W 1986 roku Honda wprowadziła na rynek amerykański pierwszą generację modelu Civic Si w wersji coupe. Dwie dekady później japoński producent zaprezentował nową generację, aby uczcić tę markę.
Civic Si z 2006 roku nie był zwykłym coupe z większą mocą pod maską. To był samochód, który ustanowił nowe standardy dotyczące osiągów hot-hatcha w formie sedana z dwoma drzwiami.
W porównaniu do innych coupe Civic z tego okresu, wersja Si jakoś różniła się w wyglądzie zewnętrznym. Z przodu znajdowało się małe czerwone logo Si na kratce. Przód przypominał europejski model Civic 3-drzwiowego hatchbacka, z identycznym wzorem reflektorów i przedniego zderzaka z trójkątnymi wlotami powietrza. Z boku, przed tylnymi kołami, umieszczono naklejkę z napisem i-VTEC DOHC. Z tyłu, na klapie bagażnika, mały spojler zawierał trzecie światło stop. Kolejne logo Si i owalny wydech dopełniały całości.
W środku, wzmocnione fotele dobrze trzymały przednich pasażerów na miejscu podczas ostrych zakrętów, a logo Si było wytłoczone na oparciach foteli. Podwójny zestaw wskaźników zawierał prędkościomierz umieszczony w górnej części na dole szyby, podczas gdy obrotomierz znajdował się za kierownicą.
Honda zaoferowała Civic Si z 2006 roku z 6-biegową skrzynią manualną po raz pierwszy na rynku amerykańskim. Kierownica była elektryczna, a nie standardowa hydrauliczna. Dzięki dyferencjałowi LSD, samochód mógł pokonywać zakręty szybciej niż zwykły samochód z napędem na przednią oś. Silnik K20 był bardzo responsywną jednostką, która oferowała dobry moment obrotowy w średnim zakresie obrotów, jak na swoją kategorię.
Nadwozie
Civic zbudowany jest na zupełnie nowej wersji Globalnej Platformy Kompaktowej Hondy. Solidna konstrukcja nadwozia Civic została zaprojektowana od początku, aby zdefiniować nowy standard sztywności skrętnej i zginającej w segmencie kompaktowym. Nowa Globalna Platforma Kompaktowa wprowadza zaawansowane technologie budowy nadwozia, które zwiększają bezpieczeństwo, poprawiają sztywność, komfort jazdy i ciszę w kabinie. Zawiera ona 50-procentową całkowitą zawartość stali o wysokiej wytrzymałości oraz nowoczesne inżynieryjne rozwiązania strukturalne, co prowadzi do 35-procentowego wzrostu sztywności skrętnej.
Konstrukcja nadwozia obejmuje teraz Strukturę Współczesnej Kompatybilności (ACE), która zwiększa zarządzanie energią w przypadku kolizji czołowej dzięki sieci nośnych struktur z przodu pojazdu. Opracowana z myślą o „realnym” bezpieczeństwie, nowa struktura ramy przedniej zawiera nowe górne i dolne człony ramy, które znacznie poprawiają rozpraszanie energii w przypadku kolizji czołowej. Koncepcja ACE różni się od tradycyjnych projektów zderzeniowych, które kierują dużą część siły kolizji przez dwa dolne kanały pojazdu (co jest użyteczne tylko, jeśli ramy obu pojazdów się stykają). Projekt ACE z jego wielokątną strukturą z przodu pomaga zmniejszyć potencjał nieprawidłowego ustawienia w stosunku do ramy przeciwnego pojazdu. Te cechy mają na celu zwiększenie kompatybilności między pojazdami różnych kategorii wielkości w celu poprawy ochrony pasażerów w przypadku kolizji.
Zobowiązanie Hondy do bezpieczeństwa obejmuje zarówno pieszych, jak i pasażerów pojazdów. Aby pomóc w zmniejszeniu obrażeń pieszych w przypadku kolizji, maska i obszary błotników Civic są zaprojektowane tak, aby ulegały deformacji w przypadku kontaktu z głową dorosłego lub dziecka. Amortyzujące podpory maski, ramiona wycieraczek i mocowania błotnika są zaprojektowane tak, aby pozwolić na znaczną deformację w przypadku uderzenia.
