Pierwsza generacja, wydana w 1997 roku, była najlepiej sprzedającym się kompaktowym SUV-em na rynku amerykańskim, dlatego Honda zadbała, aby druga generacja była lepsza pod każdym względem.
CR-V z 2002 roku był mocniejszy, oferował więcej miejsca w środku oraz nowoczesne technologie bezpieczeństwa, a także zwiększył komfort i praktyczność.
Stary silnik, który w poprzednim modelu wydawał się nieco zbyt słaby, został zastąpiony przez 2.4-litrowy silnik czterocylindrowy o mocy 160 KM i 162 funtów na stopę momentu obrotowego. Nowa jednostka współpracowała z 4-biegową automatyczną lub 5-biegową manualną skrzynią biegów.
4-biegowa automatyczna skrzynia biegów była wyposażona w system Grade Logic Control, który automatycznie redukował biegi i utrzymywał niższy bieg podczas podjazdów. Oprócz nowego systemu, przearanżowana skrzynia była płynniejsza i oferowała lepszą efektywność paliwową.
W 2002 roku CR-V opierał się na Globalnej Platformie Kompaktowej Hondy, która była używana w modelach Civic i RSX. Nowa platforma zapewniała większą sztywność skrętną i zginającą, co poprawiło jakość jazdy, a CR-V stał się jeszcze bezpieczniejszy.
Przestronna kabina oferowała doskonałą wysokość i przestronność dla pasażerów z przodu i z tyłu, lepszą niż konkurencyjne pojazdy.
W 2002 roku CR-V był dostępny w trzech wersjach: z napędem na 2 koła i napędem na 4 koła LX oraz czteronapędowym EX. Wersja z napędem na 2 koła LX była dostępna tylko z 4-biegową automatyczną skrzynią biegów, podczas gdy obie wersje z napędem na 4 koła oferowały zarówno skrzynię manualną, jak i automatyczną.
Standardowe wyposażenie wersji LX obejmowało klimatyzację, elektryczne szyby, elektryczne zamki, kanały ogrzewania tylnych siedzeń oraz odtwarzacz CD, natomiast wyższa wersja EX dodawała ulepszony system audio, bezkluczykowy pilot, elektryczny szyberdach, hamulce ABS i poduszki boczne.