Choć era minivanów w Europie zbliżała się ku końcowi, Ford wprowadził w 2006 roku model S-Max jako rodzinną alternatywę dla Mondeo w wersji kombi.
Nie ma wątpliwości, że minivan oferuje większy komfort podczas długich podróży niż sedan czy kombi. Jednak ze względu na niewielkie odległości, które w większości można pokonać w kilka godzin, minivany szybko stały się przestarzałe. Ford, z drugiej strony, nie chciał odpuszczać.
S-Max charakteryzował się nowoczesną filozofią projektowania, która łączyła długie, zaokrąglone linie z ostrymi, wąskimi krawędziami. Trapezoidalny grill w przednim zderzaku oraz rozszerzone nadkola nadawały samochodowi bardziej agresywny wygląd. Ford musiał wprowadzić dodatkowy zestaw słupków dla przedniej szyby, aby wyeliminować lub przynajmniej zmniejszyć martwy punkt w obszarze przednim. Fałszywe otwory wentylacyjne na przednich panelach podkreślały sportowy charakter pojazdu.
W środku Ford zapewniał miejsce dla maksymalnie siedmiu pasażerów, z dwoma siedzeniami z tyłu przystosowanymi dla mniejszych osób i krótkich dystansów. Producent starał się, aby model dawał poczucie sportowego auta, z nachyloną centralną konsolą, która rozciągała się w stronę konsoli centralnej. W ten sposób porzucił koncepcję minivana jako pojazdu przejściowego.
Pod maską S-Max oferował wybór sześciu silników, z wszystkimi standardowo sparowanymi z manualnymi skrzyniami biegów, chociaż dla wybranych wersji Ford oferował opcję automatycznej skrzyni biegów.
Ford S-MAX
Nowy S-MAX to ekscytująca nowość w ofercie Forda w Europie, który zadebiutuje na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2006 roku. Posiada wiele funkcji komfortu, dynamiki i bezpieczeństwa wspólnych z modelem Ford Galaxy, ale jest wyraźnie różnym pojazdem.
Nowy Ford S-MAX oferuje 5+2 miejsca i charakterystyczny styl, a dostępność 220-konnego silnika Duratec 5-cylindrowego z modelu Focus ST podkreśla jego sportowy charakter. Szereg nowoczesnych technologii skierowanych do kierowcy oraz innowacyjne podejście do siedzeń, przechowywania i elastyczności sprawiają, że S-MAX jest jednym z najbardziej ekscytujących nowych samochodów Forda w historii.
Design Zewnętrzny: Nowy Ford S-MAX to pierwszy produkcyjny model Forda, który zawiera elementy europejskiego języka form 'Kinetic Design’. Jego charakterystyczne linie po raz pierwszy zaprezentowano w koncepcie Ford SAV na Genewie w 2005 roku.
Przedni zderzak nowego Forda S-MAX charakteryzuje się wyraźnie nachyloną atrapą oraz dynamicznymi reflektorami, co nadaje mu zdecydowany wygląd. Światła przeciwmgielne umieszczone są w górnej części przedniego zderzaka, co potęguje sportowy charakter pojazdu. Smukła górna kratka jest uzupełniona dużym odwróconym trapezem poniżej obszaru tablicy rejestracyjnej, co jest znakiem rozpoznawczym Forda, dodającym agresji do frontu pojazdu.
Po każdej stronie dolnej kratki widoczne są charakterystyczne „żebra”, przypominające wloty powietrza, które nadają pojazdowi unikalną tożsamość.
Sportowa sylwetka nowego Forda S-MAX jasno ukazuje, na czym polega podejście Forda do 'kinetycznego designu’: szybka linia dachu architektonicznie łukowa, wyraźnie zaznaczone nadkola z otworami wentylacyjnymi oraz charakterystyczne uwypuklenie na tylnych słupkach okiennych jasno akcentują dynamiczny charakter pojazdu. Opcjonalny panoramiczny dach zapewnia pasażerom widok na niebo i dopuszcza dodatkowe światło dzienne do wnętrza pojazdu.
