Firma Spania GTA postanowiła stworzyć hiszpańskiego supercara po 15 latach doświadczeń w różnych ligach z modelem Spania Gta competicion. Ich pierwszym produktem był GTA Spano z 2012 roku.
Prototyp został zaprezentowany na wydarzeniu Top Marques Monaco w 2010 roku. Jednak zajęło to jeszcze trzy lata, aby ukończyć model produkcyjny. Prototyp był wyposażony w silnik V10 o pojemności 8,3 litra z Dodge Viper. Ale to nie wszystko. Zazwyczaj model produkcyjny nie jest tak dobry jak prototyp. W przypadku Spano było inaczej.
Samochód zachwycał swoim wyglądem. Z przodu znajdowały się dwa duże wloty powietrza na zderzaku. Wyrzeźbiona strona pojazdu miała dodatkowe wloty powietrza dla silnika umieszczonego w środku. A pod tylną pokrywą znajdował się duży silnik V10 z Dodge Viper. Karoseria została w całości wykonana z włókna węglowego, tytanu i Kevlaru.
Jeżeli chodzi o wnętrze, GTA Spano miało fotele kubełkowe pokryte Alcantarą. Główne kolory wnętrza to dominuje szary włókno węglowe oraz złoto na konsoli centralnej. Żółte pierścienie wokół wskaźników z deski rozdzielczej dopełniały całości.
Pod maską modelu zaprezentowanego w Genewie znajdował się nowy silnik, również z Dodge Viper, ale wzmocniony do 900 KM dzięki sprężarce, połączony z 7-biegową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem.
GTA Motor oficjalnie zaprezentował produkcyjną wersję modelu GTA Spano podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 2012 roku.
Główne innowacje wprowadzone w tym samochodzie w porównaniu do wersji prototypowej, która zadebiutowała rok wcześniej na tej samej szwajcarskiej wystawie, dotyczą jego wyglądu zewnętrznego.
Model produkcyjny wprowadza nowe elementy, takie jak wloty powietrza z przodu i boku, maska, lusterka i system otwierania drzwi. Z tyłu znajdziemy wiele innowacyjnych rozwiązań, takich jak nowy duży dyfuzor, który nadaje mu nowocześniejszy i bardziej agresywny wygląd, obok innych technicznych innowacji.
Wyprodukowano ograniczoną edycję 99 modeli GTA Spano. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,9 sekundy i osiąga prędkość maksymalną przekraczającą 350 km/h. Jego podwozie zostało stworzone z połączenia włókien węglowych, tytanu i Kevlaru, co stało się standardem w sektorze motoryzacyjnym dzięki dużej sztywności i lekkości. GTA Spano ma własny silnik V10, umiejscowiony wzdłuż tyłu, o mocy 820 KM i momencie obrotowym 960 Nm.
Projekt
Po 15 latach w czołowym wyścigowym motorsporcie, pięć lat temu GTA Motor postanowiło pójść krok dalej i spełnić marzenie dyrektora Domingo Ochoa; zbudować supersamochód, który łączyłby całą technologię motoryzacyjną z doskonałym sportowym stylem, elegancją i ekskluzywnością.
Z ponad 30-letnim doświadczeniem w branży motoryzacyjnej, Ochoa ustanowił podstawy do zrealizowania swojego projektu, przewodniego hiszpańskiego supersamochodu w próbie połączenia wyselekcjonowanego i ograniczonego klubu ręcznie wykonanych konstruktorów.
Doświadczenie technologiczne i rozwój wprowadzonych innowacji stały się podstawowym czynnikiem tego projektu, przyczyniając się do rewolucyjnych rozwiązań technicznych w sektorze motoryzacyjnym. GTA ma na celu przekształcenie tego transferu technologii w punkt wyjścia dla nowej pionierskiej branży motoryzacyjnej w Hiszpanii.
Zaprojektowany przez dyrektora inżynierii GTA Motor, pochodzącego z Walencji Sento Pallardó, GTA Spano szczyci się najnowocześniejszą technologią, innowacyjną estetyką, starannie przemyślaną aerodynamiką oraz całym zestawem rozwiązań na przyszłość, które mogą konkurować z międzynarodowymi prestiżowymi markami zarówno pod względem wizerunku, jak i osiągów.
