GMC wprowadziło nową generację ciężarówek klasy heavy-duty w 2008 roku, starając się utrzymać swoje flagowe modele w obliczu światowej recesji finansowej w latach 2007-2009.
General Motors stworzył linię modelową 3500HD w kilku wersjach nadwozia, z czego niektóre były przeznaczone dla profesjonalistów. Był to najcięższy pojazd, który można było prowadzić bez posiadania licencji CDL i spełniał wszelkie potrzeby rodziny. Wersja Crew Cab oferowała dużo miejsca na tylnej kanapie, co pozwalało na komfortowe podróżowanie pięcioosobowej rodzinie w podróży po kraju z przyczepą z tyłu.
GM zaprojektował wersję 3500HD z myślą o pracy, co było widoczne w jej konstrukcji. Przedni pas był wysoki, z dużymi, prostokątnymi reflektorami i kierunkowskazami umieszczonymi w rogach. W zależności od opcji wykończenia, zderzak mógł być czarny, w kolorze nadwozia lub chromowany. Sierra 3500HD Crew Cab miała cztery standardowe drzwi. Dzięki aluminiowym stopniom z boku, dzieciom łatwiej było wsiadać do środka. GM wyprodukowało czterodrzwiową Sierrę, z jedną opcją łóżka, w przeciwieństwie do modeli z krótszą kabiną, które były dostępne z długą lub krótką przestrzenią ładunkową.
Wnętrze GMC oferowało opcję ławki z przodu, podczas gdy większość wersji wyposażeniowych miała dwa fotele dla kierowcy i pasażera oraz ławkę dla trzech osób z tyłu. Producent zainspirował się górnym poziomem wyposażenia (i niektórymi elementami) Cadillac’a, instalując drewniane wykończenia i potężne systemy nagłośnienia.
GMC twierdziło, że najchętniej wybieraną wersją była wersja z silnikiem diesla o pojemności 6,6 litra Duramax, który miał wystarczający moment obrotowy, aby ciągnąć dom, a dzięki systemowi hamowania silnikiem oszczędzał klocki hamulcowe. Wszystkie wersje silnikowe przekazywały moc na tylną oś lub na wszystkie cztery koła. Dotyczyło to głównie całej serii 3500HD.
General Motors wprowadza nowego Chevroleta Silverado i GMC Sierrę z 2007 roku, które to pojazdy ciężarowe mają zupełnie nowe, różniące się od siebie wzory zewnętrzne, dwa unikalne wnętrza oraz wiodącą w klasie moc i efektywność. Przekształcone modele posiadają charakterystyczne projekty zewnętrzne i wewnętrzne, które wyróżniają je na tle lekkich ciężarówek, a także oferują wybór silników benzynowych i diesla. Ich możliwości zostały rozszerzone, aby uzupełnić nowe, wiodące w klasie i unikalne funkcje.
Silverado i Sierra są dostępne w różnych modelach 2500HD (ciężarówka ¾ tony) oraz 3500HD (ciężarówka 1 tony), co potwierdza blisko 100-letnie dziedzictwo GM w produkcji ciężarówek. Modele z 2007 roku oferują niespotykaną dotąd wydajność, możliwości i wykończenie. Silverado dostępny jest w wersjach WT, LT oraz LTZ; Sierra w wersjach WT, SLE oraz SLT – wszystkie z różnymi wyglądami i wnętrzami.
„W branży nie ma szerszej, mocniejszej ani bardziej zdolnej oferty ciężarówek,” powiedział Gary White, wiceprezydent GM North America oraz dyrektor linii pojazdów ciężarowych. „Oprócz możliwości i funkcjonalności, których oczekują nasi klienci, nowe ciężarówki Silverado i Sierra z 2007 roku łączą świetne wykończenie z zaskakującą dbałością o szczegóły.”
Oferta konfiguracji – trzy style kabin, trzy style skrzyń ładunkowych i pięć długości rozstawu osi – zapewnia ogromny wybór. Niektórzy producenci ciężarówek nie oferują nawet modeli ¾ tony lub 1 tony. A wśród tych, którzy to robią, ciężarówki Silverado i Sierra HD oferują wiele najlepszych w klasie możliwości, w tym 18 500 funtów (8392 kg) całkowitej dopuszczalnej masy pojazdu dla modeli z silnikiem benzynowym V-8 oraz 13 000 funtów (5897 kg) dla konwencjonalnych przyczep, co umożliwia platforma nowego zaczepu o dużej pojemności. Maksymalna zdolność holowania wynosi 16 700 funtów (7575 kg) przy użyciu zaczepu piątej osi.
