Honda nie była szczególnie chętna do stworzenia nowego kombi, ale postanowiła spróbować czegoś innego: wysokiego pojazdu rekreacyjnego.
Nazwa segmentu crossover nie została wymyślona w 1998 roku, kiedy Honda wprowadziła model HR-V, pojazd zbudowany na małej platformie samochodowej. Wydłużono rozstaw osi, nałożono na niego inną karoserię, a nowy model był gotowy do wprowadzenia na rynek. Jego sukces był natychmiastowy dzięki niskim kosztom eksploatacji, wysokiej pozycji siedzenia oraz opcji napędu na cztery koła. Na początku dostępny był tylko w wersji 3-drzwiowej. W 2002 roku Honda zaprezentowała odświeżoną wersję.
Projektanci Hondy wyobrazili sobie atrakcyjny kształt reflektorów, z podwójnym półokrągłym kształtem u dołu, który przechodził przez górną część zderzaka. Pomiędzy nimi znajdowało się małe otwarcie dla chłodzenia silnika, a większa kratka była umieszczona w dolnej części zderzaka, pomiędzy dwoma nowymi światłami przeciwmgłowymi. Dla przeszklonej części nadwozia Honda próbowała połączenia kombi i hatchbacka. Dzięki pochylonej przedniej szybie i płaskiej, pionowej klapie bagażnika, efekt był dobry i tworzył przestronne wnętrze. Z tyłu, pionowo zamontowane światła tylne przypominały te zainstalowane w modelu Honda CR-V. Wersja 3-drzwiowa była krótsza o 110 mm (4.3″) niż jej pięciodrzwiowy odpowiednik.
Wewnątrz, pionowe boki samochodu oraz cienkie drzwi i panele wewnętrzne zostawiały wystarczająco miejsca dla pięciu dorosłych pasażerów, ale większość wersji oferowała cztery miejsca, ponieważ z tyłu były tylko dwa pasy bezpieczeństwa. Składana i pochylana tylna ławka mogła zwiększyć przestrzeń bagażową w razie potrzeby.