Design Wnętrza: Tak jak indywidualny styl zewnętrzny odzwierciedla różne cechy S-MAX i nowego Galaxy, mimo że dzielą wspólną architekturę, wnętrza obu samochodów są również wyraźnie różne.
Nowy elastyczny system siedzeń i wiele innowacyjnych rozwiązań nadają wnętrzu S-MAX swój własny charakter.
Elastyczność przy pełnej liczbie miejsc: Ford FoldFlatSystem (FFS): Nowością w tym segmencie jest Ford FoldFlatSystem (FFS). Siedzenia w drugim rzędzie oraz opcjonalne siedzenia w trzecim rzędzie nie muszą być usuwane z samochodu, aby uwolnić dodatkową przestrzeń na bagaż. Siedzenia składają się indywidualnie, tworząc płaską podłogę, co daje do 32 możliwych konfiguracji miejsc, wszystkie osiągalne z łatwością. W S-MAX dostępna jest opcjonalna trzecia rząd miejsc, co sprawia, że jest to samochód 5+2. Trzeci rząd siedzeń S-MAX został zaprojektowany z myślą o pasażerach o wzroście do 1,8 metra.
Poczucie kokpitu: W S-MAX kierowca cieszy się bardziej 'kokpitową’ pozycją siedzącą niż w tradycyjnym MPV. To z pewnością sprawia, że jazda jest bardziej angażująca, a to odczucie wzmocnione jest konsolą z przepływem powietrza i sportowymi fotelami.
Przy projektowaniu wnętrza S-MAX, projektanci mieli do dyspozycji o 127 mm więcej długości niż w oryginalnym Ford Galaxy (4,768 mm vs. 4,641 mm). Zwiększenie szerokości o 60 mm (1,854 mm vs. 1,794 mm) to kolejny składnik receptury na pojazd przyjazny pasażerom i do przechowywania. Projektanci zapewnili również dużo miejsca nad głowami, przy jednoczesnym zmniejszeniu całkowitej wysokości pojazdu o 83 mm (1,607 mm vs. 1,692 mm), co nadaje sportowej sylwetce nowego S-MAX. Szerokość ramion w S-MAX wynosi 1,531 mm, co stanowi najlepszy wynik w klasie, w porównaniu do oryginalnego Galaxy, wzrosła o 27 mm.
Wspierające i komfortowe siedzenia: Odpowiadając na poczucie kokpitu, Ford S-MAX oferuje 8-mio punktowe elektrycznie regulowane sportowe siedzenie dla kierowcy. Umożliwia ono osobne regulacje wysokości siedziska, kąta nachylenia oparcia oraz przesuwania do przodu/tyłu. Siedzenie ma dużą podróż (319 mm), aby pomieścić pasażerów w zakresie wzrostu wynoszącym 97,5 procent, zapewniając, że prawie każdy znajdzie wygodną pozycję siedzącą. W zależności od serii dostępne jest również ręcznie regulowane siedzenie z 6-stopniową regulacją i wsparciem lędźwiowym.
Przestronność i komfort dla pasażerów drugiego rzęd: W porównaniu do poprzedniego Galaxy, S-MAX oferuje pasażerom drugiego rzędu podniesioną wysokość siedziska o 64 mm, 60 mm więcej miejsca na nogi aż do lidera w klasie 1,062 mm i więcej miejsca na ramiona (1,535 mm w porównaniu do 1,523 mm). Dodatkowo każde z trzech indywidualnych siedzeń można regulować niezależnie. Aby zapewnić jeszcze bardziej zrelaksowaną postawę podczas długich podróży, drugie rzędy siedzeń posiadają udoskonalony system recline z niższym punktem obrotu. Przy pochylaniu oparcia, siedzisko automatycznie instaluje się w dół.
