Praca Mugen była już znana wśród fanów Hondy, którzy błagali producenta o stworzenie specjalnej wersji dla europejskiego modelu Civic Type-R. I tak się stało w 2009 roku.
Ograniczona do zaledwie 20 egzemplarzy dla entuzjastów w Wielkiej Brytanii, przekształcona Mugen Type R była głównie wersją drogową samochodu wyścigowego z FIA Grupy N. Jak się można było spodziewać, prace nad pojazdem nie ograniczyły się jedynie do estetyki. Obejmowały cały samochód, od góry do dołu.
Tuner wziął standardowego trzydrzwiowego Civic Type-R i pozbawił go zderzaków, progów oraz tylnego spojlera. W ten sposób przód samochodu zyskał znacznie bardziej agresywny wygląd, a trójkątne światła przeciwmgielne zastąpiono okrągłymi wlotami powietrza, które flankowały szeroki dolny grill. Ponadto, górny grill został wymieniony na wersję z logo Mugen, a maska otrzymała dwa wloty powietrza, które odprowadzały gorące powietrze z komory silnika. Dodatkowo, progi zostały przerobione, z dodatkowymi rzeźbionymi elementami. Z tyłu z kolei, zderzak sportował dwa szerokie, okrągłe końcówki wydechu flanki dyfuzora. Na koniec, Mugen dodał powiększone skrzydło zamontowane na tylnej klapie.
Wewnątrz tuner wprowadził pewne zmiany w desce rozdzielczej i dodał, opcjonalnie, trzy dodatkowe wskaźniki nad dolnym zestawem instrumentów. Civic VIII miał dwa panele wskaźników; jeden dolny, w którym dominował obrotomierz, oraz górny do różnych informacji z komputera pokładowego, prędkości i świateł sygnalizacyjnych zmiany biegów.
Jednak główne zmiany miały miejsce pod maską, gdzie słynny, naturalnie aspirujący silnik K20 został powiększony, a jego pojemność zwiększona o około dziesięć procent, do 2,2 litra. Dzięki innym modyfikacjom oraz nowemu sterownikowi silnika moc wzrosła z 201 KM w standardowym Type-R do oszałamiających 260 KM (z 198 KM do 256 KM).
Honda Civic Type R Mugen zadebiutował w 2010 roku, zdobywając niemal powszechne uznanie, a limitowana edycja 20 ręcznie budowanych, wywodzących się z motorsportu maszyn trafiła na rynek dla entuzjastów w Wielkiej Brytanii.
Teraz technicy z Mugen Euro w Northampton znów dokonali swoich czarów, produkując unikalną wersję z jeszcze większą mocą i momentem obrotowym.
Średnica cylindra i skok tłoka zostały zwiększone, co dało całkowitą pojemność 2156 cm³, zatem samochód został ochrzczony jako Honda Civic Type R Mugen 2.2.
Efektem tej zmiany jest wzrost mocy silnika z 240 do 260 KM, a dodatkowy moment obrotowy dostępny jest w całym zakresie obrotów. Maksymalny moment obrotowy wynosi teraz 240 Nm przy 6000 obr./min. W porównaniu do standardowego Honda Civic Type R, moc i moment obrotowy wzrosły o 30 procent.
W połączeniu z szeregiem komponentów wywodzących się z motorsportu, stworzonych wyłącznie przez Mugen – w tym sportowym zawieszeniem, wzmocnionymi hamulcami i oszałamiającym zestawem nadwozia – Mugen 2.2 stanowi ostateczne wyrażenie filozofii Honda Civic Type R.
Został stworzony jako godny hołd dla niezwykle udanego silnika benzynowego Honda K20 o pojemności 2.0 litra, którego produkcja w Japonii została wstrzymana. Zatwierdzony przez Mugen jako silnik do wyścigów w kategorii FIA Group N, K20 od dawna jest preferowanym silnikiem wśród tunerów i zawodników motorsportowych, którzy chcą uzyskać to, co najlepsze w osiągach z wolnym ssaniem.
Co więcej, jego obecność była kluczowa dla wszystkiego, co osiągnęło Mugen Euro od momentu jego założenia w 2006 roku. Jego wykwalifikowani inżynierowie zbudowali lub dostosowali prawie 400 egzemplarzy dla zawodników wyścigowych i rajdowych na całym świecie.
Silnik Honda K20 zasilał również jedyne dwa kompletnie zbudowane samochody drogowe wyprodukowane przez Mugen: Honda Civic Mugen RR w wersji czterodrzwiowej sprzedawany w Japonii oraz limitowany Honda Civic Type R Mugen sprzedawany w Wielkiej Brytanii.
Hiro Toyoda, wiceprezydent Mugen Euro, skomentował: „Presje środowiskowe oznaczają, że silniki z wolnym ssaniem szybko ustępują miejsca innym architekturze silników i technologiom. Może już nigdy nie zobaczymy podobnego silnika jak K20 w samochodzie produkcyjnym, dlatego uważaliśmy, że to stosowne, aby uczcić tę okazję specjalną wersją 2.2 Honda Civic Type R”.