Fordowi zajęło prawie siedem lat, aby wprowadzić do swojego zwinnego modelu Ka dobry silnik oraz dostroić zawieszenie, aby jazda nim była bardziej przyjemna.
Model Ka zadebiutował w 1997 roku i stał się odpowiedzią na modę na stylowe pojazdy w mini-segmencie. To samochód, który domagał się uwagi swoim zaokrąglonym kształtem i bąblowatą sylwetką. W 2003 roku segment hot-hatchy w kategorii mini zaczął się rozwijać, a czołowi producenci z Francji, tacy jak Renault z modelem Twingo i Citroën z C2, przewodzili stawce.
Na zewnątrz Ford odświeżył wygląd małego samochodu, wprowadzając niektóre elementy znane z wersji kabriolet, StreetKa. W odróżnieniu od zwykłego Ka, SportKa oferował inny, prostokątny kształt świateł oraz zestaw trójkątnych świateł przeciwmgielnych w zderzaku. Ford zainstalował szerszy i wyższy grill w dolnym zderzaku, aby poprawić chłodzenie silnika. Mały hot-hatch miał ten sam zderzak co StreetKa z centralnie umieszczonym światłem cofania z tyłu.
W środku producent dokonał kilku zmian, aby samochód wydawał się bardziej sportowy. Z przodu znajdowały się fotele kubełkowe z wysokim oparciem. Zestaw wskaźników był taki sam jak w zwykłym Ka, jednak w desce rozdzielczej zamontowano standardowy obrotomierz.