Powoli, ale skutecznie, Civic osiągnął swoją ósmą generację w 2005 roku, a klienci w USA dostali go w wersji coupe, zostawiając Europejczyków z łzami w oczach.
W 2005 roku Civic Coupe był już fenomenem. Przyciągał młodych nabywców i nastolatków. Był niezawodny, zwrotny i wystarczająco wygodny dla dwóch osób. Dodatkowo, jego efektywność paliwowa czyniła go doskonałym samochodem do codziennych dojazdów. Poza tym, oferował użyteczny bagażnik, wystarczający na zakupy w K-Mart, ale niezbyt przestronny dla Home Depot.
Coupe charakteryzowało się wąskim przodem z smukłymi reflektorami i grillem. Zderzak był wydłużony w dół, z szerokim, trapezoidalnym grillem, otoczonym fałszywymi wlotami powietrza. Nachylona szyba czołowa oraz wygięta górna linia okna podkreślały dynamiczny wygląd pojazdu, podczas gdy nachylona w dół tylna szyba łączyła się z klapą bagażnika. Z tyłu, Civic Coupe miał światła tylne zamontowane w narożnikach, umieszczone wysoko na błotnikach. Opleciony zderzak tylny miał pod spodem osłonę termiczną i wylot rury wydechowej.
W środku Honda zainstalowała podobną deskę rozdzielczą jak w czterodrzwiowym Civic’u, z prędkościomierzem umieszczonym w osobnym wyświetlaczu u dołu szyby, a obrotomierz znajdował się przed kierowcą. Co dziwne, każdy z czterech wlotów powietrza w desce miał inny kształt. Na centralnym panelu umieszczono jednostkę infotainment. Niskie fotele z przodu miały niewielkie wsparcie boczne, podczas gdy z tyłu znajdowała się ławka dla dwóch pasażerów, z ograniczoną przestrzenią na nogi i głowę z powodu opadającego sufitu.
Civic Coupe był dostępny tylko z jedną opcją silnika, jednostką 1.8-litra o mocy 140 KM. Dla tych, którzy oczekiwali większych osiągów, Honda oferowała model Civic SI.
Nadwozie
Civic zbudowany jest na zupełnie nowej wersji Globalnej Platformy Kompaktowej Hondy. Solidna karoseria Civica została zaprojektowana od podstaw, aby zdefiniować nowy standard sztywności skrętnej i zginającej w segmencie kompaktowym. Nowa Globalna Platforma Kompaktowa wdraża zaawansowane technologie konstrukcji nadwozia, które zwiększają bezpieczeństwo, poprawiają sztywność, komfort jazdy oraz zmniejszają hałas w kabinie. Dzięki 50% zawartości stali o wysokiej wytrzymałości oraz nowoczesnemu projektowaniu strukturalnemu, sztywność skrętna wzrasta o 35%.
Konstrukcja nadwozia obejmuje teraz strukturę nadwozia Advanced Compatibility Engineering (ACE) Hondy, która poprawia zarządzanie energią podczas zderzenia czołowego dzięki sieci nośnych struktur z przodu pojazdu. Opracowana z myślą o bezpieczeństwie w „prawdziwym świecie”, nowa struktura ramy przedniej zawiera nowe górne i dolne elementy ramy, które znacząco zwiększają rozpraszanie energii w przypadku zderzenia czołowego. Koncepcja ACE różni się od tradycyjnych projektów zderzeniowych, które przekierowują dużą część siły zderzenia przez dwa dolne kanały pojazdu (przydatne jedynie, gdy ramy dwóch pojazdów są ze sobą połączone). Projekt ACE z jego wielokątną strukturą przednią pomaga zredukować potencjał błędnego ustawienia w stosunku do ramy pojazdu przeciwnego. Te cechy mają na celu zwiększenie kompatybilności między pojazdami różnych kategorii wielkości w celu lepszej ochrony pasażerów w przypadku zderzenia.
Zaangażowanie Hondy w bezpieczeństwo obejmuje nie tylko pasażerów, ale też pieszych. Aby pomóc w redukcji obrażeń pieszych w przypadku zderzenia, maska i przednie błotniki Civica zaprojektowane są tak, aby deformować się w przypadku kontaktu z głową dorosłego lub dziecka. Wsporniki maski pochłaniające energię, ramiona wycieraczek i mocowania błotników są zaprojektowane tak, aby pozwalały na znaczne odkształcenia podczas uderzenia.