Jako znak swojej ekskluzywności, tylko 99 modeli tego niezwykłego supersamochodu zostanie wyprodukowanych na zamówienie, a kilka światowych patentów zostało uzyskanych. Jest to samochód, który stanowi początek przemysłu prowadzącego do tworzenia miejsc pracy oraz transferu wynikającej z tego technologii do innych sektorów społeczeństwa.
Design Zewnętrzny
Dział projektowy GTA Motor, kierowany przez Sento Pallardó, dążył do stworzenia unikalnego pojazdu, który nie przypomina żadnego innego samochodu. W ten sposób wstępny projekt ewoluował aż do dziś, co udało się połączyć sportowość, elegancję i ekskluzywność w jednym koncepcie. Innymi słowy, jest to styl znacznie różniący się od istniejącego obecnie na międzynarodowej scenie motoryzacyjnej.
Jedną z głównych cech wyróżniających GTA Spano jest jego boczny widok, gdzie drzwi doskonale wpasowują się w wloty powietrza, które, oprócz pełnienia funkcji aerodynamicznej, chłodzą elementy takie jak chłodnice oleju, układ wspomagania kierownicy i hamulce, między innymi. Jego design jest oryginalny i bez precedensu, co jest kolejnym znakiem rozpoznawczym tego modelu. Jak w każdym prawdziwym samochodzie sportowym, drzwi nie mają ram.
Wejście do wnętrza uzyskuje się poprzez naciśnięcie logotypu GTA, co nadaje mu bardziej elegancki design bez tradycyjnych uchwytów.
Jego frontalny widok nadaje mu silną osobowość, a dwa duże boczne wloty powietrza i wypukła maska, uzupełnione strefą aerodynamiczną, ułatwiającą przepływ powietrza, nadają mu sportowy wygląd.
Z tyłu dział projektowy starał się stworzyć najlepszy sposób na kierowanie powietrza płynącego pod samochodem. Efekt końcowy to tylny design z dużą ilością charakteru, wyróżniający się zastosowaniem szkła z małymi otworami, które pełnią funkcję chłodzenia silnika. Skrzydło doskonale wpasowuje się w design z kanałami powietrza, a dwa wloty powietrza i podwójny układ wydechowy podkreślają sportowy charakter pojazdu. Znajduje się tam także tylny zbiornik, który kieruje powietrze i poprawia aerodynamiczny ładunek.
Lusterka skrzydłowe zaprojektowano jako ramkę z wykończeniem z włókna węglowego i ramieniem przypominającym skrzydło, wykonanym z mechanizowanego aluminium lotniczego.
Duża szklana powierzchnia nadaje pojazdowi wyraźną jakość, co jest kolejną z jego wyróżniających cech. Pojazd ma opatentowany system oświetlenia wnętrza i zaciemniania przy użyciu ciekłych kryształów, a poziom światła wewnątrz można regulować. Jego całkowicie nowatorskie osłony przeciwsłoneczne są osadzone w szkle i korzystają z tej samej technologii.
Jego elektrycznie sterowane okna zostały wykonane według najnowocześniejszej technologii, tak aby tory były wolne od konserwacji i działały bezproblemowo w różnych temperaturach.
Koła, 19″ z przodu i 20″ z tyłu, charakteryzują się kanciastym kształtem. Zostały zaprojektowane specjalnie i wyłącznie dla tego modelu, co zapewnia efekt ciągłości z podwoziem. Zewnętrzna część jest płaska i pełni funkcję aerodynamiczną, oferując większą odporność i mniejszą wagę.
Design Wnętrza
Wnętrze zostało zaprojektowane z wykorzystaniem wysokiej jakości materiałów, takich jak skóra i włókno węglowe. Jest przestronnie; faktycznie osoba o wzroście powyżej 2 metrów może wygodnie usiąść w środku. Jego panoramiczny szklany dach zwiększa poczucie przestronności oraz poprawia jasność wewnątrz.
