Wersja 5-drzwiowa popularnego sedana 4-drzwiowego, Hyundai Elantra GT, była kompaktowym hatchbackiem, który oferował oszczędność paliwa i przystępną cenę.
Mimo że opierała się na stylu nadwozia sedana, nowa Elantra GT miała krótszy rozstaw osi. Nawet z krótszym rozstawem osi, oferowała więcej przestrzeni ładunkowej niż inni konkurenci w segmencie, tacy jak Ford Focus, Mazda 3 i inni.
Estetycznie, Elantra GT wyróżniała się płynnie poprowadzonymi liniami i rzeźbionymi kątami, a jej funkcjonalny design sprawiał, że była bardziej aerodynamiczna niż Subaru Impreza.
Wyposażona w silnik 1.8 o pojemności 4 cylindrów, hatchback miał pod maską 148 KM. Jednostka napędowa była połączona z 6-biegową skrzynią manualną lub 6-biegową automatyczną.
Wnętrze Hyundai Elantra GT charakteryzowało się nowoczesnym designem. Dwa okrągłe wskaźniki za kierownicą były łatwe do odczytania, a wszystkie kontrolki były intuicyjnie rozmieszczone i łatwo dostępne.
Oznaczona logo GT, Elantra miała kilka technicznych modyfikacji, by uczynić ją bardziej sportową. Nowy model oferował wybór trybu kierownicy, z trzema trybami: komfortowym, normalnym i sportowym.
Przy wybranym trybie komfortowym, zapewniała największą łatwość prowadzenia, co było zaprojektowane z myślą o jeździe po mieście i parkowaniu. Tryb sportowy był zoptymalizowany do jazdy po autostradach przy wyższych prędkościach, natomiast tryb normalny był odpowiedni do mieszanych warunków drogowych.
Pod względem przestronności, tylna kabina oferowała wystarczająco miejsca na nogi, ale wysokość sufitu była nieco ograniczona dla wyższych dorosłych.
Objętość bagażnika była dobra i mogła być zwiększona przez złożenie tylnych siedzeń. Tylnie siedzenia były trochę niewygodne do złożenia.
Wybierając najwyższą wersję, Elantra GT była wyposażona w takie funkcje jak skórzana tapicerka, panoramiczny dach, 17-calowe obręcze aluminiowe, sportowe zawieszenie i inne.
Hyundai Motor America zaprezentowało całkowicie nowego Elantra GT 2013 podczas jego debiutu w Ameryce Północnej na Targach Motoryzacyjnych w Chicago w 2012 roku. Hyundai Elantra GT łączy pięciodrzwiową funkcjonalność z europejską dynamiką jazdy, wprowadzając nowe możliwości do rosnącej gamy modeli Elantra, która ma trafić do salonów latem 2012 roku. Oferta obejmuje teraz również Elantra Coupe oraz popularną limuzynę Elantra, która zdobyła tytuł Samochodu Roku 2012 w Ameryce Północnej. Hyundai Elantra GT bazuje na nowej generacji modelu i30, zaprojektowanego z myślą o rynku europejskim.
„Elantra GT to kompaktowy hatchback, który zapewnia frajdę z jazdy i funkcjonalność pięciodrzwiową,” powiedział Mike O’Brien, wiceprezydent ds. planowania produktów i korporacyjnego w Hyundai Motor America. „Elantra GT jest kolejnym przykładem, jak Hyundai redefiniuje kompaktowe samochody oraz ustanawia nowe standardy w zakresie designu motoryzacyjnego, efektywności i funkcjonalności.”
Elantra GT 2013 będzie konkurować z Fordem Focusem, Mazdą3 oraz Volkswagenem Golfem, oferując więcej przestrzeni wewnętrznej niż te modele, przewyższając zużycie paliwa oraz wyposażając w wybieralny tryb kierownicy Hyundai.
Hyundai Elantra GT jest trzecim pojazdem w ramach inicjatywy produktowej Hyundai 7/11 (siedem nowych lub przeprojektowanych modeli w ciągu następnych 11 miesięcy). Pierwszymi dwoma pojazdami w tej inicjatywie były Veloster Turbo oraz odświeżony Genesis Coupe. Czwartym pojazdem jest Elantra Coupe.
DALSZA EWOLUCJA DESIGNU 'PŁYNNEJ RZEŹBY’
Hyundai Elantra GT jest kolejnym przykładem ewolucji języka formy Hyundai, 'Płynnej Rzeźby’ – charakterystycznego DNA designu firmy. 'Płynna’ esencja zapewnia Elantra GT współczynnik oporu powietrza wynoszący 0.30. Wszystko w Hyundai Elantra GT jest aerodynamiczne – od agresywnego profilu i niskiej wysokości, po smukłe lusterka boczne. Przerwy między oponami są zminimalizowane, a listwy progowe są opływowe. Niższy opór powietrza przekłada się na lepszą efektywność paliwową i większy komfort jazdy.
Z przodu znajduje się charakterystyczna heksagonalna krata Hyundai z chromowanymi akcentami, która płynnie łączy się z maską silnika. Grafika boczna pojazdu zawiera chromowany obrys, który podąża za smukłymi liniami charakterystycznymi. Ostre reflektory, światła przeciwmgielne oraz dostępne 17-calowe koła ze stopów z chromowanymi wstawkami dopełniają nowoczesny design.
NAJLEPSZA W KLASIE STANDARDOWA EFEKTYWNOŚĆ PALIWOWA
Standardowa efektywność paliwowa Hyundai Elantra GT wynosi szacunkowo 28 mpg w mieście, 39 mpg na autostradzie i 32 mpg w cyklu mieszanym przy zastosowaniu sześciobiegowej automatycznej skrzyni biegów lub manualnej. Te wartości zapewniają Elantra GT zasięg jazdy po autostradzie przekraczający 500 mil oraz zasięg mieszany w granicach do 448 mil.
NAJLEPSZY W SWOJEJ KLASIE PIĘCIODRZWIOWY HATCHBACK
Szerokie zastosowanie stali o wysokiej wytrzymałości w Hyundai Elantra GT zapewnia 37-procentowy wzrost sztywności nadwozia przy niższej masie w porównaniu do modelu Elantra Touring. Stal o wysokiej wytrzymałości pozwala zawieszeniu działać optymalnie. Ważąc 2784 funty, automatyczna Elantra GT jest lżejsza od swoich konkurentów, oferując jednocześnie więcej przestrzeni wewnętrznej niż Focus, Mazda3, Golf i Matrix. Elantra GT to najlżejszy pięciodrzwiowy hatchback w segmencie kompaktowym. Jest lżejsza o 175 funtów od Focusa, 151 funtów od Mazdy3 oraz 222 funty od Golfa. Ta efektywna architektura nadwozia pozwala Elantra osiągnąć szacunkowy wynik EPA wynoszący 39 mpg na autostradzie, bez potrzeby wprowadzania specjalnego modelu ekologicznego. Najlepsza efektywność paliwowa Hyundai Elantra GT wynika z strategii Blue Drive. Kluczowym elementem szerokiego wykorzystania stali o wysokiej wytrzymałości w Elantra GT jest 8-miliardowa inwestycja Hyundai, dzięki której firma stała się jedynym globalnym producentem samochodów posiadającym własny w pełni zintegrowany zakład stalowy. Hyundai zatrudnia 400 metalurgów, którzy koncentrują się na opracowywaniu zoptymalizowanych receptur stali dla każdego elementu i panelu w nowych architekturach pojazdów.
NOWOCZESNY NAPĘD
Pod maską, Hyundai Elantra GT jest napędzana czterocylindrowym silnikiem Nu o pojemności 1.8 litra, który generuje 148 KM i 131 lb-ft momentu obrotowego (145 KM i 130 lb-ft dla Elantra PZEV). Dzięki zaawansowanej technologii czystego silnika, większość Elantra GT sprzedawanych w Kalifornii, Oregonie oraz kilku stanach północno-wschodnich jest certyfikowana jako Pojazdy o Częściowej Zero Emisji (PZEV) przez EPA. PZEV Elantra GT jest tak czysty, jak wiele hybrydowych pojazdów elektrycznych, co pomaga Hyundai w realizacji zobowiązań ekologicznych. Elantra jest również dostępna jako Pojazd o Ultra Niskiej Emisji (ULEV). Dodatkowo, Hyundai Elantra GT ma system ActiveECO, który zmienia kontrolę silnika i skrzyni biegów, aby wygładzić reakcję na pedał gazu oraz zwiększyć rzeczywistą efektywność paliwową o nawet siedem procent.