Civic emanuje aerodynamiczną obecnością na powierzchni, jednak wiele usprawnień aerodynamicznych znajduje się w miejscach, które mogą nie być tak oczywiste. Wszystkie modele wyposażone są w spojler dolny oraz kilka osłon dolnych, które zmniejszają turbulencje powietrza w pobliżu silnika, tylnych kół i zderzaka. Civic Si zarządza przepływem powietrza jeszcze lepiej, a jego tylny spojler wytwarza znaczną i zamierzoną siłę docisku przy wysokich prędkościach, a także zawór chłodzenia hamulców (mały fin przed przednim kołem), który kieruje powietrze na wirnik hamulcowy jak dedykowany kanał wentylacyjny hamulców. Modele Civic Hybrid i Civic Coupe korzystają ze spojlera na klapie, który poprawia przepływ powietrza za pojazdem. Civic Hybrid ma ulepszoną osłonę dolną dla jeszcze lepszej aerodynamiki. Aby dostosować się do stromo nachylonej szyby czołowej i jej znacznej powierzchni, zastosowano wycieraczki o przeciwnych ruchach, które pokrywają większą powierzchnię niż typowe wycieraczki, a korpusy ostrzy mają płaski kształt, co sprawia, że przepływ powietrza mocno dociska ostrza wycieraczek do szyby.
Podwozie
Honda ma tradycję tworzenia pojazdów, które są przyjemne w prowadzeniu z responsywnym ustawieniem zawieszenia i wyrafinowanym zachowaniem na drodze. Precyzyjna i ostra wydajność prowadzenia także przyczynia się do manewrowości w unikaniu wypadków. Podwozie Hondy Civic 2006 zapewnia wyższy poziom sportowości i komfortu jazdy dzięki poprawkom w trzech kluczowych obszarach – ulepszona geometria zawieszenia z większymi kołami i oponami, dłuższy rozstaw osi oraz nowej generacji system 4-kanałowego ABS. Zmiany te składają się na nowego Civica, który jest jeszcze bardziej responsywny i sportowy w wymagających sytuacjach, jednocześnie zachowując płynność i cichą jazdę.
Nowa konstrukcja zawieszenia przedniego MacPherson zawiera nową geometrię z wysokim kątem pochylenia dla stabilności w prostych odcinkach drogi oraz poprawioną dynamikę kontroli zbieżności dla ostrego i responsywnego układu kierowniczego. Zmiany kątów kierowania, tulei, sztywności materiału oraz ustawienia sprężyn i amortyzatorów skutkują niezwykle liniowym ruchem zawieszenia przy górnej granicy dynamiki pojazdu oraz płaskim pokonywaniu zakrętów.
Nowa konstrukcja zawieszenia tylnego z podwójnym wahaczem wielowahaczowym korzysta z nowego projektu, który ułatwia dłuższy skok tłoka amortyzatora i poprawia jego położenie. Dodatkowy skok odbicia pozwala pojazdowi na lepsze tłumienie nierówności i trudnych nawierzchni z ciszą i łatwością. Amortyzator jest zamontowany bliżej koła, co zapewnia korzystniejszy stosunek dźwigni 1,1:1 (relacja między ruchem zawieszenia a rzeczywistą odległością, jaką pokonuje amortyzator). Poprzednia relacja wynosiła 1,7:1. Bardziej bezpośredni stosunek oznacza, że siły działające na amortyzator nie ulegają wzmocnieniu, a zamierzona regulacja zapewnia maksymalne korzyści w szerszym zakresie ruchu zawieszenia. Zmiany te, w połączeniu z regulacjami sprężyn i amortyzatorów ukierunkowanymi na sport, znacznie zwiększają ogólne sportowe odczucie pojazdu oraz zwiększają poczucie koordynacji między zawieszeniem przednim a tylnym (co jest zaskakująco rzadką cechą w wielu pojazdach).
Systemy kierownicze charakteryzują się szybkim przełożeniem dla ostrych i sportowych przejść. Wcześniej umieszczona wysoko skrzynka kierownicza, nowy system kierowniczy znajduje się teraz niżej w pojeździe, aby poprawić geometrię zawieszenia dla bardziej bezpośredniego odczucia i szybkiej reakcji. Civic Si i Civic Hybrid posiadają układ kierowniczy Electric Power Steering (EPS) o sportowym charakterze, który zwiększa wspomaganie przy niskich prędkościach i redukuje je przy wysokich prędkościach. Modele Civic Coupe i Civic Sedan używają układu hydraulicznego wspomagania kierownicy wrażliwego na prędkość. Wszystkie modele mają możliwość regulacji kąta nachylenia i teleskopową kierownicę.
