Kiedy Hyundai zaprezentował model Genesis Coupe, zaskoczył rynek sportowym samochodem z napędem na tylną oś.
Koreański producent samochodów celował bezpośrednio w klientów Nissana Z370, gdy w 2010 roku wprowadził na rynek swój sportowy model. Oferował więcej pod niemal każdym względem, w tym silnik V-6 o pojemności 3,8 litra, który miał o 100 ccm większą pojemność niż jego japoński konkurent. I, jak to zwykle bywa, sprzedawany był w niższej cenie.
Z zewnątrz ostre linie pojazdu były zupełnie nie w stylu Hyundaia. Uderzająca stylistyka z trójkątnymi, cofniętymi reflektorami i małym grillem nad zderzakiem nie była wcześniej widziana w ofercie koreańskiego producenta. Zderzak miał dolny, szeroki grill, flankingowany przez trójkątne, wertykalnie zamontowane światła przeciwmgielne. Ale to nie były jedyne niespodzianki. Rzeźbione panele nadwozia oraz falująca linia okien były unikalne na rynku, natomiast tylne błotniki przypominały te z już znanego modelu Hyundai Tiburon (Coupe).
Wewnątrz producent zainstalował wysoko osadzone fotele kubełkowe na przodzie oraz wąską kanapę z tyłu. Deska rozdzielcza była raczej nudna niż odważna w wersji podstawowej, ale zyskiwała na uroku, gdy klienci wybierali dodatkowe opcje. Podstawowa wersja oferowała prosty odtwarzacz CD i klimatyzację, natomiast wyższe poziomy wyposażenia otrzymywały trzy niemal bezużyteczne wskaźniki dotyczące bieżącego zużycia paliwa, dostępnego momentu obrotowego i temperatury oleju.
Pod maską Hyundai oferował wybór dwóch silników: turbodoładowanego silnika czterocylindrowego i V-6. Obie wersje standardowo były wyposażone w sześciobiegową ręczną skrzynię biegów, z opcją sześciobiegowej automatycznej. W 2013 roku producent poprawił automatyczne skrzynie biegów oraz turbodoładowany silnik o pojemności 2,0 litra.
Hyundai zaprezentował Genesis Coupe, nowy wzór dla dostępnych sportowych coupe o mocy 300 koni mechanicznych, podczas konferencji prasowej na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Nowym Jorku. Hyundai Genesis Coupe 2010 to sportowe coupe z napędem na tylną oś, oferujące dwa silniki skoncentrowane na osiągach – 2.0-litrowy, turbodoładowany silnik czterocylindrowy o mocy 212 koni mechanicznych (szacunkowo) oraz górną wersję z aluminiowym, 3.8-litrowym silnikiem V6 DOHC o mocy 306 koni mechanicznych (szacunkowo). Hyundai Genesis Coupe ma dołączyć do oferty Hyundaia wiosną 2009 roku.
Po wcześniejszym wprowadzeniu na rynek sportowej limuzyny Genesis z napędem na tylne koła, Hyundai Genesis Coupe jest najbardziej dynamicznym samochodem sportowym marki i drugim wprowadzeniem całkowicie nowego modelu skierowanym bezpośrednio do entuzjastów motoryzacji. Hyundai Genesis Coupe korzysta z tej samej elastycznej architektury napędu na tylną oś, która została pierwotnie opracowana dla sportowej limuzyny Genesis.
„Uważamy, że nasz bazowy model Genesis Coupe 2.0t, z unikalnym połączeniem napędu na tylne koła i mocy silnika czterocylindrowego, oferuje intrygującą alternatywę dla istniejących sportowych coupe z napędem na przednie koła,” powiedział John Krafcik, wiceprezydent ds. rozwoju produktów i planowania strategicznego w Hyundai Motor America. „Wersja 3.8-litrowa Genesis Coupe wynosi jazdę na jeszcze wyższy poziom, rywalizując z możliwościami premium-sportowych coupe, takich jak Infiniti G37.”
PROCES PROJEKTOWANIA
Hyundai Genesis Coupe 2010 został po raz pierwszy pokazany jako koncepcja na Targach Motoryzacyjnych w Los Angeles w 2007 roku, a jego transformacja z koncepcji do produkcji pokazuje, że jego charakterystyczne cechy projektu pozostały nienaruszone.
