Przygotowując się do wprowadzenia surowszych norm emisji Euro5, Honda wprowadziła niewielkie zmiany w ofercie modelu Civic, a wśród nich znalazł się także model Type R.
Od swojego pierwszego wcielenia, Type R był tworzony przez entuzjastów dla entuzjastów. To było łatwe do zauważenia w każdym szczególe tego samochodu. W przeciwieństwie do Golfa GTI, który stworzono jako cywilizowanego codziennego auta, Type R powstał z wielu kompromisów w sektorze komfortu, ale zaledwie kilku w kwestii osiągów.
Podczas gdy reszta gamy modeli zyskała kilka ulepszeń stylistycznych, design Type R praktycznie nie uległ zmianie. Nadal miał czarną siatkową osłonę chłodnicy z przodu jak jego poprzednik, a w zależności od poziomu wyposażenia, zestaw trójkątnych świateł przeciwmgielnych w zderzaku, flankujących drugą grill, aby schłodzić silnik i skraplacz klimatyzacji. Honda zdecydowała się także na zachowanie nadwozia w wersji trzydrzwiowej. Z tyłu, Type R miał inny, szerszy, środkowy spojler na klapie bagażnika.
Honda oferowała Type R (FN2) w kilku wersjach wyposażeniowych, zaczynając od GT, pozbawionego klimatyzacji, radia i świateł przeciwmgielnych, a kończąc na Heritage i Navi. Ten ostatni oferował system nawigacji z ekranem zamontowanym w desce rozdzielczej. Wysoko umieszczone siedzenia drażniły klientów, ale nie mogli nic na to poradzić, ponieważ bak paliwa znajdował się pod fotelem kierowcy.
W przeciwieństwie do poprzedniego modelu Type R, EP3, FN2 miał zawieszenie semi-niezależne, co zmieniło zachowanie samochodu na drodze. Jednak na torze wyścigowym było minimalnie lepsze. Pod maską, Honda zamontowała nieco ulepszoną wersję silnika K20 połączoną z elegancką, sześciobiegową manualną skrzynią biegów.
Indywidualność i praktyczne zastosowanie oraz przyjemność z jazdy w czystej formie. Odważny design, dotychczas niespotykany styl wnętrza w połączeniu z klasycznymi zaletami Hondy, takimi jak gwarantowana przyjemność z jazdy oraz wyjątkowo niskie zużycie paliwa – to czynniki, które uczyniły hatchback ósmej generacji Civica modelem sukcesu w klasie kompaktowej.
„Nadszedł czas,” wyjaśnił Yasuhisa Maekawa, przewodniczący Honda R&D Europe oraz wiceprzewodniczący Honda Motor Europe, „aby ponownie poszerzyć rodzinę o sportowe warianty Type S i Type R.” Obie nowe wersje 3-drzwiowe różnią się od 5-drzwiowych własnym designem, specjalnymi ustawieniami jezdnymi, a w przypadku Type R – efektownym sportowym silnikiem, gwarantującym ekscytującą mieszankę przyjemności z jazdy, połączoną z wzorową codzienną użytecznością.
„Rozszerzenie oferty produktowej,” kontynuował Maekawa, „ma na celu spełnienie oczekiwań młodszych klientów oraz tych, którzy czują się młodo, dla których podkreślony charakter sportowy pojazdu jest najważniejszy.” „Stary” Civic Type R zdobył w ostatnich latach ogromne grono entuzjastów, a liczba sprzedanych egzemplarzy przekroczyła wszelkie prognozy, „A byłoby głupotą,” powiedział Maekawa, „nie spełnić życzeń tych wiernych klientów.” W związku z tym Honda po raz pierwszy wprowadza na rynek najbardziej ekstremalny model Civica w trzech różnych wersjach.
Pełna mocy i sztywne ustawienia zawieszenia
Type S napędzany jest silnikiem benzynowym o pojemności 1,8 litra lub dieslem o pojemności 2,2 litra. Oba silniki rozwijają moc 140 KM. Zawieszenie jest sztywniejsze niż w wersji 5-drzwiowej, a tylna oś jest szersza o 20 mm, co zapewnia większą stabilność. Civic Type S będzie dostępny od stycznia.
Źródłem napędu nowego Type R jest najnowszy etap rozwoju silnika 2.0L DOHC i-VTEC. Silnik został znacznie poprawiony, osiągając moc 201 KM, co sprawia, że napędza go niemal tak mocno, jak poprzedni model, ale jest jeszcze bardziej responsywny. Znacznie sztywniejsza karoseria – nawet w porównaniu do modelu 5-drzwiowego – oraz ustawienia zawieszenia ukierunkowane na sportowe doznania gwarantują, że najgorętszy Civic w historii zapewni wyjątkowe doświadczenia podczas jazdy. Ten sportowy model będzie w sprzedaży od marca 2007 roku.