Zaawansowana wentylacja i klimatyzacja: Klimatyzacja jest standardowym wyposażeniem we wszystkich nowych modelach S-MAX, a do maksymalnej kontroli klimatu wewnątrz pojazdu dostępny jest system podwójnej Elektronicznej Automatycznej Kontroli Temperatury (EATC). System EATC wyposażony jest w oddzielne sterowanie temperaturą dla kierowcy, pasażera z przodu oraz pasażerów drugiego rzędu.
Interfejs człowiek-maszyna (HMI): Dwa zestawy zaawansowanych przełączników przegubowych umieszczonych na kierownicy w połączeniu z łatwym w odczycie wyświetlaczem centralnym zestawu wskaźników tworzą podstawę dla najnowszej generacji HMI Forda. HMI jest standardem we wszystkich modelach Ford S-MAX. Jest prosty i intuicyjny w obsłudze, dzięki nowo opracowanemu systemowi dźwiękowym. Kategorizesuje on każdy dźwięk ostrzegawczy według jego celu, co daje kierowcy większą kontrolę nad otrzymywanymi ostrzeżeniami akustycznymi.
Wyjątkowa wszechstronność: Oprócz Ford FoldFlatSystem (FFS), kilka punktów mocowania znajduje się wzdłuż podłogi i po bokach pojazdu, co pomaga zabezpieczyć przedmioty umieszczone w tylnym bagażniku. Przy wszystkich siedzeniach w pozycji, S-MAX oferuje imponujący wzrost objętości bagażowej o 18 procent w porównaniu do oryginalnego Galaxy (285 litrów vs. 235 litrów). Pozwala to na przewóz bagażu nawet przy pełnym obłożeniu siedzeń. Maksymalna pojemność bagażowa wynosi imponujące 2,000 litrów (wszystkie tylne siedzenia złożone, załadowane do sufitu). Po złożeniu wszystkich tylnych siedzeń na płasko, powierzchnia ładunkowa ma głębokość 2 m i szerokość 1,15 m.
Przesuwana podłoga ładunkowa dla łatwego załadunku: Zamiast trzeciego rzędu miejsc, klienci mogą zamówić opcjonalną przesuwaną platformę ładunkową w nowym S-MAX. Ta funkcjonalność ułatwia załadunek zakupów lub bagażu. Przy otwartych drzwiach tylnych, platforma może być wysunięta o 48 cm. Następnie przesuwa się z powrotem do pojazdu ruchem szuflady po zakończeniu załadunku.
Miejsce na życiowe niezbędniki: Nowy S-MAX oferuje dużo przestrzeni, z 26 różnymi schowkami. Ford nie tylko chciał spełnić podstawowe wymagania dotyczące przestrzeni do przechowywania. Jego celem było zapewnienie dodatkowej funkcjonalności oraz wysokiej jakości wykonania. Łącznie pojemność schowka S-MAX wynosi do 90 litrów.
Audio i komunikacja: Ford S-MAX można wyposażyć w różnorodne systemy audio i komunikacyjne wysokiej jakości, a zamontowane na kierownicy przełączniki przegubowe zapewniają pełną kontrolę nad systemem HMI. W zależności od rynku oraz serii można wybrać odtwarzacz radiowy/kasetowy stereo lub odtwarzacz CD stereo, w tym 6-zmianowy automatyczny. Dostępny jest również system multimedialny DVD, wyposażony w ekrany LCD umieszczone w tylnej części zagłówków przednich siedzeń.
Wyjątkowe bezpieczeństwo: Ford wyposażył S-MAX w imponujący zestaw aktywnych i pasywnych funkcji bezpieczeństwa – wiele z nich pojawia się po raz pierwszy w modelu Ford.
S-MAX posiada ulepszoną wersję inteligentnego systemu ochrony Forda, w tym nową poduszkę powietrzną dla obszaru kolan kierowcy. Nowe systemy bezpieczeństwa wprowadzone w S-MAX obejmują jego interaktywną kontrolę dynamiki pojazdu (IVDC), całkowicie nowy system zawieszenia aktywnego, który integruje: