Type R był najbardziej sportową wersją znanego modelu Honda Civic. Jego krzyczący silnik o obrotach 8000 RPM zamieniał 3-drzwiowego hatchbacka w zniewalający hot-hatch.
Siódma generacja Hondy Civic była dostępna w kilku wersjach nadwozia, w tym jako coupe, sedan, 5-drzwiowy hatchback oraz jako 3-drzwiowa wersja. Ta ostatnia również była oferowana jako Type R. Była to pierwsza Civic Type R wyprodukowana w Wielkiej Brytanii i pierwsza, która trafiła na rynek europejski.
Z czasem zyskała wiele ksywek, od „furgonetki”, przez „krzyczące pudełko na kołach”, ale jej wygląd był prosty i zaprojektowany w koncepcji „forma podąża za funkcją”. Para trójkątnych świateł, z białymi kierunkowskazami umieszczonymi w rogach, oraz uśmiechnięty grill nie zdradzały, na co ten samochód stać. Dolny grill z przodu pomagał w chłodzeniu silnika.
Wnętrze zdobiły sportowe fotele Recaro w kolorze czerwono-czarnym z zintegrowanymi zagłówkami. Tylna kanapa była czarna z dzielonym oparciem, co pozwalało powiększyć mały bagażnik. Podobnie jak w wersji 5-drzwiowej, Type R miał dźwignię zmiany biegów w desce rozdzielczej, która wystawała z centralnego panelu. Honda umieściła ją tam, aby była bliżej kierownicy i ułatwić zmianę biegów. Radio-CD było standardowym wyposażeniem. Później Honda zaczęła oferować system nawigacji satelitarnej w niektórych krajach jako opcję.