CR-Z był odrodzeniem starego sukcesu Hondy, modelu CR-X. Tym razem był to jednak hybrydowy samochód z 6-biegową manualną skrzynią biegów.
Mały CR-Z okazał się idealnym miejskim coupe, ale w niewłaściwym czasie. W 2010 roku, kiedy zadebiutował, świat wciąż zmagał się z konsekwencjami kryzysu finansowego. Samochody hybrydowe dopiero stawiały pierwsze kroki na rynku, a klienci nie byli zbyt chętni do ich zakupu. Połączenie z modelem CR-X było oczywiste, zwłaszcza na tylnej klapie, która miała dużą szybę u góry i małą na dole, oddzielone spojlerem.
Krótki przód i niewielka kabina CR-Z oferowały wystarczająco miejsca dla dwóch pasażerów. Z tyłu znajdowała się kanapa dla dwóch osób, jednak głównie dla lepszej oceny podatkowej i ubezpieczeniowej, a nie z myślą o prawdziwych pasażerach. Zespół wskaźników łączył analogowe i cyfrowe tarcze, z zielonymi liśćmi symbolizującymi ekologiczną jazdę. Na konsoli centralnej znajdował się system infotainment z nawigacją i dobrą jakością dźwięku. W niektórych krajach oferowano również wersję z automatyczną skrzynią biegów CVT i tylko dwoma fotelami.
Pojazd był napędzany silnikiem benzynowym i elektrycznym. Niestety, Honda nie przewidziała możliwości jazdy w trybie elektrycznym. W rezultacie zużycie paliwa w mieście było wyższe niż w Priusie, mimo że CR-Z miał tylko dwa miejsca i był lżejszy.
Stylistyka zewnętrzna Honda CR-Z opiera się na koncepcji „jednolitego klina”, z niską linią maski i szerokim ustawieniem, co nadaje samochodowi pewny, sportowy wygląd. Charakterystyczne cechy designu Hondy, takie jak podzielona tylna klapa szklana i aerodynamiczny, płytki dach, zostały uwzględnione w projektowaniu eleganckiego coupe, łącząc to z krągłymi i głęboko rzeźbionymi kształtami nadwozia.
Całkowita moc silnika i systemu IMA wynosi 124 KM i zdrowe 174 Nm momentu obrotowego. Maksymalny moment obrotowy jest identyczny jak w przypadku 1.8-litrowej Civica i osiągany jest przy zaledwie 1500 obr./min, co wcześniej było możliwe jedynie w silnikach turbo. Nawet przy poziomach momentu obrotowego porównywalnych z Civiciem, Honda CR-Z emituje o 35 g/km mniej CO2 niż jej tradycyjny odpowiednik. Inne szkodliwe emisje z układu wydechowego są również bardzo niskie, a akumulator niklowo-metalowo-wodorkowy można poddać recyklingowi w salonach Hondy na koniec życia pojazdu.
Po raz pierwszy wydajny system hybrydowy o niskiej emisji połączono z ultraszybka 6-biegową skrzynią manualną. Skrzynia manualna jest kluczowym elementem zaangażowania kierowcy, które inżynierowie Hondy chcieli wprowadzić do modelu CR-Z. Elastyczność unikalnego systemu hybrydowego IMA pozwala na jego zastosowanie w różnych skrzyniach biegów, a nie tylko w tych opartych na CVT.
Manualna skrzynia biegów jest uzupełniona silnikiem 1.5-litrowym 4-cylindrowym i-VTEC, nowym dla Europy i kluczowym elementem unikalnego charakteru Hondy CR-Z. Ten mocny, ale oszczędny silnik oparty jest na jednostce montowanej w niektórych wersjach Jazz. Chęć do obrotów silnika o średniej pojemności wspierana jest przez dodatkowe 78 Nm momentu obrotowego dostarczanego przez 14-konny silnik elektryczny, który znajduje się pomiędzy silnikiem a sprzęgłem. Silnik elektryczny zwiększa moment obrotowy przy niskich i średnich obrotach, co daje Hondzie CR-Z elastyczność biegów zazwyczaj kojarzoną z silnikami turbo.
Aby maksymalnie zwiększyć wybór kierowcy i poprawić codzienną użyteczność auta, Honda CR-Z wyposażona jest w system napędu w 3 trybach. Ta unikalna funkcja pozwala kierowcy wybierać spośród trzech trybów jazdy, które zmieniają reakcje pedału przyspieszenia, kierownicy, klimatyzacji oraz poziom wsparcia ze strony systemu IMA. Dzięki wprowadzeniu tej nowej funkcji, Honda pozwala kierowcy dostosować ustawienia samochodu do ulubionej trasy, maksymalizując oszczędność paliwa lub znajdując równowagę między tymi dwoma opcjami.
Przycisk sportowy stał się normą, zazwyczaj oferując ostrzejszą reakcję na pedał przyspieszenia, ale system napędu w 3 trybach Hondy jest inny. Nowy system zmienia zachowanie hybrydowego układu napędowego oraz wsparcie w układzie kierowniczym oraz mapowanie przepustnicy między trzema trybami.
Kiedy kierowca Hondy CR-Z jest z dala od miasta i chce cieszyć się otwartą drogą, może ustawić samochód w tryb SPORT. To zaostrza reakcję na pedał przyspieszenia, zmienia zachowanie systemu hybrydowego IMA, aby zapewnić większe wsparcie ze strony silnika elektrycznego oraz zwiększa wagę elektrycznego wspomagania kierownicy.
Honda zdaje sobie sprawę, że nawet najbardziej entuzjastyczny kierowca może regularnie doświadczać dużego ruchu, gdzie maksymalizacja oszczędności paliwa jest bardziej pożądana niż idealna linia w zakręcie. W takich sytuacjach można wybrać tryb ECON, który priorytetowo traktuje oszczędność paliwa w działaniu przepustnicy, ECU, klimatyzacji oraz systemu hybrydowego. W chwilach, kiedy dynamiczna jazda nie jest możliwa lub pożądana, funkcja Eco Assist, w połączeniu z trybem ECON, pozwala kierowcy cieszyć się poprawianiem swojego najlepszego wyniku oszczędności w drodze do pracy lub w dużym ruchu.
W każdej chwili samochód może być prowadzony w trybie NORMAL, który zapewnia równowagę pomiędzy osiągami, ekonomiką a emisjami i nadaje się do większości sytuacji drogowych.
Ambientowe podświetlenie prędkościomierza jest wykorzystywane w ten sam sposób, jak w modelu Insight, aby pomóc kierowcy jeździć bardziej ekonomicznie i ekologicznie. Oprócz funkcji Eco Assist, podświetlenie metra Hondy CR-Z jest powiązane z systemem napędu w 3 trybach. W trybie NORMAL oraz ECON prędkościomierz podświetlony jest na niebiesko, świecąc na zielono przy jeździe ekonomicznej. W trybie ECON wyświetla zielony kwiat ekologiczny na wskaźniku trybów. Gdy prędkościomierz podświetlony jest na czerwono, oznacza to, że Honda CR-Z jest w trybie SPORT.
Starannie przemyślano projekt układu wydechowego, aby zapewnić, że Honda CR-Z jest samochodem, który zachęca entuzjastycznego kierowcę i brzmi zupełnie inaczej niż jakikolwiek inny kompaktowy hybryd. Inne komponenty, w tym mocowania silnika i wygłuszenia, zostały dostosowane, aby upewnić się, że sportowe elementy układu wydechowego były słyszane przez kierowcę, ale niepożądane dźwięki często kojarzone ze sportowymi tłumikami były stłumione.
Zewnętrzny design Hondy CR-Z celowo nawiązuje do ikonicznego stylu modelu CR-X z lat 80., który został pierwotnie opracowany, aby stworzyć mały, stylowy samochód, który mógłby osiągnąć spektakularną ekonomię. Charakterystyczne cechy CR-X, takie jak dzielona tylna klapa szklana i niska, płytka linia dachu, zostały uwzględnione w projektowaniu eleganckiego coupe, a następnie połączone z krągłymi i głęboko rzeźbionymi kształtami nadwozia.
Płaska linia dachu i ostro ścięty tył Honda CR-Z to cecha wspólna z wieloma modelami Hondy, zarówno przeszłymi, jak i obecnymi, w tym CR-X, Insight z 1999 roku oraz FCX Clarity. Wszystkie te samochody zostały zaprojektowane tak, aby przecinać powietrze z minimalnym zakłóceniem, redukując opór, co z kolei obniża zużycie paliwa i emisje. Reflektory Hondy CR-Z akcentowane są diodami LED do jazdy dziennej, które umieszczone są w dolnej części przednich lamp. To pierwszy raz, kiedy światła LED do jazdy dziennej zastosowano z przodu jakiegokolwiek produkcyjnego samochodu Hondy, co dodatkowo podkreśla szeroki sportowy wygląd nowego hybrydowego coupe.
Wnętrze produkcyjnego samochodu zostało zainspirowane kabiną koncepcyjnego modelu Honda CR-Z zaprezentowanego na Targach Motoryzacyjnych w Tokio w 2007 roku, szczególnie 3D prędkościomierzem i kierowczo-centralnym wnętrzem. Wysokotechnologiczna deska rozdzielcza umieszcza wszystkie powszechnie używane kontrolki blisko rąk kierowcy, co pozwala na pełną koncentrację na prowadzeniu pojazdu w każdej chwili.
Deska rozdzielcza nowego coupe ma skomplikowaną i interesującą formę, z ciemną górną częścią, która wydaje się unosić nad jasnoszarym dolnym panelem deski, kontynuowanym w środkowej części wewnętrznych paneli drzwi.
Poziom wyposażenia Hondy CR-Z jest hojnym z wszelkimi wersjami korzystającymi z sześciu poduszek powietrznych, aktywnych zagłówków, systemu wspomagania stabilności pojazdu oraz systemu wspomagania ruszania na wzniesienia. Wszystkie modele CR-Z będą również wyposażone w klimatyzację, odtwarzacz CD z 6 głośnikami, złącze USB iPod® oraz przycisk uruchamiania silnika. Wersje średnie i wyższe korzystają z skórzanych siedzeń, kontroli audio w kierownicy oraz pedałów aluminiowych. Najwyższe wersje zyskują system Bluetooth® do wolnej rozmowy telefonicznej, tempomat, panoramiczny szklany dach, światła HID oraz system audio o wysokiej mocy 360W – w tym zamontowany w bagażniku subwoofer.
Stylowe wnętrze ma układ 2+2, co otwiera możliwość przewożenia mniejszych dorosłych na krótkich trasach lub dzieci na dłuższe podróże. Tylne siedzenia składane w jednym ruchu otwierają płaską przestrzeń ładunkową, która oferuje zaskakujące 382 litry przestrzeni ładunkowej, porównywalnej z większością hatchbacków segmentu C, co pozwala na przewóz szerszego asortymentu bagażu. Elastyczna przestrzeń bagażowa ma również podpodłogową przestrzeń o pojemności 19 litrów do przechowywania dodatkowego ładunku lub schowania przedmiotów z widoku.
Podwozie było ważnym czynnikiem w rozwoju nowego samochodu, przy czym radość z jazdy była kluczowym elementem briefu projektowego. Platforma dzieli niektóre komponenty z modelami Jazz i Insight, ale rozstaw osi, szerokość toru i ustawienie są unikalne dla nowej hybrydy. Ogólnie Honda CR-Z ma o 115 mm krótszy rozstaw osi i jest o 310 mm krótsza w długości całkowitej niż Insight, co zwiększa zwrotność i redukuje wagę o 57 kg w porównaniu z jej pięcio-drzwiowym, pięcio-osobowym odpowiednikiem rodzinnym.
Zawieszenie Hondy CR-Z cechuje unikalne ustawienie sprężyn i amortyzatorów, a tolerancje są również unikalne. Jedną z głównych zmian detali jest zastosowanie dolnej ramy ze stopu aluminium w przednim zawieszeniu MacPhersona, zastępującej stalowe elementy Insight. To redukuje wagę każdej wahacza o 2 kg i zwiększa wytrzymałość, aby poradzić sobie z szerszym rozstawem kół i opon.
DIZAJN ZEWNETRZNY I NADWOZIE
Honda CR-Z została stworzona w ramach projektu mającego na celu zaprojektowanie sportowego coupe na drugą dekadę XXI wieku. Kompaktowe wymiary, lekkie wykonanie i aerodynamiczny projekt przynoszą podwójną korzyść w postaci poprawy osiągów, ale także obniżenia zużycia paliwa i emisji.
Projekt ma wskazówki związane z przeszłością Hondy, z dzielonym poziomem okna i płaskim, opadającym dachem, łącząc je z skomplikowanymi krzywiznami i głęboko wyprofilowanymi panelami, których masowa produkcja byłaby niemożliwa zaledwie kilka lat temu.
Współczesny projekt samochodów ma wiele ograniczeń, z rosnącą liczbą regulacji i polityk wpływających na kształt nowych modeli. Głównym wyzwaniem, przed którym stanęli projektanci i inżynierowie Hondy, było zachowanie eleganckiego niskiego wyglądu maski w początkowych badaniach projektowych, jednocześnie dostosowując się do wymagań dotyczących wpływu na pieszych. Inżynierowie Hondy ciężko pracowali z projektantami nad zmniejszeniem wysokości silnika, a także pracowali nad punktami twardości zawieszenia i nadwozia, aby zapewnić wystarczającą przestrzeń na deformację maski.
Szerokie i niskie ustawienie jest podkreślone z przodu przez nietypową jednoczęściową kratkę, która rozszerza się nad i pod linią przedniego zderzaka. Ta kratka jest kluczową cechą „twarzy” samochodu, z wyraźnie wzniesionym obszarem maski opływającej od górnej linii aż do podstawy szyby. Szerokie, zwężające się reflektory, z dziennymi światłami stylowo wkomponowanymi w dolną krawędź, rozciągają się ku krawędziom mocno wykrojonych nadkoli.
Kąt krzywizny krawędzi szyby czołowej Hondy CR-Z jest największy spośród wszystkich obecnych modeli Hondy i płynnie łączy się z słupkami A i oknami bocznymi. Efekt owalu jest możliwy tylko dzięki rewolucyjnym rynnami deszczowymi zintegrowanymi w przednich słupkach, które znacznie redukują zwykły krok między krawędzią szyby a słupkiem A o 50%. Oprócz stworzenia charakterystycznego efektu wizualnego, redukcja tego kroku ma wyraźne korzyści aerodynamiczne, redukując turbulencje w tym ważnym obszarze. Wygląd zintegrowany podkreślony jest przez błyszczące czarne wykończenie zastosowane na słupkach A, tworząc iluzję jednego kawałka szkła.