Większe koła i opony przyczyniają się do poprawy jazdy i prowadzenia Civica. Civic Si korzysta z opon całorocznych Michelin Pilot HX MXM4 w rozmiarze P215/45 R17 (dostępna jest również nowa wersja letnia Pilot Exalto jako opcja fabryczna) oraz 17-calowych felg aluminiowych. Dostępny jest pakiet opon i kół o średnicy 18 cali, montowany przez dealera. Civic Hybrid wyposażony jest w opony P195/65 R15 o niskim oporze toczenia z lekkimi i aerodynamicznymi felgami aluminiowymi 15×6. Najpopularniejsze poziomy wyposażenia LX i EX dla sedanów i coupe mają opony P205/55 R16 oraz felgi 16×6,5 cala (EX ma felgi aluminiowe, a LX stalowe z pokrywami). Modele DX sedan i coupe mają opony P195/65 R15 oraz stalowe felgi 15×6 z pokrywami.
Wszystkie Civic są wyposażone w nowy 4-kanałowy system ABS z Elektroniczną Dystrybucją Siły Hamowania (EBD). Hamulce tarczowe stosowane są z przodu i z tyłu w modelach Si i EX; w modelach Hybrid, LX i DX stosowane są hamulce bębnowe z tyłu. System ABS z EBD niezależnie moduluje moc hamowania na każdym kole, w przeciwieństwie do bardziej powszechnego systemu 3-kanałowego, który moduluje koła przednie niezależnie, a tylne z równą siłą hamowania. Elektroniczna Dystrybucja Siły Hamowania proporcjonuje moc hamowania do tylnych kół na podstawie rozkładu wagi pojazdu. Nowa funkcjonalność 4-kanałowa pozwala tylnym kołom na niezależną reakcję podczas pokonywania zakrętów, co stanowi istotne ulepszenie zdolności systemu ABS do wpływania na stabilność i bezpieczeństwo pojazdu. Dodatkowe elementy systemu hamulcowego obejmują nowy moduł sterujący ABS (który stosuje nowe funkcje 4-kanałowe) oraz wzmacniacz hamulca, który poprawia odczucie pedału. Podsumowując, Civic zatrzymuje się z większą siłą i precyzją.
Wnętrze
Nowe wnętrze Civica można określić jako futurystyczne i zaawansowane. Styliści i inżynierowie Hondy postawili na elegancję, aby stworzyć wysokiej jakości, nowoczesną i sportową przestrzeń z najnowszą technologią, dużą ilością schowków i innowacyjną ergonomią. Więcej standardowych funkcji i nowe dostępne opcje, takie jak nawigacja sterowana głosowo, podkreślają ich zaangażowanie w podniesienie standardu wnętrza na zupełnie nowy poziom.
Dwupoziomowy zestaw wskaźników umieszcza najważniejsze wskaźniki, takie jak prędkościomierz, wysoko w polu widzenia kierowcy. Zwiększona szerokość nadwozia pozwala na szersze i bardziej wspierające siedzenia, a przestronny, wielofunkcyjny środkowy konsol pojemności ma miejsce na 20 kompaktowych płyt CD i pełni funkcję podłokietnika dla obu przednich pasażerów. Aktywne zagłówki przednich siedzeń są używane w celu minimalizacji potencjalnych obrażeń kręgosłupa w przypadku zderzenia tylniego.
Kluczowe wymiary wnętrza sedanów pozostają podobne do przestronnych proporcji modelu z 2005 roku, z poprawkami w zakresie miejsca na biodra, ramiona i kolana we wszystkich pozycjach siedzących. W miarę jak Civic Coupe stał się bardziej sportowy o unikalnych wymiarach zewnętrznych, objętość wnętrza oraz przestrzeń na tylnej kanapie stały się mniejsze, aby stworzyć bardziej spersonalizowaną i sportową przestrzeń.
