Honda wykonała znaczący krok w kierunku swoich pomysłów na design, gdy zastąpiła drugą generację trzecią generacją Civic w 1983 roku.
W 1983 roku z Japonii nadeszły dwie ważne nowości: gra Mario Bros trafiła na rynek, a także trzecia generacja Hondy Civic. Podczas gdy popularna gra wideo musiała czekać jeszcze dwa lata, aby zdobyć sławę, Civic okazał się natychmiastowym hitem.
Honda oferowała model Civic w kształcie klina w kilku wersjach nadwozia, od trzydrzwiowego hatchbacka po sportowe coupe CRX, sedan i Shuttle, który znajdował się gdzieś pomiędzy małym SUV-em a kombi. Posiadały one prostokątne reflektory i sygnalizatory kierunkowskazów umieszczone w rogach z przezroczystymi soczewkami. Plastikowe zderzaki, owinięte wokół pojazdu, były czarne lub malowane, w zależności od wersji wyposażeniowej. Pionowa tylna strona nadawała kształt samochodu bardziej w stylu kammback niż hatchback. Civic nie miał klasycznego tylnego schowka, ponieważ jedynie tylna szyba mogła być otwierana w górę.
Wnętrze Civica kontynuowało koncepcję prostego designu. Posiadał płaską deskę rozdzielczą oraz mały panel wskaźników w kształcie trapezu. W zależności od silnika i wersji wyposażeniowej, miał tylko dwa wskaźniki: poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego oraz prędkościomierz. Wyższe wersje były wzbogacone o obrotomierz.