W 1999 roku Honda próbowała wprowadzić na rynek bardzo oszczędny pojazd z silnikiem hybrydowym, ale nie była to rewolucja.
Toyota lepiej zaczęła z modelem Prius, który zadebiutował pod koniec 1997 roku. Honda czekała kolejne dwa lata i wprowadziła pierwszą generację modelu Insight w 1999 roku. Zaprojektowano go jako samochód do codziennych dojazdów i reklamowano z bardzo optymistycznym podejściem do efektywności paliwowej. Jego problemem było to, że w rzeczywistości Civic był niemal równie oszczędny jak Insight, ale oferował cztery drzwi.
Kupowalny coupe przypominał mydło i przyciągał wiele uwagi, kiedy Honda wprowadziła go na rynek północnoamerykański. Jego reflektory w kształcie kropli i futurystyczny wygląd były nietypowe jak na tamte czasy. Po długim przodzie, w porównaniu do długości pojazdu, nachylona szyba i łukowaty, krótki dach sprawiały, że auto wyglądało jak zabawka. Z tyłu wysoko zamontowane trójkątne światła tylne były bardzo widoczne, a wprowadzenie pionowej szyby w klapie bagażnika znacznie poprawiło widoczność tylną.
Wnętrze Insight oferowało parę wzmocnionych foteli z przodu oraz dużą półkę z tyłu, przypominającą bagażnik. Częściowo cyfrowa, częściowo analogowa deska rozdzielcza pomagała kierowcy osiągnąć niższe zużycie paliwa i na bieżąco pokazywała jego efektywność.