W poszukiwaniu doświadczenia w budowie pojazdów elektrycznych, Honda wprowadziła na rynek amerykański model Fit wyłącznie elektryczny w 2012 roku.
Honda miała już duże doświadczenie w produkcji pojazdów elektrycznych, ale wciąż starała się zdobywać więcej informacji i dostosować swoją strategię. Dlatego postawiła na model Fit EV, który został wyprodukowany w zaledwie 1 100 egzemplarzach. Dodatkowo, był dostępny tylko w ramach programu leasingowego. W ten sposób samochody wracały do Japonii, gdzie inżynierowie sprawdzali, co działa dobrze, a co należy poprawić.
Z zewnątrz, Fit EV wyglądał niemal jak zwykły Fit czy Jazz dla europejskich klientów. Główna różnica była z przodu. Zamiast górnego grilla zamontowanego nad zderzakiem, Honda umieściła chromowaną listwę, która przypominała uśmiech i łączyła reflektory. Dodatkowo, w dolnej części zderzaka znalazł się szerszy wlot powietrza, potrzebny do chłodzenia silnika, który znajdował się z przodu, a akumulator zainstalowany był w tylnej części pojazdu.
Wnętrze, na pierwszy rzut oka, wyglądało jak w zwykłym modelu Fit. Jednak dla pasażerów z tyłu była pewna różnica. Podłoga była płaska, ale podwyższona, aby pomieścić akumulator o pojemności 20 kWh. Ponieważ producent przesunął tylne siedzenia nieco dalej do tyłu, Fit EV oferował taką samą ilość miejsca na nogi zarówno dla wersji elektrycznej, jak i wersji spalinowej.
Pod maską, Honda zainstalowała silnik o mocy 92 kW, który przekazywał moc na przednie koła. Zasilany był akumulatorem o pojemności 20 kWh umieszczonym w podłodze pojazdu, w stronę tyłu.
Honda ogłosiła, że nowy model 2013 Honda Fit EV będzie dostępny do wynajmu od 20 lipca 2012 roku, w cenie 389 dolarów miesięcznie przez trzy lata. 2013 Honda Fit EV to najnowszy pojazd w różnorodnej i rosnącej ofercie aut z napędem alternatywnym od Hondy, który otrzymał najwyższą ocenę efektywności paliwowej kiedykolwiek przyznaną przez Agencję Ochrony Środowiska (EPA), z dostosowaną wartością 118 MPGe.
Honda Fit EV będzie dostępna tylko w wybranych rynkach w Oregonie i Kalifornii, po czym jej dostępność rozszerzy się na sześć rynków na Wschodnim Wybrzeżu na początku 2013 roku. Trzyletni wynajem Hondy Fit EV w cenie 389 dolarów miesięcznie oznacza sugerowaną cenę detaliczną producenta (MSRP) wynoszącą 36 625 dolarów.
Oparty na popularnych modelach pięciodrzwiowych Fit i Fit Sport, w 100 procentach elektryczny Honda Fit EV wyposażony jest w akumulator litowo-jonowy o pojemności 20 kilowatogodzin (kWh) oraz kompaktowy silnik elektryczny AC o mocy 92 kW (123 KM), generujący moment obrotowy wynoszący 189 ft-lb. Taki silnik współpracuje z podwoziem z całkowicie niezależnym zawieszeniem oraz trzystopniowym systemem napędowym dostosowanym z modelu CR-Z Sport Hybrid. Efektem tego jest przyjemny w prowadzeniu pojazd elektryczny z szacunkowym zasięgiem w trybie mieszanym wynoszącym 82 mile.
Wbudowana ładowarka pozwala na podłączenie pojazdu do domowego gniazdka 120-woltowego lub dostępnego 240-woltowego zasilania AC. Podczas podłączenia do obwodu 240-woltowego, akumulator Hondy Fit EV można naładować w mniej niż trzy godziny od momentu, gdy wskaźnik niskiego naładowania się zaświeci. Po podłączeniu do gniazdka, ładowanie można rozpocząć lub wstrzymać za pomocą zaawansowanego pilota zdalnego sterowania Hondy Fit EV, dostępnej aplikacji na smartfony lub przez internet na komputerze osobistym.
Układ napędowy
Silnik elektryczny napędza Hondę Fit EV za pomocą bardzo wydajnej przekładni współosiowej z jedną przełożeniem do przodu. Tryb ECO w trzystopniowym systemie napędowym może pomóc kierowcy wydłużyć zasięg w porównaniu do trybu NORMAL, podczas gdy w trybie SPORT, lepsza responsywność zwiększa przyjemność z jazdy. We wszystkich trybach nowy system hamowania regeneracyjnego zwraca energię do akumulatora podczas zwalniania i hamowania. Dodatkowo, wybierany przez kierowcę tryb „B” optymalizuje tempo hamowania regeneracyjnego.
Wbudowana ładowarka umożliwia podłączenie pojazdu do domowego gniazdka 120-woltowego lub dostępnego 240-woltowego zasilania AC. Po podłączeniu do domowego zasilania 120-woltowego za pomocą dołączonego kabla do ładowania, Honda Fit EV może być w pełni naładowana w mniej niż 15 godzin. Przy odpowiednim zasilaniu 240-woltowym podłączonym do standardowej wbudowanej podwójnej ładowarki 6,6 kW Hondy Fit EV, czas ładowania od momentu zaświecenia wskaźnika niskiego naładowania wynosi mniej niż trzy godziny. Stacja ładowania 240-woltowa jest dostępna do zakupu dla klientów u dostawcy sprzętu do ładowania elektrycznego Hondy, firmy Leviton.
Interaktywny pilot zasięgu do 100 stóp może również kontrolować ładowanie oraz działanie systemu klimatyzacji, gdy Honda Fit EV jest podłączona do zasilania. Aby umożliwić ładowanie po najniższych dostępnych stawkach za energię elektryczną, harmonogram ładowania można ustawić za pomocą Multimedialnego Wyświetlacza Informacyjnego (MID) lub aplikacji na smartfony dostępnej za darmo.
Nadwozie
Kompaktowa Honda Fit EV dzieli swoje kluczowe cechy projektowe i inżynieryjne z modelami Fit i Fit Sport, napędzanymi paliwem, i ma ulepszenia aerodynamiczne oraz unikalne detale stylizacyjne, które ją wyróżniają. Nadwozie wykorzystuje 56% stali o wysokiej wytrzymałości, co maksymalizuje sztywność, nie dodając zbędnego ciężaru.
Długość ogólna modelu Fit EV wynosząca 162,0 cala skrywa niezwykle dużo miejsca wewnętrznego, a rozstaw osi wynoszący 98,4 cala przesuwa koła w kierunku krawędzi nadwozia, co prowadzi do znakomitego połączenia jakości jazdy i zwinności. Szerokość toru wynosząca 58,5 cala z przodu i 57,6 cala z tyłu zapewnia zarówno stabilność w zakrętach, jak i przestronność wnętrza.
Innowacje aerodynamiczne obejmują zmieniony i bardziej efektywny przód, obszar kraty i dolną osłonę. Na bokach nadwozia panele progowe mają teraz agresywne kształty kontroli powietrza za przednimi kołami, a także przed tylnymi kołami. Tylny spojler i dolna osłona zostały przeprojektowane, aby jeszcze bardziej zmniejszyć opór aerodynamiczny.
Podwozie
Gładka jazda Hondy Fit EV, zwrotność i poczucie łączności z drogą zaczynają się od sztywnego stalowego nadwozia, co umożliwia precyzyjne prowadzenie i kontrolę nadwozia. Zawieszenie przednie z kolumną McPhersona zostało zoptymalizowane, a tylne zawieszenie H w modelu Fit zostało zastąpione systemem wielowahaczowym. Akumulator Li-Ion Hondy Fit EV znajduje się pod podłogą pojazdu, co pozwala na zachowanie znakomitej przestronności wnętrza.
Elektryczny system wspomagania hamulców wykorzystuje wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 11,1 cala z przodu i bębny hamulcowe o średnicy 8,7 cala z tyłu, a także nowy system hamulców serwoelektrycznych, który pomaga w ładowaniu akumulatora litowo-jonowego podczas jazdy ze stałą prędkością lub hamowania. Elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS) jest standardowe.
Honda Fit EV jest wyposażona w opony całoroczne P185/65R15 o niskim oporze toczenia z aluminiowymi felgami 15×6,0 cala z pięcioma śrubami. Zestaw naprawczy do opon eliminuje potrzebę posiadania zapasowego koła, co zapewnia dodatkową przestrzeń dla akumulatora Li-Ion umieszczonego pod podłogą, a pomoc drogowa jest dostępna standardowo przez cały okres trwania wynajmu.
Wnętrze
Honda Fit EV oferuje przestronną kabinę dla pięciu pasażerów, zapewniającą wysoki poziom komfortu i niezwykłą wszechstronność. Wśród funkcji siedzeń znajdują się ręcznie regulowany kąt i teleskopowa kierownica, tylna kanapa dzielona w proporcji 60/40 oraz nowa wersja materiału Bio-Fabric wykorzystywanego w siedzeniach Hondy.
Aby pomóc kierowcom w bardziej efektywnym użytkowaniu pojazdu, zastosowano nową analogowo-cyfrową deskę rozdzielczą, która wyświetla zużycie energii przez pojazd, stan naładowania akumulatora litowo-jonowego oraz szacunkowy pozostały zasięg. System oceny ECO informuje kierowców, jak efektywnie prowadzą pojazd, a inne wskaźniki pokazują zużycie energii przez system klimatyzacji i inne systemy.
Honda Fit EV jest dobrze wyposażona w standardowy system audio z sześcioma głośnikami o mocy 160 watów, który zawiera interfejs audio USB oraz Bluetooth® HandsFreeLink®. Dodatkowo, standardowy system nawigacji związany z satelitą Hondy z funkcją głosową obejmuje lokalizacje publicznych stacji ładowania EV oraz graficzne przedstawienie szacowanego zasięgu jazdy.
Bezpieczeństwo
Nowy model Fit EV oferuje szeroki wachlarz standardowych aktywnych i pasywnych funkcji bezpieczeństwa zaprojektowanych, aby chronić nie tylko pasażerów, ale także pieszych i pasażerów innych pojazdów. Standardowe aktywne funkcje bezpieczeństwa obejmują asystent stabilności pojazdu™ (VSA®) z kontrolą trakcji, czterokanałowy system ABS z elektroniczną rozdzielnicą hamowania (EBD) oraz asystent hamowania, a także system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS).
Zaawansowana struktura nadwozia inżynieryjnego™ (ACE™) pomaga pojazdowi skutecznie absorbować i rozpraszać energię podczas zderzenia czołowego, a dzienne światła (DRL) oraz zaprojektowanie z myślą o minimalizacji obrażeń pieszych w przedniej części pojazdu dodatkowo zwiększają bezpieczeństwo. Oczekuje się, że 2013 Fit EV uzyska ogólną ocenę 5 gwiazdek w testach Programu Oceny Nowych Samochodów (NCAP) NHTSA, oraz tytuł Najlepszego Wybory Bezpieczeństwa przyznany przez niezależny Instytut Ubezpieczeń Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS).
Usługi finansowe Hondy – wynajem
Nowa Honda Fit EV jest dostępna wyłącznie w ramach 36-miesięcznego zamkniętego wynajmu za 389 dolarów miesięcznie (plus podatki, bez kosztów kapitałowych). Cena wynajmu obejmuje zniżkę na dostępny federalny kredyt podatkowy na EV w wysokości 7 500 dolarów. Pierwsza płatność miesięczna wraz z podatkiem i opłatami za rejestrację są płatne przy podpisywaniu umowy wynajmu, a umowa pozwala na przejechanie do 12 000 mil rocznie. Płatność wynajmu obejmuje pomoc drogową, rutynowe konserwacje i aktualizacje punktów zainteresowania nawigacji. Na koniec wynajmu nie będzie opcji zakupu, a klienci są odpowiedzialni za ubezpieczenie.
Produkcja i gwarancja
Honda Fit EV jest produkowana przez Hondę w Nowym Centrum Modelowym w Tochigi w Japonii, tym samym zakładzie, który produkuje pojazd elektryczny na ogniwa paliwowe FCX Clarity. Pojazd objęty jest 3-letnią/36 000-milową ograniczoną gwarancją pojazdu, 5-letnią/60 000-milową ograniczoną gwarancją układu napędowego oraz 5-letnią/gwarancją na korozję bez limitu mil. Gwarancja na akumulator litowo-jonowy Honda Fit EV jest dodatkowa wobec ograniczonej gwarancji i trwa przez cały okres wynajmu pojazdu.
Specyfikacje Honda Fit EV