„Dziedzictwo ciężarówek GM opiera się na obietnicach funkcjonalności i niezawodności,” dodał White. „Nowe ciężarówki Silverado HD i Sierra HD oferują wyjątkowe możliwości, jednocześnie budując reputację, która uplasowała ciężarówki GM na szczycie wielu ankiet jakościowych.”
Modele Chevy Silverado i GMC Sierra 2500HD oraz 3500HD trafią do sprzedaży w pierwszym kwartale 2007 roku. Produkcja nowych ciężarówek odbywa się w kilku zakładach produkcyjnych, w tym w Fort Wayne w Indianie oraz w Pontiac i Flint w Michigan.
Odważne i charakterystyczne wzory zewnętrzne
Nowe modele Silverado i Sierra ciężarowe mają bardziej odważne, muskularne wzory, które różnią się od ich lekkich odpowiedników. Obejmują one nowe grille, reflektory, maski oraz przednie błotniki – wszystkie podkreślające szeroką postawę i gotowość do wyzwań. Pojazdy wyróżniają się również większą różnorodnością marek niż jakiekolwiek wcześniejsze generacje.
Chevy Silverado ma szerszy i wyższy grille z podwójnym portem, z wyraźnym złotym emblematem w centrum. Duże reflektory optyczne i światła boczne otaczają przód i przechodzą w lekko rozbudowane przednie błotniki, podkreślając solidny wygląd ciężarówki. Rozszerzenia błotników mają wyrazisty, kwadratowy kształt i współgrają z wyrazistą maską.
GMC Sierra charakteryzuje się wyraźnym przodem z dużym emblematem GMC umieszczonym w dużym, chromowanym grillu (czarny grill w modelach roboczych). Grill jest otoczony dużymi, błyszczącymi reflektorami. Chromowane zderzaki z kolorowym wykończeniem są standardem. Modele SLE mają dużą lampę przeciwmgielną w zderzaku, co nadaje im elegancki wygląd, który dodatkowo podkreśla tożsamość marki GMC.
Uchwyt drzwi pojazdów ma dużą, wygodną konstrukcję, która ułatwia otwieranie w rękawicach. Inne detale, które poprawiają wizualny i funkcjonalny aspekt, obejmują większe hak do holowania. Zmniejszono również kąt szyby przedniej do 57 stopni, co redukuje hałas wiatru i poprawia efektywność paliwową.
Pojazdy prezentują się bardziej elegancko, z drzwiami sięgającymi poza progi dla gładkiego, nieprzerwanego wyglądu, a lampy mają atrakcyjny wygląd. Tolerancje między panelami zostały znacznie zredukowane – w tym 50-procentowa redukcja przestrzeni między kabiną a skrzynią ładunkową.
Konfiguracje kabiny i skrzyni ładunkowej
Ciężarówki Silverado i Sierra są dostępne w konfiguracjach kabiny regularnej, przedłużonej i crew cab, które są uzupełnione standardową (6 stóp 6 cali) i długą (8 stóp) długością skrzyń ładunkowych. Modele Silverado i Sierra 3500HD są również dostępne w wersji Dually z podwójnymi tylnymi kołami na długiej (8 stóp) skrzyni. Nowe funkcje, takie jak tylne drzwi otwierające się do 170 stopni z całkowicie chowanymi oknami elektrycznymi w modelach z przedłużoną kabiną, zapewniają większą wszechstronność.
Skrzynie ładunkowe zostały zaprojektowane na nowo, z lepszą wszechstronnością, zwiększoną siłą i większą pojemnością. Jednoczęściowa wnęka koła oraz wewnętrzna strona skrzyni zwiększają siłę i zapewniają gładki, bardziej zintegrowany wygląd. Skrzynie są głębsze o 1,18 cala (30 mm) z przodu i 1,57 cala (40 mm) z tyłu, z mocniejszymi wewnętrznymi ściankami, które poprawiają wydajność przy montażu na belkach, skrzyniach narzędziowych i innych akcesoriach. Pojemność ładunkowa wynosi 60,7 stóp sześciennych (1718 L) w przypadku standardowej skrzyni i 75,5 stóp sześciennych (2138 L) w przypadku długiej skrzyni.