Deska rozdzielcza została zaprojektowana, aby odzwierciedlać wartości samochodu; mimo sportowego wyglądu, jest także elegancka, aby dawać wrażenie luksusu i komfortu.
Dominującą cechą panelu instrumentów jest ekran LCD, który można spersonalizować zgodnie z wymaganiami klienta i dostarcza kierowcy wszystkich niezbędnych informacji. Zawiera wszystkie przyciski potrzebne do regulacji wysokości przedniego nadwozia, tylnego skrzydła oraz systemu przezroczystości dachu szklanego.
Kierownica wykonana jest z włókna węglowego i skóry, co jest typowym sportowym elementem tego pojazdu. Za kierownicą znajduje się joystick do obsługi świateł, wycieraczek i kierunkowskazów.
Jego fotele Recaro, wykonane całkowicie ze skóry, są kolejnym elementem sportowego designu i są doskonale trzymane. Prezentują anagramy marki, co nadaje pojazdowi większą ekskluzywność. Fotele mają również elektryczny system regulacji z ogrzewaniem i chłodzeniem.
Jedną z innowacji GTA Spano jest brak centralnego lusterka wstecznego; zamiast niego znajduje się kamera tylna, która wyświetla obraz na ekranie LCD i jest umiejscowiona odpowiednio na desce rozdzielczej. Posiada również kamerę szerokokątną, ułatwiającą manewry parkingowe, która automatycznie włącza się po aktywowaniu biegu wstecznego. Oświetlenie wnętrza również korzysta z technologii LED.
Deska rozdzielcza ma duży, nowoczesny 7-calowy ekran LCD z różnymi funkcjami, takimi jak nawigacja, radio z MP3 CD, port iPoda i Bluetooth do telefonów komórkowych.
GTA ma dwa bagażniki; jeden o pojemności 100 litrów z przodu i jeden o pojemności 200 litrów z tyłu; co nie jest mało dla pojazdu o takich parametrach. Bagażnik z przodu ma system odwrotnego otwierania, aby ułatwić załadunek bagażu.
Są również dwie skrytki na rękawiczki, jedna w centralnej komorze i druga po stronie pasażera z przodu. Można je schłodzić, a także zawierają uchwyt na napoje.
GTA Spano wprowadziło także praktyczne schowki w obie drzwi. Zakres kolorów wnętrza różni się w zależności od preferencji klienta.
Wyposażenie
Jakość i elegancja to główne cechy wnętrza GTA, które jest również w pełni wyposażone.
Fotele sportowe
Fotele regulowane elektronicznie, z systemem ogrzewania i chłodzenia
Wykończenia skórzane z anagramami GTA
ABS
Kontrola napędu na koła
Aktywny system kontroli zawieszenia, który programuje wysokość zawieszenia
System elektroniczny z potężną kontrolą
Ekskluzywna cyfrowa deska rozdzielcza
Xenon
Nawigator
Ładowarka CD z MP3
Połączenie iPoda
Bluetooth
Elektrycznie regulowane okna
Klimatyzacja
Koła 19″ z przodu i 20″ z tyłu
Ekskluzywnie zaprojektowane opony 255/35 z przodu i 335/30 z tyłu
System hamulcowy z ceramicznymi tarczami węglowymi AP Racing z 6-tłoczkowymi zaciskami
Samoregulujące tylne skrzydło
Technologia LED
Elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne
Kierownica z trzema ramionami z włókna węglowego
Zamek centralny
Elektryczny hamulec ręczny
Szklany dach z opatentowanym systemem oświetlenia i nieprzezroczystości
Elektryczne osłony przeciwsłoneczne
Kątowa kamera do manewrów parkingowych
Laminowana szyba przednia i szkło nieprzemarzające
System alarmowy przeciwwłamaniowy i lokalizacji GPS
Zamek centralny z kontrolą zdalną
Zdalnie sterowane otwieranie bagażnika
Odwrócony system otwierania bagażnika, który ułatwia umieszczanie bagażu wewnątrz
Ekskluzywnie zaprojektowane walizki z personalizowanymi anagramami GTA
Silnik
GTA opracowało specjalny silnik do tego samochodu, wybierając silnik V10 o pojemności 8,3 litra, umieszczony wzdłuż tyłu. Ma 820 KM i 960 Nm momentu obrotowego.