Okrągła szyba umiejscawia słupki A dalej w profilu bocznym, nadając masce dłuższy i niższy wygląd. Dzięki zakrzywieniu szyby wokół boków samochodu, inżynierowie Hondy osiągnęli doskonałą widoczność do przodu, co jest kluczowym czynnikiem w zakresie bezpieczeństwa i entuzjastycznej jazdy.
Aerodynamika
Lusterka drzwiowe mają ultra aerodynamiczny kształt, wspierane przez formę skrzydła, co łączy estetykę z niskim oporem. Rozległe testy aerodynamiczne doprowadziły zespół projektowy do ostatecznego kształtu, który integruje smukłe wskaźniki kierunkowskazów, aby dopełnić wygląd.
Nachylenie dachu i jego długość są kluczowe dla ogólnej wydajności aerodynamicznej pojazdu, a styliści i inżynierowie współpracowali, aby stworzyć najdłuższy możliwy dach bez zakłócania ogólnej równowagi wizualnej samochodu.
Tył Hondy CR-Z odgrywa szczególnie ważną rolę w aerodynamice, a wiele godzin testów w tunelu wiatrowym poświęcono na dopracowanie ostatecznego projektu. Silnie wykrojone tylne nadkola wyraźnie wystają poza tylną karoserię, a tył zwęża się do dzielonej szklanej klapy, koncepcji wspólnej z drugą generacją CR-X, 1999 Insight i FCX Clarity.
Krzywizna i kształt tylnej klapy i obszaru szklanego są częścią działań mających na celu redukcję oporu, które były stosowane w całym projekcie Hondy CR-Z, a także wprowadza świeżą perspektywę do charakterystycznej cechy designu Hondy. Wielką uwagę zwrócono na maksymalizację widoczności przez tylną klapę oraz na rozmiar i położenie spojlera, który dzieli obie części, który był starannie badany i testowany.
Tylny dyfuzor maskuje rurę wydechową w Hondzie CR-Z, nadając zrównoważony wygląd tyłowi samochodu i wspomagając efektywne zarządzanie przepływem powietrza pod tyłem pojazdu. Dyfuzor wykonany jest z materiału z dodatkiem drobnych cząsteczek aluminium, co nadaje mu metaliczny wygląd.
STRUKTURA NADWOZIA
Aby osiągnąć radykalny wygląd koncepcji Hondy CR-Z, wymagana była innowacyjna konstrukcja, aby zapewnić, że stylistyka nie kompromitowała użyteczności ani dynamicznej reakcji Hondy CR-Z. Inżynierowie chcieli stworzyć sztywną jednostkę nadwozia, aby zapewnić, że dynamiczne reakcje spełniają oczekiwania, które tworzy stylistyka. W tym celu w krytycznych obszarach wokół wież zawieszenia przedniego i tylnego stosowane są metalowe wzmocnienia, aby zapewnić solidną podstawę dla doskonałej kontroli zawieszenia. Ponadto zaprojektowano „pręt wydajnościowy” w kształcie litery H z tyłu, aby zwiększyć sztywność tylnych podwozi. Rezultatem tych wysiłków sztywnieniowych jest wysoka sztywność, zbliżona do tej w europejskim modelu Civic Type R.
Jak w przypadku wszystkich ostatnich modeli Hondy, CR-Z ma zaawansowaną strukturę nadwozia (ACETM). Ta unikalna technologia Hondy była rozwijana przez lata testów w centrum badawczo-rozwojowym Hondy w Tochigi, gdzie prawdziwe samochody są zderzane w realistycznych sytuacjach. Przednia rama rozkłada obciążenie na przednich strukturach zderzeniowych, aby zapewnić maksymalną ochronę w przypadku zderzenia z pojazdami o różnych wysokościach zderzaków.
DIZAJN WNĘTRZA
Stylizacja wnętrza koncepcji Hondy CR-Z spotkała się z ciepłym przyjęciem, a inżynierowie i styliści Hondy chętnie odzwierciedlili to w produkcyjnym modelu.
Kabina Hondy CR-Z została zaprojektowana w tematyce kokpitu, grupując krytyczne elementy sterujące blisko kierowcy, co tworzy poczucie celu i ogranicza rozpraszanie. Górna sekcja deski rozdzielczej zawiera wszystkie kontrolki i wskaźniki i jest wykonana z czarnego plastiku formowanego w technologii RIM (Reaction Injection Moulding), która nigdy wcześniej nie była stosowana w desce rozdzielczej Hondy. Nowy materiał plastikowy nadaje przyjemny, dotykowy wygląd górnym powierzchniom deski.
Dolna część deski rozdzielczej wykonana jest z jasnoszarego materiału, co sprawia, że górna sekcja wygląda na unoszącą się. Dolna, jaśniejsza sekcja prawie płynnie przechodzi w drzwi, otaczając kabinę kierowcy i pasażera. Drzwi mają dwa główne obszary koloru, z większą częścią odpowiadającą teksturze i kolorowi górnej „unoszącej się” sekcji oraz środkową szeroką strefą, koordynującą z dolnym, jasnoszarym odcieniem. Uchwyt drzwi w niektórych wersjach został pokryty specjalną metaliczną powłoką, która po raz pierwszy jest stosowana w aplikacji wnętrz motoryzacyjnych. Ta powłoka o wysokim połysku jest pokryta metalem, co tworzy unikalną teksturę dla wyższych wersji samochodu.
Siedziska zostały zaprojektowane, aby wspierać kierowcę podczas dynamicznej jazdy, z szczególnym uwzględnieniem kąta siedzenia w stosunku do pedałów. Kąt został ustawiony, aby pozwolić kierowcy siedzieć nisko w samochodzie i utrzymać komfortową i praktyczną pozycję. Boczki fotela zaprojektowano tak, aby wspierały różnorodność rozmiarów ludzi, a fotel został zoptymalizowany do osoby o średnim europejskim wzroście. Aby uzupełnić regulowaną w zasięgu i nachyleniu kierownicę, fotel kierowcy ma 50 mm zakres regulacji wysokości, a fotele kierowcy i pasażera mają 240 mm zakres ruchu przód-tył.
Jednym z elementów, który został najsilniej odzwierciedlony w produkcyjnym samochodzie, jest projekt panelu wskaźników, który ma efektowny i nowoczesny design 3D. Wskaźniki Hondy CR-Z zostały zaprojektowane, aby być nie tylko atrakcyjne, ale także ambientowe podświetlenie wskaźników odgrywa kluczową rolę w systemie 3-Mode Drive oraz funkcjach Eco Assist.
Instrumentacja
Wskaźnik obrotomierza jest centralnym punktem deski rozdzielczej, z prędkościomierzem zagłębionym w środek wskaźnika. Obrotomierz wykonuje pełną odchylenie od zera do maksimum i z powrotem przy uruchamianiu, przyciągając wzrok kierowcy do panelu wskaźników podczas włączania samochodu.
Po obu stronach prędkościomierza i obrotomierza znajdują się wskaźniki pomocnicze i wyświetlacze, dla mniej krytycznych informacji. Po prawej stronie centralnego wskaźnika znajdują się wskaźnik paliwa i wskaźniki zużycia paliwa, a poniżej znajduje się Multi-Information Display (MID). Po lewej stronie centralnego wskaźnika znajduje się wskaźnik poziomu naładowania akumulatora IMA oraz wskazówka ładowania/wsparcia, która pokazuje, kiedy silnik wspiera, lub akumulator jest ładowany.
MID może wyświetlać czas trwania podróży, aktualne zużycie paliwa, średnie zużycie paliwa oraz średnią prędkość. MID może również wyświetlić aktualny status silnika i jednostki napędowej oraz pasek Eco Assist, który daje szczegółowe wskazówki dotyczące stylu jazdy oraz unikania nadmiernego przyspieszania i hamowania, gdy celem jest ekonomia. Kierowcy mogą również sprawdzić wyniki oszczędności osiągnięte w poprzednich podróżach oraz postępy w kierunku nagród Eco Assist.
Obszar wskaźników jest otoczony dwoma skrzydłami, które rozszerzają się w kierunku osłony wskaźników, co umieszcza kontrolki na łatwych do zasięgnięcia ręki kierowcy. Po lewej stronie „skrzydła” znajdują się kontrolki systemu napędu w 3 trybach obok kontroli lusterek.
Po prawej stronie „skrzydła” znajdują się kontrolki i wyświetlacz systemu klimatyzacji, umieszczone razem dla łatwiejszej obsługi. Kierownica podąża za tym samym podejściem projektowym co inne modele Hondy, z kontrolkami audio na lewej obręczy oraz tempomatem (jeśli jest zamontowany) na prawej obręczy. Kontrolki MID znajdują się pod prawą obręczą, a kontrolki telefonu Hands Free HFT oraz wsparcia nawigacji głosowej (jeśli są zamontowane) są umieszczone pod lewą obręczą.
Elastyczność wnętrza
Stylowe wnętrze ma układ 2+2, co daje możliwość rozszerzenia użyteczności ponad to, co oferuje dwuosobowy samochód, wyposażone jest także w punkty montażowe ISOFIX dla fotelików dziecięcych. Tylne siedzenia zostały zaprojektowane, aby łatwo i szybko się składały, znacząco zwiększając przestrzeń ładunkową. Tylnie siedzenia składane w jednym dotyku łatwo składają się, nawet jeśli stoją za samochodem, szybko zwiększając przestrzeń ponad standardowe 214 litrów (VDA). Składanie siedzeń otwiera płaską przestrzeń ładunkową, która oferuje zaskakujące 382 litry (VDA do okna) przestrzeni ładunkowej, co pozwala na przewóz szerszego asortymentu bagażu.
Obszar bagażowy ma także podbagażnik o pojemności 19 litrów do przechowywania dodatkowego ładunku lub ukrywania przedmiotów. Ta przestrzeń jest głębokim wężem, między IPU a tylnym zderzakiem, z łatwością pomieści torbę na laptopa lub podobne. Obszar bagażowy można również skonfigurować z osłoną, którą można usunąć i przymocować do podłogi bagażnika. Pozwala to użytkownikowi podzielić bagaż, a osłona tworzy ukrytą sekcję przy krawędzi bagażnika, prawie niewidoczną z zewnątrz. Trzecią opcją jest zabezpieczenie osłony, gdy jest zwinięta na podłodze bagażnika, aby usunąć ograniczenie wysokości ładunku przy złożonych siedzeniach.
Wyposażenie
Poziomy wyposażenia Hondy CR-Z są hojne, przy czym wszystkie wersje korzystają z 6 poduszek powietrznych, aktywnych zagłówków, systemu stabilizacji pojazdu i systemu wspomagania ruszania na wzniesienia. Podczas ruszania na stromych wzniesieniach z miejsca, system Hill Start Assist tymczasowo zapobiega cofaniu pojazdu poprzez utrzymanie ciśnienia hamulców w momencie zwolnienia hamulca, wciśnięcia pedału gazu i załączenia sprzęgła (przez okres około 1 sekundy).
Wszystkie wersje Hondy CR-Z będą również wyposażone w klimatyzację, odtwarzacz CD z 6 głośnikami z złączem USB iPod® oraz przycisk uruchamiania silnika. Deska rozdzielcza zawiera półukrytą szufladę w górnej części przestrzeni przed dźwignią zmiany biegów. Ta szuflada jest dostosowana do pomieszczenia odtwarzacza muzyki MP3 i zawiera przewód do podłączenia kompatybilnych urządzeń do radia Hondy CR-Z. Klienci skorzystają z możliwości sterowania odtwarzaczami muzyki MP3 z głównej jednostki radia, aby maksymalnie zwiększyć użyteczność i zminimalizować rozproszenie.
Wersje średnie i wyższe korzystają z skórzanych siedzeń, kontroli audio w kierownicy oraz pedałów aluminiowych. Najwyższe wersje zyskują kontrolki Bluetooth® do rozmów telefonicznych bez użycia rąk (HFT), tempomat, panoramiczny szklany dach, światła HID oraz system audio o wysokiej mocy 360W – w tym subwoofer umieszczony w bagażniku.
SILNIK I SYSTEM IMA
Honda CR-Z to pierwszy samochód łączący silnik 1.5-litrowy i-VTEC z systemem IMA, co zapewnia doskonałą oszczędność paliwa i duży nacisk na przyjemność z jazdy. Ten silnik o mocy 114 KM jest połączony z silnikiem elektrycznym o mocy 14 KM, który również zwiększa moment obrotowy, osiągając imponujące 78 Nm przy niskich i średnich obrotach silnika. Całkowita moc maksymalna wynosi 124 KM przy zdrowym momencie obrotowym 174 Nm.
Osiągi i przyjemność z jazdy mogą być postrzegane jako sprzeczne potrzeby w stosunku do dobrej oszczędności paliwa i poziomów emisji spalin. 1.5-litrowy, 16-zaworowy silnik benzynowy i-VTEC CR-Z zapewnia przyjemność z jazdy dzięki entuzjastycznemu dźwiękowi silnika, chętnemu do obrotów i szerokiemu rozrzutowi momentu obrotowego. W tym samym czasie jego skromna pojemność, wzmocniona przez silnik elektryczny, może osiągać doskonałą oszczędność paliwa i niskie ogólne emisje spalin, w tym tak istotne emisje CO2. CR-Z to pierwszy hybrydowy model Hondy, od czasów oryginalnego modelu Insight 1-litrowego, który używa głowicy z czterema zaworami na cylinder w połączeniu z systemem IMA.
Honda CR-Z emituje zaledwie 117 g/km CO2 w cyklu testowym UE i zużywa tylko 5.0 l/100 km paliwa. Ta wartość emisji CO2 jest zaledwie o 1 g/km wyższa niż w oryginalnym Civicu IMA, co jest niesamowitym osiągnięciem, biorąc pod uwagę ponad 30 KM przewagi mocy, jaką CR-Z ma nad swoim sedanowym przodkiem.
Silnik Hondy CR-Z oparty jest na jednostce 1.5-litrowej Jazz z wprowadzonymi zmianami w czasie otwarcia zaworów, umożliwiającym dezaktywację jednego zaworu dolotowego przy niskich obrotach silnika. Tworzy to dodatkowy efekt wiru, co umożliwia szybką spalanie i wyższe recyrkulację spalin. Efektem tej dodatkowej turbulencji jest redukcja emisji i poprawa oszczędności paliwa. Przy wyższych obrotach oba zawory dolotowe są otwierane, aby zwiększyć moc.
Wiele małych zmian wprowadzono do silnika, aby dostosować go do charakterystyki Hondy CR-Z, integracji systemu IMA i montażu w nadwoziu coupe. Oryginalny silnik, jak był zainstalowany w modelu Jazz, nie zmieściłby się pod niską maską samochodu. Inżynierowie projektujący opracowali nową kolektor dolotowy i płaską konstrukcję filtra powietrza, aby zapewnić wystarczającą przestrzeń oraz miejsce na ochronę przed wpływem na pieszych.
Silnik 1.5-litrowy i-VTEC nie był wcześniej widziany w samochodzie spełniającym normy EU i został wybrany ze względu na swoją kombinację niskiej wagi, efektywności paliwowej i kompaktowego rozmiaru. Blok silnika 1.5-litrowego jest podobny do innych wariantów silnika Jazz i Insight, co oznacza, że integracja systemu IMA jest uproszczona. Ponieważ podstawowy układ bloku jest dzielony z silnikiem 1.3-litrowym Insight, przyjęto misę olejową opracowaną dla tego samochodu. To działanie wspomogło zespół w zadaniu obniżenia całkowitej wysokości silnika i obniżenia jego położenia w podwoziu.
System IMA
System IMA jest wspólny z hybrydą Insight, jednak oprogramowanie i ustawienia zostały dostosowane, aby zintegrować się z systemem napędu w 3 trybach i manualną skrzynią biegów. Chociaż obroty robocze są różne w manualnym samochodzie, elastyczność hybrydowego systemu IMA Hondy ułatwia integrację różnych silników i skrzyń biegów.
Przeprowadzono obszerną testy, aby upewnić się, że imponująca trwałość sprzętu IMA modelu Insight nie została w żaden sposób osłabiona przez dodanie manualnej skrzyni biegów. Szczególną uwagę zwrócono na możliwość nadobrotu silnika z powodu błędnych zmian biegów i na implikacje, jakie to może mieć dla systemu.
Silnik elektryczny dostarcza maksymalny moment obrotowy natychmiast od uruchomienia, zwiększając niski moment obrotowy Hondy CR-Z o ponad 70 Nm, co poprawia początkowe przyspieszenie. Krzywa momentu nowej hybrydy jest niezwykle płaska dla silnika wolnossącego, z szczytem osiąganym już przy 1500 obr./min, co umożliwia dużą elastyczność przy wszystkich obrotach silnika.
Akumulator w Hondzie CR-Z to jednostka niklowo-metalowo-wodorkowa o napięciu 100,8 V, która zapewnia doskonałą równowagę między mocą, niezawodnością, bezpieczeństwem i kosztami. Tak jak reszta systemu, akumulator jest wspólny z niezwykle niezawodnym modelem Insight, który okazał się mieć najniższy wskaźnik reklamacji gwarancyjnych spośród wszystkich samochodów Hondy sprzedawanych w Europie w 2009 roku. Na koniec życia pojazdu akumulator może być poddany recyklingowi w salonach Hondy.
Projekt i strojenie układu wydechowego
Aby zapewnić, że kierowcy będą mogli cieszyć się jazdą Hondą CR-Z na otwartej drodze, zespół rozwojowy poświęcił dużo czasu i uwagi projektowi układu wydechowego. Celem było nie tylko stworzenie efektywnej jednostki, która zapewniałaby optymalne działanie silnika, minimalizując emisje i generując docelowy poziom mocy, ale także produkcja przyjemnego dźwięku. Ze względu na różnorodność środowisk, kierowców i prędkości, dla których CR-Z został zaprojektowany, inżynierowie nie byli zadowoleni z układu wydechowego, który miałby tylko mniejsze właściwości wygłuszające.
Duża część czasu rozwojowego poświęcona została projektowi układu wydechowego, aby nadać mu sportowy ton podczas intensywnej pracy silnika, ale bez nadmiernego hałasu podczas jazdy autostradą lub w mieście. Aby to osiągnąć, zespół poświęcił czas na strojeniem innych komponentów, w tym mocowania silnika i wygłuszenia, aby odizolować nieprzyjemne dźwięki, a jednocześnie pozwolić na wyraźniejsze akustyczne zakresy układu wydechowego bez nadmiernego redukowania wygłuszenia.
System napędu w 3 trybach
Honda CR-Z została zaprojektowana jako samochód, który łączy przyjemność z jazdy z doskonałą wydajnością w miejskim ruchu oraz oszczędnością paliwa. Dwie główne role samochodu mogą czasami być w opozycji, z cechami takimi jak ostra reakcja na pedał przyspieszenia i większa waga kierownicy zwiększające satysfakcję kierowcy w jeździe po otwartej drodze, ale mogą być frustrujące w tłoku.
Inżynierowie Hondy opracowali system napędu w 3 trybach dla Hondy CR-Z, który pozwala kierowcy zmieniać charakterystyki samochodu w zależności od ich potrzeb i środowiska, w którym jest prowadzony. Znacząco zmieniając reakcje samochodu, nowy system CR-Z umożliwia kierowcom dostosowanie się do różnych sytuacji drogowych i komunikacyjnych.
Nowa funkcja umożliwia kierowcy wybór spośród trzech trybów jazdy, które zmieniają reakcje pedału przyspieszenia, kierownicy, klimatyzacji oraz poziom wsparcia ze strony systemu IMA.
