Honda zaprezentowała dziewiątą generację sedana Civic Si wiosną 2011 roku, który był mniejszy i lżejszy od swojego poprzednika, a jednocześnie zyskał więcej momentu obrotowego pod maską.
Japoński producent samochodów planował wprowadzenie dziewiątej generacji Civica już w 2009 roku, ale projekt został wstrzymany z powodu światowego kryzysu finansowego. Honda nie chciała ryzykować wypuszczenia nowego modelu, gdy ósma generacja miała zaledwie pięć lat. W rezultacie opóźniła realizację projektu o kolejne dwa lata, a nowy model stał się lżejszy i mniejszy na zewnątrz.
Nowy Civic Si zachował charakterystyczny, ostro zakończony design, z cofniętymi reflektorami oraz kratką między nimi, w której dyskretnie umieszczono czerwoną emblemat Si po lewej stronie auta. Zderzak posiadał dodatkową dolną kratkę, otoczoną światłami przeciwmgielnymi. Z tyłu, producent dodał spojler na krawędzi klapy bagażnika. Honda nie chciała, aby był zbyt ostentacyjny, więc ostateczny efekt przypominał zwykły sedan z małym spojlerem na klapie i 17-calowymi felgami.
Wnętrze Civica Si miało kilka unikalnych ulepszeń w porównaniu do standardowego modelu. Przednie fotele kubełkowe zdobiła wyhaftowana czerwona emblemat Si na oparciach. Czerwone przeszycia pasowały do nitki użytej do wykonania gałki zmiany biegów. Emblemat Si zdobił dolną część kierownicy, przypominając kierowcy o sportowym charakterze pojazdu. W przeciwieństwie do swojego coupe, sedan oferował cztery drzwi, co ułatwiało wsiadanie i wysiadanie, oraz wygodne dwa miejsca na tylnej kanapie z odpowiednią przestrzenią na nogi i głowę dla dorosłych pasażerów.
W odróżnieniu od swojego poprzednika, dziewiąta generacja Si miała silnik 2.4-litra i-VTEC. Moment obrotowy wzrósł z 139 lb-ft (188 Nm) do 170 lb-ft (230 Nm), a moc zwiększyła się o siedem koni mechanicznych. W skład pakietu Si wchodził także różnicowy o ograniczonym poślizgu typu helical.
Najlepiej sprzedający się i nagradzany Honda Civic powraca w 2013 roku z licznymi ulepszonymi elementami designu oraz nowymi standardowymi funkcjami, zachowując przy tym efektywność i wartość, które przez ostatnie 40 lat uczyniły Hondę Civic ikoną motoryzacji. Sedan Honda Civic 2013 zyskuje zupełnie nowe stylizacje przedniego i tylnego nadwozia oraz rozbudowane ulepszenia wnętrza we wszystkich modelach. Przeprojektowane układy kierowniczy i zawieszenia poprawiają prowadzenie Civica, a liczne ulepszenia nadwozia i podwozia zwiększają komfort jazdy oraz ciszę w kabinie.
Każdy model Civica z 2013 roku jest wyposażony w zestaw najlepszych w swojej klasie standardowych funkcji. W standardzie każdy Honda Civic ma Bluetooth® HandsFreeLink®, Bluetooth® Audio, kamerę cofania, kolorowy wyświetlacz i-MID, złącze USB/iPod®, interfejs Pandora®, funkcję SMS, przyciski sterujące audio na kierownicy, wskaźnik temperatury zewnętrznej oraz przesuwany podłokietnik na konsoli środkowej. Mimo dodania setek dolarów wartości standardowych funkcji, cena Civica 2013 wzrosła jedynie o skromne 160 dolarów w porównaniu do poprzednich modeli, a cena bardzo dobrze wyposażonego Civica LX Sedan zaczyna się od 18 165 dolarów.
Nowe technologie bezpieczeństwa zastosowane w Honda Civic 2013 obejmują nową generację konstrukcji nadwozia Advanced Compatibility Engineering™ II (ACE™ II), która zawiera dodatkowe struktury z przodu, mające zwiększyć ochronę pasażerów poprzez rozpraszanie energii uderzenia w wąskich kolizjach czołowych, co powinno pomóc Civicowi zdobyć najwyższą ocenę w nowym teście zderzeniowym przeprowadzanym przez Instytut Ubezpieczeń dla Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS). Nowością są także poduszki powietrzne SmartVent™ dla foteli bocznych, poduszki powietrzne kurtynowe z czujnikami przewrócenia oraz dostępność systemów ostrzegania o kolizji (FCW) i ostrzegania o niezamierzonym zjeździe z pasa ruchu (LDW), które debiutują w klasie samochodów kompaktowych w Hondzie Civic Hybrid 2013.
Honda Civic oferuje najszerszy wybór układów napędowych w swoim segmencie, dostosowując się do zróżnicowanych potrzeb kupujących samochody kompaktowe. Honda Civic Sedan i Coupe 2013 będą dostępne w modelach LX, EX, EX-L i Si, a także wersje Civic Hybrid, Civic Natural Gas i Civic HF w wersji sedan. Model podstawowy Civic DX został wycofany na rok 2013.
Układy napędowe
Linia modelowa Hondy Civic 2013 obejmuje sedany i coupe z tradycyjnym silnikiem benzynowym oraz modele o wysokich osiągach „Si”. Civic oferuje również wersje o wysokiej efektywności paliwowej „HF”, hybrydowe oraz ekskluzywne sedany zasilane gazem ziemnym.
Zdecydowanie zmodernizowany z okazji wprowadzenia dziewiątej generacji Civica w modelu 2012, aluminiowy silnik o mocy 140 KM, i-VTEC® 1.8-litra 16-zaworowy czterocylindrowy pozostał niezmieniony w 2013 roku, wciąż zapewniając wyjątkową reakcję, wyrafinowanie i efektywność paliwową. Oferując 128 lb-ft momentu obrotowego przy 4300 obr./min, silnik Hondy współpracuje z 5-biegową skrzynią manualną lub automatyczną. W Hondzie Civic Sedan i Coupe ten układ napędowy zdobył ocenę efektywności paliwowej EPA wynoszącą 28/39/32 mpg w trybie miejskim/na autostradzie/łącznym przy wyposażeniu w automatyczną skrzynię biegów. W modelu Civic HF Sedan te wartości wzrastają do 29/41/33 mpg.
Teraz dostępna w 37 stanach, Honda Civic Natural Gas 2013 pozostaje jedynym masowo produkowanym sedanem zasilanym gazem ziemnym w USA. W modelu Civic Natural Gas silnik 1.8-litra produkuje 110 KM i uzyskuje ocenę efektywności paliwowej EPA wynoszącą 27/38/31 mpg (miasto/autostrada/łączna). Honda Civic Hybrid 2013 wyposażona jest w silnik czterocylindrowy o pojemności 1.5-litra, który w połączeniu z systemem Honda Integrated Motor Assist (IMA®) i akumulatorem litowo-jonowym produkuje 110 KM oraz 127 lb-ft momentu obrotowego. W połączeniu z bezstopniową skrzynią biegów (CVT), Honda Civic Hybrid uzyskuje ocenę EPA 44/44/44 mpg w trybie miejskim/autostradowym/łącznym. Modele Civic Sedan i Coupe, Civic Natural Gas oraz Civic Hybrid mają technologię Honda ECO Assist™, która przy naciśnięciu zielonego przycisku „ECON” na desce rozdzielczej pozwala kierowcom na bardziej efektywne prowadzenie pojazdu.
Oprócz wysokiej efektywności paliwowej, linia Civic oferuje także silne osiągi. Modele Civica Si Sedan i Si Coupe wyposażone są w silnik o mocy 201 KM, i-VTEC® 2.4-litra DOHC 16-zaworowy połączony z 6-biegową skrzynią manualną. Mimo że zapewnia 170 lb-ft momentu obrotowego i oferuje ekscytujące osiągi, Honda Civic Si ma niezwykłą ocenę efektywności paliwowej na autostradzie wynoszącą 31 mpg według EPA.
