Hyundai chciał pewnie zaistnieć w segmencie kompaktowych sedanów, dlatego w 2000 roku wprowadził do sprzedaży czterodrzwiową wersję Elantry, a trzy lata później ją odświeżył.
Większość producentów samochodów wprowadza wersje po faceliftingu po czterech latach od debiutu nowej generacji. Hyundai skrócił ten okres do trzech lat. W efekcie, w 2003 roku na rynku zadebiutowała Elantra z szeregiem ulepszeń, aby utrzymać swoją rynkową pozycję.
Odświeżona wersja miała szerszy grill z przodu oraz nowo zaprojektowane reflektory i zderzak zewnętrzny. Jednak ogólnie, trudno było zauważyć różnice między dwoma wersjami pojazdu. Z tyłu zredukowano projekt klapy bagażnika i poprawiono światła tylne. Kiedy Hyundai wprowadził na rynek trzecią generację Elantry, zrezygnował z wersji kombi, oferując samochód tylko jako sedan lub hatchback.
Wnętrze zyskało przeprojektowany panel wskaźników, charakteryzujący się przejrzystym designem i dobrze zorganizowanym układem. Białe wskaźniki na czarnym tle z niebieskim podświetleniem były łatwe do odczytania. Centralny panel oferował opcjonalny system audio Clarion, a poniżej znajdowały się sterowniki klimatyzacji z małym wyświetlaczem, który był trudniejszy do odczytania, szczególnie w nocy. Kabina Elantry była przystosowana dla pięciu pasażerów, choć przestrzeni na nogi dla osób siedzących na tylnej kanapie nie było zbyt dużo.
Pod maską Hyundai zainstalował pięć silników, zarówno diesla, jak i benzynowych. W niektórych rynkach pojazd wyposażony był w 4-biegową automatyczną skrzynię biegów. Producent oferował pięciobiegową skrzynię manualną jako standard w całej gamie modeli.
W 2001 roku wprowadzono całkowicie nowy model (kod roboczy XD). Zrezygnowano z wersji kombi na rzecz pięciodrzwiowego hatchbacka. Oba modele przeszły facelifting w 2004 roku. Od 2001 roku wszystkie amerykańskie modele były wyposażone w standardowe poduszki powietrzne z przodu i boczne, klimatyzację, centralny zamek, elektryczne szyby oraz wspomaganie kierownicy. Ułatwiło to zarządzanie zapasami dealerów i naprawy, a także miało na celu poprawę wizerunku Hyundai jako producenta samochodów o dobrym stosunku jakości do ceny. W wersji GT, dostępnej jako hatchback od 2001 roku, oferowano sztywniejsze zawieszenie, skórzane siedzenia, światła przeciwmgielne, aluminiowe felgi, spojler oraz podświetlany na niebiesko wskaźnik. Jako jedyne opcje dostępne były automatyczna skrzynia biegów, elektryczny otwierany dach oraz hamulce z systemem antypoślizgowym. Sedan w wersji GT wprowadzono w 2003 roku, a zakończono produkcję w 2005 roku.
Elantra dostępna jest z silnikami benzynowymi o pojemności 1.6 i 2.0 L oraz silnikiem turbodiesel o pojemności 2.0 L. Modele na rynek północnoamerykański oferują jedynie silnik benzynowy 2.0 L.