Druga generacja kompaktowego MPV Honda Jazz została zaprezentowana w 2007 roku na Targach Motoryzacyjnych w Tokio. Była nieco większa od swojego poprzednika.
Mimo że rynek małych MPV nie był duży, japoński producent samochodów Honda zdecydował się wprowadzić taki model w 2001 roku. Wyglądał jak ewolucja japońskich kei-carów. Ale to było znacznie więcej. Rozpoczął trend, który żaden inny producent nie był w stanie powtórzyć.
Owalny Jazz wyróżniał się pochyloną przednią maską, która płynnie przechodziła w nachyloną szybę, jakby była narysowana jedną linią. Projektant auta, Daisuke Sawai, stwierdził, że zaprojektował go w ten sposób, aby nie było żadnych nieporozumień. Wygięta linia dachu i nagły spadek tyłu inspirowane były większym modelem, Odysseym.
Wnętrze samochodu było bardzo przestronne jak na jego rozmiar. Szeroka i wysoka przednia szyba sprawiała, że pasażerowie czuli się jak na świeżym powietrzu. Deska rozdzielcza była zamontowana niżej niż w innych samochodach, a po stronie pasażera znajdowały się dwa schowki. Wysoka pozycja siedzenia umożliwiła większą przestrzeń na nogi dla pasażerów z tyłu. Jedną z kluczowych cech modelu Jazz był system Magic-seats, który pozwalał na składanie lub podnoszenie tylnej kanapy, tworząc wysoki obszar transportowy, na przykład na rośliny.
W komorze silnikowej Honda zamontowała dwa silniki benzynowe na większość rynków oraz trzeci dla wybranych. Platforma oparta była na zawieszeniu typu kolumna McPherson z przodu oraz wahaczach z tyłu. Ta sama platforma była używana w crossoverze Honda HR-V.
Nowa Honda Jazz bazuje na kluczowych cechach swojego niezwykle popularnego poprzednika, oferując jeszcze więcej przestrzeni wewnętrznej, lepszą funkcjonalność oraz mocniejsze, bardziej oszczędne silniki, w stylowym, nowoczesnym designie
Zewnętrzny design na pierwszy rzut oka jest ewolucją, a nie rewolucją, ale ta subtelna zmiana wyglądu to tylko niewielka część tysięcy zmian, które wprowadzają nową Hondę Jazz na wyższy poziom. Zachowuje ona koncepcje wcześniejszego modelu Hondy Jazz, takie jak centralnie umiejscowiony zbiornik paliwa i Magic Seats, które zapewniały elastyczność wnętrza na światowym poziomie. Nowa Honda Jazz, zachowując najlepsze cechy, w tym przestronność kabiny, która rywalizuje z samochodami klasy średniej, wprowadza zmiany w każdej dziedzinie, podnosząc poprzeczkę jeszcze wyżej i obiecując kontynuację swojego sukcesu w segmencie supermini, gdzie sprzedaż przekroczyła dwa miliony egzemplarzy na całym świecie od momentu wprowadzenia w 2001 roku.
Nieco większe, o stylu 'cab forward’ nadwozie zapewnia lepszą widoczność i sprawia, że Honda Jazz jest jeszcze bardziej przestronna, szczególnie jeśli chodzi o miejsce na nogi z tyłu i bagażnik. Magic Seats teraz składają się w jeden łatwy sposób, a ich wszechstronność jest wspierana przez nową funkcję Double-Trunk w bagażniku.
W nowym modelu znajduje się więcej wyposażenia bezpieczeństwa, w tym struktura nadwozia Honda’s Advanced Compatibility Engineering (ACE), aktywne zagłówki przednich siedzeń i VSA. Większe koła, zmodyfikowane zawieszenie oraz dłuższy rozstaw osi i szerszy tor jazdy zwiększają zwrotność i poprawiają komfort jazdy.
Nowe silniki 1.2-litrów o mocy 90 KM i 1.4-litrów o mocy 100 KM zapewniają lepsze osiągi i jednocześnie obniżają zużycie paliwa do wyjątkowych poziomów. Oferowana jest również opcja 6-biegowej automatycznej skrzyni biegów w silniku 1.4-litra – to pierwszy taki przypadek w tej klasie.
Większa oszczędność paliwa i niższe emisje z dwóch nowych silników
Nowe, mocniejsze silniki benzynowe, które charakteryzują się znakomitym zużyciem paliwa, są zaprojektowane z myślą o klientach, którzy mogą decydować się na mniejsze pojazdy, a także tych, którzy pragną osiągnąć oszczędność paliwa porównywalną z modelami z silnikami diesla. Ich równowaga między ekonomią a przyjemnością z jazdy jest niezrównana w klasie. Przy zastosowaniu technologii zmiennego rozrządu VTEC Hondy, nowe silniki czterocylindrowe 1.2 i 1.4-litra są połączone z 5-biegową manualną skrzynią biegów lub w modelach 1.4 z automatyczną skrzynią biegów Honda i-SHIFT, która obejmuje manetki zmiany biegów umieszczone na kierownicy.
Oba silniki oferują dynamiczne osiągi i dużą ilość momentu obrotowego w całym zakresie obrotów.
Nowe SIL (Shift Indicator Light) zamontowane w wersjach manualnych, podobne do tych w nowej Hondzie Accord, zapewniają wizualny sygnał najlepszych punktów zmiany biegów w celu maksymalizacji oszczędności.
Nowy styl 'cab forward’ i większe wymiary
Przy długości 3900 mm, szerokości 1695 mm i wysokości 1525 mm, nowa Honda Jazz zajmuje unikalną niszę pomiędzy supermini a kompaktowymi MPV, łącząc styl tych pierwszych z funkcjonalnością tych drugich.
Całkowita wysokość pozostaje taka sama, ale długość nowej Hondy Jazz zwiększyła się o 55 mm, a szerokość o 20 mm. Zwiększenie rozstawu osi o 50 mm oraz przednich i tylnych torów o odpowiednio 35 mm i 30 mm wspomaga stabilność prowadzenia.
Pomimo tych zwiększonych wymiarów, promień skrętu wynoszący 9,8 m od krawężnika do krawężnika nie jest większy niż w poprzedniej Hondzie Jazz, a poprawiona widoczność sprawia, że nowe auto ma jeszcze lepsze właściwości w mieście.
Dodatkowo, Honda Jazz jest teraz łatwiejsza do wsiadania i wysiadania, dzięki szeroko otwieranym tylnym drzwiom, które teraz otwierają się w trzech krokach, podobnie jak ich przednie odpowiedniki, co ułatwia parkowanie w ciasnych miejscach.
Kluczowym motywem stylizacyjnym nowej Hondy Jazz jest jej wygląd 'cab forward’, z przednią szybą 'przesuniętą’ do przodu, tworzącą prawie bezszwową krzywą od przednich do tylnych zderzaków. Ma uspokajający wygląd z dużymi reflektorami, które ciągną się wzdłuż boków samochodu, z podnoszącym się zderzakiem przednim i sportową kratką w kształcie plastra miodu.
Szeroki tor, dłuższy rozstaw osi nadają potężne poczucie solidności, podkreślone przez muskularne nadkola i większe koła we wszystkich modelach – 15-calowe stalowe koła w modelach 1.2 i 1.4 LS, 15-calowe 5-ramienne felgi aluminiowe w modelach 1.4 ES oraz 16-calowe podwójne 5-ramienne felgi aluminiowe w modelach 1.4 EX.
Tył pojazdu jest równie wyrazisty, z zwężeniem górnego nadwozia w kierunku tylnym i linią dachu, która opada w dół, nie ograniczając przestrzeni na głowy pasażerów z tyłu. Czarne, błyszczące wykończenie powyżej tablicy rejestracyjnej 'przedłuża’ linię okien w dół, nadając unikalny tylny wygląd.
Honda Jazz 1.4 LS oferowana jest również z pakietem Sport, który obejmuje większą przednią kratkę, dodatkowe panele progowe, dyfuzor zderzaka tylnego oraz 16-calowe felgi aluminiowe.
Nowa struktura nadwozia ACE
Jeszcze bardziej efektywne osiągi w zakresie bezpieczeństwa wynikają z wprowadzenia struktury nadwozia ACE (Advanced Compatibility Engineering), koncepcji, która jest stopniowo wprowadzana w całej gamie modeli Hondy. Składa się ona z wysoce skutecznych, pochłaniających energię ram bocznych o polygonalnym przekroju, przegrody (górnej ramy), która pochłania górną część energii kolizji, oraz dolnego członu. Pomaga to zapobiegać niewłaściwemu wyrównaniu pojazdów o różnych rozmiarach i konstrukcji. Umożliwia także wiele ścieżek pochłaniających energię, aby rozproszyć energię uderzenia i zapobiec deformacji kabiny.
Standardem w każdym modelu są podwójne poduszki powietrzne z przodu i po bokach, poduszki powietrzne typu kurtynowego na całej długości oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa we wszystkich pięciu miejscach. Pas bezpieczeństwa pasażera z przodu można również wyłączyć, aby umożliwić zamontowanie fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu, a po raz pierwszy Honda Jazz wyposażona jest w przypomnienia o zapięciu pasów bezpieczeństwa zarówno dla przednich, jak i tylnych siedzeń. Przednie siedzenia są również wyposażone w aktywne zagłówki, aby zminimalizować ryzyko urazów szyi.
Nowa Honda Jazz, jak wszystkie modele Hondy, przeszła rygorystyczne testy zderzeniowe w badaniach i rozwoju w centrum w Tochigi. Testy te, prowadzone w celu poprawy bezpieczeństwa w rzeczywistych warunkach, są realizowane przy użyciu różnych modeli o różnych rozmiarach i wagach. Dzięki zastosowaniu szerokiej gamy pojazdów, Honda ma pewność, że Jazz jest zoptymalizowany w celu minimalizowania obrażeń pasażerów obu pojazdów podczas zderzenia.
Dwa mocowania ISOFIX w lewych i prawych tylnych siedzeniach oraz haki mocujące w dachu zapewniają prawidłowy montaż fotelików dziecięcych.
Większa, bardziej wyrafinowana kabina z jeszcze lepszą funkcjonalnością
Pomysłowy układ wnętrza poprzedniej Hondy Jazz, z jej kompaktowym zawieszeniem i centralnie umiejscowionym zbiornikiem paliwa, który zwalnia więcej miejsca ładunkowego, wraz ze zwiększonymi zewnętrznymi wymiarami nowego modelu, sprawiają, że komfort wnętrza został podniesiony na nowy poziom.
Nieznacznie zwiększona długość i szerokość wyraźnie wpłynęły na przestrzeń dla pasażerów, ale przesunięcie przedniej szyby 'do przodu’ przyniosło również korzyści, czyniąc nową Hondę Jazz najbardziej przestronnym i elastycznym konkurentem w tej klasie.
Pasażerowie tylnych siedzeń mają teraz o 18 mm więcej miejsca na kolana, a odległość między pasażerami z przodu i z tyłu zwiększyła się o 30 mm. Nieco szersze nadwozie oznacza również wzrost miejsca na ramiona o 44 mm z przodu i 43 mm z tyłu.
Widoczność również znacznie się poprawiła. Zmniejszona szerokość słupków A, większa przednia szyba oraz okna boczne, które są trzykrotnie większe niż w poprzednim modelu, zapewniają bardziej relaksującą jazdę, podczas gdy chowane tylnie zagłówki gwarantują, że widok z tylnej szyby jest teraz całkowicie niezakłócony.
Magic Seats teraz składają się w jednym ruchu
Biorąc pod uwagę popularność innowacyjnych tylnych siedzeń w stylu 'kino’ w poprzedniej Hondzie Jazz, nie jest zaskoczeniem, że Honda postanowiła zaproponować podobne rozwiązanie w nowym modelu; ale chociaż najnowsze Magic Seats działają na tej samej zasadzie, stały się jeszcze bardziej wygodne, ponieważ posiadają mechanizm składania w jednym ruchu. Nie ma już potrzeby przesuwania przednich siedzeń do przodu, aby złożyć tylne siedzenia. Dzięki zagłówkom, które są prawie na równi z oparciami siedzeń, tylne siedzenia w proporcji 60:40 mogą umieścić się za przednimi, nawet gdy te są przesunięte na swoje najdalsze położenie.
Powstała płaska podłoga w trybie Użytkowym ma długość 1720 mm, co wystarcza, aby pomieścić trzy 26-calowe rowery górskie z zamocowanymi przednimi kołami. Długość ładunku w trybie Długim jest jeszcze większa – wystarczy przesunąć siedzenie pasażera z przodu maksymalnie do przodu, odchylić oparcie siedzenia i uzyskujemy przestrzeń ładunkową o długości 2,4 m.
Podczas podnoszenia tylnych siedzeń ponownie, podstawy siedzeń pozostają zblokowane w pozycji oparcia, w której mogą zostać, w trybie Wysokim – tworząc użyteczną przestrzeń za siedzeniami z przodu i z tyłu, mogącą pomieścić przedmioty o wysokości do 1280 mm – i teraz jeszcze łatwiejszą do dostępu, ponieważ tylne drzwi otwierają się szerzej. W podstawie lewego tylnego siedzenia znajduje się również schowek, który można wykorzystać na przykład na instrukcję obsługi.
Nowa funkcja bagażnika Double-Trunk (modele 1.4-litra z zestawem naprawczym opon)
Wyjątkowa funkcjonalność koncepcji Magic Seats w nowej Hondzie Jazz jest uzupełniona elastycznym obszarem bagażowym, opartym na podobnych zasadach jak aranżacja w Hondzie CR-V. Standardowy w modelach 1.4, które są wyposażone w zestaw naprawczy, bagażnik Double-Trunk oferuje schowek pod podłogą, ukryty pod podwójną panelą zawiasową – tryb regularny. Dolna komora o głębokości 230 mm i pojemności 64 litrów jest idealna do przechowywania sprzętu sportowego lub mokrych przedmiotów, a po przykryciu nie zabrudzi innych bagaży.
Podłogę można całkowicie usunąć lub złożyć w kierunku tylnych siedzeń, aby w pełni wykorzystać dostępną głębokość – idealną dla szczególnie wysokich przedmiotów (tryb Wysoki). Alternatywnie, zamiast składać cały panel w kierunku oparć siedzeń, jego tylna połowa może być złożona, tworząc półwyspę załadunkową na połowie wysokości – tworząc przez to podwójną przestrzeń ładunkową – tryb Górny/Dolny. Cięższe przedmioty mogą być przechowywane w dolnej części, podczas gdy lżejsze można umieścić na górnej półce, a ponieważ zawiera siatkę ładunkową, jest doskonała do przewożenia przedmiotów o nietypowym kształcie, zapobiegając ich przemieszczaniu się.
Całkowita dostępna przestrzeń bagażowa wynosi 399 litrów (VDA) w modelach z zestawem naprawczym, co jest większą wartością niż w niektórych kompaktowych MPV i stanowi lidera w segmencie supermini. Poprzednia Honda Jazz miała pojemność 380 litrów (VDA).
Wyrafinowane wnętrze kabiny
Wysokiej jakości, przyjemne w dotyku materiały, stylowy design i stonowane kolory nadają wnętrzu bardziej elegancki charakter.
Bardziej komfortowe przednie siedzenia z lepszym wsparciem, podnóżek kierowcy, regulowane w wysokości siedzenie kierowcy, regulowany w osi i kącie kierownica oraz większe tylne siedzenia, to tylko niektóre z funkcji, które przyczyniają się do bardziej komfortowego i relaksującego środowiska kabiny. Dodatkowa izolacja akustyczna oraz zwiększona sztywność nadwozia również wpływają na to, że Honda Jazz jest przyjemnym miejscem w podróży. A dla prawdziwego poczucia przestronności, Honda Jazz 1.4 EX jest wyposażona w panoramiczny dach, który rozciąga się nad tylnymi siedzeniami, oferując doskonały widok. Szkło pochłaniające ciepło i elektryczna zasłona przeciwsłoneczna zapewniają komfortowe warunki w kabinie przez cały rok.
Modele 1.4 ES i EX mają dodatkowo ogrzewane przednie siedzenia oraz skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów, podczas gdy model EX ma dodatkowo podłokietniki z przodu i z tyłu oraz dodatkowe udogodnienia w postaci tempomatu, automatycznych świateł i wycieraczek.
Lusterka zewnętrzne są podgrzewane w modelach 1.2 LS i wyższych, a w modelach 1.4 LS i wyższych są składane elektrycznie.
Trzycalowa tablica wskaźników jest na stałe podświetlona, zapewniając dobrą czytelność w każdej chwili, oraz ma srebrne obrzeża, tarcze w odcieniu metaliczno-gunmetalowym oraz wzniesioną czerwoną skalę. Wszystkie modele mają wskaźniki dotykowe, które emitują trzy błyski, co ułatwia zmianę pasów na autostradzie.
Przydatny wyświetlacz multimedialny umieszczony w centrum prędkościomierza dostarcza szeroką gamę informacji, w tym alarm prędkości, natychmiastowe i średnie zużycie paliwa, zasięg pojazdu, temperaturę zewnętrzną oraz wskaźnik serwisowy – sterowany przyciskami na kierownicy.
Kompatybilność z iPodem
Stylowo zintegrowany w desce rozdzielczej, pojedynczy odtwarzacz CD/radio zamontowany we wszystkich modelach od 1.2 LS w górę oferuje możliwość odtwarzania MP3/WMA oraz automatyczną regulację głośności w zależności od prędkości. Cztery głośniki w modelach 1.4 ES i EX są wzbogacone o parę tub oraz adapter USB umieszczony w schowku centralnym; umożliwia to odtwarzanie piątej generacji iPodów oraz różnorodnych innych przenośnych urządzeń muzycznych za pośrednictwem systemu audio Honda Jazz, jednocześnie zapewniając ładowanie (w zależności od typu).
Honda Jazz 1.4 EX jest również wyposażona w bezprzewodowy interfejs Bluetooth do telefonów komórkowych, pozwalający na obsługę bez użycia rąk za pomocą przełącznika zamontowanego na kierownicy.
W kabinie rozmieszczone jest wiele praktycznych schowków, a w sumie jest aż 10 miejsc na kubki/butelki – dwa z przodu konsoli centralnej, dwa za hamulcem ręcznym, po jednym na każdym końcu deski rozdzielczej oraz jeden w każdym z czterech paneli drzwiowych. Inne schowki to górne i dolne schowki na rękawiczki, kieszeń po prawej stronie kierownicy, elastyczny schowek w konsoli centralnej oraz, w większości modeli, kieszeń na oparciu siedzenia pasażera.
Klimatyzacja jest standardem w modelach 1.2 LS i wyższych, z automatyczną obsługą w modelach 1.4, a nowy system jest bardziej efektywny i ma dodatkowe możliwości chłodzenia. Modele 1.4 ES i EX mają zawór umieszczony w górnym schowku na rękawiczki, który może być otwarty, aby zapewnić strumień chłodnego powietrza, co umożliwia schłodzenie puszki napoju lub butelki.
Honda i-SHIFT (6-biegowa automatyczna skrzynia biegów)
Honda i-SHIFT, 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów, po raz pierwszy wprowadzona w gamie Hondy Civic, dostępna jest jako opcja w modelach 1.4-litra. Oferując lepsze osiągi paliwowe niż tradycyjna automatyczna skrzynia biegów lub CVT, daje kierowcy wybór między trybem Auto, dla bardziej relaksującego stylu jazdy, a trybem Manual, dla sportowego doświadczenia, korzystając z lewarka biegów lub manetek zamontowanych na kierownicy.
Przełączanie między trybami Manualnym i Automatycznym jest realizowane przez przesunięcie dźwigni zmiany biegów w lewo od głównej dźwigni, natomiast sekwencyjne zmiany w trybie Manualnym dokonuje się przez przesunięcie dźwigni do przodu (aby zwiększyć bieg) lub do tyłu (aby zmniejszyć bieg) w głównej dźwigni.
Wymaga to tylko krótkich ruchów, co zwiększa sportowe odczucie jazdy, a actuator sprzęgła zapewnia szczególnie płynne i szybkie zmiany.
W trybie Automatycznym istnieje możliwość chwilowego powrotu do trybu Manualnego przez przełączenie na obsługę manetek. W ten sposób kierowca może zredukować kilka biegów dla szybszej akceleracji.
Modele i-SHIFT są również wyposażone w system Hill Start Assist (HSA), który chwilowo trzyma hamulce przy ruszaniu z miejsca na wzniesieniu, zapobiegając cofaniu się pojazdu.
Dynamika jazdy i komfort
Większe koła – 15 cali lub 16 cali w zależności od wersji – sugerują udoskonalenia w zawieszeniu i kierownicy Hondy Jazz, które mają na celu zapewnienie większej zwinności, jednocześnie zwiększając komfort jazdy.
Sztywność nadwozia została znacznie zwiększona, szczególnie sztywność boczna z przodu, co pozwala na ostrzejsze prowadzenie, jednocześnie umożliwiając bardziej sprężyste cechy zawieszenia. Ogólna stabilność i przyczepność korzystają z dłuższego rozstawu osi, szerszego toru i większych kół, ale wprowadzono także szereg zmian w geometrii i konstrukcji przedniego zawieszenia typu MacPherson i tylnej belki skrętnej. Obejmują one zaktualizowane tuleje, kąt pochylenia i wyprzedzenie z przodu oraz różny przekrój belki skrętnej i dłuższe wahacze z tyłu. Ulepszone charakterystyki tylnych skrętów jeszcze bardziej poprawiają stabilność.
Udoskonalone odczucia i stabilność charakteryzują znacznie zmodyfikowane elektryczne wspomaganie kierownicy, które wzmacnia wrażenie przyjemności z jazdy uzyskane dzięki poprawom w innych obszarach podwozia. Wzmocnione komponenty, zwiększona wydajność oraz zmiany geometrii wspomniane powyżej zapewniają lżejsze odczucie kierownicy przy niskich prędkościach, dobrą stabilność przy dużych prędkościach oraz poprawione odczucie podczas jazdy na wprost.
Wszystkie modele można wyposażyć w system Honda’s Vehicle Stability Assist (VSA), który utrzymuje kontrolę podczas zakrętów, przyspieszenia i nagłych manewrów, stosując interwencję hamulców i zarządzanie momentem obrotowym silnika.