Silnik Nu posiada aluminiową głowicę cylindrów, korbę i blok z żeliwnym wkładem cylindrowym. Silnik Nu 1.8 litra oferuje również podwójne ciągłe zmienne sterowanie zaworami (D-CVVT) oraz hydrauliczne mocowania silnika dla optymalnej wydajności, efektywności i wyrafinowania. Używanie CVVT na obu wałkach rozrządu ma wiele zalet w porównaniu do wykorzystywania go tylko na wałku ssącym. Dzięki D-CVVT, występuje dwuprocentowa poprawa wydajności (zwiększona efektywność objętościowa), dwuprocentowa poprawa efektywności paliwowej (zmniejszone straty pompowania) oraz trzydziestoprocentowe zmniejszenie emisji węglowodorów. W układzie zaworowym, wałki swingowe i hydrauliczne regulatory luzu zmniejszają tarcie wywołane przez każdy zawór, poprawiając efektywność paliwową o jeden procent w porównaniu z bezpośrednim napędem zaworów. Silnik Nu ma również bezobsługowy cichy system łańcucha rozrządu, który zwiększa trwałość i poprawia poziomy hałasu, drgań i szumów (NVH).
Wprowadzenie systemu dolotowego o zmiennej długości (VIS) z kompozytowej żywicy zamiast aluminium, umożliwia przełączanie między długimi i krótkimi kolektorami dolotowymi, co skutkuje czteroprocentową poprawą wydajności, piętnastoprocentowym zmniejszeniem kosztów i trzydziestoprocentową redukcją masy.
Innym narzędziem, które inżynierowie Hyundai zintegrowali w Elantra GT, jest elektroniczna kontrola przepustnicy. Elektroniczna kontrola przepustnicy zastępuje konwencjonalny kabel oraz mechaniczne połączenie, stosując szybkoprespondencyjną elektronikę. System ten precyzyjnie kontroluje wlot powietrza oraz moment obrotowy silnika, poprawiając prowadzenie, reakcję oraz efektywność paliwową.
Czterocylindrowy silnik Nu ma również projekt offsetowego wału korbowego, który redukuje tarcie między tłokiem a ścianą cylindra, co prowadzi do poprawy efektywności paliwowej o jeden procent.
SZEŚCIOBIEGOWE SKRZYNIE BIEGÓW
Elantra GT 2013 może być wyposażona w sześciobiegową skrzynię manualną (M6CF3-1) lub automatyczną (A6GF1) z manualną kontrolą SHIFTRONIC®. Sześciobiegowa skrzynia manualna Hyundai Elantra GT oferuje krótkie, precyzyjne zmiany biegów i jeszcze bardziej optymalizuje osiągi silnika. Te precyzyjne zmiany biegów są możliwe dzięki potrójnym synchronizatorom dla biegów pierwszego i drugiego, podwójnym dla biegu trzeciego oraz pojedynczym dla biegów czwartego, piątego i szóstego.
PRZESTRZEŃ WEWNĘTRZNA I FUNKCJONALNOŚĆ
Maksymalizacja objętości wnętrza oraz zadowolenie klientów różnorodnymi układami siedzeń to cechy charakterystyczne inżynierii Hyundai, które przekładają się na większą przestrzeń w kabinie, przestrzeń ładunkową i uniwersalność. Elantra GT oferuje układy siedzeń, które komfortowo pomieszczą pięć osób lub zmieszczą czterech pasażerów, a także długie przedmioty, takie jak kije golfowe czy deski snowboardowe. Złożenie dwóch siedzeń pozwala na przewóz trzech osób i większych paczek lub złożenie wszystkich tylnych siedzeń, aby uzyskać przestrzeń ładunkową porównywalną z SUV-em. Te opcje pozwalają klientom odkryć, że Elantra GT oferuje więcej objętości wewnętrznej niż Matrix, Mazda3, Ford Focus i VW Golf, a także więcej przestrzeni ładunkowej niż crossover Nissan Juke, dzięki płaskim tylnym siedzeniom i poduszkom tylnym, które można podnieść.
