Po sprzedaży ponad 12 milionów modeli Civic od czasu wprowadzenia pierwszej generacji w Stanach Zjednoczonych, kompaktowy samochód Honda przekształcił się w znacznie sportowszą wersję jedenastej generacji.
Może klasyczne silniki spalinowe były już na ostatniej prostej, jednak Honda nie chciała witać ery elektrycznej, zanim nie zaproponuje nowoczesnej, turbodoładowanej jednostki benzynowej. Producent wiedział, że jego klienci poszukują sportowych pojazdów, które będą doskonałymi samochodami na co dzień.
Wygląd zewnętrzny prezentował się odważnie, z wyrafinowanym przodem, który przypominał większego brata, model Accord (wersja amerykańska). Kanciaste LED-owe reflektory były wąskie i ustawione pod kątem do tyłu. Szeroki grill zajmował znaczną część dolnej części przedniego zderzaka, a po jego bokach znajdowały się dwa wloty powietrza z LED-owymi światłami przeciwmgielnymi. Z boku, linia okien miała krok w górę nad tylnymi kołami, wizualnie łącząc obszar bagażnika z resztą pojazdu.
W środku Honda powróciła do swoich korzeni i zaprojektowała wnętrze skoncentrowane na kierowcy. Zastrzały A były cofnięte, niski błotnik oraz płaska deska rozdzielcza dawały poczucie panoramicznego widoku, jak w starszych Hondach. Japoński producent otrzymał krytykę za fotele dziesiątej generacji Civica i wprowadził znacznie lepszą alternatywę. Wyglądały bardziej jak te z ósmej generacji. Na panelu instrumentów Honda powróciła do swojego pierwotnego konceptu. Umieściła obrotomierz i prędkościomierz, otoczone wskaźnikami temperatury płynu chłodzącego oraz paliwa, ale w nowoczesnym wyświetlaczu LCD o przekątnej 7” lub 10,2”. Pływający ekran dotykowy o przekątnej 7” lub 9”, umieszczony na szczycie centralnej konsoli, miał mniej więcej tę samą wysokość co zestaw wskaźników, w zależności od wersji wyposażenia.
Pod maską Honda rozpoczęła od silnika o pojemności 2,0 litra z naturalnym zassaniem jako model podstawowy, uzupełnionego jednostką turbodoładowaną o pojemności 1,5 litra z bezpośrednim wtryskiem.
Honda zaprezentowała Civic Sedan, który jest najprzyjemniejszy w prowadzeniu i technologicznie najnowocześniejszy w prawie 50-letniej historii modelu. Całkowicie nowy Honda Civic 2022 ma czysty, nowoczesny design połączony z zaawansowanym, skoncentrowanym na człowieku wnętrzem, a także wyposażony jest w zaawansowane systemy bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego. Prototyp zaprezentowany w listopadzie 2020 roku, 11. generacja Civic kontynuuje tradycję innowacji, przewództwa w designie i prowadzenia w klasie.
Jako najdłużej produkowany model samochodu w historii Hondy, Amerykanie zakupili ponad 12 milionów Civic od 1973 roku, co czyni go jednym z trzech najlepiej sprzedających się samochodów osobowych w Ameryce w ostatnich 48 latach. Z ponad 1,7 miliona sprzedanych egzemplarzy w ciągu ostatnich pięciu lat, Civic był modelem nr 1 w Ameryce – zarówno samochodem osobowym, jak i lekkim pojazdem dostawczym – wśród pierwszych nabywców, Millenialsów, pokolenia Z oraz klientów wielokulturowych, odkąd w 2015 roku wprowadzono model 10. generacji.
„Civic był najczęściej wybieranym modelem wśród nabywców samochodów kompaktowych przez prawie 50 lat, a całkowicie nowa 11. generacja Honda Civic buduje na tym przewództwie z prostym i sportowym stylem wewnątrz i na zewnątrz, najlepszymi w swojej klasie funkcjami i osiągami,” powiedział Dave Gardner, wiceprezydent wykonawczy ds. operacji krajowych w American Honda Motor Co., Inc.