„Celem Genesis Coupe było stworzenie czystego samochodu sportowego z designem, który pobudziłby wyobraźnię zapalonych entuzjastów motoryzacji,” powiedział Joel Piaskowski, główny projektant w Centrum Projektowania Hyundai w Irvine, Kalifornia. „Z jego agresywnym wyglądem z niemal każdej perspektywy, sądzę, że udało nam się to osiągnąć.”
Hyundai Genesis Coupe jest również jednoznacznie powiązany z kilkoma koncepcjami Hyundai. Potężne krzywe, falista linia nadwozia, detale powierzchni i „Z” linie nadwozia pochodzą bezpośrednio z koncepcji HCD9 Talus i HCD8 sport coupe.
Rockery Hyundai Genesis Coupe są blisko ziemi, co sprawia, że bok nadwozia jest wyjątkowo gruby, a otwór okienny cienki, co pozwala na osadzenie kół w wypukłych błotnikach. Aby dopełnić agresywny wygląd sportowego samochodu, maksymalizowano głębokość między błotnikami a szybą.
Duże otwory w przednim zderzaku zapewniają lepsze oddychanie silnika. Podwójne końcówki wydechu zintegrowane z tylnym zderzakiem z otoczeniem w czarnym kolorze powtarzają motyw designu przedniego zderzaka.
Hyundai Genesis Coupe stoi na standardowych 18-calowych felgach aluminiowych lub opcjonalnych 19-calowych, które obie zapewniają wyrazisty wygląd i agresywne prowadzenie.
DESIGN WNĘTRZA
W zgodzie z misją bycia najbardziej ekscytującym, dostępnym sportowym coupe na drodze, Hyundai Genesis Coupe chwali się kokpitem zaprojektowanym w celu wzbogacenia doświadczeń z jazdy. Ekran wyświetlacza informacji zawiera dane o temperaturze zewnętrznej oraz informacje o systemie audio. Wskaźniki analogowe obejmują duży prędkościomierz i obrotomierz, umieszczone tak, aby kierowca mógł natychmiast uzyskać krytyczne informacje o jeździe. Zestaw wskaźników charakteryzuje się charakterystycznym niebieskim podświetleniem.
Fotele przednie kubełkowe z dużymi bocznymi podparciami oferują doskonałe wsparcie boczne podczas entuzjastycznej jazdy. Wysokiej jakości powierzchnie siedzeń wahają się od pełnej czarnej tkaniny w modelach Hyundai Genesis Coupe GS i GT, do opcjonalnej pełnej czarnej lub brązowej skóry w modelu GT, do czerwonych wstawek z czarnymi skórzanymi podparciami w SE.
Do innych ulepszeń należy system audio Infinity oraz podgrzewane fotele przednie w dwóch etapach. Hyundai Genesis Coupe oferuje również wygodę inteligentnego klucza i startera przyciskowego.
ARCHITEKTURA Z NAPĘDEM NA TYLNĄ OŚ
Nadwozie Hyundai Genesis Coupe wykonane jest z ultra wysokotemperaturowej stali. Hyundai Genesis Coupe jest lżejszy od Infiniti G37, a jego podwozie jest także o 24 procent sztywniejsze w sztywności zginania niż BMW E46 M3. Napęd na tylne koła zapewnia rozkład masy 55:45 z przodu i z tyłu.
NAPĘDY
Dwa silniki dostarczają Hyundai Genesis Coupe osiągów. Silnik V6 DOHC 3.8-litrowy Lambda przekazuje oszacowaną moc 306 koni mechanicznych (310 koni mechanicznych przy użyciu paliwa premium) oraz 263 lb-ft momentu obrotowego na regularnym bezłupkowym. Ten silnik przyspieszy Hyundai Genesis Coupe od 0 do 60 mil na godzinę w mniej niż sześć sekund. Aby zmaksymalizować moc, silnik 3.8-litrowy wykorzystuje Ciągłe Zmienności Czasu Zaworów (CVVT) na wałkach rozrządu dolotowym oraz nowy Zmienny System Dolotowy (VIS), który pomaga cylindrom skutecznie oddychać zarówno przy niskich, jak i wysokich obrotach. Lepsze oddychanie owocuje doskonałym przyspieszeniem i osiągami przy wyprzedzaniu oraz niezwykłą efektywnością paliwową. Silnik V6 wykorzystuje blok ze stopów metali i głowice cylindrów dla mniejszej wagi i efektywności cieplnej, a także charakteryzuje się łańcuchami rozrządu, które nie wymagają okresowej konserwacji.