Wprowadzając tę nową funkcjonalność, Honda daje kierowcy możliwość wyboru, czy chce maksymalizować sportowość, ekonomikę czy najlepszą równowagę między tymi dwoma.
TRYB SPORT
Przycisk sportowy stał się powszechny, zazwyczaj oferując ostrzejszą reakcję na pedał przyspieszenia, ale system napędu w 3 trybach Hondy jest inny. Nowy system zmienia zachowanie hybrydowego układu napędowego i wsparcie układu kierowniczego, jak również mapowanie przepustnicy między trzema trybami.
Kiedy kierowca Hondy CR-Z jest z dala od miasta i chce cieszyć się otwartą drogą, może ustawić samochód w tryb SPORT. To zaostrza reakcję na pedał przyspieszenia, zmienia zachowanie systemu hybrydowego IMA, aby zapewnić większe wsparcie ze strony silnika elektrycznego oraz zwiększa wagę elektrycznego wspomagania kierownicy.
TRYB ECON
Honda zdaje sobie sprawę, że nawet najbardziej entuzjastyczny kierowca może regularnie doświadczać dużego ruchu, gdzie maksymalizacja oszczędności paliwa jest bardziej pożądana niż idealna linia w zakręcie. W takich sytuacjach można wybrać tryb ECON, który priorytetowo traktuje oszczędność paliwa w działaniu przepustnicy, ECU, klimatyzacji oraz systemu hybrydowego. W chwilach, kiedy dynamiczna jazda nie jest możliwa lub pożądana, funkcja Eco Assist, w połączeniu z trybem ECON, pozwala kierowcy cieszyć się poprawianiem swojego najlepszego wyniku oszczędności w drodze do pracy lub w dużym ruchu.
Tryb ECON redukuje wrażliwość przepustnicy w celu wygładzenia wejść, a to działanie wspierane jest przez zastosowanie innej mapy silnika, która priorytetowo traktuje oszczędność paliwa. System klimatyzacji również podlega wpływowi trybu ECON, poprzez recyrkulację powietrza i redukcję działania sprężarki w celu obniżenia zużycia energii. Wykorzystanie silnika do wspierania silnika benzynowego jest redefiniowane, z priorytetem nadanym poprawie oszczędności paliwa, a nie wspomaganiu wydajności.
TRYB NORMALNY
W każdej chwili samochód może być prowadzony w trybie NORMAL, który zapewnia równowagę pomiędzy osiągami, ekonomiką a emisjami i nadaje się do większości sytuacji drogowych.
Eco Assist
Wraz z trybem ECON, CR-Z korzysta z funkcji pomocy, która może być używana do osiągania wysokiej oszczędności paliwa i minimalizacji szkodliwych emisji spalin.
Podczas jazdy w systemie są dwa główne elementy: wskaźnik „eco drive bar” w Multi Information Display (MID) oraz wskaźnik ambient na wyświetlaczu prędkościomierza. Oba wskaźniki są zsynchronizowane, aby dostarczać na bieżąco informacje o zużyciu paliwa i dostarczać wskazówki dotyczące stylu jazdy.
„Eco guide bar” w MID to solidny symbol paska, który porusza się w lewo i w prawo od centralnej linii. Ideą jest jazda w taki sposób, aby utrzymać pasek w centrum i jak najdalej od zacienionych obszarów po obu stronach.
Podczas płynnej jazdy, a więc efektywnej, pasek utrzymuje się blisko centrum wskaźnika, przesuwając się lekko w prawo podczas stopniowego przyspieszania i na lewo przy delikatnym hamowaniu. W takich warunkach, ambientowy wskaźnik za wyświetlaczem prędkościomierza świeci na zielono, aby pokazać optymalną wydajność ekonomiczną jazdy.
Podczas większego przyspieszania, lub podczas umiarkowanego hamowania, pasek w MID przesuwa się bardziej w kierunku jednego końca skali, pokazując większe zużycie paliwa, a ambientowy wskaźnik świeci na zielono/niebiesko.
Przy agresywnym przyspieszaniu, lub nagłym hamowaniu, wskaźnik przesunięty będzie w prawo lub w lewo, w zacienione obszary skali, aby pokazać znaczne zużycie paliwa, a ambientowy wskaźnik zmienia kolor na niebieski.
Aby osiągnąć najlepsze wyniki zużycia paliwa, kierowca powinien dążyć do utrzymania paska w centrum, a wyświetlacza świecącego na zielono przez jak najdłuższy czas w każdej podróży.
Aby zmotywować kierowców w trakcie każdej podróży, na innym wyświetlaczu nad wskaźnikiem paska przyznawane są nagrody za efektywniejszą jazdę. Jeśli kierowca osiąga dobre wyniki, małe liście „rosną” nad paskiem, by pokazać postęp ekologiczny kierowcy, z większą liczbą liści, a ostatecznie nawet kwiatem, jeśli system zarejestruje „idealny” wynik.