Filozofia „Człowiek Maksimum/Maszyna Minimum”
Projektując 11. generację Civic, styliści i inżynierowie Hondy starali się stworzyć samochód, który byłby „powiewem świeżego powietrza” w tym segmencie, wracając do ponadczasowych koncepcji projektowych wcześniejszych generacji Civic. Skupili się na oryginalnym podejściu projektowym Hondy „Człowiek-Maksimum, Maszyna-Minimum” (M/M), które wykorzystuje technologię i design, aby zaspokoić potrzeby kierowcy i pasażerów. Stylizacja Civic 2022 manifestuje te ponadczasowe koncepcje projektowe w nowy, świeży sposób.
„Cienki i lekki” projekt nadwozia z niską maską i przednimi błotnikami oraz niską poziomą linią okien akcentuje nadwozie, podkreśla koła i opony oraz umożliwia przestronną, przewiewną atmosferę we wnętrzu. We wnętrzu podejście M/M skutkuje uderzająco prostym, czystym i nowoczesnym spojrzeniem na klasyczne wartości Civic. Odwołując się do nieskomplikowanego projektu kabiny wczesnych generacji Civic, wewnętrzna przestrzeń nowego modelu oferuje wyjątkową widoczność, intuicyjną ergonomię, nadzwyczajną objętość pasażerską oraz zorientowaną na kierowcę technologię.
Projekt Zewnętrzny
Kluczem do nowego, eleganckiego stylu Hondy Civic było przesunięcie dolnej krawędzi słupków przedniej szyby o prawie 2 cale (1.96 cala) do tyłu, co wydłużyło maskę, tworząc bardziej prestiżowy sylwetkę. Wizualnie łączy to również słupek z piastą przedniego koła, co jest subtelnym elementem projektowym, który podkreśla koła i opony, aby uzyskać stabilne, osadzone stany.
Niska linia okien z poziomymi parapetami i bocznymi lusterek poprawia widoczność, jednocześnie zachowując czyste linie zewnętrzne. Ostra linia charakterystyczna delikatnie zakrzywia się od przedniego błotnika do tylnych świateł, nadając projektowi ciągłość. Dolna linia charakterystyczna wznosi się od dołu przednich drzwi, przechodzi przez tylne drzwi i przez tylne błotniki, nadając wrażenie ruchu.
Dodatkowa stabilność uzyskana dzięki nowemu, szerszemu tylniemu torowi jest podkreślona przez mocniejsze tylne barki, szeroko rozstawione tylne światła LED oraz uniesioną i aerodynamicznie wydajną krawędź klapy bagażnika.
Oświetlenie LED jest powszechnie stosowane w zewnętrznej części, w tym szeroko rozstawione reflektory, światła do jazdy dziennej, światła parkingowe oraz dostępne światła przeciwmgielne.
Honda Civic Sedan będzie dostępny w ośmiu kolorach nadwozia, z czego trzy są nowe: Meteorite Gray Metallic, Sonic Gray Pearl i zupełnie nowy, ekskluzywny dla Civic kolor Morning Mist Blue Metallic.
Ludzko-Centryczne Wnętrze
Doskonałe pakowanie wnętrza Hondy skutkuje dużą ilością miejsca na głowę, nogi, ramiona i biodra dla wszystkich pasażerów. Uczucie przestronności jest natychmiast odczuwane i dzielone przez wszystkich pasażerów Civic, dzięki niskiej, płaskiej linii okien i nieskomplikowanemu designowi.
Odciągnięte słupki A, niska maska, płaska deska rozdzielcza i ukryte wycieraczki przedniej szyby umożliwiają widok panoramiczny przez szyby o wyraźnie zarysowanych rogach. Niski krawędź pasuje do wysokości progów drzwi, co zapewnia nieprzerwaną i harmonijną linię, która rozciąga się od deski rozdzielczej aż do tylnych drzwi. Zewnętrzne lusterka zostały również umieszczone dalej od słupków przedniej szyby, aby poprawić widoczność.
Dodatkowo poprawiając widoczność, górna część deski rozdzielczej Civic została zaprojektowana z minimalną ilością linii cięcia, co zmniejsza odbicia i wizualne rozproszenia od przedniej szyby.