Nadwozie
W 2013 roku Honda Civic otrzymała szereg zmian, które daleko wykraczają poza typowe odświeżenie modelu. Stylizacja przodu i tyłu sedana Honda Civic 2013 została całkowicie zmieniona, aby uzyskać bardziej młodzieńczy i premium wygląd, w tym zmiany w blachach nadwozia, które obejmują zupełnie nową maskę i pokrywę bagażnika. Z przodu nowy otwarty dolny zderzak z poziomym akcentem chromowanym i sportową, czarną siatką w stylu plastra miodu jest ozdobiony nowymi zintegrowanymi reflektorami przeciwmgielnymi w wersjach EX-L i wyższych. Grilla towarzyszą nowe boczne światła kierunkowe z przezroczystymi soczewkami, aby zapewnić bardziej premium wygląd. Bardziej rzeźbiony przód Civica 2013 płynnie przechodzi w wyższą, głębiej oszlifowaną maskę.
Z tyłu nowy projekt zderzaka oraz nowa pokrywa bagażnika są zakończone czystym, poziomym elementem ozdobnym w kolorze chromu. Nowy design świateł tylnej części nadwozia przypominających klejnoty, przechodzi teraz na oblicze bagażnika, nadając mu bardziej elegancki i ekskluzywny wygląd. Tylni zderzak ma zintegrowane elementy odblaskowe oraz nową dolną osłonę z wnetrze w stylu plastra miodu. Choć ekspresywna stylizacja zewnętrzna Hondy Civic Coupe z 2013 roku pozostaje niezmieniona, nowo zaprojektowane felgi na wszystkich modelach poprawiają wygląd Civica 2013.
Wykonana w 55% z wysokowytrzymałej stali, karoseria Hondy Civic 2013 minimalizuje wagę i maksymalizuje wytrzymałość, co poprawia sztywność. Nadwozie Civica 2013 przeszło szereg zmian w przedniej podłodze, belkach bocznych, słupku A, górnej obudowie koła oraz przednim przedłużeniu zderzaka. Dodanie stali o wysokiej wytrzymałości ma przynieść korzyści w zakresie wyrafinowania i zapewnić sztywniejszą strukturę dla licznych aktualizacji podwozia w Civicu 2013. Nowa konstrukcja Civica ma również pomóc mu osiągnąć wysokie wyniki w nowym teście kolizji w małym ułamku przeprowadzanym przez Instytut Ubezpieczeń dla Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS).
Podwozie
Pod względem technicznym, Honda Civic 2013 przeszła znaczące zmiany mające na celu poprawę precyzji prowadzenia oraz izolacji akustycznej. Przeprojektowany system elektrycznego wspomagania kierownicy (EPS) zmniejsza tarcie i zapewnia szybszy przełożenie, podczas gdy sztywniejsze felgi, sztywniejsze sprężyny przednie i grubsza przednia belka stabilizacyjna z nowymi, teflonowymi tulejkami mocującymi, są zaprojektowane w celu uzyskania bardziej płynnej akcji zawieszenia oraz bardziej responsywnego zachowania w zakrętach.
Tylne zawieszenie również otrzymuje sztywniejszą belkę stabilizacyjną, zwiększoną sztywność sprężyn, nowe tulejki stabilizatora wyściełane teflonem oraz przystosowane tulejki zawieszenia, aby zwiększyć sztywność zarówno przy nierównościach, jak i w zakrętach. Dzięki ponownie dostrojonemu zawieszeniu przednim MacPhersona oraz wielowahaczowemu tylnemu, zwiększono liniowość prowadzenia, responsywność oraz ogólną stabilność pojazdu, przy jednoczesnej poprawie jakości jazdy i charakterystycznej dla Hondy przyjemności z prowadzenia. W roku 2013 średnica tarcz hamulcowych z przodu w automatycznie wyposażonych modelach Civic LX, EX i EX-L wzrasta o 20 mm z 262 do 282 mm, co poprawia efektywność hamowania.
Szeroki zakres nowych środków ograniczających hałas, drgania i szumy (NVH) współpracuje ze sobą, aby zmniejszyć hałas drogowy, silnika i wiatru we wnętrzu Hondy Civic 2013. Obejmuje to sztywniejszą przednią ramę pomocniczą, nowe grubsze szyby przednie oraz boczne, a także dodatkowe materiały dźwiękochłonne w desce, podłodze, drzwiach i tylnym półce, aby pomóc w redukcji niepożądanego hałasu drogowego, zapewniając jednocześnie bardziej spokojną jazdę i cichą kabinę.
Wnętrze
Wewnątrz, liczne ulepszenia w designie i konstrukcji nadają całej linii Honda Civic 2013 bardziej premium charakter, z całkowicie nowym podsufitką z trójwarstwowego materiału, nowymi materiałami dotykowymi na panelu instrumentów i górnej części drzwi, oraz zmodyfikowanymi teksturami i połączeniami paneli w całej desce rozdzielczej oraz konsoli środkowej. Subtelne srebrne akcenty we wnętrzu nadają mu wyższą jakość, a także poprawione materiały na panelu drzwi i tapicerce siedzeń. W celu zapewnienia bardziej ekskluzywnego środowiska, czarne wykładziny oraz wykończenie pokrywy bagażnika są teraz standardem we wszystkich modelach Civica. Po raz pierwszy Civic dostępny jest zarówno w wersji materiałowej, jak i skórzanej, z całkowicie czarnym wnętrzem.
Honda Civic 2013 oferuje szereg nowych standardowych funkcji, które prowadzą w swojej klasie, w tym Bluetooth® HandsFreeLink®, Bluetooth® Audio, kamerę cofania, kolorowy wyświetlacz i-MID, interfejs Pandora®, interfejs USB/iPod®, funkcję SMS, przyciski sterujące audio na kierownicy, wskaźnik temperatury zewnętrznej oraz przesuwany, wykończony podłokietnik centralny. Dostępny w modelach Honda Civic EX, EX-L, Hybrid oraz Natural Gas, system nawigacji Honda Satellite-Linked Navigation System™ z rozpoznawaniem głosu zawiera teraz kamerę wielokątną do tylnych widoków oraz zapewnia trasy i wskazówki do poszczególnych adresów i ponad 7 milionów punktów zainteresowania w Stanach Zjednoczonych. Dzięki systemowi pamięci flash o pojemności 16 GB oferuje szybkie obliczanie tras oraz zawiera informacje o ruchu drogowym FM, bezpłatną usługę, która informuje kierowców o warunkach na drodze.
Bezpieczeństwo
Oznaczony jako „Wybór Doskonałego Bezpieczeństwa 2012” przez Instytut Ubezpieczeń dla Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS), Civic powraca w 2013 roku z przeprojektowaną konstrukcją nadwozia Advanced Compatibility Engineering™ II (ACE™ II). Zmiany w konstrukcji nadwozia ACE II mają na celu zwiększenie ochrony pasażerów w przypadku zderzenia czołowego, w tym dodanie struktur przednich, aby pomóc w rozpraszaniu energii uderzenia w wąskich kolizjach czołowych. Te zmiany powinny również pomóc Civica osiągnąć najwyższe oceny w nowym teście zderzeniowym w wąskim ułamku przeprowadzanym przez Instytut Ubezpieczeń dla Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS).
Nowością na rok 2013 jest również konstrukcja poduszki powietrznej SmartVent™ w przednich fotelach Hondy, która zadebiutowała w Hondzie Accord 2013. Nowy design poduszki powietrznej SmartVent™ pomaga zminimalizować ryzyko nadmiernego ciśnienia przy wypuszczaniu poduszki powietrznej, eliminując jednocześnie potrzebę stosowania systemu wykrywania pozycji pasażera (OPDS) w poprzednich modelach Hondy Civic. Usunięcie OPDS umożliwia poprawione ogrzewanie oparcia fotela w modelach Civic EX-L. Dodatkowo, Honda Civic 2013 wyposażona jest w poduszkę powietrzną kurtynową z czujnikami przewrócenia, niemal dwa lata przed wymogami regulacyjnymi.
Po raz pierwszy w segmencie kompaktowym, Honda Civic Hybrid 2013 oferuje standardowe systemy ostrzegania o kolizji (FCW) oraz ostrzegania o niezamierzonym zjeździe z pasa (LDW). FCW ma na celu wykrycie potencjalnej kolizji z innym pojazdem lub obiektem z przodu i dostarczenie widocznych i słyszalnych sygnałów do kierowcy. LDW dostarcza widocznych i słyszalnych sygnałów, jeśli kierowca zaczyna zjeżdżać z wykrytego pasa bez używania kierunkowskazu.