Honda zaskoczyła konkurencję czwartą generacją modelu Civic, ponieważ był to jedyny samochód w swoim segmencie z niezależnym zawieszeniem we wszystkich kołach oraz oferujący doskonałe silniki.
Japoński producent samochodów zrozumiał, że kluczem do sukcesu w branży motoryzacyjnej jest zapewnienie odpowiedniego komfortu wewnątrz swoich aut, silników dostosowanych do potrzeb i możliwości finansowych klientów oraz przystępnej ceny. Dodatkowo, Honda postawiła na niesamowicie szybki hatchback w postaci modelu Civic SiR.
Może Soichiro Honda nie miał najlepszych projektantów samochodów na świecie, ale zastosowali zasadę formy podporządkowanej funkcji, projektując Civica zgodnie z tym założeniem. Samochód przypominał sześcian z wydłużoną częścią z przodu, w której mieścił się silnik. Jego klinowaty kształt charakteryzował się niemal płaskimi, prawie pionowymi bokami oraz niewielkim wznoszeniem linii okien, bardziej widocznym w wersji trzydrzwiowej.
Wewnątrz Honda zamontowała deskę rozdzielczą bardzo nisko, a odległość między siedzeniami a podłogą była bardzo mała. Przednie fotele kubełkowe były smukłe, aby pasażerowie z tyłu mogli cieszyć się odrobiną miejsca na nogi. Nie było tego zbyt dużo, ale wystarczało dla średniej wielkości dorosłych. Z tyłu, składana kanapa była potrzebna dla wszystkich, którzy musieli robić cotygodniowe zakupy w Walmart. Jednak wersja trzydrzwiowa nie była przeznaczona głównie do zakupów. Sprawdzała się lepiej w innej kwestii.