Uderzająca metalowa siatka w kształcie plastra miodu rozciąga się od jednych drzwi do drugich wzdłuż deski rozdzielczej. Służy zarówno funkcji, jak i formie, tworząc dramatyczną linię wizualną między wyświetlaczami audio i informacyjnymi a kontrolkami klimatyzacji, podczas gdy skomplikowany design ukrywa otwory wentylacyjne, które w przeciwnym razie mogłyby zakłócać czysty i harmonijny wygląd deski rozdzielczej.
Wnętrze zawiera materiały wysokiej jakości, zwłaszcza w punktach dotykowych, z dużą uwagą przywiązaną do działania wszystkich przełączników i elementów sterujących. Materiały zostały również dobrane z myślą o praktyczności, takie jak nowy, premium wykończenie konsoli środkowej zaprojektowane do ukrywania odcisków palców i smug, aby pomóc zachować elegancki wygląd.
Wszystkie wersje Civic korzystają z nowego projektu przednich foteli. Używając podejścia Honda Body Stabilizing Seat, nowa generacja oparcia fotela mocno trzyma ciało, zwiększając komfort podczas długich podróży.
Technologia Skoncentrowana na Kierowcy
Technologia została również sprytnie zintegrowana z podejściem M/M. Po raz pierwszy wszystkie wersje Civic mają częściowy lub pełny (Touring) cyfrowy wyświetlacz narzędziowy, z zauważalnie większymi standardowymi i dostępnymi kolorowymi ekranami dotykowymi.
Wersje LX, Sport i EX są wyposażone w 7-calowy kolorowy wyświetlacz LCD, podobny do tego w Accordzie. Po lewej stronie deski rozdzielczej znajduje się całkowicie cyfrowy prędkościomierz i obrotomierz, podczas gdy po prawej stronie znajduje się fizyczny wskaźnik prędkości.
Modele Touring mogą pochwalić się pierwszym w Civic całkowicie cyfrowym wyświetlaczem LCD. O wymiarach 10,2 cala, wyświetlacz LCD w wysokiej rozdzielczości pokazuje różnorodne informacje, wszystkie dostosowywane z poziomu kierownicy. W trybach niestandardowych można wyświetlać wskaźniki w tradycyjnej formie okrągłego wskaźnika z igłą i tarczą, lub w formie wykresów słupkowych po lewej i prawej stronie ekranu. W środku znajduje się różnorodna informacja wybierana przez użytkownika, taka jak aktualny wybór muzyki i komputer pokładowy, a środek wyświetlacza informuje o statusie różnych systemów bezpieczeństwa i asystujących kierowcy Honda Sensing®. Jako zaskakująca i miła funkcja, światła hamulcowe, reflektory i kierunkowskazy wyświetlanego obrazu Civic włączają się i wyłączają z tymi funkcjami.
Wersje LX, Sport i EX są standardowo wyposażone w nowy 7-calowy kolorowy ekran dotykowy, największy standardowy ekran w historii Civic. Funkcjonalność poprawia dodanie zarówno fizycznego pokrętła zasilania/głośności, jak i pokrętła strojenia/wyboru. Na dole znajduje się rząd przycisków do przewijania utworów muzycznych, nawigowania po menu audio oraz wyboru między telefonem, radiem, Bluetooth® lub multimediami USB, czy podłączonym smartfonem do wykorzystania z Apple CarPlay® i Android Auto™.
Civic Touring również debiutuje z zupełnie nowym 9-calowym kolorowym ekranem dotykowym, który opiera się na podstawach stworzonych przez system Display Audio w modelach Hondy takich jak Accord, Odyssey, Pilot i Passport. Nowy ekran dotykowy jest największym, jaki kiedykolwiek zastosowano w pojazdach marki Honda, i ma fizyczne pokrętło głośności, duże, łatwe do rozpoznania ikony oraz uproszczoną strukturę nawigacyjną z mniejszą liczbą wbudowanych menu. Po lewej stronie znajdują się fizyczne przyciski do funkcji Home i Back.
Inne wybory trybów znajdują się na dole ekranu dotykowego, przy czym 0,8-calowy podparcie na palce ułatwia korzystanie z ekranu dotykowego, zapewniając stabilną powierzchnię do odpoczynku dłoni. Systemy ekranów dotykowych standardowo wyposażone są w bezprzewodową integrację Apple CarPlay® i Android Auto™, podczas gdy wersja Touring standardowo ma bezprzewodowe ładowanie zgodne z Qi.
Pierwszy system dźwiękowy Bose Premium w Civic
Wersje Touring zawierają również pierwsze zastosowanie dźwięku Bose w Honda Civic. Dzięki Bose Centerpoint 2 i Bose SurroundStage cyfrowemu przetwarzaniu sygnału, nowy system został specjalnie zaprojektowany dla nowego wnętrza Civic, aby kierowcy i pasażerowie – niezależnie od swojego miejsca – byli otoczeni muzyką, z czystym i przestronnym doświadczeniem słuchowym dla wszystkich treści audio.
Ekspert inżynierowie dźwięku opracowali system dźwiękowy Bose z zaawansowanymi komponentami i technologiami, ściśle współpracując z inżynierami Hondy, aby zintegrować system na wczesnym etapie projektowania pojazdu dla optymalnej wydajności. Czysty, wyraźny dźwięk jest dostarczany przez wysokowydajne głośniki Bose, starannie rozmieszczone w całym wnętrzu Civic, aby uzyskać wyjątkową reprodukcję muzyki w całym zakresie częstotliwości, od niskich do wysokich.
Aby zachować jakość doświadczenia słuchowego, technologia Dynamic Speed Compensation automatycznie dostosowuje głośność i ton w zależności od prędkości pojazdu, zmniejszając potrzebę ręcznego dostosowywania ustawień przez kierowców podczas jazdy.
Szczegóły systemu dźwiękowego Bose Premium:
Jeden głośnik Bose Twiddler o średnicy 3,25 cala (80 mm) w centrum deski rozdzielczej.
Cztery lekkie głośniki neodymowe o średnicy 1 cala (25 mm) – jeden w każdym słupku A i jeden w każdym tylnym drzwiach.
Dwa głośniki szerokopasmowe o średnicy 6,5 cala (165 mm) – po jednym w każdym przednim drzwiach.
Dwa głośniki szerokopasmowe o średnicy 5,25 cala (130 mm) – po jednym w każdym tylnym drzwiach.
Dwa głośniki Bose Twiddler o średnicy 3,25 cala (80 mm) – po jednym z każdej strony tylnej półki.
Jeden subwoofer o średnicy 8 cali (200 mm) w centrum tylnej półki.
Cyfrowy wzmacniacz Bose z 12 kanałami dostosowanego equalizacji i zaawansowanego przetwarzania sygnału cyfrowego.
Sztywniejsza struktura nadwozia poprawia dynamikę i bezpieczeństwo
Struktura nadwozia 11. generacji Civic jest najsztywniejsza w historii Civic, z poprawą sztywności skrętnej o 8 procent i poprawą sztywności zginającej o 13 procent w porównaniu do poprzedniej generacji. Sztywniejsza struktura wspiera poprawę komfortu jazdy, prowadzenia i NVH.
Nowa generacja struktury Honda Advanced Compatibility Engineering™ (ACE™) została zaprojektowana w celu spełnienia obecnych i przewidywanych przyszłych norm zderzeniowych przy jednoczesnym minimalizowaniu dodatkowej masy. Osiągnięto to dzięki intensywnemu wykorzystaniu lekkich materiałów, takich jak aluminium i różne rodzaje stali o wysokiej wytrzymałości, a także rozszerzonemu zastosowaniu klejów strukturalnych.
Nowe, sztywniejsze nadwozie zmniejsza również transmisję hałasu drogowego i wiatrowego, aby stworzyć bardziej zrelaksowane środowisko jazdy.
Oszczędne i mocne układy napędowe
Podobnie jak poprzedni Honda Civic, w modelu 2022 dostępne będą dwa silniki czterocylindrowe: naturalnie ssący 2,0-litrowy lub turbo doładowany 1,5-litrowy. Oba są połączone z zaktualizowaną bezstopniową automatyczną skrzynią biegów (CVT), która jest unikalnie dostosowana do każdego z silników. Udział mocy, dźwięk silnika, ogólna jakość jazdy oraz oceny oszczędności paliwa EPA obu silników zostały poprawione, a silnik 1,5L zyskał również zwiększenie mocy.