Hyundai Elantra GT zawiera wiele praktycznych, standardowych funkcji stowarzyszenia i przechowywania, w tym uchwyt na okulary, dwa przednie i dwa tylne uchwyty na kubki, uchwyty na butelki w drzwiach, chłodzoną schowek, przechowywanie w centralnej konsoli, przesuwany podłokietnik, tacę do przechowywania z przodu, kieszenie na tylne oparcia siedzeń oraz przestrzeń ładunkową pod podłogą. Obszar ładunkowy ma również gniazdo 12-woltowe dla konsumentów, którzy chcą podłączyć swoje przenośne urządzenia elektroniczne.
ARCHITEKTURA ELANTRA GT
Elantra GT wyposażona jest w przednie zawieszenie typu MacPherson z sprężynami śrubowymi i gazowymi tłumikami. Tylne zawieszenie składa się z lekkiego, połączonego belki skrętnej dla lepszej stabilności kierownicy oraz tłumików monotubowych. Pręt stabilizacyjny o średnicy 22 mm pomaga zredukować przechyły nadwozia podczas pokonywania zakrętów. Hyundai Elantra GT jest dostrojona, by zapewnić lepsze odczucia, responsywność i kontrolę, podczas gdy Elantra sedan jest dostrojona z myślą o komforcie. Modyfikacje w GT to m.in. wyższe współczynniki sprężyn tylnych, sztywniejsza belka skrętna oraz tłumiki Sachs dla lepszej kontroli ruchu nadwozia. Te zmiany tworzą sportową i komfortową dynamikę jazdy. Ponadto opracowano dwa pakiety zawieszenia, aby zoptymalizować strojenie dla dwóch różnych rozmiarów opon. Pakiet Style w Elantra GT oferuje sportowniejsze kalibracje zawieszenia, które są zoptymalizowane dla niższego profilu opony P215/45R17.
Za kierownicą, kierowcy korzystają z nowego systemu Wybieralnego Trybu Kierownicy Hyundai. Z trzema trybami działania do wyboru – Komfort, Normalny i Sport – ten innowacyjny system umożliwia kierowcom dostosowanie charakterystyki kierownicy Hyundai Elantra GT do różnych preferencji jazdy i warunków drogowych w dowolnym momencie. Tryb Komfort oferuje największą łatwość kierowania i jest idealny do jazdy po mieście i podczas parkowania. Sport jest zoptymalizowany dla autostrad o dużych prędkościach lub krętych drogach, podczas gdy Normalny jest idealny do mieszanych warunków jazdy. Wybieralny Tryb Kierownicy nie tylko dostosowuje poziomy wspomagania w każdym trybie, ale również odczucia na środku oraz krzywe odczucia podczas całego zakresu skrętu, zapewniając bardzo naturalne, postępujące odczucie. Charakterystyka tłumienia kierownicy, aktywne wsparcie powrotu oraz poziomy tarcia o wysokiej częstotliwości także zostały zoptymalizowane dla Elantra GT w tym systemie. Co więcej, średnica skrętu Elantra GT wynosząca 34.8 stopy jest lepsza niż w Matrixie, Focusie i Golfie.
ZUPEŁNE WYMIARY
Całkowicie nowa Hyundai Elantra GT ma rozstaw osi wynoszący 104.3 cala i całkowitą długość wynoszącą 169.3 cala. Wysokość wynosi 57.9 cala, a szerokość 70.1 cala.
UDOSKONALENIA W KABINIE
Udoskonalenia kabiny całkowicie nowej Elantra GT są inspirowane wysokimi standardami całej gamy modeli Hyundai. Zlokalizowany w konsoli środkowej, dostępny system nawigacji jest wyświetlany za pomocą siedmiocalowego ekranu dotykowego i zawiera ekran kamery tylnej. Kamera tylna Elantra GT jest wyjątkowa. Ta mechaniczna kamera jest ukryta za znakiem Hyundai i pojawia się tylko w razie potrzeby.
Podwójne strefy klimatyzacji zapewniają komfortowe warunki dla wszystkich pasażerów podczas długich podróży, a dodanie panoramicznego dachu zapewnia więcej naturalnego światła w kabinie. Podwójne strefy klimatyzacji zawierają również automatyczny system odszraniania, który wykrywa poziom wilgotności za pomocą czujnika i usuwa ją z przedniej szyby. Kolejną luksusową cechą Hyundai Elantra GT jest jonizator powietrza CleanAir, który automatycznie oczyszcza powietrze, gdy działa ogrzewanie lub klimatyzacja.
Elantra GT standardowo wyposażona jest w system audio AM/FM/satelitarny CD/MP3 o mocy 172 watów z sześcioma głośnikami oraz złączami do iPoda, USB i AUX. Interfejs Bluetooth jest również standardowy. System audio odtwarza płyty kompaktowe, uzyskuje dostęp do plików muzycznych przez Bluetooth lub pozwala kierowcy i pasażerowi na podłączenie swoich urządzeń za pośrednictwem złącz iPod/USB/AUX. Interfejs radia satelitarnego SiriusXM jest również zintegrowany z jednostką nawigacyjną i zawiera logotypy kanałów, usługi NavTraffic oraz dane w czasie rzeczywistym, takie jak NavWeather®, ticker akcji i ticker sportowy. Użytkownicy mogą nawet przesłać osobiste zdjęcia z USB zamiast z CD, aby wyświetlić je na ekranie głównym systemu.
Elantra GT oferuje wiele luksusowych funkcji, takich jak:
- Standardowy schowek chłodzony
- Standardowe podgrzewane fotele przednie
- 10-pozycyjny fotel kierowcy z regulacją lędźwiową
- Jonizator powietrza Clean Air
- Skórzane powierzchnie siedzeń
- Automatyczne reflektory
- Lusterka boczne z zintegrowanymi wskaźnikami kierunkowskazów
- Standardowe sterowanie audio i tempomatem na kole kierownicy
- Standardowy system Bluetooth z rozpoznawaniem głosu
HYUNDAI BLUE LINK
Hyundai Blue Link jest standardem w Elantra GT 2013. „Blue Link łączy bezpieczeństwo, usługi i infotainment w kompletny pakiet, który ma na celu uproszczenie życia właścicieli Hyundai oraz ograniczenie rozpraszania uwagi podczas jazdy,” powiedział Barry Ratzlaff, dyrektor ds. satysfakcji klientów i rozwoju biznesu usługowego w Hyundai Motor America. „Dokładnie zbadaliśmy, jak kierowcy polegają na smartfonach i systemach nawigacyjnych jako innowacyjnym połączeniu ze światem zewnętrznym. Blue Link wprowadza tę bezproblemową łączność bezpośrednio do samochodu dzięki technologii przesyłania wiadomości głosowych, pobierania wyszukiwań POI, nawigacji krok po kroku oraz miesięcznym raportom o pojeździe. Nasz system rozpoznawania głosu z pomocą agenta oferuje rozwiązania XXI wieku do przeprowadzania wyszukiwań POI w pojeździe. To unikalne i innowacyjne podejście pozwala Hyundai na szybkie i dokładne wyszukiwanie i pobieranie POI do pojazdów, bez tradycyjnych systemów operatorów tylko dla naszych konkurentów.”
Pojazdy wyposażone w Blue Link zawierają podstawowe usługi bezpieczeństwa przez wprowadzenie. Te kluczowe usługi bezpieczeństwa obejmują: automatyczne powiadomienie o wypadku (ACN) i pomoc, SOS – pomoc w sytuacjach awaryjnych oraz rozszerzoną pomoc drogową. Po okresie wprowadzającym, właściciele pojazdów wyposażonych w Blue Link mogą zdecydować się na przedłużenie tych i innych usług według potrzeb.
Blue Link Assurance dodatkowo poszerza przewagę Hyundai w branży, która wcześniej została ustanowiona przez Hyundai Assurance, najbardziej kompleksowy pakiet ochrony nowych pojazdów w branży.
FUNKCJE BEZPIECZEŃSTWA