Jednym z modeli, które utorowały drogę japońskim samochodom do segmentu hot hatch, był Civic EG. Dla niektórych oznaczenie EG nic nie znaczy, ale te inicjały odnoszą się do piątej generacji Hondy Civic, a szczególnie wersji trzydrzwiowej.
Oferowano ją w szerokiej gamie silników – od oszczędnego 1.3 litra z gaźnikiem po mocny silnik 1.6 litra VTEC. Dla amerykańskiego rynku podstawowym silnikiem była jednostka 1.5 litra, podczas gdy Europejczycy dostali silnik 1.3 litra. Oba silniki bazowe miały podobne osiągi – 70 KM dla 1.5 i 75 KM dla europejskiego 1.3 litra.
Jednak Honda Civic to nie tylko ekonomia – samochód zdobył serca wielu klientów dzięki sportowym silnikom VTEC. W wersji 1.6 litra EG miało w Europie wersję z 160 KM, nazwaną VTI. Jej osiągi są imponujące nawet dzisiaj – przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7.3 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 215 km/h. Krzyczące silniki przy 8000 obrotów na minutę również były specjalnością japońskiego producenta.