Skrzynie Dually wykonane są w całości ze stali, w tym nowe, hydroformowane błotniki zewnętrzne. Mają gładki, zintegrowany wygląd i zwiększoną wytrzymałość. Wszystkie modele Dually mają światła sygnalizacyjne na błotnikach i nowe, nowoczesne lampy dachowe, które są aerodynamicznie zintegrowane z górą kabiny.
Nowe projekty klapy tylnej obejmują zamek oraz opcjonalną funkcję EZ Lift, wspomaganą przez pręt momentowy. Mimo że są większe niż poprzednie modele, nowe klapy są łatwiejsze w użyciu dzięki zmienionej konstrukcji, która zmniejsza ogólną masę. Klapy łatwo zdejmuje się, otwierając je do 45 stopni i ciągnąc prosto w dół.
Nowy, innowacyjny system zarządzania ładunkiem jest dostępny we wszystkich modelach Silverado i Sierra i jest uzupełniony o szereg pakietów akcesoriów zamawianych przez dealerów. Trzy szyny, które biegną wzdłuż boków skrzyni oraz przedniej ściany skrzyni, są zabezpieczone mocnymi kotwami i, w przeciwieństwie do systemów konkurencyjnych, mają górne i dolne tory. Cztery regulowane uchwyty do mocowania są dołączane do każdego systemu i mogą być umieszczone w dowolnym miejscu na torach, każdy o nośności 500 funtów (227 kg).
Serce obszernego portfolio akcesoriów dla nowych ciężarówek stanowi grupa specyficznych produktów akcesoryjnych zaprojektowanych do integracji z systemem zarządzania ładunkiem. Szyny umożliwiają użycie overhead utility rack o nośności 500 funtów (227 kg), przesuwanej skrzyni narzędziowej, przesuwanej przegrody ładunkowej, skrzyń bocznych lub uchwytu na rower. Te akcesoria wykorzystują górne lub dolne szyny, co pozwala na liczne kombinacje, które mogą łatwo współpracować ze sobą lub omijać się nawzajem podczas przesuwania po szynach. Skrzynie narzędziowe i uchwyt na rower mają kodowany zamek, dzięki czemu klucz pojazdu może być używany do zamykania i otwierania tych akcesoriów.
Wiodące w klasie projekty wnętrz z doskonałym rzemiosłem
Ciężarówki Chevy Silverado i GMC Sierra HD są cichsze, bardziej przestronne i wyrafinowane w środku, z większym komfortem pasażerów i przestrzenią do przechowywania. Każda z nich ma dwa nowe i różne projekty wnętrz odzwierciedlające ich tożsamość marki, w tym specyficzne wykończenie, elementy oraz wygląd wskaźników.
Modele bazowe i średnie trim Silverado i Sierra HD mają funkcjonalny wystrój wnętrza czystego pickup-a z nowoczesną adaptacją panelu instrumentów ergonomicznego kokpitu GM. Wnętrze obejmuje również specyficzne panele drzwiowe z dużymi uchwytami i zamkami, nową konstrukcję i układ siedzeń, unikalny system centralnej konsoli i przechowywania pod siedzeniem oraz dwie schowki (tradycyjny dolny schowek i przykryta górna komora do przechowywania).
Nowe, luksusowo inspirujące premium wnętrza są standardem w modelach Silverado LTZ i Sierra SLT. Oferują bogato wykończone cechy, w tym wyjątkowy panel instrumentów, dużą pojemność centralnej konsoli (20,1 L), specyficzne panele drzwiowe, siedzenia i inne elementy wykończeniowe. Funkcje w premium wnętrzach obejmują regulowane elektrycznie podgrzewane fotele kubełkowe, fotele pokryte skórą, skórzaną kierownicę i wykończenie z chromowanego metalu.
Przestronność w każdym poziomie wykończenia wnętrza została zwiększona dzięki nowym, „niskim i wysuniętym do przodu” panelom instrumentów, które zapewniają bardziej przestronne wrażenie w kabinie oraz panoramiczny widok. Panele instrumentów zamontowane są o około 3,5 cala (90 mm) niżej i dalej w wnętrzach pickup-a, podczas gdy panel instrumentów w premium wnętrzu znajduje się 5 cali (127 mm) niżej i dalej. Oba projekty paneli instrumentów są zintegrowane ze specyficznymi panelami drzwiowymi, aby stworzyć opływowy wygląd.