Najnowsza generacja systemu nawigacji satelitarnej Honda Satellite-Linked Navigation System jest dostępna w modelach Si, Hybrid i EX i posiada 6,5-calowy wyświetlacz mechaniczny, który otwiera się i zamyka, aby umożliwić dostęp do wewnętrznego odtwarzacza CD oraz nowego czytnika kart audio, który może odtwarzać pliki MP3 i WMA z kart CompactFlash(R). System nawigacji zawiera ponad 6 milionów punktów zainteresowania i może kontrolować system audio. Rozpoznawanie głosu jest w stanie rozpoznać i wprowadzać numery, nazwy ulic i miasta.
Wszystkie systemy audio mają większą moc, osiągając do 350 watów i siedem głośników, w tym 8-calowy subwoofer w modelach EX Coupe i Si. Złącza wejścia audio są standardowym wyposażeniem w poziomach wyposażenia LX i wyższych (coupe) oraz modelach EX i Hybrid (sedan), umożliwiając odtwarzanie muzyki z przenośnych urządzeń przez głośniki samochodowe. XM(R) Satellite Radio jest standardowym wyposażeniem w modelach coupe z nawigacją, podczas gdy modele EX sedan i Hybrid są gotowe na XM. Modele LX mają sześciogłośnikowy system audio o mocy 160 watów z odtwarzaczem CD (cztery głośniki w sedanie LX). Wszystkie systemy audio Civica mają możliwość odtwarzania płyt CD MP3/WMA. Systemy audio w coupe posiadają kontrolę głośności w zależności od prędkości (SVC), która automatycznie dostosowuje głośność w zależności od prędkości pojazdu. Systemy audio w coupe mają również odczyt tekstu z płyt CD/MP3 z konfigurowalnym ekranem powitalnym. Modele DX są wstępnie podłączone do systemu audio i mają cztery wbudowane głośniki.
Badacze Hondy przeprowadzili badanie, które śledziło ruchy oczu kierowców i priorytetyzowało wskaźniki Civica oraz ich umiejscowienie, aby zapewnić szybki czas reakcji. Na podstawie tych badań stworzono dwupoziomowy zestaw wskaźników, który wykorzystuje przestrzeń na desce rozdzielczej z nachyloną szybą. Cyfrowy prędkościomierz, wskaźnik poziomu paliwa i wskaźnik temperatury znajdują się na górnym poziomie, aby były bardziej zgodne z linią wzroku kierowcy, co skutkuje krótszymi ruchami oczu między najczęściej używanymi wskaźnikami a drogą. Dolny poziom zestawu wskaźników mieści obrotomierz, cyfrowy wyświetlacz multi-informacyjny, licznik kilometrów z licznikiem trasy oraz różnorodne wskaźniki ostrzegawcze. Civic Si ma wskaźnik ograniczenia obrotów na górnym poziomie. Civic Hybrid może wyświetlać bieżące zużycie paliwa na górnym poziomie, a dolny poziom wyświetla poziom naładowania akumulatora oraz wyświetlacze bieżącego ładowania i wsparcia IMA.
Cyfrowy odczyt licznika kilometrów działa również jako wyświetlacz multi-informacyjny, który pokazuje elementy związane z usługą systemu Maintenance Minder w zależności od użytkowania pojazdu. System Maintenance Minder automatycznie wskazuje, kiedy należy przeprowadzić standardową obsługę na podstawie rzeczywistych warunków jazdy (śledzonych przez ECU) i minimalizuje zgadywanie związane z tym, czy pojazd jest używany w standardowych czy ciężkich warunkach. Wyświetlacz informuje, kiedy wymienić olej, filtr powietrza, płyn przekładniowy, świece zapłonowe lub płyn chłodniczy, a także kiedy obrócić opony.
Style nadwozia, modele, poziomy wyposażenia i opcje
Honda Civic 2006 dostępna jest w dwóch stylach nadwozia i czterech modelach. Coupe dostępne jest w dwóch modelach: Si lub jako modele z poziomami wyposażenia EX, LX lub DX. Sedan dostępny jest w dwóch modelach jako Hybrid lub jako modele z poziomami wyposażenia EX, LX lub DX. Poniżej znajduje się lista głównych funkcji według każdego modelu i poziomu wyposażenia (nowe wyposażenie oznaczone kursywą).
