Opracowany przez GM jako samochód globalny, Cruze był testowany na rynku w Australii, gdzie został zaprezentowany w 2008 roku. Następnie wprowadzono go również do Europy i USA, noszącego logo Chevroleta.
Po przejęciu resztek Daewoo Motor Corporation, GM odziedziczył także plany i szkice przyszłych pojazdów. Jednym z nich była platforma, która później zyskała nazwę GM Delta II. To ona stanowiła bazę dla Cruza, który stał się samochodem globalnym sprzedawanym na całym świecie, od Ameryki Południowej po północną Europę oraz Koreę i USA. Dodatkowo, ponieważ koszty rozwoju tego pojazdu były niewielkie, finalna cena okazała się atrakcyjna.
Z przodu, maska Cruza była ozdobiona chromowaną kratką, która miała V-kształtną szczelinę, w której umieszczono logo marki. Język designu cechowały łukowate linie i wyraźne kąty. Łukowaty dach rozciągał się od pochylonej szyby czołowej do słupków C, z wznoszącą się linią okien. Z tyłu, auto kończyło się stosunkowo krótkim tylnym bagażnikiem.
Wewnątrz, projektanci GM objęli prowadzenie i stworzyli nowoczesną interpretację tradycyjnego stylu Chevroleta, z motywem „podwójnej kokpitu” przeniesionym z modelu Corvette. Z przodu, dwa fotele kubełkowe oferowały umiarkowane wsparcie boczne. Zostały zaprojektowane głównie z myślą o długich, komfortowych podróżach. Centralna konsola zawierała wyświetlacze i sterowanie systemem multimedialnym oraz klimatyzacją. Była przedłużona w kierunku konsoli centralnej w zakrzywionym panelu, tworząc jednorodną koncepcję. Z tyłu wygospodarowano miejsce dla trzech pasażerów, jednak przestrzeń na nogi nie była zbyt duża.
Pod maską, Holden zainstalował wybór dwóch silników: benzynowy o pojemności 1,8 litra oraz 2,0-litrowy silnik turbo-diesla. Moc przekazywana była na przednie koła za pomocą pięciobiegowej skrzyni manualnej lub sześciobiegowej automatycznej z funkcją manualną (nazywanej Active Select).
Nowy Holden Cruze zadebiutował na australijskim rynku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Melbourne w 2009 roku, oznaczając najnowszy wkład firmy w konkurencyjny segment samochodów kompaktowych. Holden Cruze jest pierwszym z nowej fali globalnych produktów General Motors i trafia do segmentu samochodów kompaktowych w Australii, charakteryzując się imponującą obecnością na drodze, zaawansowanym komfortem wnętrza oraz wysokim poziomem funkcji bezpieczeństwa. Napędzany silnikiem benzynowym ECOTEC o pojemności 1,8 litra z czterema cylindrami lub opcjonalnym silnikiem diesla turbodoładowanym o pojemności 2,0 litra z systemem common rail, Holden Cruze trafi do sprzedaży w drugim kwartale 2009 roku.
Przewodniczący i dyrektor zarządzający GM Holden, Mark Reuss, stwierdził, że Cruze reprezentuje zaangażowanie Holdena w rynek samochodów kompaktowych i oznacza początek nowej ery dla firmy. „Rynek samochodów kompaktowych jest najszybciej rozwijającym się segmentem na australijskim rynku i to jest nasza odpowiedź na te zmiany” – powiedział Reuss. „Holden Cruze odegra znaczącą rolę w przyszłości Holdena, oferując nam samochód nowej generacji, nowy design i nowe myślenie. To samochód klasy światowej, który łączy styl z praktycznością, od modelu podstawowego po wersję najwyższej klasy”.
Korzystając z najlepszych praktyk GM z całego świata, Holden Cruze został opracowany przez globalny zespół projektowy i inżynieryjny.
Oferta produktowa
Oferta Holdena Cruze obejmie modele CD i CDX, oba napędzane silnikiem benzynowym ECOTEC o pojemności 1,8 litra z czterema cylindrami, z wyborem pięciobiegowej manualnej skrzyni biegów lub sześciobiegowej automatycznej z systemem Active Select. Silnik diesla turbodoładowanego o pojemności 2,0 litra będzie dostępny jako opcja w modelu CD i będzie częścią linii Holden EcoLine. Wybór jednostek napędowych zapewnia oszczędność paliwa i doskonałe osiągi, a także komfort jazdy i prowadzenia typowy dla Holdena, dzięki czemu samochód dobrze się prowadzi i wygląda.
