tłumienia w terenie oraz najwygodniejszą jazdę na drodze dzięki technologii Internal Bypass.
Trzymają je w miejscu górne ramiona z odlewanego aluminium oraz dolne ramiona z aluminium, co umożliwia większy skok zawieszenia i optymalizację pod kątem wydajności i ekstremalnej trwałości w terenie.
Na utwardzonym szlaku
Biorąc pod uwagę bezlitosny teren, dla którego Ford Ranger Raptor został stworzony, potrzebował agresywnego zestawu opon, które utrzymałyby go w stabilności zarówno na drodze, jak i w terenie. Opony BF Goodrich 285/70 R17 zostały specjalnie opracowane dla Ranger Raptor. Każda opona ma średnicę 838 mm i szerokość 285 mm. Projekt oferuje mocne boki, które z pewnością poradzą sobie w każdych warunkach, a super przyczepny bieżnik wydłuża czas przygody właścicieli zarówno na drodze, jak i w terenie, a agresywny wzór bieżnika off-road zapewnia przyczepność na mokrej, błotnistej, piaszczystej i śnieżnej nawierzchni.
Ford Ranger Raptor wyposażony jest również w unikalną ochronę podwozia, aby odchylać przeszkody w terenie. Nowa płyta osłonowa wykonana jest z 2,3 mm stali o wysokiej wytrzymałości i spełnia podwyższone standardy dotyczące wytrzymałości zgodne z wymaganiami Ford Performance. Osłona w kolorze srebrnym zapewnia miejsce na dwa przednie haki ratunkowe. Współpracując z istniejącymi osłonami silnika i przekładni, te trzy elementy chronią takie komponenty, jak chłodnica, elektryczne wspomaganie kierownicy (EPAS), napęd akcesoriów z przodu (FEAD), przedni poprzeczny człon, miska silnika i przedni dyferencjał.
Dostosowany do różnych terenów
Ranger Raptor wyposażony jest w system zarządzania terenem (TMS) oferujący sześć trybów do różnych doświadczeń jazdy, które można wybierać za pomocą dedykowanego pięcioprzyciskowego przełącznika umieszczonego na kierownicy. Każdy tryb został skalibrowany tak, aby zapewnić najlepszą możliwą kombinację technologii współpracujących harmonijnie w celu pokonania wybranego terenu lub stylu jazdy z gracją. Obejmują one:
Tryby na drodze
Tryb normalny – Podkreślający komfort, oszczędność paliwa i łatwość prowadzenia
Tryb sportowy – Reagujący na dynamiczną jazdę na drodze. Oznacza to szybkie, wyraźne zmiany biegów przy wyższych prędkościach obrotowych silnika, aby wspierać reakcję na gaz. Mapowanie reaguje na zwiększone zapotrzebowanie ze strony kierowcy poprzez dłuższe trzymanie biegów i bardziej agresywne redukcje.
Tryby off-road
Tryb trawa/błoto/śnieg – Zaprojektowany, aby inspirować do bezpiecznej i pewnej jazdy na śliskich i nierównych nawierzchniach off-road. Osiąga się to dzięki płynniejszym zmianom biegów i startom na drugim biegu, minimalizując prawdopodobieństwo poślizgu kół.
Tryb błoto/piasek – Reakcja pojazdu dostosowana do optymalnej trakcji i pędu na głębokich, deformowalnych nawierzchniach, takich jak luźny piasek i błoto. Osiąga się to poprzez utrzymywanie niższych biegów z wysokim momentem obrotowym.
Tryb skała – Używany specjalnie do terenów skalistych o niskiej prędkości, gdzie kluczowa jest płynna kontrola.
Tryb Baja – Reakcja pojazdu dostosowana do wysokich prędkości w terenie, tak jak kierowcy potrzebują w słynnym rajdzie Baja Desert. W tym trybie systemy pojazdu, takie jak kontrola trakcji, są ograniczone w zakresie interwencji, aby umożliwić dynamiczną jazdę w terenie bez walki z systemami pokładowymi. Wybór biegów jest optymalizowany dla maksymalnej wydajności, a mapowanie będzie dłużej utrzymywać biegi i bardziej agresywnie redukować.
Moc, która cię poruszy
Napęd Ford Ranger Raptor korzysta z nowoczesnej technologii, aby oferować większą moc i moment obrotowy, lepszą oszczędność paliwa, mniejszą wagę oraz specjalne kalibracje off-road dla silnika, skrzyni biegów, napędu, kierownicy, hamulców i systemu elektronicznej stabilizacji (ESC).
W rewolucyjnym ruchu, mającym na celu zapewnienie niesamowitych osiągów i reakcji, 10-biegowa skrzynia biegów jest połączona z nowym silnikiem diesla 2,0L Bi-Turbo w Ranger Raptor, dostarczającym maksymalnie 213 KM (157 kW) mocy i 500 Nm momentu obrotowego.
Inżynierowie Forda intensywnie testowali nowy napęd, aby potwierdzić jego trwałość.
