Choć na pierwszy rzut oka mogło się wydawać, że Honda Civic z 1997 roku to jedynie odmłodzona wersja piątej generacji, to w rzeczywistości był to zupełnie nowy model. Utracił niektóre cechy, ale zyskał inne. Przede wszystkim zrezygnowano z podwójnych wahaczy z przodu na rzecz zawieszenia McPhersona. Z kolei z tyłu pozostało niezależne zawieszenie. Dostępny był w wersji trzy- i pięciodrzwiowej hatchback, czterodrzwiowym sedan oraz coupe. Produkowano go w większej liczbie fabryk: w Stanach Zjednoczonych, Japonii i Swindon w Wielkiej Brytanii.
Jeśli chodzi o jednostki napędowe, niektóre wcześniejsze wersje zostały zachowane, ale pojawiły się również nowe, mocniejsze silniki. Niektóre wersje przeznaczone dla Kanady nie były dostępne w Stanach, a część z nich miała nawet podgrzewane lusterka.
Pod maską najbardziej wydajna wersja nosiła oznaczenie VTI i była wyposażona w silnik o pojemności 1.6 litra, rozwijający moc 160 KM. Na niektórych rynkach oferowano specjalną wersję o nazwie SiR z silnikiem 1.6 litra i mocą 170 KM. W piątej generacji Civica można było wybierać między 5-biegową skrzynią manualną, 4-biegową automatyczną, a nawet CVT w wersji eco HX z silnikiem VTEC-E.