Honda Civic w wersji sedan, kompaktowy, niezawodny i o dobrej wartości odsprzedaży, był wyborem wielu Amerykanów, a generacja z 2005 roku przyniosła istotne zmiany w designie.
Choć samochód sprzedawany był na różnych rynkach na całym świecie, wersja amerykańska różniła się wyglądem od tych dostępnych w Wielkiej Brytanii czy Europie. Obie wersje dzieliły tę samą platformę i strukturę nadwozia, jednak szczegóły były różne.
Amerykańska wersja wyposażona była w kanciaste, prostokątne reflektory, nadające jej ostrego wyglądu. Między nimi znajdowała się chromowana listwa wzdłuż grilla. Skoszone słupki A przedniej szyby nadawały sportowego charakteru sedanowi, co nie było dalekie od prawdy, w zależności od wersji silnikowej.
Wewnątrz, dwupoziomowy panel instrumentów umieszczał prędkościomierz na górze deski rozdzielczej, podczas gdy obrotomierz i inne informacje dotyczące silnika znajdowały się w dolnej części, za kierownicą. System infotainment na środkowej konsoli był dostępny jako opcja w podstawowej wersji wyposażenia. Komfort wewnątrz samochodu był przyzwoity dla czterech pasażerów. Niezależne zawieszenie w każdym rogu zapewniało płynną jazdę, chociaż w wersji SI twardsze amortyzatory mogły to zmienić.
Pod względem jednostek napędowych, Civic Sedan oferowany był z silnikiem o pojemności 1.8 litra lub z systemem hybrydowym 1.4 litra połączonym z automatyczną skrzynią biegów CVT. Dla właścicieli flot, Civic był dostępny w wersji na LPG.
Nadwozie
Civic zbudowano na zupełnie nowej wersji Globalnej Platformy Kompaktowej Hondy. Solidna jednostka nadwozia Civica została zaprojektowana od podstaw, aby zdefiniować nowy standard dla sztywności skrętnej i zginającej w segmencie kompaktowym. Nowa Globalna Platforma Kompaktowa wdraża zaawansowane technologie budowy nadwozia, które zwiększają bezpieczeństwo, poprawiają sztywność, komfort jazdy i ciszę w kabinie. Dzięki 50% zawartości stali o wysokiej wytrzymałości i nowoczesnemu inżynierii strukturalnej, sztywność skrętna wzrasta o 35%.
Konstrukcja nadwozia obejmuje teraz strukturę nadwozia z zaawansowaną inżynierią kompatybilności (ACE), która poprawia zarządzanie energią w przypadku zderzeń czołowych dzięki sieci strukturalnych elementów nośnych z przodu pojazdu. Zaprojektowana z myślą o „bezpieczeństwie w realnym świecie”, nowo opracowana struktura ramy z przodu pojazdu zawiera nowe górne i dolne elementy ramy, które znacznie poprawiają rozprężanie energii w przypadku zderzenia czołowego. Koncepcja ACE różni się od tradycyjnych projektów zderzeniowych, które przekazują dużą część siły zderzenia przez dwa dolne kanały pojazdu (przydatne tylko, jeśli ramy obu pojazdów się łączą). Konstrukcja ACE z wielokątną strukturą z przodu pomaga zmniejszyć potencjał nieprawidłowego ustawienia ramek z ramą pojazdu przeciwnika. Funkcje te mają na celu zwiększenie kompatybilności między pojazdami różnych kategorii rozmiarowych, co zwiększa ochronę pasażerów w przypadku zderzenia.
Zaangażowanie Hondy w bezpieczeństwo obejmuje zarówno pieszych, jak i pasażerów pojazdu. Aby zredukować obrażenia pieszych w przypadku zderzenia, obszary maski i błotników Civica zostały zaprojektowane tak, aby ulegały deformacji w przypadku kontaktu z głową dorosłego lub dziecka. Podpory maski, ramiona wycieraczek i mocowania błotników zaprojektowano tak, aby umożliwić znaczne odkształcenie podczas uderzenia.
Civic emanował aerodynamiczną obecnością na powierzchni, ale wiele usprawnień aerodynamicznych znajduje się w obszarach, które mogą nie być tak oczywiste. Wszystkie modele mają spoiler z przodu oraz wiele osłon podwozia, które redukują turbulencje powietrza w pobliżu silnika, tylnych kół i tylnego zderzaka. Civic Si jeszcze bardziej zarządza przepływem powietrza i ma tylni spoiler, który wytwarza znaczną i zamierzoną siłę docisku przy dużych prędkościach, a także wlot powietrza chłodzący hamulce (mała płetwa z przodu koła), który kieruje powietrze na tarczę hamulcową jak dedykowany kanał hamulcowy. Modele Civic Hybrid i Civic Coupe wykorzystują spoiler na klapie bagażnika, który poprawia przepływ powietrza za pojazdem. Civic Hybrid ma ulepszoną osłonę podwozia dla jeszcze lepszej aerodynamiki. Aby pomieścić stromo nachyloną przednią szybę i jej znaczną powierzchnię, zastosowano przeciwstawne wycieraczki, które pokrywają większą powierzchnię niż typowe wycieraczki, a ich konstrukcja ma płaski kształt, co sprawia, że przepływ powietrza mocno dociska pióra wycieraczek do szyby.
Podwozie
Honda ma tradycję produkowania pojazdów, które są przyjemne w prowadzeniu z responsywnym dostrojeniem zawieszenia i wyrafinowanym zachowaniem na drodze. Precyzyjne i ostre osiągi w zakresie prowadzenia również przyczyniają się do manewrowości unikania wypadków. Podwozie Hondy Civic 2006 oferuje wyższy poziom sportowości i komfortu jazdy dzięki poprawom w trzech kluczowych obszarach – ulepszona geometria zawieszenia z większymi kołami i oponami, dłuższy rozstaw osi oraz nowej generacji 4-kanałowy system ABS. Zmiany te sumują się w nowym Civic, który jest jeszcze bardziej responsywny i sportowy w wymagających sytuacjach, jednocześnie zachowując płynną i cichą jazdę.
Nowa konstrukcja przedniego zawieszenia z rodzajem McPhersona wykorzystuje nową geometrię z wysokim kątem pochylenia dla stabilności podczas jazdy na prostych drogach oraz poprawioną dynamikę kontroli ustawienia kół dla ostrzejszego i bardziej responsywnego kierowania. Zmiany w kątach kierowniczych, tulejach, sztywności materiału oraz dostrojeniu sprężyn i amortyzatorów skutkują niezwykle liniowym ruchem zawieszenia przy górnej granicy dynamiki pojazdu oraz bardziej płaskim pokonywaniu zakrętów.
Nowa konstrukcja tylnego zawieszenia z podwójnym wahaczem wielowahaczowym korzysta z nowego projektu, który umożliwia dłuższy skok amortyzatora oraz lepsze umiejscowienie samego amortyzatora. Dodatkowy skok odbicia pozwala pojazdowi lepiej amortyzować nierówności i trudne nawierzchnie drogi w sposób cichy i łatwy. Amortyzator jest umieszczony bliżej koła, co zapewnia korzystny współczynnik 1,1:1 (relacja między ruchem zawieszenia a odległością, którą rzeczywiście pokonuje amortyzator). Wcześniejsza relacja wynosiła 1,7:1. Bardziej bezpośrednia relacja oznacza, że siły działające na amortyzator nie są wzmacniane, a zamierzona regulacja zapewnia maksymalne korzyści w szerszym zakresie ruchu zawieszenia. Te zmiany w połączeniu z dostosowaniem sprężyn i amortyzatorów do sportowych warunków znacznie zwiększają ogólne sportowe wrażenie z jazdy oraz poprawiają poczucie koordynacji między przednim a tylnym zawieszeniem (co jest zaskakująco rzadką cechą w wielu pojazdach).
Systemy kierownicze mają szybkie przełożenia, co zapewnia ostre i sportowe przejścia. Wcześniej zamontowana wysoko skrzynka przekładni kierowniczej została teraz umieszczona niżej w pojeździe, aby poprawić geometrię zawieszenia dla bardziej bezpośredniego odczucia i szybkiej reakcji. Civic Si i Civic Hybrid mają sportowy, wrażliwy na prędkość elektryczny układ kierowniczy (EPS), który zwiększa wspomaganie przy niskich prędkościach i redukuje je przy dużych prędkościach. Civic Coupe i Civic Sedan korzystają z hydraulicznego układu wspomagania kierownicy wrażliwego na prędkość. Wszystkie modele są wyposażone w regulowaną i teleskopową kierownicę.
Większe koła i opony przyczyniają się do poprawy komfortu jazdy i prowadzenia Civica. Civic Si używa opon całorocznych Michelin Pilot HX MXM4 w rozmiarze P215/45 R17 (dostępna jest również nowa wersja letnia Pilot Exalto jako opcja fabryczna) oraz 17-calowych felg aluminiowych. Dostępny jest pakiet kół i opon o średnicy 18 cali, montowany przez dealera. Civic Hybrid ma opony o niskim oporze toczenia P195/65 R15 z lekkimi i aerodynamicznymi felgami aluminiowymi 15×6 cali. Najpopularniejsze wersje LX i EX dla sedana i coupe mają opony P205/55 R16 oraz felgi 16×6,5 cala (EX ma felgi aluminiowe, a LX ma stalowe z osłonami). Sedany i coupe DX jeżdżą na oponach P195/65 R15 z stalowymi felgami 15×6 cali z osłonami.
Wszystkie Civici są wyposażone w nowy 4-kanałowy system ABS z elektroniczną dystrybucją hamulców (EBD). Hamulce tarczowe stosowane są na przednich i tylnych kołach w modelach Si i EX; hamulce bębnowe na tylnej osi znajdują się w modelach Hybrid, LX i DX. System 4-kanałowy ABS z EBD niezależnie reguluje siłę hamowania na każdym kole, w przeciwieństwie do bardziej powszechnego systemu 3-kanałowego, który niezależnie moduluje siłę na przednich kołach, natomiast na tylnych kołach stosuje równą siłę hamowania. Elektroniczna dystrybucja hamulców proporcjonalizuje moc hamowania na tylne koła w zależności od rozkładu wagi pojazdu. Nowa 4-kanałowa możliwość pozwala tylnym kołom reagować niezależnie podczas pokonywania zakrętów, co stanowi istotne wzmocnienie możliwości systemu ABS w zakresie wpływu na stabilność pojazdu i bezpieczeństwo. Dodatkiem do systemu hamulcowego jest nowy moduł sterujący ABS (który wykorzystuje nowe funkcje 4-kanałowe) oraz wzmacniacz hamulcowy, który poprawia odczucie pedału. Podsumowując, Civic zatrzymuje się z większą siłą i większą kontrolą.
Wnętrze
Nowa przestrzeń wewnętrzna Civica jest technologiczna i futurystyczna, co jest dopiero początkiem opisu jej designu. Styliści i inżynierowie Hondy priorytetowo traktowali nowoczesność, aby stworzyć przestrzeń o wysokiej jakości, zaawansowanej i sportowej, z najnowocześniejszą technologią, dużą ilością miejsca do przechowywania i innowacyjną ergonomią. Większa liczba standardowych funkcji oraz nowe dostępne opcje, takie jak system nawigacji z aktywacją głosową, podkreślają zaangażowanie w podniesienie wnętrza na zupełnie nowy poziom.
Dwupoziomowa deska rozdzielcza umieszcza najważniejsze wskaźniki, takie jak prędkościomierz, na wysokości pola widzenia kierowcy. Zwiększona szerokość nadwozia pozwala na szersze i bardziej wspierające fotele, a przestronny wielofunkcyjny środkowy schowek pomieści do 20 płyt kompaktowych i pełni funkcję podłokietnika dla obu pasażerów z przodu. Aktywne zagłówki przednich siedzeń używane są w celu minimalizacji potencjalnych obrażeń przy zderzeniu tylnym.
Kluczowe wymiary wnętrza sedana pozostają podobne do przestronnych proporcji modelu z 2005 roku, z poprawkami w zakresie przestrzeni na biodra, ramiona i kolana we wszystkich pozycjach siedzących. Civic Coupe stał się bardziej sportowy dzięki unikalnym wymiarom zewnętrznym, a objętość wnętrza oraz przestrzeń na tylnej kanapie zmniejszyły się, aby stworzyć bardziej spersonalizowaną i sportową przestrzeń.
Najnowsza generacja systemu nawigacji powiązanego z satelitą Honda dostępna jest w modelach Si, Hybrid i EX i wykorzystuje 6,5-calowy wyświetlacz mechaniczny, który otwiera się i zamyka, aby uzyskać dostęp do wewnętrznego odtwarzacza CD na pojedynczą płytę oraz nowego odtwarzacza kart audio, który może odtwarzać pliki MP3 i WMA z kart CompactFlash(R). System nawigacji zawiera ponad 6 milionów punktów zainteresowania i może kontrolować system audio. Rozpoznawanie głosu jest w stanie rozpoznać i wprowadzić liczby, nazwy ulic i miasta.
Wszystkie systemy audio są bardziej zaawansowane i mają moc nawet do 350 watów oraz siedem głośników, w tym 8-calowy subwoofer w modelach EX Coupe i Si. Złącza wejściowe audio są standardowym wyposażeniem w wersjach LX i wyższych (coupe) oraz modelach EX i Hybrid (sedan), co pozwala na odtwarzanie muzyki z przenośnych urządzeń przez głośniki samochodowe. Radio satelitarne XM(R) jest standardowe w modelach coupe wyposażonych w nawigację, podczas gdy modele EX sedan i Hybrid są gotowe do odbioru XM. Modele LX mają sześciogłośnikowy system audio o mocy 160 watów z odtwarzaczem CD na pojedynczą płytę (cztery głośniki w sedanie LX). Wszystkie systemy audio Civica mają możliwość odtwarzania CD w formatach MP3/WMA. Systemy audio w coupe są wyposażone w system regulacji głośności wrażliwy na prędkość (SVC), który automatycznie dostosowuje głośność w zależności od prędkości pojazdu. Systemy audio w coupe zawierają również wyświetlanie tekstu płyt CD/MP3 z możliwością dostosowania ekranu powitalnego. Modele DX są wstępnie okablowane do systemu audio i mają cztery wstępnie zainstalowane głośniki.
Naukowcy Hondy przeprowadzili badania, które śledziły ruchy oczu kierowców i priorytetowo traktowały wskaźniki Civica oraz ich rozmieszczenie, aby skrócić czas rozpoznawania. Na podstawie tych badań stworzono dwupoziomową deskę rozdzielczą, która wykorzystuje przestronną przestrzeń deski rozdzielczej z stromo nachyloną szybą. Cyfrowy prędkościomierz, wskaźnik paliwa i wskaźnik temperatury znajdują się na górnym poziomie, aby bardziej wpisywać się w linię wzroku kierowcy, co skutkuje krótszymi ruchami oczu między najczęściej używanymi wskaźnikami a drogą. Dolny poziom deski rozdzielczej zawiera obrotomierz, wyświetlacz wieloinformacyjny, licznik kilometrów z licznikiem podróży oraz różne wskaźniki ostrzegawcze. Civic Si ma wskaźnik ograniczenia obrotów na górnym poziomie. Civic Hybrid może wyświetlać bieżące zużycie paliwa na górnym poziomie, a dolny poziom wyświetla poziom naładowania akumulatora oraz bieżące wskaźniki ładunku i wsparcia IMA.
Cyfrowy odczyt licznika kilometrów działa także jako wyświetlacz wieloinformacyjny, który pokazuje informacje związane z konserwacją na podstawie użytkowania pojazdu. System Maintenance Minder automatycznie wskazuje, kiedy należy przeprowadzić standardową obsługę na podstawie rzeczywistych warunków jazdy (śledzonych przez ECU) i minimalizuje niepewność związaną z tym, czy pojazd jest używany w normalnych czy ekstremalnych warunkach użytkowania w celach interwału konserwacji. Wyświetlacz wskazuje, kiedy należy wymienić olej, filtr powietrza, płyn przekładniowy, świece zapłonowe lub płyn chłodzący, a także kiedy obrócić opony.
Style nadwozia, modele, poziomy wyposażenia i opcje
Honda Civic 2006 jest dostępna w dwóch stylach nadwozia i czterech modelach. Coupe dostępne jest w dwóch modelach jako Si lub jako poziomy wyposażenia EX, LX lub DX. Sedan dostępny jest w dwóch modelach jako Hybrid lub jako poziomy wyposażenia EX, LX lub DX. Poniżej znajduje się lista głównych funkcji według każdego modelu i poziomu wyposażenia (nowe wyposażenie zaznaczone kursywą).
Civic Coupe DX, LX i EX
Standardowe funkcje Civica Coupe DX obejmują silnik 1.8-litrowy SOHC i-VTEC 4-cylindrowy, 5-biegową manualną skrzynię biegów (dostępna 5-biegowa automatyczna), 15-calowe stalowe felgi z osłonami, opony P195/65R15, zaawansowany system przeciwblokujący (ABS) z EBD, zaawansowane poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu o podwójnym ciśnieniu, boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, poduszki powietrzne w bocznych zasłonach w dwóch rzędach, aktywne zagłówki przednich siedzeń, zagłówki tylne we wszystkich pozycjach siedzących, pasy bezpieczeństwa z ogranicznikami obciążenia i podwójnymi napinaczami, dwa punkty LATCH na tylnej kanapie, światła dzienne, elektryczne okna z przodu, elektryczne zamki, regulowana i teleskopowa kierownica, składana tylna kanapa, licznik kilometrów z podwójnym licznikiem podróży, system Maintenance Minder oraz spoiler na klapie bagażnika.
Civic Coupe LX dodaje 16-calowe stalowe felgi z osłonami, opony P205/55R16, bezkluczykowy dostęp, 6-głośnikowy system audio AM/FM o mocy 160 watów z odtwarzaczem CD (MP3/WMA), złącze wejściowe audio, wielofunkcyjny schowek centralny z podłokietnikiem, postępową niebieską iluminację wskaźników, automatyczne podnoszenie i opuszczanie elektrycznego okna kierowcy oraz malowane elementy wykończenia wnętrza i nadwozia.
Civic Coupe EX dodaje 16-calowe felgi aluminiowe, 7-głośnikowy system audio AM/FM/XM-Ready z odtwarzaczem CD (MP3/WMA), składana tylna kanapa o proporcjach 60/40, elektryczny moonroof z funkcją jeden dotyk, podświetlenie wnętrza oraz dostępny system nawigacji powiązany z satelitą Honda z aktywacją głosową (zawiera również radio satelitarne XM).
Civic Si
Civic Si zawiera cechy Civica Coupe EX oraz silnik o mocy 197 KM 2.0-litrowy i-VTEC DOHC 4-cylindrowy, 6-biegową manualną skrzynię biegów, dyferencjał o ograniczonym poślizgu, 17-calowe felgi aluminiowe, opony P215/45R17 (dostępne w wersji letniej), tylny spoiler, oznaczenia Si, bursztynowe wewnętrzne pierścienie reflektorów, sportowy grill, sportowy końcówka wydechu, głęboko wyprofilowane fotele z materiałami premium, czerwono podświetlane wskaźniki deski rozdzielczej, skórzana kierownica, skórzana gałka zmiany biegów, aluminiowe pedały sportowe oraz wskaźnik ograniczenia obrotów.
Civic Sedan EX, LX i DX
Standardowe funkcje Civica Sedan DX obejmują silnik 1.8-litrowy SOHC i-VTEC 4-cylindrowy, 5-biegową manualną skrzynię biegów (dostępna 5-biegowa automatyczna), 15-calowe stalowe felgi z osłonami, opony P195/65R15, 4-kanałowy system przeciwblokujący (ABS) z EBD, zaawansowane poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu o podwójnym ciśnieniu, boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, poduszki powietrzne w bocznych zasłonach w dwóch rzędach, aktywne zagłówki przednich siedzeń, zagłówki tylne we wszystkich pozycjach siedzących, pasy bezpieczeństwa z ogranicznikami obciążenia i podwójnymi napinaczami, dwa punkty LATCH na tylnej kanapie, światła dzienne, elektryczne okna, elektryczne zamki, regulowana i teleskopowa kierownica, składana tylna kanapa z przejściem do bagażnika, licznik kilometrów z podwójnym licznikiem podróży oraz wskaźnik Smart Maintenance.
Civic Sedan LX dodaje 16-calowe stalowe felgi z osłonami, opony P205/55R16, bezkluczykowy dostęp, 4-głośnikowy system audio AM/FM o mocy 160 watów z odtwarzaczem CD (MP3/WMA), wielofunkcyjny schowek centralny z podłokietnikiem, postępową niebieską iluminację wskaźników, automatyczne podnoszenie i opuszczanie okna kierowcy, automatyczne podnoszenie okna pasażera z przodu oraz malowane elementy wykończenia wnętrza i nadwozia.
Civic Sedan EX dodaje 16-calowe felgi aluminiowe, 6-głośnikowy system audio AM/FM/XM-Ready z odtwarzaczem CD (MP3/WMA), składana tylna kanapa o proporcjach 60/40, elektryczny moonroof oraz dostępny system nawigacji powiązany z satelitą Honda z aktywacją głosową.
Civic Hybrid