Ósma generacja kompaktowego modelu Honda Civic zaskoczyła świat swoim odważnym designem. Samochód o ostrych kształtach otrzymał w Wielkiej Brytanii przydomek „Pocisk”, a w niektórych częściach świata nazywany był UFO. Klamki miały specjalny kątowy design, mimo że na rynku dominował trend ich chowania w karoserię.
W porównaniu do wersji 5-drzwiowej, wersja Type S miała dwie większe drzwi oraz małe boczne okno dla pasażerów z tyłu. Na tylnej klapie, z powodu wysokiej linii okien, japońscy projektanci zamontowali duże tylne okno podzielone poziomym wcięciem, które zawiera trzecie światło hamowania.
W przypadku zawieszenia, Honda zrezygnowała z niezależnego zawieszenia tylnego na rzecz bardziej konwencjonalnej belki skrętnej. Takie rozwiązanie przyjęto, aby zainstalować system „Magic Seats”, który umożliwiał złożenie tylnych siedzeń, jeśli ktoś chciałby przewieźć wyższy obiekt. Zmieniono również położenie zbiornika paliwa, umieszczając go pod siedzeniem kierowcy. Te rozwiązania spotkały się z dużą krytyką ze strony społeczności Hondy na całym świecie. Wyższa pozycja siedzenia i „skaczące” zawieszenie tylne odbiegały od jakości poprzedniej generacji.
W układzie napędowym Honda zamontowała dwa silniki benzynowe oraz turbodiesel. Podczas gdy turbodiesel miał pojemność 2,2 litra, dwa pozostałe miały odpowiednio 1,4 litra i 1,8 litra. Jako standard zamontowano 6-biegową skrzynię manualną, a dla silników benzynowych dostępna była 5-biegowa wersja automatyczna. Oferowała ona system z pojedynczym sprzęgłem, sterowany elektronicznie. Później zainstalowano konwencjonalną 5-biegową skrzynię automatyczną.
Indywidualność, praktyczność i przyjemność z prowadzenia w czystej postaci. Odważny design, dotychczas niespotykany styl wnętrza w połączeniu z klasycznymi zaletami Hondy, takimi jak gwarantowana przyjemność z jazdy oraz doskonałe zużycie paliwa – to czynniki, które uczyniły hatchback ósmej generacji Civica modelem sukcesu w klasie kompaktowej.
„Nadszedł czas,” wyjaśnia Yasuhisa Maekawa, przewodniczący Honda R&D Europe i wiceprzewodniczący Honda Motor Europe, „aby ponownie rozszerzyć rodzinę o sportowe wersje Type S i Type R.” Obie nowe wersje różnią się od 5-drzwiowej własnym designem, specjalnymi ustawieniami jezdnymi, a w przypadku Type R – zachwycającym sportowym silnikiem, co gwarantuje niesamowite połączenie ekscytującej przyjemności z jazdy z wzorową codzienną użytecznością.
„Rozszerzenie oferty produktowej,” kontynuował Maekawa, „ma na celu spełnienie oczekiwań młodszych i młodych duchem klientów, dla których podkreślony sportowy charakter pojazdu jest niezwykle istotny.” Ponieważ „stary” Civic Type R zdobył ogromne grono entuzjastów w ciągu ostatnich lat, a wyniki sprzedaży przekroczyły wszystkie prognozy, „Byłoby głupio,” powiedział Maekawa, „nie spełnić życzeń tych wiernych klientów.” To wystarczający powód dla Hondy, aby po raz pierwszy wysłać najskrajniejszy model Civica na linię startową w trzech różnych wersjach.
Pewna moc i sztywne ustawienia zawieszenia
Type S napędzany jest silnikiem benzynowym o pojemności 1.8 litra lub silnikiem diesla 2.2 litra. Oba silniki mają moc 140 KM. Zawieszenie jest twardsze w porównaniu do 5-drzwiowej wersji i ma szerszy rozstaw tylnych kół o 20 mm, co zapewnia lepszą stabilność. Civic Type S będzie dostępny w styczniu.
Źródłem napędu nowego Type R jest najnowsza wersja silnika 2.0L DOHC i-VTEC. W znacznym stopniu ulepszony silnik o mocy 201 KM jest niemal tak samo mocny jak w poprzednim modelu, ale jeszcze bardziej responsywny. Znacznie sztywniejsza karoseria – w porównaniu do wersji 5-drzwiowej – oraz ustawienia zawieszenia skupiające się na sportowym dostosowaniu gwarantują, że najgorętszy Civic w historii to doświadczenie w prowadzeniu zupełnie innego kalibru. Ten najwyższy model sportowy będzie dostępny w salonach od marca 2007 roku.
Podkreślona stylistyka przypominająca coupé
Sylwetka nowego modelu jest podobna do aktualnego Civica 5-drzwiowego. Indywidualny charakter nie został zrealizowany poprzez radykalną zmianę linii, lecz raczej charakteryzuje się serią unikalnych detali. Bardziej ostro ścięte tylne okno podkreśla coupé-owy tył. Zmniejszona forma tylnych okien także zapewnia smukły profil. Odważne progi, zauważalnie szerszy rozstaw kół oraz duże koła (17-calowe w Type S i 18-calowe w Type R) znacznie podnoszą dynamiczny wygląd obu samochodów sportowych. Dodatkowo, drzwi, tylne panele oraz zderzaki przednie i tylne zostały przekształcone.
Specjalny charakter Civica Type R podkreślają dobrze wyprofilowane, lakierowane w kolorze nadwozia zderzaki oraz tylny spoiler, a także powiększona kratka chłodnicy. Loga Type R na przednich zaciskach hamulcowych wzmacniają ogólny sportowy wizerunek.
Przestronne wnętrze
W Type R i Type S rozkład wnętrza oparty jest na tej samej zasadzie, co w Civicu 5-drzwiowym. We wszystkich modelach ósmej generacji Civica indywidualny design zapewnia także dużą ilość miejsca dla pasażerów. Unikalna koncepcja umiejscowienia zbiornika paliwa pod przednim siedzeniem umożliwia niską, płaską podłogę w tylnej części. Po złożeniu tylnych siedzeń, bagażnik oferuje tak dużo miejsca, że można zmieścić trzy rowery górskie (po zdjęciu przednich kół). Pojemność schowków za przednimi siedzeniami wynosi 1,352 litra.
Tylne siedzenia mają specjalną kinematykę, dzięki czemu oparcia można łatwo i błyskawicznie obniżyć. Po zwolnieniu zaczepu oparcie przesunięte do przodu opada, tworząc zupełnie płaską powierzchnię ładunkową. W razie potrzeby można także częściowo powiększyć przestrzeń bagażową. W tym celu tylna kanapa jest dzielona asymetrycznie (60/40). Dzięki skutecznej mechanice z łatwo chodzącymi zawiasami, powrót do pierwotnej pozycji nie sprawia żadnego trudu. Pod podłogą bagażnika znajduje się dodatkowa przestrzeń o pojemności 70 litrów – idealne miejsce dla przedmiotów, które powinny być zawsze w aucie, ale są rzadko używane.
Type S i Type R mają nowoczesną i funkcjonalnie zaprojektowaną tablicę rozdzielczą, podobnie jak w wersji 5-drzwiowej. Najistotniejsze informacje znajdują się na samej górze wyświetlacza i stosunkowo blisko przodu, co odwraca uwagę kierowcy od aktualnej sytuacji drogowej w mniejszym stopniu i ogranicza konieczność dostosowywania wzroku. Informacje drugorzędne są rozmieszczone wokół tego centralnego punktu. Są zawsze w polu widzenia, ale nie rozpraszają kierowcy nadmiernym dominowaniem.
W porównaniu do poprzedniej generacji Civica, kierownica jest ustawiona pod bardziej prostym i ergonomicznie korzystnym kątem. Zarówno kierowca, jak i pasażer na przednim siedzeniu korzystają z dodatkowego miejsca nogami i większej swobody ruchów. Kierownica jest regulowana pod względem wysokości i zasięgu.
Przednie siedzenia Type S mają różną grubość pianki w różnych częściach siedziska, co zapewnia lepszą przyczepność boczną przy jednoczesnym dobrym komforcie siedzenia. Tapicerka pokryta jest czarnym Alcantarą i ozdobiona srebrnymi przeszyciami.
Kabina Type R skoncentrowana na kierowcy
Wnętrze Civica Type R łączy elementy z wyścigów i wysokiej jakości samochodów sportowych, zapewniając przyzwoity poziom komfortu. Duże czarne Alcantara oparcia z czerwonymi przeszyciami zapewniają kierowcy i pasażerowi na przednim siedzeniu zarówno dobrą przyczepność boczną, jak i ergonomiczną pozycję siedzącą. Siedziska, oparcia i tylne siedzenia są pokryte czerwoną tkaniną, co stanowi wizualny kontrast. Wskaźniki na tablicy rozdzielczej mają również czerwone podświetlenie i są wykończone szczotkowanymi metalowymi panelami przełączników. Kierownica pokryta jest perforowaną skórą z czerwonymi przeszyciami. Gałka zmiany biegów, wykonana z aluminium, stylowo wystaje z czarnego skórzanego pokrowca – również z czerwonymi przeszyciami. Dodatkowym akcentem ekskluzywności jest tablica z wygrawerowanym unikalnym numerem seryjnym Civica Type R.
Praktyczne schowki
Liczne miejsca do przechowywania umożliwiają pomieszczenie akcesoriów do jazdy różnej wielkości. Schowek ma pojemność 14 litrów i zawiera osobną kieszeń na mapę wewnątrz tłoczonej pokrywy. W razie potrzeby schowek może być dostarczony z zimnym powietrzem z układu klimatyzacji, aby utrzymać przekąski i napoje w chłodzie w trakcie jazdy. Przednie kieszenie drzwi są przystosowane do przechowywania butelek o pojemności 500 ml i map.
Środkowy schowek jest przeznaczony na mniejsze przedmioty, takie jak telefon komórkowy, podczas gdy za zapalniczką i popielniczką znajduje się podwójny uchwyt na kubki. Boks konsoli centralnej może pomieścić różne drobiazgi lub bibliotekę muzyczną do 22 płyt CD.
Type S: doskonała moc 140 KM – wybór między benzyną a dieslem
Nabywca nowego Type S może wybierać między dwoma silnikami o mocy 140 KM (103 kW). Silnik benzynowy to jednostka 1.8-litrowa SOHC i-VTEC, która już zadebiutowała w Civicu 5-drzwiowym. Silnik diesla to nowoczesna jednostka 2.2-litrowa i-CTDi. Oba połączone są z 6-biegowymi manualnymi skrzynkami biegów, których staranne rozłożenie przełożeń w pełni wykorzystuje ich potencjał. Opcjonalnie w wersji 1.8 Type S dostępna jest 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów Honda i-SHIFT, która oferuje możliwość automatycznej zmiany biegów lub ręcznej zmiany biegów także za pomocą manetek zamontowanych na kierownicy.
Wśród technicznych nowości cieszącego się dużą dynamiką silnika 1.8-litrowego znajdują się kompleksowe środki redukcji tarcia i innowacyjny układ czasowania zaworów dolotowych. W czasie jazdy i podczas niskiego obciążenia zamknięcie zaworów dolotowych jest opóźnione, a przepustnica otwiera się szeroko, aby zminimalizować straty związane z pompowaniem. To pozwala na zredukowanie strat mocy związanych z otwartą przepustnicą. Aby zapobiec gwałtownemu przyspieszeniu w przypadku otwartej przepustnicy, stosowane są techniczne sztuczki. Opóźnione zamknięcie zaworu dolotowego pozwala na chwilowe wypchnięcie części mieszanki powietrzno-paliwowej z komory spalania, co zapobiega wzrostowi prędkości. W porównaniu do konwencjonalnej konstrukcji, zastosowanie tego urządzenia prowadzi do znacznego zmniejszenia zużycia paliwa.
W innych aspektach system i-VTEC działa tak jak w przeszłości i przełącza czasowanie zaworów podczas przyspieszania, aby uzyskać mocne, momentowe osiągi. System drive-by-wire zapewnia precyzyjną kontrolę przepustnicy podczas przełączania czasowania zaworów, zapewniając, że zmiany są niewyczuwalne dla kierowcy.
Te techniczne usprawnienia łącznie osiągają osiągi na poziomie lidera w klasie, które mogą równać się z silnikiem o pojemności 2.0 litra. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8.9 sekund (i-SHIFT 10.9 sekund), a zużycie paliwa wynosi 6.6 l/100 km (i-SHIFT 6.8), co wyznacza nowe standardy dla tej wielkości silnika.
Nowoczesny silnik diesla o zaawansowanej konstrukcji i budowie osiąga maksymalny moment obrotowy 340 Nm przy zaledwie 2,000 rpm. To transwersalnie zamontowana jednostka 4-cylindrowa, cztery zawory na cylinder, wałek wyrównawczy, druga generacja bezpośredniego wtrysku common rail oraz turbodoładowanie ze zmienną geometrią i intercoolerem. Zużycie w cyklu połączonym wynosi zaledwie 5.2 l/100 km, a silnik samozapłonowy przyspiesza od zera do 100 km/h w 8.6 sekund.
Type R: wysokoobrotowy silnik 2.0-litrowy
Silnik 2.0 litrów DOHC i-VTEC w wersji Type R, z technologią zmiennego rozrządu VTC, przeszedł znaczną rewizję. Teraz jest bardziej responsywny, a dzięki nowemu elektronicznemu zaworowi przepustnicy oraz dodatkowi wałka balansu działa płynniej.
Silnik nadal oferuje ten sam wysoki moment obrotowy i ekscytujące wrażenia z jazdy, co wcześniej, ale zakres obrotów w wysokim zakresie VTEC jest teraz szerszy i bardziej dostępny. Przełączenie na dłuższe czasowanie zaworów w przerobionym silniku obejmuje zakres od 5,400 do 8,000 rpm aż do maksymalnej mocy 201 KM. W poprzednich silnikach moc ta była dostępna do obrotów 7,900 rpm. Kierowca informowany jest o zmianie wałka za pomocą wskaźnika i-VTEC, umieszczonego tuż obok cyfrowego prędkościomierza.
Sprint 0-100 km/h zajmuje 6.6 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 235 km/h, co są osiągnięcia identyczne do poprzedniej wersji Civica Type R, ale dostarczenie mocy jest teraz bardziej harmoniczne.
Ulepszone aerodynamika w porównaniu do poprzednika, w połączeniu z przełożeniem, które lepiej wykorzystuje wysokoobrotowy silnik, zapewniają, że nieco większa waga własna jest całkowicie zrekompensowana.
Ustawienia zawieszenia Type S i Type R
Pewność prowadzenia nadwozia typu MacPherson strut/torsion beam w Civicu 5-drzwiowym stanowiła idealną podstawę dla bardziej sportowych wymagań najnowszych odmian Civica.
Type S wprowadza zmodyfikowane ustawienia sprężyn i amortyzatorów, co zapewnia ostrzejsze dynamiki podwozia, podczas gdy 20 mm szerszy rozstaw tylnych kół i 17-calowe lekkie felgi z oponami 225/45 YR17 zapewniają lepszą przyczepność.
Sportowy charakter Type R odzwierciedla się w jeszcze bardziej strojonej konfiguracji, z unikalnymi charakterystykami sprężyn, amortyzatorów i tulei, a także obniżoną wysokością jazdy o 15 mm. Dodatkowo, już sztywna struktura nadwozia Civica wprowadzona została wzmocnienia w przedniej części podłogi, wokół górnych mocowań zawieszenia oraz w przodzie komory silnika, aby zapewnić niezwykle stabilną platformę dla jeszcze bardziej responsywnego prowadzenia.
18-calowe koła aluminiowe Type R oraz opony 225/40 YR18 oraz ekskluzywne ustawienie wspomagania kierownicy przyczyniają się do precyzyjnych reakcji auta na ruchy kierowcy. Wentylowane tarcze hamulcowe przednie mają średnicę 282 mm w modelach Type S i 300 mm w modelach Type R. Obydwa modele mają 260 mm solidne tarcze z tyłu.
Rozbudowane środki bezpieczeństwa
Civic Type S i Type R wyposażone są w ABS, Elektroniczną Dystrybucję Siły Hamowania (EBD) oraz Asystenta Stabilności Pojazdu (VSA), zaprojektowane, aby wspierać kierowcę w utrzymaniu kontroli podczas skrętów, przyspieszenia i nagłych manewrów poprzez zastosowanie hamowania do prawego lub lewego koła w razie potrzeby oraz zarządzanie systemami hamulców i przepustnicy.
Pasywne bezpieczeństwo od zawsze było priorytetem w Hondzie, a oprócz przednich, bocznych i kurtynowych poduszek powietrznych SRS oraz podwójnych napinaczy na przednich pasach bezpieczeństwa, modele Civica mają innowacyjny system przypominający o zapięciu pasów dla pasażerów tylnych, wyświetlany na panelu wskaźników. Jednostka SRS określa status każdego zaczepu pasa bezpieczeństwa i przekazuje informacje do wyświetlacza.
Aktywne zagłówki przednich siedzeń w Type S odgrywają kluczową rolę w ochronie przed nieprzyjemnymi konsekwencjami kolizji tylnej. Zostają one wyrzucone do przodu przez ruch ciała i ochronnie trzymają tył głowy pasażera.