Stylizacja zewnętrzna
Dzięki szerokiemu rozstawowi osi, długiemu rozstawowi kół oraz umiejscowieniu kół na zewnętrznych krawędziach nadwozia, stylizacja sedana Holden Cruze 'czterodrzwiowe coupe’ zapewnia charakterystykę luksusowego sedana średniej wielkości. Nowoczesne procesy produkcyjne zapewniają minimalizację szczelin, a detale w zewnętrznym designie gwarantują wysoki poziom jakości, dopasowania i wykończenia. Holden Cruze został zaprojektowany z myślą o kierowcach ceniących sobie wyszukany design w połączeniu ze sportowym stylem.
Komfort wnętrza
Wewnątrz, Holden Cruze oferuje jedno z najbardziej zaawansowanych wnętrz wśród samochodów kompaktowych na rynku, zapewniając wyjątkową jakość i funkcjonalność, jednocześnie łącząc sportowy charakter z luksusowym komfortem. Stylowe i przestronne wnętrze Holdena Cruze oferuje wyjątkowe dopasowanie i wykończenie oraz komfort dzięki konturowanym sportowym siedzeniom i podwójnemu projektowi kokpitu, w którym znajduje się zaawansowany zintegrowany panel centralny z wyświetlaczem graficznym oraz odtwarzaczem CD z funkcją „plug and play” MP3. Zintegrowany panel centralny mieści wyświetlacz infotainment, radio oraz sterowanie klimatyzacją, co tworzy świeży i nowoczesny wygląd. Dzięki przestronności w tylnej części, Holden Cruze wygodnie pomieści pięciu dorosłych pasażerów, a w połączeniu z jednym z najszerszych zakresów standardowego wyposażenia w wersji podstawowej, klienci nie muszą rezygnować z funkcji typowych dla większych samochodów. Ilość miejsc do przechowywania, funkcjonalność i elementy wygody w nowym Holdenie Cruze są liczne, w tym dzielona tylna kanapa 60/40, kieszenie w oparciach siedzeń, schowek na płyty CD w konsoli centralnej, hak na torby zakupowe oraz sześć uchwytów na kubki.
Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo było nadrzędnym celem podczas rozwijania Holdena Cruze. Znaczące postępy w zakresie wytrzymałości strukturalnej oraz pełna oferta systemów bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego powinny sprawić, że nowy Holden Cruze będzie jednym z najbezpieczniejszych w swojej klasie. Sztywna struktura Holdena Cruze pomaga zminimalizować hałas i wibracje, a także zapewnia dobre wyniki w testach zderzeniowych oraz optymalne właściwości jazdy i prowadzenia.
Z imponującym poziomem standardowych funkcji bezpieczeństwa w całej ofercie, w tym:
- Elektroniczna kontrola stabilności (ESC)
- Kontrola trakcji (TC)
- System zapobiegający blokowaniu hamulców (ABS)
- Wsparcie w hamowaniu (BA)
- Elektroniczna dystrybucja siły hamowania (EBD)
- Sześć poduszek powietrznych, w tym dla kierowcy, pasażera z przodu, bocznych i kurtynowych
- Odnawialne pasy bezpieczeństwa oraz napinacze pasa z ogranicznikami obciążenia
- 65% konstrukcji to stal o wysokiej wytrzymałości
Najważniejsze cechy modelu Holden Cruze CD:
- Silnik benzynowy ECOTEC 1.8 litra z czterema cylindrami lub opcjonalny silnik diesla turbodoładowanego 2.0 litra z czterema cylindrami
- 5-biegowa skrzynia manualna lub opcjonalna 6-biegowa automatyczna z systemem Active Select
- 16-calowe stalowe felgi
- Klamek i lusterek w kolorze nadwozia
- Elektroniczna kontrola stabilności (ESC) w składzie:
- System zapobiegający blokowaniu hamulców (ABS)
- Kontrola trakcji (TC)
- Wsparcie w hamowaniu (BA)
- Elektroniczna dystrybucja siły hamowania (EBD)
- 6 poduszek powietrznych, w tym:
- Poduszki powietrzne z przodu dla kierowcy i pasażera
- Boczne poduszki powietrzne
- Kurtyny boczne
- Automatyczne reflektory
- System audio z 6 głośnikami, z funkcją odtwarzania MP3 oraz wyświetlaczem graficznym
- Klimatyzacja
- Przyciski sterujące audio w kierownicy
- Tempomat
- Komputer pokładowy
- Podnoszone szyby z przodu i z tyłu
Holden Cruze CDX – obejmuje wszystkie wyróżniki modelu CD, plus: