W 2012 roku, na targach motoryzacyjnych w Chicago, Hyundai zaprezentował model Elantra GT na rok 2013. Inspirowany europejską wersją pięciodrzwiową, oferował funkcjonalność oraz dynamiczne właściwości jezdne.
Elantra GT z 2012 roku opierała się na platformie Hyundai-Kia j4, która była wykorzystywana w Europie dla modeli i30. Dzieliła jedynie nazwę „Elantra” ze swoim sedanem lub coupe, a więcej części z europejskim modelem.
Na zewnątrz wyróżniała się inną osłoną chłodnicy niż w Elantrze, z większym, chromowanym obręczem wokół niej. Światła przeciwmgielne wkomponowano w zewnętrzne części przedniego spoilera, przypominające wloty powietrza w czarnym kolorze. W przeciwieństwie do Elantry, wersja GT miała poszerzone przednie nadkola, wizualnie wydłużające się ku tyłowi pojazdu w wznoszącej się, rzeźbionej linii na boku.
Wewnątrz, deska rozdzielcza utrzymywała ten sam styl, co w Elantrze, ale miała inną aranżację. Zegary w stylu lornetki oraz przeprojektowana konsola były zdecydowanie inne niż w wersji sedan. Tylne siedzenia były składane, co pozwalało na powiększenie przestrzeni bagażowej do 1444 litrów (51 cu-ft).
Pod względem napędu, Elantra GT była oferowana z silnikiem o pojemności 1.8 litra, który zapewniał moc 148 KM. Była połączona ze standardową 6-biegową skrzynią manualną lub 6-biegową automatyczną z możliwością manualnej kontroli.
Hyundai Motor America zaprezentował całkowicie nowego Elantra GT 2013 na debiucie północnoamerykańskim podczas Chicago Auto Show 2012. Hyundai Elantra GT łączy funkcjonalność pięciodrzwiowego pojazdu z europejską dynamiką jazdy w rozwijającym się asortymencie Elantra i ma trafić do salonów latem 2012 roku. W ofercie znajdują się teraz Elantra Coupe oraz popularna limuzyna Elantra, uznana za North American Car of the Year 2012. Hyundai Elantra GT jest oparty na nowej generacji modelu i30, zaprojektowanego z myślą o rynku europejskim.
„Elantra GT to przyjemny w prowadzeniu, funkcjonalny, pięciodrzwiowy hatchback kompaktowy,” powiedział Mike O’Brien, wiceprezydent ds. produktu i planowania korporacyjnego w Hyundai Motor America. „Elantra GT jest najnowszym przykładem na to, jak Hyundai redefiniuje samochód kompaktowy i ustanawia nowe standardy w projektowaniu, efektywności i funkcjonalności.”
Nowa Elantra GT będzie konkurować z Fordem Focusem, Mazdą3 i Volkswagenem Golfem. Oferuje więcej przestrzeni wewnętrznej niż te modele, niezrównaną oszczędność paliwa oraz wybieralny tryb kierownicy Hyundai.
Hyundai Elantra GT to trzeci pojazd w inicjatywie produktowej Hyundai 7/11 (siedem nowych lub odnowionych modeli w ciągu najbliższych 11 miesięcy). Pierwsze dwa pojazdy w tej inicjatywie to Veloster Turbo i odświeżony Genesis Coupe. Czwartym pojazdem jest Elantra Coupe.
DALSZA EWOLUCJA DESIGNU 'FLUIDIC SCULPTURE’
Hyundai Elantra GT to dalsza ewolucja języka formy Hyundai, 'Fluidic Sculpture’ – charakterystyczne DNA designu firmy. 'Fluidic’ esencja zapewnia Elantra GT współczynnik oporu powietrza .30. Wszystko w Hyundai Elantra GT jest aerodynamiczne, od agresywnego profilu i niskiej wysokości, po smukłe lusterka boczne. Szpary opon są maksymalnie zminimalizowane, podczas gdy panele boczne są zoptymalizowane. Niższy opór powietrza przekłada się na lepszą oszczędność paliwa i płynniejszą jazdę.
Z przodu, charakterystyczna sześciokątna atrapa przednia Hyundai z chromowanymi akcentami płynnie przechodzi w maskę. Grafika na boku nadwozia zawiera chromowaną listwę, aby podkreślić eleganckie linie charakterystyczne. Ostro zarysowane reflektory projekcyjne, światła przeciwmgielne oraz dostępne 17-calowe felgi aluminiowe z chromowanymi wstawkami dopełniają nowoczesny design.
NAJLEPSZA W SWOJEJ KLASIE STANDARDOWA OSZCZĘDNOŚĆ PALIWA
Standardowa oszczędność paliwa Hyundai Elantra GT to szacunkowo 28 mpg w mieście, 39 mpg na autostradzie i 32 mpg łącznej, z sześciobiegową automatyczną lub manualną skrzynią biegów. Te dane pozwalają Elantra GT na zasięg na trasie przekraczający 500 mil oraz łączny zasięg w mieście i na autostradzie do 448 mil.
NAJLEPSZY W SWOJEJ KLASIE PIĘCIODRZWIOWY HATCHBACK W SEGmENCIE KOMPAKTOWYM
Szerokie zastosowanie stali wysokostopowej w Hyundai Elantra GT zapewnia 37% wzrost sztywności nadwozia przy niższej masie, w porównaniu do poprzedniego modelu Elantra Touring. Stal wysokostopowa pozwala na optymalne działanie zawieszenia. Przy wadze 2784 funtów, Elantra GT z automatyczną skrzynią biegów jest lżejsza od konkurencji, oferując jednocześnie więcej przestrzeni wewnętrznej niż Focus, Mazda3, Golf i Matrix. Elantra GT jest najlżejszym pięciodrzwiowym hatchbackiem w segmencie kompaktowym. Jest o 175 funtów lżejsza od Focusa, o 151 funtów lżejsza od Mazdy3 i o 222 funty lżejsza od Golfa. Ta efektywna masa konstrukcji unibody pozwala Elantra uzyskać szacunkowy wynik EPA na poziomie 39 mpg bez potrzeby stosowania specjalnego modelu eko. Najlepsza w swojej klasie efektywność paliwowa Elantra GT wynika z strategii Blue Drive. Kluczowym elementem szerokiego zastosowania stali wysokostopowej w Elantra GT jest 8-miliardowa inwestycja Hyundai, dzięki której stał się jedynym globalnym producentem samochodów z własną w pełni zintegrowaną hutą stali. Hyundai zatrudnia 400 metalurgów, którzy zajmują się opracowywaniem zoptymalizowanych receptur stali dla każdej części i panelu w nowych architekturach pojazdów.
NOWOCZESNY NAPĘD
Pod maską, Hyundai Elantra GT napędza silnik czterocylindrowy 1.8 Nu o mocy 148 koni mechanicznych i 131 lb-ft momentu obrotowego (145 koni mechanicznych i 130 lb-ft momentu obrotowego dla Elantra PZEV). Dzięki zaawansowanej technologii czystego silnika, większość Elantra GT sprzedawanych w Kalifornii, Oregonie i kilku stanach północno-wschodnich jest certyfikowana jako Pojazd o Częściowej Zerowej Emisji (PZEV) przez EPA. PZEV Elantra GT jest tak czysty, jak wiele hybrydowych pojazdów elektrycznych, co pomaga Hyundai w realizacji zobowiązań ekologicznych. Elantra jest również dostępna w wersji Pojazdu o Ultra Niskiej Emisji (ULEV). Dodatkowo, Hyundai Elantra GT posiada system ActiveECO, który modyfikuje kontrolę silnika i skrzyni biegów, aby wygładzić reakcję na pedał gazu i zwiększyć realną oszczędność paliwa o nawet siedem procent.
Silnik Nu posiada aluminiową głowicę cylindrów, wał korbowy i blok z odlewaną stalą. Silnik 1.8 Nu oferuje również podwójne, ciągłe zmienne rozrządy (D-CVVT) i hydrauliczne mocowania silnika dla optymalnej mocy, efektywności i wykończenia. Stosowanie CVVT na obu wałkach rozrządu ma kilka zalet w porównaniu do używania go tylko na wałku ssącym. Dzięki D-CVVT uzyskuje się 2% poprawę wydajności (zwiększona efektywność objętościowa), 2% poprawę oszczędności paliwa (zmniejszona strata na pompowanie) oraz 30% redukcję emisji węglowodorów. W układzie rozrządu, ramiona wahliwe z rolkami oraz hydrauliczne regulatory luzu redukują tarcie zaworów, poprawiając oszczędność paliwa o jeden procent w porównaniu do bezpośredniego napędu zaworów. Silnik Nu ma również system cichego łańcucha rozrządu, który nie wymaga konserwacji, co zwiększa trwałość i poprawia poziom hałasu, wibracji i szorstkości (NVH).
Zastosowanie systemu zmiennego wlotu powietrza (VIS) z kompozytowej żywicy w porównaniu do aluminium umożliwia przełączanie między długimi a krótkimi kolektorami dolotowymi, co skutkuje 4% poprawą wydajności, 15% redukcją kosztów i 30% redukcją masy.
Kolejnym narzędziem, które inżynierowie Hyundai wdrożyli w Elantra GT, jest elektroniczna kontrola przepustnicy. Elektroniczna kontrola przepustnicy zastępuje konwencjonalny kabel i mechaniczne połączenie szybkim systemem elektronicznym. Ten system dokładnie kontroluje dopływ powietrza i moment obrotowy silnika, poprawiając prowadzenie, reakcję i oszczędność paliwa.
Silnik czterocylindrowy Nu ma również projekt wału korbowego o przesunięciu, co redukuje tarcie między tłokiem a ścianą cylindra, poprawiając oszczędność paliwa o jeden procent.
SZÓSTOBIEGOWE SKRZYNIE BIEGÓW
Elantra GT 2013 może być wyposażona w sześciobiegową skrzynię manualną (M6CF3-1) lub automatyczną (A6GF1) z manualnym sterowaniem SHIFTRONIC®. Sześciobiegowa skrzynia manualna w Hyundai Elantra GT zapewnia krótkie, precyzyjne zmiany biegów i optymalizuje wydajność silnika. Te precyzyjne zmiany są możliwe dzięki potrójnym synchronizatorom dla pierwszego i drugiego biegu, podwójnemu synchronizatorowi dla trzeciego biegu oraz pojedynczemu synchronizatorowi dla czwartego, piątego i szóstego biegu.
PRZESTRZEŃ WEWNĘTRZNA I PRAKTYCZNOŚĆ
Maksymalizacja przestrzeni wewnętrznej i satysfakcjonowanie klientów różnymi układami siedzeń to cechy, które są charakterystyczne dla inżynierii Hyundai i przekładają się na większą przestrzeń w kabinie, pojemność bagażnika oraz wszechstronność. Elantra GT posiada układy siedzeń, które mogą komfortowo pomieścić pięć osób lub pomieścić czterech pasażerów oraz długie przedmioty, takie jak kije golfowe czy deski snowboardowe. Złożenie dwóch siedzeń umożliwia przewiezienie trzech osób i większych pakunków lub złożenie całego tylnego rzędu siedzeń, aby uzyskać przestrzeń bagażową o wielkości CUV. Te opcje pozwalają klientom odkryć, że Elantra GT ma więcej przestrzeni wewnętrznej niż Matrix, Mazda3, Ford Focus i VW Golf, a nawet większą pojemność bagażnika niż crossover Nissan Juke, dzięki składanym tylnym siedzeniom i poduszkom, które można podnieść.
Hyundai Elantra GT zawiera szereg wygodnych, standardowych funkcji przechowywania, w tym uchwyt na okulary przeciwsłoneczne, dwa przednie i dwa tylne uchwyty na kubki, uchwyty na butelki w drzwiach, chłodzoną schowek, przechowalnię w centralnej konsoli, przesuwany podłokietnik, tackę na przednie skarby, kieszenie w oparciach przednich siedzeń oraz schowek pod podłogą bagażnika. Obszar bagażowy ma również gniazdo 12-woltowe dla konsumentów, którzy potrzebują gniazdka do podłączenia swoich przenośnych urządzeń elektronicznych.
ARCHITEKTURA ELANTRA GT
Elantra GT jest wyposażona w przednie zawieszenie typu MacPherson ze sprężynami śrubowymi i tłoczonymi amortyzatorami gazowymi. Tylne zawieszenie składa się z lekkiej, połączonej belki skrętnej dla zwiększonej stabilności kierunkowej oraz amortyzatorów monotubowych. Przedni stabilizator o średnicy 22 mm pomaga zredukować przechyły nadwozia podczas pokonywania zakrętów. Hyundai Elantra GT jest dostrojona pod kątem większej czułości, reaktywności i kontroli, podczas gdy Elantra sedan jest dostrojona do komfortu. Modyfikacje w GT obejmują wyższe stawki sprężyn tylnych, sztywniejszą belkę skrętną i amortyzatory Sachs dla lepszej kontroli ruchu nadwozia. Te zmiany tworzą sporty i komfortowe właściwości jezdne. Dodatkowo, opracowano dwa pakiety zawieszenia, aby optymalizować dostrojenie dla dwóch różnych rozmiarów opon. Pakiet stylu Elantra GT oferuje sportowe dostrojenie zawieszenia, które jest zoptymalizowane dla niższych opon P215/45R17.
Za kierownicą kierowcy korzystają z nowego, wybieralnego trybu kierowania Hyundai. Z trzema trybami działania do wyboru – Komfort, Normal i Sport – ten innowacyjny system pozwala kierowcom dostosować charakterystykę kierowania Elantra GT do różnych preferencji jazdy i warunków drogowych w dowolnym momencie. Tryb Komfort oferuje największą łatwość kierowania i jest idealny do jazdy w mieście i parkowania. Sport jest zoptymalizowany do jazdy po szybkich autostradach lub krętych drogach, podczas gdy Normal jest idealny do mieszanych warunków jazdy. Tryb wybieralnego kierowania nie tylko dostosowuje poziomy wspomagania w każdym z trybów, ale również czułość na środku oraz krzywe przyspieszenia kierownicy w całym zakresie, aby uzyskać bardzo naturalne, postępujące odczucie. Charakteryzujące się dampingiem kierownicy, aktywnym przywracaniem siły oraz wysokimi poziomami tarcia, są również zoptymalizowane dla Elantra GT w tym systemie. Co więcej, promień skrętu Elantra GT wynosi 34,8 stopy, co jest lepszym wynikiem niż Matrix, Focus i Golf.
OGÓLNE WYMIARY
Nowa Hyundai Elantra GT ma rozstaw osi wynoszący 104,3 cala i łączną długość 169,3 cala. Wysokość wynosi 57,9 cala, a szerokość to 70,1 cala.
WYKOŃCZENIE WNĘTRZA
Wykończenia wnętrza całkowicie nowej Elantra GT inspirowane są wysokimi standardami całej gamy modeli Hyundai. W centralnej konsoli znajduje się dostępny system nawigacji, wyświetlany za pomocą siedmiocalowego ekranu dotykowego, który obejmuje także ekran kamery cofania. Kamera cofania Elantra GT jest wyjątkowa. Ta mechanizowana kamera jest ukryta za znakiem Hyundai na tylnej klapie i ujawnia się tylko wtedy, gdy jest potrzebna.
Dwustrefowa klimatyzacja zapewnia komfortowe warunki dla wszystkich pasażerów podczas długich podróży, a panoramiczny dach dostarcza więcej naturalnego światła do wnętrza. Dwustrefowa klimatyzacja zawiera również automatyczny system odszraniania, który wykrywa poziom wilgoci za pomocą czujnika i usuwa go z przedniej szyby. Inną premium funkcją Hyundai Elantra GT jest jonizator powietrza CleanAir, który automatycznie oczyszcza powietrze, gdy działa nagrzewnica lub klimatyzator.
Elantra GT oferuje standardowy system audio AM/FM/Satellite Radio/CD/MP3 o mocy 172 watów z sześcioma głośnikami oraz gniazdami wejściowymi iPod®/USB/auxiliary. Interfejs Bluetooth jest również dostępny w standardzie. System audio odtwarza płyty kompaktowe, uzyskuje dostęp do plików muzycznych przez bluetooth lub pozwala kierowcy i pasażerowi podłączyć swoje osobiste urządzenia do gniazd iPod/USB/auxiliary. Interfejs radia satelitarnego SiriusXM jest również zintegrowany z jednostką nawigacyjną i zawiera logo kanałów, usługi NavTraffic i Data w czasie rzeczywistym, takie jak NavWeather®, Ticker akcji i Ticker sportowy. Użytkownicy mogą nawet przesyłać osobiste zdjęcia z USB, a nie z CD, aby wyświetlić je na ekranie głównym systemu.
Elantra GT oferuje wiele premium funkcji, takich jak:
Standardowy chłodzony schowek
Standardowe podgrzewane przednie fotele
Fotel kierowcy z elektryczną regulacją w 10 pozycjach, w tym wsparciem lędźwiowym
Jonizator Clean Air
Powierzchnie siedzeń skórzanych
Automatyczne światła
Lusterka boczne z wbudowanymi wskaźnikami kierunkowskazów
Standardowe sterowanie audio i tempomatem na kierownicy
Standardowy system Bluetooth z funkcją głośnomówiącą i rozpoznawaniem głosu
HYUNDAI BLUE LINK
Hyundai Blue Link jest standardowy w Elantra GT 2013. „Blue Link łączy bezpieczeństwo, serwis i infotainment w kompleksowym pakiecie, który ma na celu uproszczenie życia właścicieli Hyundai i zmniejszenie rozproszenia uwagi podczas prowadzenia,” powiedział Barry Ratzlaff, dyrektor ds. satysfakcji klientów i rozwoju biznesu serwisowego w Hyundai Motor America. „Dokładnie przebadaliśmy, jak kierowcy polegają na smartfonach i systemach nawigacyjnych jako innowacyjnym połączeniu ze światem zewnętrznym. Blue Link wprowadza tę bezproblemową łączność bezpośrednio do samochodu, oferując takie technologie jak przesyłanie wiadomości tekstowych głosowo, pobieranie wyszukiwania POI z sieci, nawigację krok po kroku i miesięczne raportowanie pojazdu. Nasz system rozpoznawania głosu wspomaganego przez agenta oferuje XXI wieczne rozwiązanie do przeprowadzania wyszukiwania POI w pojeździe. To unikalne i innowacyjne podejście umożliwia Hyundai szybkie i dokładne wyszukiwanie i pobieranie POI do samochodów bez tradycyjnych systemów tylko dla operatorów konkurencji.”
Pojazdy wyposażone w Blue Link obejmują podstawowe usługi bezpieczeństwa na wstępnym okresie. Te kluczowe usługi bezpieczeństwa obejmują: Automatyczne powiadomienie o wypadku (ACN) i pomoc, SOS Emergency Assistance oraz Enhanced Roadside Assistance. Po wstępnym okresie, właściciele pojazdów z Blue Link mogą zdecydować się na przedłużenie tych i innych usług wedle własnego uznania.
Blue Link Assurance dodatkowo rozszerza przywództwo Hyundai w branży, wcześniej ustanowione przez Hyundai Assurance, najbardziej kompleksowy pakiet ochrony pojazdu nowego w branży.
CECHY BEZPIECZEŃSTWA