Podkreślona linia coupé
Sylwetka nowego modelu przypomina aktualnego Civica 5-drzwiowego. Indywidualna osobowość nie została osiągnięta poprzez radykalne zmiany w linii, ale raczej charakteryzuje się szeregiem unikalnych detali. Wyraźnie zwężające się tylne okno podkreśla coupé-owaty tył. Wąski kształt tylnych okien także nadaje smukły profil. Odważne progi boczne, zauważalnie poszerzony rozstaw kół oraz duże koła (17-calowe w Type S i 18-calowe w Type R) znacznie podnoszą dynamiczny wygląd tych dwóch sportowych samochodów. Dodatkowo, drzwi, panele boczne oraz zderzaki przedni i tylny zostały przekształcone.
Specjalny charakter Civic Type R podkreśla dobrze wyprofilowany przedni i tylny zderzak w kolorze nadwozia, tylni spojler oraz kratka chłodnicy z powiększonym wlotem powietrza. Logo Type R na przednich zaciskach hamulcowych wzbogaca całościowy sportowy wygląd.
Przestronne wnętrze
W Type R i Type S rozkład wnętrza opiera się na tym samym podejściu co w Civicu 5-drzwiowym. W każdym modelu ósmej generacji Civica indywidualny design zapewnia również dużą przestrzeń dla pasażerów. Unikalna koncepcja umiejscowienia zbiornika paliwa centralnie pod przednim siedzeniem, pozwala na uzyskanie niskiej, płaskiej podłogi w tylnej części pojazdu. Po złożeniu tylnych siedzeń, bagażnik oferuje tyle miejsca, że można pomieścić trzy rowery górskie (po usunięciu przednich kół). Pojemność schowka za przednimi siedzeniami wynosi 1352 litry.
Tylne siedzenia wyposażono w specjalną kinematykę, dzięki której oparcia można łatwo i błyskawicznie złożyć. Po zwolnieniu blokady oparcia i przesunięciu części oparcia do przodu, obniża się ono, tworząc idealnie płaską przestrzeń ładunkową. W razie potrzeby, przestrzeń bagażowa może być częściowo powiększana. Do tego celu tylna kanapa jest dzielona asymetrycznie (60/40). Dzięki efektywnemu mechanizmowi z łatwymi do ruchu stawami, powrót do pierwotnej pozycji nie wymaga żadnego wysiłku. Pod podłogą bagażnika znajduje się dodatkowy schowek o pojemności 70 litrów – odpowiednie miejsce na przedmioty, które zawsze powinny być wożone, ale rzadko są potrzebne.
Type S i Type R mają deskę rozdzielczą, która jest równie nowoczesna i funkcjonalnie zaprojektowana jak w wersji 5-drzwiowej. Najważniejsze informacje znajdują się na samej górze wyświetlacza oraz stosunkowo blisko przodu, co odciąga mniejsze uwagę kierowcy od rzeczywistej sytuacji drogowej i wymaga mniejszej adaptacji wzroku. Informacje drugorzędne rozłożone są wokół tego centralnego punktu. Zawsze są także w polu widzenia, ale nie rozpraszają kierowcy nadmierną dominacją.
W porównaniu z poprzednią generacją Civica, kierownica jest ustawiona pod bardziej wyprostowanym i ergonomicznym kątem. Zarówno kierowca, jak i pasażer na przednim siedzeniu korzystają z dodatkowej przestrzeni na nogi oraz większej swobody ruchów. Kierownica jest regulowana w płaszczyźnie pionowej i poziomej.
Przednie siedzenia Type S mają różną grubość pianki w różnych częściach siedziska, co zapewnia lepsze trzymanie boczne, a jednocześnie dobrą wygodę siedzenia. Tapicerka pokryta jest czarnym alcantarą z dekoracyjnym srebrnym przeszyciem.
Skupiona na kierowcy kabina Type R
Wnętrze Civica Type R łączy elementy z wyścigów oraz wysokiej jakości samochodów sportowych, zapewniając odpowiedni komfort. Duże, czarne alcantarowe wzmocnienia z czerwonymi przeszyciami zapewniają kierowcy i pasażerowi na przednim siedzeniu dobre trzymanie boczne oraz ergonomicznie idealną pozycję siedzącą. Z czerwonej tkaniny wykonano poduszki, oparcia oraz tylne siedzenia, co tworzy kontrast wizualny. Wskaźniki na desce rozdzielczej również są podświetlane na czerwono i wyróżniają się szczotkowanymi metalowymi panelami przełączników. Kierownica pokryta jest perforowaną skórą z czerwonym przeszyciem. Gałka zmiany biegów, wykonana z aluminium, stylowo wystaje z czarnego skórzanego pokrowca – również z czerwonym przeszyciem. Dodatkowego poczucia ekskluzywności nadaje tabliczka z wygrawerowanym unikalnym numerem seryjnym Civica Type R.
Praktyczne przestrzenie do przechowywania
Liczne schowki i przegródki umożliwiają pomieszczenie akcesoriów do jazdy o różnych rozmiarach. Schowek ma pojemność 14 litrów i zawiera osobną kieszeń na mapy wewnątrz tłumionej pokrywy. W razie potrzeby schowek może być dostarczany z zimnym powietrzem z klimatyzacji, aby utrzymać napoje i przekąski w chłodzie podczas jazdy. Przednie kieszenie drzwiowe są przystosowane do przechowywania butelek o pojemności 500 ml oraz map.
Centralny schowek jest przeznaczony na mniejsze przedmioty, takie jak telefon komórkowy, podczas gdy podwójny uchwyt na kubki jest umieszczony za zapalniczką i popielniczką. Skrzynka konsoli centralnej może pomieścić różne drobne przedmioty lub bibliotekę muzyczną do 22 płyt CD.
Type S: Moc 140 KM – wybór benzyna lub diesel
Nabywca nowego Type S może wybierać pomiędzy dwoma silnikami o mocy 140 KM (103 kW). Silnik benzynowy to 1,8-litrowy SOHC i-VTEC, który już zadebiutował w Civicu 5-drzwiowym. Jednostka wysokoprężna to nowoczesny silnik 2.2-litrowy i-CTDi. Oba połączono z 6-biegowymi manualnymi skrzyniami biegów, których starannie dobrane przełożenia w pełni wykorzystują ich potencjał. Opcjonalnie w Type S 1.8 dostępna jest automatyczna skrzynia biegów Honda o 6 biegach, i-SHIFT, która oferuje możliwość automatycznej zmiany biegów lub ręcznej zmiany również za pomocą łopatek umieszczonych na kierownicy.
Wśród technicznych atutów silnika 1.8-litrowego, chętnie wchodzącego na obroty, znajdują się kompleksowe środki redukcji tarcia oraz innowacyjny układ timingu zaworów dolotowych. Podczas jazdy w warunkach niskiego obciążenia, zamknięcie zaworów dolotowych jest opóźnione, a przepustnica otwierana na szeroko, co minimalizuje straty spowodowane pompowaniem. Dzięki temu ogranicza się straty mocy związane z przepustnicą. Ponieważ otwarta przepustnica normalnie powodowałaby gwałtowne przyspieszenie, stosuje się techniczny trik. Opóźnione zamknięcie zaworu dolotowego pozwala na chwilowe wypuszczenie części mieszanki powietrza i paliwa z komory spalania, co zapobiega wzrostowi prędkości. W porównaniu z konwencjonalnym rozwiązaniem, zastosowanie tego urządzenia prowadzi do znacznych oszczędności paliwa.
W innych aspektach system i-VTEC działa jak w przeszłości i zmienia timing zaworów podczas przyspieszania, aby osiągnąć mocne i momentowe osiągi. System drive-by-wire zapewnia precyzyjną kontrolę nad przepustnicą, gdy przełączany jest czas zaworów, co sprawia, że zmiany są niedostrzegalne dla kierowcy.
Te techniczne usprawnienia łączą się, by osiągnąć wyniki klasy wiodącej, porównywalne do silnika 2.0-litrowego. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 8,9 sekundy (i-SHIFT 10,9 sekundy), a zużycie paliwa to 6,6 l/100 km (i-SHIFT 6,8). Łącznie, ustanawia nowe standardy dla tego rozmiaru silnika.
Zaawansowany projekt i konstrukcja silnika wysokoprężnego zapewnia maksymalny moment obrotowy wynoszący 340 Nm przy zaledwie 2000 obr./min. To poprzecznie montowany, 4-cylindrowy silnik, ma cztery zawory na cylinder, wałek wyrównawczy, drugą generację bezpośredniego wtrysku common rail, oraz zmienny turboładowacz z intercoolerem. Zużycie w cyklu mieszanym wynosi jedynie 5,2 l/100 km, podczas gdy ten silnik z samoczynnym zapłonem osiąga przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,6 sekundy.
Type R: silnik o wysokich obrotach 2.0-litrowy
Silnik Type R o pojemności 2.0 litra DOHC i-VTEC z technologią zmiennego wałka rozrządu VTC przeszedł znaczącą modernizację. Jest teraz bardziej responsywny i, dzięki nowemu elektronicznemu zaworowi przepustnicy oraz dodatkowi wałka wyrównawczego, pracuje płynniej.
Silnik nadal oferuje ten sam wysoki moment obrotowy i ekscytujące wrażenia z jazdy, ale zakres wysokich obrotów VTEC jest teraz szerszy i bardziej dostępny. Przełączanie na długotrwały czas otwarcia zaworów w zmodernizowanym silniku obejmuje zakres od 5400 do 8000 obr./min, aż do maksymalnej mocy 201 KM. W poprzednich silnikach moc ta była dostępna do prędkości 7900 obr./min. Kierowca jest informowany o zmianie wałka za pomocą wskaźnika i-VTEC, znajdującego się tuż obok cyfrowego prędkościomierza.
Sprint do 100 km/h trwa 6,6 sekundy, a prędkość maksymalna to 235 km/h, a te wartości osiągane są w porównaniu do poprzedniego Civica Type R, ale dostarczenie mocy jest teraz bardziej harmoniczne.
Ulepszona aerodynamika w porównaniu z poprzednikiem, w połączeniu z przełożeniem, które lepiej wykorzystuje silnik o wysokich obrotach, zapewnia, że większa masa własna jest całkowicie zrekompensowana.
Ustawienia zawieszenia Type S i Type R
Stabilne prowadzenie Civica 5-drzwiowego z zawieszeniem MacPhersona i belką skrętną było idealną podstawą dla bardziej sportowych wymagań najnowszych wersji Civica.
Type S wprowadza zmodyfikowane ustawienia sprężyn i amortyzatorów, które zapewniają bardziej dynamiczne właściwości jezdne, podczas gdy szerszy o 20 mm tylny rozstaw kół oraz 17-calowe lekkie koła wyposażone w opony 225/45 YR17 zapewniają lepszą przyczepność.
Sportowy charakter Type R odzwierciedla jeszcze bardziej wyregulowane ustawienie, z unikalnymi charakterystykami sprężyn, amortyzatorów i boków, a także obniżoną o 15 mm wysokością zawieszenia. Dodatkowo, wykorzystywana jest już sztywna struktura nadwozia Civica, która zyskuje dodatkowe wzmocnienia w przedniej części podłogi, wokół górnych mocowań zawieszenia oraz z przodu komory silnika, aby zapewnić solidną podstawę dla jeszcze bardziej responsywnego prowadzenia.
18-calowe koła aluminiowe typu R oraz opony 225/40 YR18 oraz ekskluzywne ustawienia wspomagania kierownicy przyczyniają się do szybkiej reakcji samochodu na polecenia kierowcy. Wentylowane tarcze hamulcowe z przodu mają średnicę 282 mm w modelach Type S i 300 mm w modelach Type R. Oba modele posiadają również 260 mm twarde tarcze z tyłu.
Rozbudowane środki bezpieczeństwa
Civic Type S i Type R wyposażone są w ABS, elektroniczną dystrybucję siły hamowania (EBD) oraz system stabilizacji pojazdu (VSA), zaprojektowane w celu pomocy kierowcy w zachowaniu kontroli podczas zakrętów, przyspieszania i nagłych manewrów poprzez stosowanie hamulca na prawych lub lewych kołach w razie potrzeby oraz zarządzanie systemami przepustnicy i hamulca.
Pasywne bezpieczeństwo zawsze było priorytetem w Hondzie, a oprócz przednich, bocznych i kurtynowych poduszek powietrznych SRS oraz podwójnych napinaczy w przednich pasach bezpieczeństwa, modele Civica mają innowacyjny system przypominania o pasach bezpieczeństwa dla pasażerów tylnych, wyświetlany na desce rozdzielczej. Jednostka SRS określa status każdego zapięcia pasa i przesyła informacje do wyświetlacza.
Aktywne zagłówki przednich siedzeń w Type S odgrywają kluczową rolę w ochronie przed nieprzyjemnymi konsekwencjami kolizji tylnych. Są one wystrzeliwane do przodu przez ruch ciała i chronią tył głowy pasażera.