Testy obejmowały przeprowadzenie 'cyklu termicznego’ na silniku, podgrzewania obu turbosprężarek do momentu ich czerwonego żaru przez 200 godzin bez przerwy. Wytrzymuje to mordercze warunki dzięki łożyskom turbinowym i niskociśnieniowej (LP) turbosprężarce, która jest chłodzona wodą, aby obniżyć temperaturę, uniknąć przegrzania i chronić elementy dolotu powietrza.
Współpracując jako zespół, mniejsza, wysokociśnieniowa (HP) turbosprężarka jest połączona szeregowo z większą, LP turbosprężarką i jest kontrolowana za pomocą zaworów bypass, które decydują o trybie pracy w zależności od prędkości obrotowej silnika. Przy niższych prędkościach obrotowych, obie turbosprężarki działają w szeregach, zwiększając moment obrotowy i reakcję, podczas gdy przy wyższych prędkościach obrotowych, mała turbosprężarka HP jest pomijana, a większa LP dostarcza doładowania, aby uzyskać więcej mocy.
10-biegowa automatyczna skrzynia biegów, zaprojektowana i wyprodukowana przez Forda, jest dzielona z F-150 Raptor i została stworzona z wysokiej wytrzymałości stali, stopów aluminium oraz kompozytów, aby zoptymalizować wydajność i wagę. Posiadanie 10 biegów oznacza szerszy zakres przełożeń, co prowadzi do lepszej przyspieszenia i reakcji. Z większą przestrzenią do optymalizacji odległości między biegami inżynierowie mogą dostosować postępy biegów znacznie skuteczniej niż wcześniej, zapewniając dokładniejszą – i szybszą – możliwość zmiany biegów w górę i w dół.
Nowy system elektroniczny oferuje algorytmy adaptacyjne do programowania zmiany biegów w czasie rzeczywistym, zaprojektowane tak, aby upewnić się, że właściwy bieg jest wybierany w odpowiednim momencie. Unikalna kalibracja skrzyni biegów obejmuje również funkcję 'Live in Drive’, co oznacza, że łopatki zmiany biegów są zawsze dostępne do manualnego wyboru biegów.
Praktyczna technologia w zasięgu ręki
Ford Ranger Raptor oferuje szereg zaawansowanych technologii wspomagania kierowcy (DAT), które można włączyć jednym przyciskiem, które są nie tylko nowoczesne, ale i naprawdę praktyczne w codziennym użytkowaniu.
Na czołowej pozycji w zakresie łączności, SYNC 3 to w pełni zintegrowany system aktywacji głosowej, który pozwala kierowcy korzystać z ulubionych urządzeń, pozostawiając ręce na kierownicy i wzrok na drodze. System nawigacji satelitarnej sprawdza się szczególnie dobrze w terenie, oferując nawet funkcję 'crumb’ do pozostawiania śladów w nieznanych obszarach – idealne dla poważnych entuzjastów off-roadu.
Wysoki poziom aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa został uwzględniony już na etapie projektowania, w tym ulepszona kontrola stabilności Forda z funkcją łagodzenia przewracania.
Rozbudowany system elektronicznej stabilizacji pojazdu (ESC) pomaga także w trudnych sytuacjach zakrętowych i hamowania. Imponujący zestaw technologii obejmuje kontrolę ruchu przyczepy (TSC), pomoc w ruszaniu na wzniesienia (HSA), kontrolę zjazdu ze wzniesienia (HDC) oraz kontrolę dostosowaną do obciążenia (LAC).
Tylny kamerka wyświetlana na ośmiocalowym kolorowym ekranie LCD w połączeniu z tylnymi czujnikami parkowania daje kierowcom pewność przy parkowaniu wszędzie.
Dla wygodnego dostępu, łatwa klapa bagażnika korzysta z nowego systemu mocowania, oferując właścicielowi 66-procentowe zmniejszenie początkowej siły podnoszenia. Inteligentny dostęp, znany również jako pasywne wejście, pozwala właścicielowi na odblokowanie, zablokowanie i uruchomienie pojazdu bez sięgania po kluczyki. Używając sygnału radiowego, pilot pozwala właścicielowi na uruchomienie pojazdu jednym naciśnięciem przycisku oraz aktywację centralnego zamka drzwi i klapy bagażnika. W przypadku wyładowania baterii wbudowane jest kluczy z ostrzem mechaniczne w projekt pilota.
Niezapomniane wrażenia z jazdy
Przechwytując kluczowe możliwości z naprawdę udanego modelu Ranger i uzupełniając to DNA z F-150 Raptor, Ranger Raptor z pewnością przyciągnie uwagę w Australii i na całym świecie.
„To niesamowite, że można osiągnąć ten poziom wydajności i stworzyć pojazd, który zapewnia entuzjastom off-roadu taką adrenalinę,” powiedział Hameedi. „To naprawdę jak motocykl crossowy, skuter śnieżny i ATV połączone w pickupie – to niesamowite, wspaniałe doświadczenie!”