HONDA FCX Clarity 2007-2014

HONDA FCX Clarity 2007-2014

Przejdź do galerii zdjęćHONDA FCX Clarity 2007-2014

Był to pierwszy seryjny model samochodu zasilanego wodorem. Jego wygląd różnił się od większości aut na drodze, ale nie był tak ekstrawagancki jak Prius, gdy zadebiutował.

Pomysł pojazdu o zerowej emisji nie był nowością w 2007 roku, ale Honda zdołała wyprodukować 200 egzemplarzy i przekazała je wybranym klientom w Kalifornii. W przeciwieństwie do większości samochodów, napędzał go silnik elektryczny, a energia była produkowana przez ogniwo paliwowe wodorowe. To było skomplikowane badanie w warunkach rzeczywistych, z realnym ruchem drogowym i bez specjalnych kierowców.

Wygląd FCX Clarity został aerodynamicznie zaprojektowany z obniżoną maską, mocno pochyloną słupkami A i kabiną, która kończyła się spłaszczonym tylnym zderzakiem. Miał profil przypominający skrzydło samolotu, skierowane w dół.

Wnętrze mieściło cztery siedzenia i materiały przyjazne dla środowiska. Tkaniny wykonano z kukurydzy, a tylna półka z prawdziwego drewna. Duży kokpit zawierał wyświetlacz TFT z charakterystycznymi wskaźnikami: wskaźnik paliwa dla wodoru, lampki dla trybów jazdy oszczędnej i kilka innych świateł. Samochód był dostępny tylko w leasing, za 600 USD miesięcznie.

Duży zbiornik wodorowy znajdował się z tyłu i zasilał ogniwo paliwowe umieszczone między przednimi siedzeniami. Tam wodór produkował energię elektryczną do zasilania silnika elektrycznego o mocy 136 KM. Efektem tego procesu był wodór. Podczas hamowania silnikiem, wyprodukowana energia była magazynowana w baterii litowo-jonowej. Jedynym minusem, oprócz ceny, było to, że istniało tylko kilka stacji wodorowych. Jednak Honda pokazała światu, że pojazdy zasilane wodorem przestały być kwestią science fiction, a kierowca za kierownicą nie był Batmanem ani Ironmanem. To był po prostu zwykły Jamie. Jamie Lee Curtis prowadziła jeden z nich.

Honda zaprezentowała pojazd wodorowy FCX Clarity na wystawie motoryzacyjnej w Los Angeles, ogłaszając plany rozpoczęcia ograniczonego marketingu detalicznego tego pojazdu latem 2008 roku.

FCX Clarity to pojazd na ogniwa paliwowe nowej generacji, bezemisyjny, zasilany wodorem, bazujący na całkowicie nowej platformie ogniw paliwowych Honda V Flow, napędzany przez bardzo kompaktowy, wydajny i mocny stos ogniw paliwowych Honda V Flow. Dzięki ogromnym poprawom zasięgu, mocy, wagi i wydajności – oraz dynamicznemu, nowoczesnemu wyglądowi, wcześniej nieosiągalnemu w pojazdach z ogniwami paliwowymi – FCX Clarity oznacza znaczący postęp, jaki Honda stale poczyna w kierunku poprawy rzeczywistej wydajności i atrakcyjności samochodu z ogniwami wodorowymi.

„FCX Clarity to świetny symbol postępu, jaki osiągnęliśmy w segmencie pojazdów wodorowych, oraz naszej wiary w potencjał tej technologii,” powiedział Tetsuo Iwamura, prezydent i dyrektor generalny American Honda. „Krok po kroku, dzięki ciągłemu wysiłkowi, zaangażowaniu i skupieniu, pracujemy nad przezwyciężeniem przeszkód, które stoją na drodze do masowego rynku pojazdów wodorowych o zerowej emisji.”

American Honda planuje wynajem FCX Clarity do ograniczonej liczby klientów detalicznych w południowej Kalifornii, z pierwszymi dostawami planowanymi na lato 2008 roku.

Pełne szczegóły programu wynajmu zostaną ogłoszone bliżej terminu premiery, ale obecne plany zakładają trzyletni okres wynajmu w cenie 600 dolarów miesięcznie, obejmującym konserwację i ubezpieczenie od kolizji. American Honda opracowuje również infrastrukturę serwisową, która zapewni klientom najlepszy balans wygody oraz najwyższej jakości obsługi. Kiedy FCX Clarity będzie wymagał okresowej konserwacji, klienci po prostu umówią wizytę w lokalnym salonie Honda. American Honda przetransportuje pojazd do swojego serwisu ogniw paliwowych, znajdującego się w rejonie Los Angeles, gdzie wykonane zostaną wszystkie niezbędne prace. Po zakończeniu prac klient odbierze swój samochód z salonu.

Jak to działa

FCX Clarity wykorzystuje stos V Flow Hondy w połączeniu z nowym, kompaktowym i efektywnym pakietem akumulatorów litowo-jonowych oraz jednym zbiornikiem na wodór, aby zasilać elektryczny silnik napędowy pojazdu. Stos ogniw paliwowych działa jako główne źródło zasilania pojazdu. Wodór łączy się z tlenem atmosferycznym w stosie ogniw paliwowych, gdzie energia chemiczna z reakcji przekształcana jest w energię elektryczną wykorzystywaną do napędu pojazdu. Dodatkowa energia pozyskiwana z regeneracyjnego hamowania i zwalniania jest przechowywana w pakiecie akumulatorów litowo-jonowych i używana do uzupełnienia energii z ogniw paliwowych w razie potrzeby. Jedyną emisją pojazdu jest woda.

Platforma ogniw paliwowych Honda V Flow

Rewolucyjna nowa platforma V Flow w FCX Clarity łączy ultra-kompaktowy, lekki i mocny stos ogniw paliwowych Honda V Flow (o 65% mniejszy niż poprzedni stos FC Honda) w centralnym tunelu pojazdu, pomiędzy dwoma przednimi siedzeniami. Dzięki zupełnie nowej konfiguracji ogniw, stak poziomy osiąga moc 100 kilowatów (kW) (w porównaniu do 86 kW w obecnym stosie FC Hondy) z 50-procentowym wzrostem gęstości mocy na jednostkę objętości (67% pod względem masy). Jego kompaktowy rozmiar pozwala na bardziej przestronne wnętrze oraz bardziej efektywne pakowanie innych komponentów układu napędowego, co byłoby trudne do osiągnięcia w eleganckim, niskim sedanie.

FCX Clarity może poszczycić się wieloma innymi istotnymi osiągnięciami w zakresie wydajności i pakowania technologii ogniw paliwowych Hondy w porównaniu do generacji FCX. Należą do nich:

  • wzrost wydajności paliwowej o 20% – do około 68 mpg2 łącznej wydajności paliwowej (około 2-3 razy lepszej niż w przypadku samochodu z silnikiem benzynowym oraz 1,5 razy lepszej od samochodu hybrydowego benzynowo-elektrycznego o porównywalnych wymiarach i osiągach);
  • wzrost zasięgu pojazdu o 30% – do 270 mil;
  • poprawa stosunku mocy do wagi o 25%, częściowo dzięki zmniejszeniu wagi układu napędowego o około 400 funtów, co pozwala na lepsze osiągi i wydajność mimo znacznego wzrostu ogólnych wymiarów pojazdu;
  • redukcja rozmiaru układu napędowego o 45% – niemal równoważna, pod względem objętości, nowoczesnemu napędowi hybrydowemu benzynowo-elektrycznemu;
  • zaawansowany nowy pakiet akumulatorów litowo-jonowych, który jest o 40% lżejszy i o 50% mniejszy niż ultra-kondensator w obecnej generacji FCX; oraz
  • jeden zbiornik na wodór o ciśnieniu 5,000 psi z o 10% większą pojemnością niż w poprzednim modelu.

Design FCX Clarity

Więcej niż tylko pojazd z ogniwami paliwowymi – FCX Clarity odzwierciedla wizję Hondy na przyszłość projektowania i wydajności samochodów, wyzwoloną z ograniczeń konwencjonalnych technologii napędowych. Platforma sedana z czterema drzwiami FCX Clarity charakteryzuje się krótkim przodem i przestronnym wnętrzem, oferującym wygodne warunki dla czterech osób oraz ich bagażu. Główne komponenty układu napędowego – w tym silnik elektryczny, stos ogniw paliwowych, pakiet akumulatorów i zbiornik na wodór – zostały zmniejszone i rozmieszczone w całym pojeździe, aby optymalizować przestrzeń, komfort i całkowite osiągi pojazdu.

Zaawansowane materiały i komponenty

W zgodzie z tematem ekologistycznego samochodu, FCX Clarity ma tapicerkę siedzeń i wykończenia drzwi wykonane z Honda Bio-Fabric – nowo opracowanego, roślinnego materiału, który zmniejsza emisję CO2 w porównaniu do tradycyjnych materiałów wykończeniowych, oferując jednocześnie doskonałą trwałość oraz odporność na ścieranie, rozciąganie i uszkodzenia od promieni słonecznych.

Zaprojektowany, aby przyciągać myślących przyszłościowo klientów poszukujących najwyższych osiągów pojazdów alternatywnych z zerową emisją, FCX Clarity jest także wyposażony w pełen zestaw zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa, komfortu i wygody, w tym nowoczesny system nawigacji z lokalizacjami stacji wodorowych, kamerę cofania, premium audio, klimatyzowane siedzenia oraz łączność Bluetooth™.

Inne udoskonalenia, takie jak system zmiany biegów przez przewody (shift-by-wire), elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS) oraz nowo zaprojektowana deska rozdzielcza z łatwym do odczytania wskaźnikiem zużycia wodoru, jeszcze bardziej zwiększają atrakcyjność dla klientów oraz ułatwiają obsługę.

Emisja CO2

Jedyną emisją FCX Clarity jest woda. Emisje dwutlenku węgla (CO2) pochodzą tylko z produkcji wodoru, która różni się w zależności od źródła; jednak emisje CO2 od miejsca wydobycia do kół przy produkcji wodoru reformowanego z gazu ziemnego – najpowszechniej stosowanej metody produkcji obecnie – są mniej niż połową emisji konwencjonalnego pojazdu benzynowego. Przy produkcji wodoru z wody poprzez elektrolizę, emisje CO2 mogą być dalej zmniejszone i ostatecznie zbliżyć się do zera, jeśli energia używana do elektrolizy pochodzi z energii słonecznej, wiatrowej, wodnej lub nuklearnej.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.