Turbodoładowany, schłodzony intercoolerem 2.0-litrowy DOHC czterocylindrowy korzysta z CVVT zarówno na wałkach rozrządu dolotowym, jak i wydechowym. Silnik 2.0-litrowy generuje szacunkowo 212 koni mechanicznych (223 konie mechaniczne przy użyciu paliwa premium) i 217 lb-ft momentu obrotowego. Charakteryzuje się także odlewanym aluminiowym blokiem cylindrów i głowicą cylindrów. Oba silniki mają swobodnie płynący podwójny wydech cat-back oraz dostępny dyferencjał o ograniczonym poślizgu, aby przenieść moc na nawierzchnię.
ZAWIESZENIE SPORTOWE
Hyundai Genesis Coupe wykorzystuje przednie zawieszenie podwójnego wahacza typu MacPherson i pięciowahaczowe tylne zawieszenie. Przednie zawieszenie jest zamocowane do nadwozia za pomocą solidnej podramy, która jest lżejsza i mocniejsza niż wieloczęściowy komponent. Aby pomóc zredukować przechyły nadwozia i dostosować prowadzenie Hyundai Genesis Coupe na granicy maksymalnej przewidywalności, zastosowano stabilizatory o średnicy 23 mm z przodu i 18 mm z tyłu.
Podczas gdy wszystkie modele Hyundai Genesis Coupe oferują przyjemne i sportowe wrażenia z jazdy, wysokowydajny Hyundai Genesis Coupe SE jest najbardziej gotowym partnerem dla prawdziwego entuzjasty. Sportowe zawieszenie SE dostosowane do toru wyścigowego charakteryzuje się sztywniejszym przednim współczynnikiem sprężyny, sztywniejszym współczynnikiem sprężyny tylnej i unikalnym strojem amortyzatorów. Hyundai Genesis Coupe SE zapewnia lepszą kontrolę nad przechyłami w porównaniu do GS. Doskonała sztywność strukturalna stanowi fundament dla precyzyjnie dostrojonej wydajności w każdym modelu Hyundai Genesis Coupe.
KIEROWNICA
Hydrauliczny układ kierowniczy z przekładnią zębatą i szybkością dostarcza zarówno liniowość, jak i zwrotność. Układ kierowniczy jest również wrażliwy na obroty silnika.
SKRZYNIE BIEGÓW
Oba silniki są połączone ze standardową sześciobiegową skrzynią manualną. Hyundai Genesis Coupe 2.0t oferuje opcjonalną pięciobiegową skrzynię automatyczną z SHIFTRONIC®, podczas gdy silnik V6 3.8-litrowy oferuje sześciobiegową skrzynię automatyczną ZF z SHIFTRONIC do obsługi dodatkowego momentu obrotowego.
Kierowcy mogą uzyskać dostęp do funkcji SHIFTRONIC®, przesuwając wybierak biegów do osobnego punktu. Przesunięcie wybieraka do przodu lub pociągnięcie go do tyłu skutkuje zmianą biegów w górę lub w dół, co zwiększa kontrolę kierowcy. Wyraźny wyświetlacz LCD na desce rozdzielczej pokazuje aktualny bieg.
WYSOKOWYDOLNE UKŁADY HAMULCOWE
Czterotłokowe zaciski Brembo zaciskają na przednich tarczach hamulcowych o średnicy 13.4 cala i 13-calowych tylnych tarczach w modelach SE. Wszystkie inne modele otrzymują solidne wentylowane tarcze przednie o średnicy 12.6 cala i tylne tarcze o średnicy 12.4 cala z pływającymi zaciskami jednostkowym tłokiem.
INNOWACYJNE TECHNOLOGIE
Hyundai Genesis Coupe 2010 oferuje reflektory Xenon o wysokiej intensywności. Zaletą lamp HID jest większa moc świetlna, światło przypominające dzienne i mniejsze zużycie energii. Dodatkowo, linie cięcia nowych reflektorów HID są niezwykle precyzyjne, zapewniając maksymalną widoczność nocną bez rozpraszania innych kierowców.