Civic Coupe DX, LX i EX
Standardowe wyposażenie Civica Coupe DX obejmuje silnik 1.8-litrowy SOHC i-VTEC 4-cylindrowy, 5-biegową manualną skrzynię biegów (dostępna 5-biegowa automatyczna), stalowe koła o średnicy 15 cali z pokrywami, opony P195/65R15, zaawansowany system ABS (Anti-Lock Braking System) z EBD, poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu w dwóch klasach, boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu, boczne poduszki powietrzne w dwóch rzędach, aktywne zagłówki przednich siedzeń, zagłówki z tyłu we wszystkich pozycjach siedzących, pasy bezpieczeństwa przednich siedzeń z ogranicznikami obciążenia i dwoma pre-tensionerami, dwa punkty LATCH na tylnej kanapie, światła dzienne, elektryczne okna przednie, centralny zamek, kierownica regulowana w pionie i poziomie, składana tylna kanapa, licznik kilometrów z funkcją podwójnego licznika, system Maintenance Minder oraz spojler na klapie bagażnika.
Civic Coupe LX dodaje 16-calowe stalowe koła z pokrywami, opony P205/55R16, zdalny dostęp, system audio z 6 głośnikami o mocy 160 watów AM/FM z odtwarzaczem CD (obsługującym MP3/WMA), wejście audio, wielofunkcyjną konsolę środkową z podłokietnikiem, wskaźniki panelu instrumentów podświetlone na niebiesko, automatyczne podnoszenie i opuszczanie okna kierowcy oraz malowane elementy wykończenia wnętrza i nadwozia.
Civic Coupe EX dodaje 16-calowe felgi aluminiowe, 7-głośnikowy system audio AM/FM/XM-Gotowy z odtwarzaczem CD (obsługującym MP3/WMA), tylną kanapę dzieloną w proporcji 60/40, elektryczny szyberdach jednoręczny, podświetlenie konsoli oraz opcjonalny system nawigacji satelitarnej Honda z aktywacją głosową (w tym również XM Satellite Radio).
Civic Si
Civic Si zawiera cechy Civica Coupe EX oraz silnik 2.0-litrowy i-VTEC DOHC 4-cylindrowy o mocy 197 KM, 6-biegową manualną skrzynię biegów, dyferencjał z ograniczonym poślizgiem, 17-calowe felgi aluminiowe, opony P215/45R17 (dostępne w wersji letniej), tylny spojler, oznaczenia Si, pomarańczowy wewnętrzny pierścień reflektora, sportowy grill, sportowy końcówka wydechu, głęboko profilowane siedzenia z wysokiej jakości materiałów, wskaźniki panelu instrumentów podświetlone na czerwono, skórzana kierownica, skórzana gałka zmiany biegów oraz sportowe pedały z aluminium, a także wskaźnik ograniczenia obrotów.
Civic Sedan EX, LX i DX
Standardowe wyposażenie Civica Sedan DX obejmuje silnik 1.8-litrowy SOHC i-VTEC 4-cylindrowy, 5-biegową manualną skrzynię biegów (dostępna 5-biegowa automatyczna), stalowe koła o średnicy 15 cali z pokrywami, opony P195/65R15, 4-kanałowy system ABS z EBD, zaawansowane poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu w dwóch klasach, boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu, dwa rzędy bocznych poduszek powietrznych, aktywne zagłówki przednich siedzeń, zagłówki z tyłu we wszystkich pozycjach siedzących, pasy bezpieczeństwa przednich siedzeń z ogranicznikami obciążenia i dwoma pre-tensionerami, dwa punkty LATCH na tylnej kanapie, światła dzienne, elektryczne okna, centralny zamek, kierownica regulowana w pionie i poziomie, składana tylna kanapa z przejściem do bagażnika, licznik kilometrów z funkcją podwójnego licznika oraz wskaźnik Smart Maintenance.
Civic Sedan LX dodaje 16-calowe stalowe koła z pokrywami, opony P205/55R16, zdalny dostęp, 4-głośnikowy system audio AM/FM o mocy 160 watów z odtwarzaczem CD (obsługującym MP3/WMA), wielofunkcyjną konsolę środkową z podłokietnikiem, wskaźniki panelu instrumentów podświetlone na niebiesko, automatyczne podnoszenie i opuszczanie okna kierowcy, automatyczne podnoszenie okna pasażera z przodu oraz malowane elementy wykończenia wnętrza i nadwozia.
Civic Sedan EX dodaje 16-calowe felgi aluminiowe, 6-głośnikowy system audio AM/FM/XM-Gotowy z odtwarzaczem CD (obsługującym MP3/WMA), tylną kanapę dzieloną w proporcji 60/40, elektryczny szyberdach oraz opcjonalny system nawigacji satelitarnej Honda z aktywacją głosową.
Civic Hybrid