Civic ma aerodynamiczną obecność na powierzchni, ale wiele ulepszeń aerodynamicznych znajduje się w obszarach, które mogą być mniej oczywiste. Wszystkie modele wyposażone są w spojler przedni i wiele osłon, które redukują turbulencje powietrza w pobliżu silnika, tylnych kół i tylnego zderzaka. Civic Si jeszcze bardziej zarządza przepływem powietrza i posiada tylny spojler, który generuje znaczącą i zamierzoną siłę docisku przy wysokich prędkościach, wraz z chłodniczym wlotem powietrza (mały fin przed przednim kołem), który kieruje powietrze przez tarczę hamulcową jak dedykowany kanał hamulcowy. Civic Hybrid i Civic Coupe korzystają z spojlera na klapie bagażnika, który poprawia przepływ powietrza za pojazdem. Civic Hybrid ma ulepszoną osłonę podwozia dla jeszcze lepszej aerodynamiki. Aby pomieścić stromo nachyloną szybę przednią i jej znaczną powierzchnię, zastosowano wycieraczki z przeciwnymi ramionami, które zakrywają większą powierzchnię niż typowe wycieraczki, a ciała ostrzy mają płaski kształt, który sprawia, że przepływ powietrza mocno dociska ostrza do szyby.
Podwozie
Honda ma tradycję tworzenia pojazdów przyjemnych w prowadzeniu z responsywnym dostrojeniem zawieszenia i wyrafinowanymi zachowaniami drogowymi. Precyzyjna i ostra wydajność obsługi przyczynia się również do manewrowości w unikanie wypadków. Podwozie Hondy Civic 2006 dostarcza wyższych poziomów sportowości i komfortu jazdy poprzez poprawę w trzech kluczowych obszarach – ulepszona geometria zawieszenia z większymi kołami i oponami, dłuższy rozstaw osi oraz nowa generacja 4-kanałowego systemu ABS. Zmiany te składają się na nowego Civica, który jest jeszcze bardziej responsywny i sportowy w wymagających sytuacjach, jednocześnie utrzymując płynną i cichą jazdę.
Nowy projekt przedniego zawieszenia typu MacPherson wykorzystuje nową geometrię z dużym kątem wyprzedzenia dla stabilności na prostych oraz poprawioną dynamikę kontrolowania zbieżności dla ostrego i responsywnego prowadzenia. Zmiany w kątach kierowniczych, przekładniach, sztywności materiałów oraz dostrojeniu sprężyn i amortyzatorów skutkują niezwykle liniowym ruchem zawieszenia na górnym limicie dynamiki pojazdu oraz bardziej płaskim pokonywaniu zakrętów.
Nowy projekt tylnego zawieszenia z wieloma wahaczami korzysta z nowego rozwiązania, które umożliwia dłuższy skok tłumika i lepsze położenie samego tłumika. Dodatkowy skok odbicia pozwala pojazdowi wchłaniać nierówności i szorstkie nawierzchnie drogowe z łatwością i ciszą. Tłumik jest montowany bliżej koła dla korzystniejszego stosunku dźwigni 1.1:1 (stosunek ruchu zawieszenia do odległości, jaką tłumik faktycznie przemieszcza). Poprzedni stosunek wynosił 1.7:1. Bardziej bezpośredni stosunek oznacza, że siły działające na amortyzator nie są magnifikowane, a zamierzona regulacja zapewnia maksymalne korzyści w szerszym zakresie ruchu zawieszenia. Te zmiany, w połączeniu z dostrojonymi sportowo sprężynami i amortyzatorami, znacznie zwiększają ogólne sportowe odczucie pojazdu i zwiększają wrażenie współpracy między przednim a tylnym zawieszeniem (zaskakująco rzadko spotykana cecha w wielu pojazdach).
Systemy kierownicze cechują się szybkim przełożeniem dla ostrych i sportowych przejść. Wcześniej wysoko umieszczona przekładnia kierownicza, nowy system kierowniczy jest teraz umieszczony niżej w pojeździe, aby poprawić geometrię zawieszenia dla bardziej bezpośrednich odczuć i szybkiej reakcji. Civic Si i Civic Hybrid posiadają sportowo dostosowane, wrażliwe na prędkość elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS), które zwiększa wspomaganie przy niskich prędkościach i redukuje je przy wysokich prędkościach. Civic Coupe i Civic Sedan wykorzystują hydrauliczny system wspomagania kierownicy wrażliwy na prędkość. Wszystkie modele mają regulowaną wysokość i teleskopową kierownicę.
Większe koła i opony przyczyniają się do poprawy jazdy i obsługi Civica. Civic Si używa opon Michelin Pilot HX MXM4 w rozmiarze P215/45 R17 (dostępna jest także nowa, letnia wersja Pilot Exalto jako opcja fabryczna) oraz aluminiowych kół 17×7 cali. Dostępny jest pakiet kół i opon o średnicy 18 cali, montowany przez dealera. Civic Hybrid wyposażony jest w opony o niskim oporze toczenia P195/65 R15 z lekkimi i aerodynamicznymi kołami aluminiowymi 15×6 cali. Najpopularniejsze wersje LX i EX dla sedanów i coupe mają opony P205/55 R16 oraz koła 16×6.5 cali (EX ma felgi aluminiowe, a LX stalowe z osłonami). Sedany i coupe DX mają opony P195/65 R15 z stalowymi kołami 15×6 z osłonami.
Wszystkie Civic są wyposażone w nowy system ABS z 4 kanałami oraz Elektroniczną Dystrybucję Hamulców (EBD). Hamulce tarczowe wykorzystywane są z przodu i z tyłu w modelach Si i EX; hamulce bębnowe stosowane są w modelach Hybrid, LX i DX. 4-kanałowy system ABS z EBD niezależnie reguluje moc hamowania na każdym kole, w przeciwieństwie do bardziej powszechnego systemu 3-kanałowego, który reguluje przednie koła niezależnie oraz tylne z równą siłą hamowania. Elektroniczna Dystrybucja Hamulców proporcjonuje moc hamowania do tylnych kół na podstawie rozkładu masy pojazdu. Nowa funkcjonalność 4-kanałowa pozwala tylnym kołom na niezależną reakcję podczas pokonywania zakrętów, co stanowi znaczące ulepszenie w zdolności systemu ABS do wpływania na stabilność i bezpieczeństwo pojazdu. Dodatkowe elementy systemu hamulcowego to nowy moduł kontrolny ABS (który stosuje nowe cechy 4-kanałowe) oraz wspomagacz hamulca, który poprawia odczucie pedału. Krótko mówiąc, Civic zatrzymuje się z większą siłą i lepszą kontrolą.
Wnętrze
Nowe wnętrze Civica można opisać jako nowoczesne i futurystyczne, stanowiące rdzeń jego designu. Styliści i inżynierowie Hondy postawili na wyrafinowanie, aby stworzyć przestrzeń o wysokiej jakości, zaawansowanej technologii i sportowym charakterze, z dużą ilością miejsca do przechowywania i innowacyjną ergonomią. Więcej standardowych funkcji oraz nowe dostępne opcje, takie jak system nawigacji z aktywacją głosową, podkreślają zaangażowanie w podniesienie wnętrza na całkowicie nowy poziom.
Dwupoziomowy panel instrumentów umieszcza najważniejsze wskaźniki, takie jak prędkościomierz wysoko w polu widzenia kierowcy. Zwiększona szerokość nadwozia pozwala na szersze i bardziej wspierające fotele, a przestronny, wielofunkcyjny środkowy konsola pomieści do 20 kompaktowych dysków i pełni funkcję podłokietnika dla obu pasażerów z przodu. Aktywne zagłówki przednich foteli są używane w celu minimalizacji potencjalnych obrażeń w przypadku urazu szyi w kolizji tylnym.
Kluczowe wymiary wnętrza sedana pozostają podobne do hojnym proporcjom modelu z 2005 roku, z poprawą przestrzeni na biodra, szerokości ramion i przestrzeni na kolana we wszystkich pozycjach siedzących. W miarę jak Civic Coupe stał się bardziej sportowy z unikalnymi wymiarami zewnętrznymi, objętość wnętrza i przestrzeń na tylnej kanapie stały się mniejsze, aby stworzyć bardziej spersonalizowaną i sportową przestrzeń.
Najnowsza generacja systemu nawigacji Honda Satellite-Linked jest dostępna w modelach Si, Hybrid i EX i posiada 6.5-calowy wyświetlacz mechaniczny, który otwiera się i zamyka, aby uzyskać dostęp do wewnętrznego odtwarzacza CD oraz nowego czytnika kart audio, który może odtwarzać pliki MP3 i WMA z kart CompactFlash(R). System nawigacji zawiera ponad 6 milionów punktów zainteresowania i może sterować systemem audio. Rozpoznawanie głosu potrafi rozpoznawać i wprowadzać numery, nazwy ulic i nazwy miast.
Wszystkie systemy audio są bardziej mocne, osiągając do 350 watów i siedem głośników, w tym 8-calowy subwoofer w modelach EX Coupe i Si. Gniazda wejściowe audio są standardowym wyposażeniem w wersjach LX i wyższych (coupe) oraz modelach EX i Hybrid (sedan), co umożliwia odtwarzanie muzyki z przenośnych urządzeń przez głośniki samochodowe. Radio satelitarne XM(R) jest standardowo wyposażone w modele coupe z nawigacją, podczas gdy modele EX sedan i Hybrid są gotowe do odbioru XM. Modele LX mają 6-głośnikowy system audio o mocy 160 watów z odtwarzaczem CD (cztery głośniki w LX sedan). Wszystkie systemy audio Civica mają możliwość odtwarzania płyt CD w formacie MP3/WMA. Systemy audio coupe posiadają kontrolę głośności wrażliwą na prędkość (SVC), która automatycznie dostosowuje głośność w zależności od prędkości pojazdu. Systemy audio coupe są również wyposażone w odczyt tekstu CD/MP3 z możliwością dostosowania ekranu powitalnego. Modele DX są wstępnie podłączone do systemu audio i mają cztery wstępnie zainstalowane głośniki.
Badacze Hondy przeprowadzili badanie, które śledziło ruchy oczu kierowców i priorytetowo traktowało wskaźniki Civica oraz ich rozmieszczenie dla szybszego czasu rozpoznawania. W oparciu o te badania stworzono dwupoziomowy panel instrumentów, który wykorzystuje hojną przestrzeń deski rozdzielczej z stromo nachyloną szybą przednią. Cyfrowy prędkościomierz, wskaźnik paliwa i wskaźnik temperatury znajdują się na górnym poziomie, aby lepiej odpowiadać linii wzroku kierowcy, co skutkuje krótszym ruchem oczu między najczęściej odczytywanymi wskaźnikami a drogą. Dolny poziom panelu instrumentów mieści tachometr, cyfrowy wyświetlacz informacji, licznik kilometrów z licznikiem podróży oraz różne wskaźniki ostrzegawcze. Civic Si dostarcza wskaźnik limitu obrotów na górnym poziomie. Civic Hybrid może wyświetlać natychmiastową ekonomikę paliwową na górnym poziomie, a dolny poziom wyświetla poziom naładowania akumulatora oraz wyświetlacze naładowania i asystowania IMA.
Wyświetlacz cyfrowego licznika kilometrów działa również jako wyświetlacz informacji, który pokazuje elementy związane z konserwacją systemu Maintenance Minder na podstawie użytkowania pojazdu. System Maintenance Minder automatycznie wskazuje, kiedy należy przeprowadzić standardową konserwację na podstawie rzeczywistych warunków jazdy (śledzonych przez ECU) i minimalizuje zgadywanie dotyczące tego, czy pojazd jest używany w warunkach standardowych czy ekstremalnych w celach interwałowych konserwacji. Wyświetlacz wskazuje, kiedy zmienić olej, filtr powietrza, płyn przekładniowy, świece zapłonowe lub płyn chłodzący, a także kiedy obrócić opony.
Style Nadwozia, Modele, Wersje Wyposażeniowe i Opcje
Honda Civic 2006 jest dostępna w dwóch wersjach nadwozia i czterech modelach. Coupe jest dostępne w dwóch wersjach jako Si lub jako modele w wersji wyższej EX, LX lub DX. Sedan jest dostępny w dwóch wersjach jako Hybrid lub jako modele w wersji wyższej EX, LX lub DX. Poniżej znajduje się lista głównych cech dla każdego modelu i wersji wyposażeniowej (nowe wyposażenie przedstawione kursywą).