Miłośnicy muzyki z pewnością docenią standardowe gniazda wejściowe (mini-jack 3.5 mm i USB), które umożliwiają podłączenie i ładowanie urządzeń audio, takich jak iPody®. Gdy iPod lub pamięć flash jest podłączona przez port USB, znajdujący się w centralnej komorze bagażowej, nie tylko odtwarzają muzykę przez system audio pojazdu, ale także ładują iPoda i pozwalają kierowcy na dostęp do utworów za pomocą kontroli audio na kierownicy. Ten system umożliwia także zarówno kierowcy, jak i pasażerom łatwy dostęp do informacji o utworach/artystach/tytułach oraz kontrolowanie muzyki z jednostki audio, a nie tylko samego iPoda.
TECHNOLOGIE BEZPIECZEŃSTWA NAJWYŻSZEJ JAKOŚCI
W zgodzie z dążeniem Hyundaia do oferowania najlepszych w klasie standardowych technologii bezpieczeństwa w całej gamie, Hyundai Genesis Coupe 2010 zawiera szereg zarówno aktywnych, jak i pasywnych funkcji bezpieczeństwa. Standardowa technologia bezpieczeństwa obejmuje zaawansowane poduszki powietrzne z przodu dla kierowcy i pasażera, a także poduszki montowane w przednich fotelach, kurtyny boczne i aktywne zagłówki z przodu.
Hyundai Genesis Coupe ma mocną konstrukcję unibody, a także strefy zgniotu z przodu i z tyłu, wzmocnienia boczne oraz zderzaki absorbujące energię przy prędkości pięciu mil na godzinę. Maskę wzbogacono także o żeberka i zabezpieczenia.
Pasy bezpieczeństwa z przodu mają napinacze i ograniczniki siły, a tylne siedzenia wyposażone są w system LATCH (dolne zaczepy i zaczepy dla dzieci), co ułatwia montaż fotelików dla dzieci.
Wszystkie modele Hyundai Genesis Coupe mają standardowy system ABS z czterema kanałami i Elektroniczną Dystrybucją Siły Hamowania (EBD), aby zoptymalizować wydajność hamowania w różnych warunkach obciążenia dynamicznego. System ten zawiera także system wspomagania hamowania, który zapewnia maksymalną siłę hamowania na poziomie ABS, gdy wykryte zostanie nagłe hamowanie.
Elektroniczna Kontrola Stabilności (ESC), jedna z najskuteczniejszych technologii ratujących życie w branży, jest standardem we wszystkich modelach Hyundai Genesis Coupe. Badania Instytutu Ubezpieczeń dla Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS) sugerują, że pojazdy wyposażone w ESC doświadczają o 56 procent mniej ofiar śmiertelnych w wypadkach jednoobiektowych.
TRZY ODMIANY WERSJI
Hyundai Genesis Coupe oferowany jest w trzech odmianach: stylowym i przystępnym modelu GS, premium-sportowym GT z silnikiem V6 3.8-litrowym oraz wysokowydajnym SE, dostępnym z silnikiem 2.0-litrowym z turbodoładowaniem lub 3.8-litrowym V6.
HYUNDAI GENESIS COUPE GS
- 2.0-litrowy turbodoładowany silnik czterocylindrowy w układzie z intercoolerem
- Elektroniczna Kontrola Stabilności
- System Kontroli Przyczepności
- ABS
- System Monitorowania Ciśnienia w Oponach
- Poduszki powietrzne z przodu, boczne i kurtyny powietrzne
- Aktywne zagłówki z przodu
- Manualna klimatyzacja
- Bezkluczykowy dostęp
- Elektromechaniczne szyby, zamki i lusterka
- Odtwarzacz AM/FM/XM/CD/połączenie USB/iPod
- Kontrola audio na kierownicy
- Tempomat
- Podświetlenie lustra do makijażu
- Bluetooth
HYUNDAI GENESIS COUPE GT
Wyposażenie GS +:
- 3.8-litrowy silnik V6 DOHC
- Skórzana kierownica / gałka zmiany biegów
- Metaliczne / chromowane akcenty wewnętrzne
- Automatyczna regulacja temperatury
- Reflektory przeciwmgielne
- Premium płyty progowe drzwi
- Komputer pokładowy
- Chromowane akcenty przedniego zderzaka
- Automatyczna kontrola świateł
HYUNDAI GENESIS COUPE SE
Unikalne wyposażenie SE: