Na tej samej platformie, co pięćsetka, którą zastąpił, Taurus ponownie wykorzystał starą nazwę, aby ożywić pełnowymiarowy sedan Forda w 2006 roku jako model na 2007 rok.
Choć nie był to całkowicie nowy pojazd, Taurus piątej generacji zyskał na rynku dzięki popularności marki i atrakcyjnemu stylowi zewnętrznemu. Główna forma pojazdu pozostała taka sama, jednak obie końcówki zostały znacząco zmienione na lepsze. Taurus oraz jego poprzednik byli pierwszymi pełnowymiarowymi sedanami produkowanymi przez Forda w USA, które charakteryzowały się w pełni niezależnym zawieszeniem i systemem napędu na wszystkie koła. Platformę opracował Volvo, zanim amerykańska marka zakupiła ją w 1999 roku.
Z przodu Taurus przyjął design poziomej atrapy grilla z trzema belkami, który już wcześniej był stosowany w innych pojazdach z gamy marki, w tym w SUV-ach i ciężarówkach. Nowa konstrukcja reflektorów z opadającym przodem i zaokrąglonymi powierzchniami była bardzo atrakcyjna dla klientów. Dwa fałszywe wloty powietrza na przednich błotnikach zwiększały widoczność samochodu. Przezroczysta soczewka przykrywała trójkątne światła tylne z lampą cofania na górze.
W środku Ford zaprojektował przestronną kabinę z zakrzywioną deską rozdzielczą. Na środkowej konsoli producent zamontował system infotainment o nazwie SYNC, opracowany wspólnie z Microsoftem, który umożliwiał dobrą łączność z telefonami komórkowymi i innymi urządzeniami pamięciowymi. Obsługa głosowa była łatwa do zrozumienia w cichym wnętrzu. Długa lista funkcji bezpieczeństwa sprawiła, że Taurus zdobył pięć gwiazdek w testach zderzeniowych NHTSA.