Civic Coupe DX, LX i EX
Standardowe cechy Civica Coupe DX obejmują silnik 1.8-litrowy SOHC i-VTEC 4-cylindrowy, 5-biegową manualną skrzynię biegów (dostępna 5-biegowa automatyczna), stalowe koła 15-calowe z osłonami, opony P195/65R15, Zaawansowany System Antyblokujący Hamulce (ABS) z EBD, zaawansowane poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu o podwójnej fazie, boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, poduszki powietrzne kurtynowe w dwóch rzędach, aktywne zagłówki przednie, zagłówki tylne we wszystkich pozycjach siedzących, pasy bezpieczeństwa z ogranicznikami obciążenia i podwójnymi napinaczami, dwa punkty LATCH na tylnej kanapie, światła do jazdy dziennej, elektryczne okna przednie, centralny zamek, regulowana wysokość i teleskopowa kierownica, składana tylna kanapa, podwójny licznik kilometrów oraz system Maintenance Minder i spojler na klapie bagażnika.
Civic Coupe LX dodaje stalowe koła 16-calowe z osłonami, opony P205/55R16, zdalny dostęp, 6-głośnikowy system audio 160-watowy AM/FM z odtwarzaczem CD (zgodny z MP3/WMA), gniazdo audio, wielofunkcyjną konsolę centralną z podłokietnikiem, progresywne niebieskie podświetlenie wskaźników na panelu, automatyczne otwieranie i zamykanie elektrycznego okna kierowcy oraz malowane elementy wykończenia wewnętrznego i zewnętrznego.
Civic Coupe EX dodaje aluminiowe koła 16-calowe, 7-głośnikowy system audio AM/FM/XM-Gotowy z odtwarzaczem CD (zgodny z MP3/WMA), składana tylna kanapa 60/40, otwierany dach, ambientowe podświetlenie konsoli oraz dostępny system Nawigacji Honda Satellite-Linked z Aktywacją Głosową (zawiera też Radio Satelitarne XM).
Civic Si
Civic Si zawiera funkcje Civica Coupe EX, plus silnik o mocy 197 koni mechanicznych 2.0-litrowy i-VTEC DOHC 4-cylindrowy, 6-biegową manualną skrzynię biegów, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, aluminiowe koła 17-calowe, opony P215/45R17 (dostępne w wersji letniej), tylni spojler, oznaczenia Si, pomarańczowy wewnętrzny pierścień reflektora, sportowy grill, sportowy wylot wydechowy, głęboko wyprofilowane fotele z materiałami premium, czerwona iluminacja wskaźników na panelu, skórzana kierownica, skórzana gałka zmiany biegów, aluminiowe pedały sportowe oraz wskaźnik limitu obrotów.
Civic Sedan EX, LX i DX
Standardowe cechy Civica Sedan DX obejmują silnik 1.8-litrowy SOHC i-VTEC 4-cylindrowy, 5-biegową manualną skrzynię biegów (dostępna 5-biegowa automatyczna), stalowe koła 15-calowe z osłonami, opony P195/65R15, 4-kanałowy System Antyblokujący Hamulce (ABS) z EBD, zaawansowane poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu o podwójnej fazie, boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, poduszki powietrzne kurtynowe w dwóch rzędach, aktywne zagłówki przednie, zagłówki tylne we wszystkich pozycjach siedzących, pasy bezpieczeństwa z ogranicznikami obciążenia i podwójnymi napinaczami, dwa punkty LATCH na tylnej kanapie, światła do jazdy dziennej, elektryczne okna, centralny zamek, regulowana wysokość i teleskopowa kierownica, składana tylna kanapa z przejściem do bagażnika, podwójny licznik kilometrów oraz Wskaźnik Inteligentnej Konserwacji.
Civic Sedan LX dodaje stalowe koła 16-calowe z osłonami, opony P205/55R16, zdalny dostęp, 4-głośnikowy system audio 160-watowy AM/FM z odtwarzaczem CD (zgodny z MP3/WMA), wielofunkcyjną konsolę centralną z podłokietnikiem, progresywne niebieskie podświetlenie wskaźników na panelu, automatyczne otwieranie i zamykanie elektrycznego okna kierowcy, automatyczne otwieranie okna pasażera z przodu oraz malowane elementy wykończenia wewnętrznego i zewnętrznego.
Civic Sedan EX dodaje aluminiowe koła 16-calowe, 6-głośnikowy system audio AM/FM/XM-Gotowy z odtwarzaczem CD (zgodny z MP3/WMA), składana tylna kanapa 60/40, elektryczny dach oraz dostępny system Nawigacji Honda Satellite-Linked z Aktywacją Głosową.
Civic Hybrid