Technicy GTA ciężko pracowali nad udoskonaleniem kompresora, aby osiągnąć niesamowite osiągi przy maksymalnej prędkości przekraczającej 350 km/h i przyspieszeniu od 0 do 100 km/h w mniej niż trzy sekundy. Te liczby plasują go wśród pięciu najszybszych samochodów sprzedawanych na świecie. Precyzja jednostki sterującej silnika pomaga silnikowi oferować i stopniowo zwiększać moc w każdych warunkach.
GTA Spano ma także elektroniczny system kontroli mocy, dostarczany zgodnie z życzeniami klienta, który reguluje moc od minimum 450 KM do maksymalnej mocy.
Skrzynia biegów jest dostępna w dwóch opcjach, wszystkie mają siedem biegów: automatyczna sekwencyjna 7-biegowa z możliwością zmiany biegów za pomocą łopatek lub manualna sekwencyjna.
Podwozie i osiągi dynamiczne
Podwozie było jednym z elementów, na które szczególnie zwrócono uwagę podczas budowy GTA Spano. Najnowocześniejsze technologie zostały zastosowane w świecie motoryzacji, co sprawia, że Spano jest jednym z nielicznych samochodów na świecie z komponentami aeronautycznymi, oraz stanowi wzór na scenie motoryzacyjnej.
Podwozie zostało wykonane w całości z włókna węglowego, tytanu i Kevlaru, którego sztywność jest cztery razy większa niż w dzisiejszych supersamochodach, co oferuje najlepszy poziom bezpieczeństwa. Dzięki tej technologii waga monokoku wynosi tylko 56 kg, podczas gdy całkowita waga to 1350 kg, wraz ze wszystkimi płynami i najpotrzebniejszym wyposażeniem na pokładzie.
Dzięki specjalnemu kształtowi podwozia i użytym materiałom, GTA ma dużą zdolność trakcyjną i jest łatwy w prowadzeniu, w przeciwieństwie do tego, co można by pomyśleć o samochodzie o mocy 820 KM. W tym przypadku oferuje promień skrętu wynoszący 10,8 metra, co ułatwia prowadzenie, z bardzo imponującą zwrotnością.
Aby zatrzymać ten ogromny potencjał, system hamulcowy GTA obejmuje wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 380 mm z węglową ceramiką oraz 6-tłoczkowe zaciski dostarczane przez AP Racing, z pneumatycznym wspomaganiem i ABS. GTA Spano ma także zaawansowany system kontroli trakcji.
Opony są produkowane wyłącznie dla tego samochodu przez Pirelli: 255/35 na przednim kole 19″ i 335/30 na tylnym kole 20″. GTA Spano oferuje również samoregulujące amortyzatory, które mogą podnieść samochód o 8 cm, aby uniknąć dziur i regularnych progów na drogach, a także ułatwić dostęp do garaży. Posiada również podwójne zawieszenie trapezowe, które umożliwia wszelkiego rodzaju regulacje.
Dystrybucja
GTA zawarło umowy dystrybucyjne z najważniejszymi firmami na światowej scenie motoryzacyjnej. GTA ma wcześniejsze umowy w krajach takich jak Chiny, Zjednoczone Emiraty Arabskie, USA, Rosja, Niemcy, Włochy i Nowa Zelandia. Obecnie GTA Motor kontynuuje negocjacje z innymi krajami, aby zwiększyć i wzmocnić swoje łańcuchy dystrybucji.
Wyłączność usług konserwacji i posprzedażowych GTA zdefiniowane są przez firmy z dużym doświadczeniem, które spełniają wszystkie wymagania oczekiwane przez GTA. Krótko mówiąc, dąży do maksymalnej jakości we wszystkich działaniach marki, bez dyskryminacji według obszaru geograficznego.
Dane techniczne