Przestronność wnętrza i zwiększone pole widzenia tworzą środowisko, które umożliwia lepszą widoczność na zewnątrz. Miejsca na nogi, głowę i biodra również zostały zwiększone. Kąt przechylenia i zakres ruchu przodu/tyłu fotela przedniego zostały zwiększone.
Wszystkie wnętrza są wyrafinowane, a rzemiosło jest podkreślone przez gładkie powierzchnie, ciasne szczeliny i tolerancje na panelu instrumentów, centralnym stosie, zestawach wskaźników i innych elementach. Większość szczelin w panelach instrumentów i zestawach wskaźników została zawężona do 0,5 mm lub mniej. Zwrócono szczególną uwagę na ukrycie złączy i metalowych komponentów konstrukcyjnych wszystkich siedzeń. Wnętrze ani progi nie mają ujawnionych elementów metalowych. Nowe, miękkie w dotyku i matowe wykończenia dla paneli instrumentów i innych elementów wykończeniowych są stosowane w całym wnętrzu. Kolor i struktura materiałów zostały starannie dobrane, aby zagwarantować premium wygląd. Wykonane z nowego, tkanej tkaniny i wykończone elementy, takie jak ściany boczne, oraz wyprofilowane oparcia siedzeń, podkreślają postrzeganą precyzję w nowych wnętrzach.
Uzupełnieniem eleganckiego wyglądu i odczucia wnętrz jest wiodąca w klasie cisza. Wszystkie poziomy wykończenia – w tym modele robocze – korzystają z kompleksowego systemu, który zapewnia pasażerskie środowisko niemal pozbawione hałasu. Osiągnięto to dzięki strategicznie umieszczonemu materiałowi wygłuszającemu i pochłaniającemu dźwięki w strukturze nadwozia – w tym płynnie nałożonemu tłumikowi na podłodze i przedniej części deski rozdzielczej – oraz wrodzonym cechom minimalizującym wibracje sztywniejszej ramy i cichszym atrybutom aerodynamicznie dopasowanego nadwozia. Dodatkowo poprawione uszczelnienia drzwi i konstrukcja drzwi nad progami pomagają wyeliminować hałas drogowy i wiatrowy.
Dodatkowe cechy wnętrza Chevy Silverado i GMC Sierra obejmują:
- Nowe, tylne siedzenie w stylu stadionowym o podziale 60/40 i składanym centralnym podłokietniku, które można łatwo złożyć, aby uzyskać nieprzerwany poziom ładunku. Lub dowolna część składanej kanapy może być przechowywana niezależnie, co pozwala na miejsce zarówno dla ładunku, jak i pasażera na tylnej kanapie.
- „Podwójny” schowek, który obejmuje dużą pojemność tradycyjnego schowka i nową, przykrytą komorę do przechowywania powyżej, o pojemności 3,4 litra.
- Modele wyposażone w luksusowe wnętrze premium mają jeden duży schowek, który oferuje około 25 procent więcej pojemności.
- Premium wnętrza są wyposażone w duże centralne konsolki z największą pojemnością w klasie: 20,1 litra niezróżnicowanej objętości.
- Wnętrza czystych pickupów mają 6,1-litrową konsolę przechowującą na podłokietnik i nowy schowek pod siedzeniem w nowym 40/20/40-skalowanym siedzeniu. Ten 9,1-litrowy schowek zamykany, który zawiera gniazdo do akcesoriów, znajduje się pod centralną poduszką siedzenia i jest wystarczająco duży, aby pomieścić laptopa.
- Wskaźniki mają analogowy wyświetlacz z dużymi, łatwymi do odczytania grafikami. Są oświetlone niebieskimi diodami LED, które zapewniają wyraźne, jasne oświetlenie oraz bardziej elegancki wygląd. Centrum informacji dla kierowcy jest zintegrowane w panelu instrumentów.
- Ręczny system klimatyzacji jest standardem w wszystkich modelach, z dostępnym automatycznym systemem podwójnej strefy. System podwójnej strefy pozwala na różnice temperatur do 30 stopni F pomiędzy kierowcą a pasażerami z przodu.
- Podnoszone elektrycznie tylne szyby boczne występują w modelach z przedłużoną kabiną. Okna opadają całkowicie w tylne drzwi dostępowe.
- Podnoszone elektrycznie tylne szyby są dostępne w modelach crew cab oraz extended cab. Szyba działa dzięki naciśnięciu przycisku znajdującego się na konsoli dachowej.
- Duży, elektrycznie otwierany panoramiczny dach jest dostępny w modelach crew cab oraz extended cab. Panoramiczny dach crew cab ma konstrukcję z unoszeniem i przesuwaniem, z przesuwanym daszkiem oraz funkcją ekspresowego otwierania/zamykania. Panoramiczny dach modelu extended cab korzysta z konstrukcji typu spoiler, która przesuwa się do tyłu na powierzchni dachu.
- Ultradźwiękowy system asysty parkowania z tyłu dostarcza słyszalne ostrzeżenia o obiektach za pojazdem.
- System podgrzewania płynu do spryskiwaczy skuteczniej usuwa plamy po owadach oraz cienkie warstwy lodu i szronu. Po aktywacji systemu, płyn do spryskiwaczy jest podgrzewany do 150 stopni F (60 C) lub więcej.
- Dostępny jest szeroki zakres systemów radiowych, w tym systemy z pojedynczym CD, sześcioma dyskami, obsługujące MP3 i DVD. Kilka radii posiada technologię RDS, która zapewnia rozszerzone informacje dla współpracujących stacji FM.
- XM Satellite Radio jest dostępne.
- System rozrywki dla pasażerów na tylnych siedzeniach jest dostępny w modelach crew cab; łączy system podwójnego odtwarzania ze sterowaniem audio na tylnym siedzeniu oraz większym, ośmiocalowym ekranem flip-down.
- Dostępne są dwa systemy nawigacji DVD z ekranem dotykowym; jeden z nich jest specyficzny dla systemów wyposażonych w system rozrywki na tylnych siedzeniach.
- Nowa generacja funkcji OnStar, która zapewnia polecenia nawigacyjne Turn-by-Turn, jest automatycznie pobierana do centrum informacji dla kierowcy.
Doświadczenie z jazdy i możliwości
Nowy, IV generacji silnik V-8 o pojemności 6,0L z regulacją czasowania zaworu oraz wzmocniona, bardziej mocna wersja silnika Duramax 6,6L turbo-diesel to wybory silnikowe dla modeli Silverado i Sierra 2500HD i 3500HD. Oba silniki oferują wiodące w klasie parametry mocy i momentu obrotowego. Silnik benzynowy jest wspierany przez nową, automatyczną skrzynię biegów Hydra-Matic 6L90 z sześcioma biegami, która ma funkcję hamowania na wzniesieniach. Ciężarówki z silnikiem Duramax są wspierane przez renomowaną automatyczną skrzynię biegów Allison 1000 z sześcioma biegami.
Standardowym silnikiem jest nowy, 6,0L silnik V-8 na benzynę. Jego moc wynosi 353 konie mechaniczne (233 kW) oraz 373 lb.-ft. momentu obrotowego (506 Nm) w konfiguracjach z pojedynczym tylnym kołem.* Regulacja czasowania zaworu pomaga poprawić wydajność i efektywność paliwową. Nowa, automatyczna skrzynia biegów Hydra-Matic 6L90 jest połączona z tym silnikiem. Ta kombinacja napędu oferuje wyższą maksymalną całkowitą masę pojazdu (GCWR) – 18 500 funtów (8392 kg) – niż dotychczasowe kombinacje z silnikiem benzynowym i jest liderem w klasie dla pojazdów z silnikiem małego bloku V-8. 6L90 ma szeroki stosunek ogólny 6.04:1 – w tym dwa biegi nadbiegowe – co pomaga uzyskać doskonałą równowagę między wydajnością a oszczędnością paliwa. Oferuje również manualny wybór zakresu i kontrolę „tap up/tap down”.
