Hyundai zaprezentował ostatnią generację modelu Excel w 1994 roku w kilku wersjach nadwoziowych, a pięciodrzwiowa wersja próbowała konkurować z lepiej znanymi małymi europejskimi hatchbackami.
Podczas gdy rynek małych sedanów był obsługiwany tylko przez kilka marek, większość z nich miała już coś do zaoferowania w segmencie hatchbacków. W Europie Fiat, Renault, Citroen, Peugeot, Opel, Volkswagen, Ford i Rover stworzyli silną konkurencję dla młodej koreańskiej marki. Mimo to nowy gracz zdołał przebić się dzięki bogatemu wyposażeniu standardowemu oraz niskiej cenie początkowej.
Trend bio-designu świetnie sprawdził się dla koreańskich projektantów, którzy zaprojektowali pojazd o zaokrąglonych kształtach i delikatnych liniach. Wąskie, eliptyczne reflektory i smukły gril nie zrobiły wrażenia, ale też nie były nijakie. Tył pojazdu miał podobny kształt do sedana, a szeroka klapa bagażnika otwierała drogę do przestronnego bagażnika jak na ten rozmiar.
Wewnątrz Excel porzucił starsze, proste linie na desce rozdzielczej na rzecz krzywizn w kokpicie i panelach drzwi. Hyundai zainstalował korbki do okien w wersji podstawowej, ale z opcją elektrycznych. Klimatyzacja była dostępna za dodatkową opłatą w wersji podstawowej, a standardowo w pozostałych. Z tyłu dzielona kanapa pozwalała klientom na powiększenie przestrzeni bagażowej.