Standardowo w wersjach LX i Sport, silnik 2,0-litrowy czterocylindrowy generuje 158 koni mechanicznych przy 6 500 obr./min (SAE neto) i 138 lb.-ft. momentu obrotowego przy 4 200 obr./min (SAE neto). W części dzięki nowemu standardowemu systemowi stop-wait i nowemu projektowi katalizatora, oszczędność paliwa i emisje uległy znacznej poprawie. Zmieniona CVT zwiększa efektywność paliwową, korzystając z bardziej wydajnej elektrycznej pompy hydraulicznej, która zmniejsza obciążenie na mechanicznej pompie, oraz wałka wtórnego na łożyskach kulkowych, co zmniejsza tarcie. Dodatkowo, skrzynia biegów została zaprogramowana, aby zapewnić wczesne redukcje podczas hamowania i ma poprawione programowanie Step-Shift, które symuluje fizyczne zmiany biegów podczas intensywnego przyspieszania, aby zapewnić bardziej znajome i przyjemne doświadczenie jazdy.
Dla wersji EX i Touring, silnik 1,5-litrowy turbo czterocylindrowy generuje 180 koni mechanicznych przy 6 000 obr./min (SAE neto) i 177 lb.-ft. momentu obrotowego w zakresie od 1 700 do 4 500 obr./min (SAE neto) na benzynie 87-oktanowej, co oznacza wzrost o 6 koni mechanicznych i 15 lb.-ft. momentu obrotowego w porównaniu do zeszłego roku. Wiele działań przyczyniło się do poprawy ocen oszczędności paliwa, w tym nowa bardziej wydajna instalacja turbo oraz dodanie VTEC® do zaworów wydechowych. CVT dla silnika 1,5-litrowego cechuje się poprawioną wydajnością konwertera momentu obrotowego, przy czym również przyjęte zostało poprawione programowanie Step-Shift.
Oprócz standardowych trybów Normal i Eco, wersje 2.0L Sport i 1.5L Touring z 2022 Civic teraz mają wybierany przez użytkownika tryb Sport. Używając przełącznika przesuwnika na konsoli środkowej, nowy tryb Sport zmienia współczynniki i mapowania, aby nadać sportowe odczucie i zmienia kolor podświetlenia na czerwony. Tryb Eco zmniejsza czułość przepustnicy i skrzyni biegów, a także wydajność klimatyzacji, aby pomóc zachować oszczędność paliwa.
Podwozie dostosowane do reakcji, zabawy i komfortu
Zawieszenie Honda Civic zostało starannie dostrojone, aby maksymalnie wykorzystać sztywniejszą strukturę nadwozia oraz dodatkowe 1,4 cala rozstawu kół dla płynniejszej jazdy, poprawiając jednocześnie sportowe prowadzenie, z którego Civic jest znany od lat.
Przednie sprężyny MacPhersona mają nowe, niskotarciowe przeguby kulowe oraz łożyska montażowe przednich amortyzatorów, aby poprawić odczucia kierownicy oraz samo-centrowanie, a ustawienie sprężyn i amortyzatorów zostało zoptymalizowane, aby zminimalizować tarcie operacyjne.
Z tyłu, rozstaw kół jest szerszy o 0,5 cala dla poprawy stabilności, z nowymi, większymi przegubami elastycznymi o poprawionej osi przegubów, aby zminimalizować szorstkość. Dodatkowo, dwa dolne ramiona z tyłu zostały wyposażone w nowe przeguby, które redukują hałas i wibracje wewnątrz kabiny, a także promują lepszą stabilność w prostych liniach i w zakrętach. Elektroniczne wspomaganie kierownicy zostało dostosowane, aby zapewnić lepszą informację zwrotną i poprawioną stabilność w prostych liniach.
Nowe przednie zaciski hamulcowe o niskim oporze i łożyska kół niskotykowe z przodu i z tyłu zmniejszają opór toczenia i pomagają poprawić oceny oszczędności paliwa.
Całkowicie nowa i lżejsza aluminiowa podstawa przednia z wydajną strukturą kratownicową i żeberkową zapewnia sztywność i stabilność. Ponadto nowa lekka elastyczna rura w układzie wydechowym zmniejsza transmisję hałasu.
Ulepszenia w zawieszeniu i układzie kierowniczym skutkują płynniejszym, bardziej liniowym i precyzyjnym odczuciem w zakrętach, z redukcją opóźnienia przy skretach prowadzącą do bardziej responsywnego i zsynchronizowanego odczucia za kierownicą. Dodatkowo, zmniejszone tarcie zawieszenia i poprawione przeguby pomagają zredukować wstrząsy drogowe o 20 procent, na przykład podczas przejazdu przez przejazdy kolejowe.
Postępy w zakresie bezpieczeństwa samochodów małych
Kontynuując długotrwałą tradycję Hondy w zakresie poprawy bezpieczeństwa samochodów małych, Civic 2022 wprowadza wiele nowych systemów bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego. W pierwszej na świecie aplikacji zarówno przednie poduszki powietrzne dla kierowcy, jak i pasażera w Civic 2022 są zaprojektowane, aby lepiej redukować warunki związane z urazami mózgu, lepiej kontrolując ruchy głowy w niektórych typach wypadków. Z podobnym zamiarem do technologii poduszki powietrznej dla pasażera w 2021 Acura TLX i 2022 Acura MDX, te całkowicie nowe projekty poduszek powietrznych mają na celu rozwiązać niedawno uznawany problem poważnych urazów mózgu związanych z kątem czołowym. Nowa poduszka powietrzna dla kierowcy ma innowacyjną donatową strukturę, która otula i trzyma głowę, aby zmniejszyć obrót. Pasażerska poduszka powietrzna z przodu ma trójkomorową konstrukcję, aby osiągnąć podobny rezultat, z dwiema zewnętrznymi komorami zaprojektowanymi do otulenia i kontrolowania rotacji głowy.
Struktura nadwozia Advanced Compatibility Engineering™ (ACE™) w nowym Civic została ulepszona w celu jeszcze lepszej kompatybilności z większymi pojazdami. Obejmuje to poprawioną ochronę pasażerów w zderzeniach czołowych pod kątem, z nową górną strukturą słupka A, ramą boczną i dolną strukturą ściany ognioodpornej – wszystkie zaprojektowane do kierowania energii zderzeniowej wokół kabiny. Ochrona przed uderzeniami bocznymi również została poprawiona, z sztywniejszymi strukturami w dachu, progach, słupku B, drzwiach oraz nadkolach i słupku C.
Standardowy zestaw aktywnych technologii bezpieczeństwa i asystujących kierowcy Honda Sensing® wykorzystuje nowy system pojedynczej kamery, który zapewnia szersze pole widzenia w porównaniu do poprzedniego systemu opartego na radarze i kamerze. W połączeniu z ulepszeniami oprogramowania i nowym, mocniejszym procesorem, system jest również w stanie szybciej i dokładniej identyfikować pieszych, rowerzystów i inne pojazdy, a także linie drogową i znaki drogowe.
Honda Sensing® została dodatkowo wzmocniona przez rozszerzenie funkcji asystujących kierowcy. System teraz dodaje Traffic Jam Assist, a nowy system oparty na kamerze poprawia istniejące funkcjonalności, takie jak bardziej naturalne działanie hamulców i szybsze reakcje podczas korzystania z tempomatu (ACC). Oferuje również bardziej liniowe i naturalne działanie kierownicy przy użyciu systemu Lane Keeping Assist (LKAS). Dzięki dodatkowej ośmiu czujnikom ultradźwiękowym, Civic, po raz pierwszy, oferuje kontrolę hamowania przy niskich prędkościach oraz zapobieganie fałszywym startom z przodu i z tyłu.
Przywództwo Hondy w zakresie poprawy bezpieczeństwa pieszych trwa. Civic 2022 ma nową przednią belkę bezpieczeństwa zaprojektowaną w celu zmniejszenia urazów nóg i maskę z wytłaczanym wewnętrznym kształtem zaprojektowaną w celu poprawy wydajności ochrony głowy.
Kontynuowanie 35-letniej produkcji w Ameryce Północnej