Czystszy, mocniejszy silnik Duramax 6,6L turbo-diesel jest dostępny. Nadal przewodzi klasą pod względem mocy i momentu obrotowego, z mocą zwiększoną do 365 koni mechanicznych (272 kW) oraz 660 lb.-ft. momentu (895 Nm). Ulepszenia silnika oraz nowy system filtracji cząstek stałych pomagają osiągnąć 90-procentowy spadek cząstek stałych i 50-procentowy spadek NOx (w porównaniu do obecnych norm), spełniając nowe federalne przepisy. Wszystkie silniki diesla są zobowiązane do przestrzegania nowych standardów emisji, począwszy od roku kalendarzowego 2007.
Renomowana automatyczna skrzynia biegów Allison 1000 z sześcioma biegami jest połączona z silnikiem Duramax 6,6L turbo-diesel. Oferuje dobrą efektywność paliwową, ciszę i kontrolę. Posiada funkcję wyboru zakresu, której nie ma w innych klasach, co umożliwia kierowcy łatwe dostosowanie biegów do warunków jazdy, takich jak holowanie przyczepy na stromym zboczu.
Współpraca z systemami napędowymi polega na mocnej ramie i responsywnych układach zawieszenia. Rama pojazdu wykonana jest w solidnej konstrukcji schodkowej, wzmocnionej krzyżowo. Ma segmentowaną budowę, co umożliwia łatwe i precyzyjne dopasowanie do różnych długości, aby pomieścić pięć rozstawów osi ciężarówki. Sekcje ramy są połączone mocnymi, nakładającymi się segmentami, co zwiększa ogólną siłę i sztywność.
Siła ramy i zwiększone możliwości umożliwiają ciężarówkom Silverado i Sierra z 2007 roku zainstalowanie większej platformy zaczepu przyczepy o średnicy 2,5 cala. Dzięki temu pojazdy mogą holować wiodącą w klasie maksymalną masę 13 000 funtów (5897 kg) przyczep konwencjonalnych. Ciężarówki z zaczepem piątej osi mogą holować do 16 700 funtów (7575 kg), gdy są odpowiednio wyposażone.
Dodatkowe cechy:
- Wszystkie modele 2500HD i 3500HD jeżdżą na szerokim rozstawie przodu 68,6 cala (1742 mm). Rozstaw tylny w ciężarówkach 2500HD wynosi 66 cali (1676 mm); rozstaw tylny w modelach 3500HD to 74,7 cala (1897 mm), co nadaje modelom Silverado i Sierra ciężarowym stabilne wrażenie.
- Dwa pakiety zawieszenia: Z85 i Z71. Zawieszenie Z85 jest standardowe w modelach 2WD i 4WD; zawieszenie Z71 Off Road jest opcjonalne i obejmuje dodatkowy sprzęt ramowy i zawieszenia, w tym osłony podwozia.
- Nowa skrzynka kontrolna kierownicy jest używana w systemie kierowniczym z kulami i zapewnia poprawioną powracalność dla lepszego poczucia kontroli i precyzji prowadzenia.
- Wysokowydajny, czterokomorowy system hamulcowy z hydroboostem i ABS dla czterech kół jest standardowy we wszystkich modelach. System hamulcowy obejmuje duże tarcze hamulcowe z przodu i z tyłu oraz sztywne zaciski hamulcowe.
Wszystkie modele ciężarowe są dostępne z zintegrowanym kontrolerem hamulca przyczepy. Jest zintegrowany z systemem ABS i zapewnia natychmiastowy i precyzyjnie mierzalny sygnał hamulcowy do elektrycznie sterowanych systemów hamulcowych przyczepy. Nie ma wymogu stosowania zewnętrznych i/lub dodatkowych systemów kontroli hamulców. Przełącznik kontrolera hamulca jest wygodnie umieszczony w dolnej lewej części panelu instrumentów.
Szczegóły dotyczące bezpieczeństwa
Modele Silverado i Sierra ciężarowe zostały zaprojektowane, aby pomóc kierowcom unikać wypadków i chronić pasażerów w przypadku ich wystąpienia. Solidna rama schodkowa i mocna struktura nadwozia zapewniają bezpieczeństwo pasażerów. Rama jest zaprojektowana z strefami zgniotu, które zgniatają się, aby pochłonąć energię w przypadku wypadku, podczas gdy nowa struktura nadwozia wykorzystuje wysokowytrzymałą stal oraz strukturalne kleje, co ma na celu zachowanie integralności komory pasażerskiej oraz zarządzanie energią w przypadku kolizji.
Dodatkowe funkcje bezpieczeństwa obejmują: