Hyundai zdobył Mistrzostwo Świata w Rajdach WRC w 2019 roku z modelem i20 WRC, a teraz chce podzielić się swoim sukcesem z klientami, oferując specjalną wersję rynkową: i20 N.
Hyundai wrócił do WRC w 2014 roku, a w 2019 roku zdobył tytuł producenta z modelem i20 Coupe. Mimo chwały, klienci bardziej interesowali się wersjami pięciodrzwiowymi niż trzydrzwiowymi. W 2020 roku Hyundai wprowadził na rynek model i20 N w wersji pięciodrzwiowej.
Choć standardowe i20 nie można było uznać za odważny samochód, wersja N była zupełnie inna. Projektanci podnieśli nadwozie na wyższy poziom, dodając nowy zestaw aerodynamiczny. Przedni zderzak został obniżony, a na dole zamontowano czarny i czerwony spoiler. Po bokach znajdowały się pary fałszywych wlotów powietrza, w których umieszczono światła przeciwmgielne. Ekskluzywne 18-calowe felgi aluminiowe były standardem i niedostępne w pozostałych wersjach i20. Na górze reflektorów LED umieszczono ciekawie ukształtowany pasek dziennych świateł LED. Z tyłu, spoiler dachowy nadał samochodowi bardziej agresywny wygląd, a na dole znajdował się splitter pod zderzakiem oraz pojedynczy, podwójny układ wydechowy.
Wewnątrz, przednie fotele kubełkowe wyposażone były w zintegrowane poduszki podpierające głowę. Zestaw wskaźników zawierał konfigurowalny wyświetlacz TFT, na którym kierowca mógł wybrać, który wskaźnik ma być wyświetlany w większym formacie. Dodatkowy ekran umieszczony na górze konsoli centralnej służył do systemu multimedialnego oraz do rejestrowania danych o osiągach.
Pod maską modelu i20 N znajdował się turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1.6 litra, który oferował moc 204 KM. Był połączony z 6-biegową skrzynią manualną. Moc przekazywana była na przednie koła za pośrednictwem dyferencjału o ograniczonym poślizgu. Sztywniejsze zawieszenie sprawiało, że samochód lepiej trzymał się drogi niż jego mniej mocne wersje.
Hyundai Motor zaprezentował swój najnowszy model o wysokich osiągach, całkowicie nowy i20 N, który jest hot hatchem zdolnym do jazdy po torze, inspirowanym samochodem rajdowym i20 WRC. Jak w przypadku innych modeli Hyundai N, nowy i20 N oferuje radość z jazdy dzięki wyjątkowej wydajności silnika oraz dynamicznym innowacjom technologicznym. Najnowszy model dołącza do i30 N i i30 Fastback N w ofercie modeli o wysokich osiągach, zaspokajając potrzeby entuzjastów sportowej jazdy.
Nowy Hyundai i20 N ma swoje korzenie w motorsporcie. Jest inspirowany i20 Coupe WRC, samochodem rajdowym opartym na mocno zmodyfikowanej wersji drogowego Hyundai i20, a zatem ma taką samą wagę, jak minimalna masa wymagana w Mistrzostwach Świata w Rajdach (WRC). Model przyniósł Hyundai sukces: w 2019 roku Hyundai został mistrzem producentów WRC, zdobywając cztery zwycięstwa w ciągu sezonu. Do tej pory Hyundai zdobył łącznie 17 zwycięstw na najwyższym poziomie międzynarodowych zawodów rajdowych.
„Nasza marka N o wysokich osiągach odniosła ogromny sukces od momentu wprowadzenia i30 N w 2017 roku. Tym razem postanowiliśmy opracować model inspirowany naszym i20 Coupe WRC, który w ubiegłym roku doprowadził nas do sukcesu w Mistrzostwach Świata w Rajdach,” mówi Thomas Schemera, wiceprezydent wykonawczy i szef działu produktu w Hyundai Motor Company. „Z całkowicie nowym i20 N poszerzamy naszą linię modeli N o wysokich osiągach, aby przyciągnąć jeszcze więcej klientów, którzy chcą doświadczać emocji toru w codziennym życiu.”
Ekstremalny i dynamiczny design zewnętrzny
Nowy Hyundai i20 N prezentuje ekstremalny i dynamiczny wygląd, który odpowiada jego niezmienionej wysokiej wydajności. Zewnętrzny design modelu podkreśla jego wysokie osiągi, łącząc elementy dziedzictwa rajdowego Hyundai z najnowszą tożsamością projektową Sensuous Sportiness, co tworzy emocjonalne przyciąganie dla kierowców. Dodaje aerodynamikę do sportowego i dynamicznego stylu swojego podstawowego modelu, klasowego Hyundai i20, takiego jak obniżona o 10 mm wysokość zawieszenia.
Przód pojazdu dominowany jest przez zderzak z większym wlotem powietrza dla silnika turbinowego. Szeroki gril chłodnicy z logo N ma unikalny wzór inspirowany flagą szachownicową, co podkreśla zdolność nowego i20 N do jazdy po torze. Poniżej grilla, lip spoiler z akcentami w kolorze Tomato Red jeszcze bardziej wzmacnia sportowy design modelu. Ten kolor rozciąga się na nową boczną listwę i tył, podkreślając jego szerokość. W międzyczasie unikalne progi wzmacniają połączenie między przodem a tyłem pojazdu.
Z tyłu, charakterystyczny spoiler dachowy inspirowany WRC zwiększa siłę docisku i podkreśla aerodynamiczny charakter nowego Hyundai i20 N, co sprawia, że jazda jest przyjemna na każdym rodzaju drogi i pomaga utrzymać stabilność nawet przy wysokich prędkościach. Tylny zderzak z elementami przypominającymi dyfuzor oraz trójkątne tylne światło przeciwmgłowe nawiązują do ikonicznego kształtu świateł znanego z i30 N i i30 Fastback N. Dodatkowo, duży pojedynczy wydech podkreśla potencjał wysokich osiągów silnika.
Inne wyróżniające cechy designu obejmują przednie lampy LED, podczas gdy przyciemnione tylne światła przypominają czarny diament. Sportowe osiągi nowego i20 N są dodatkowo podkreślone przez wyjątkowe 18-calowe aluminiowe felgi z matowym wykończeniem i zaciski hamulcowe z logo N.
Nowy Hyundai i20 N dostępny jest w sześciu kolorach nadwozia, w tym w charakterystycznym kolorze N Performance Blue, który jest ekskluzywny dla modeli Hyundai N, oraz opcjonalnym dachu Phantom Black, dla uzyskania dwukolorowego stylu. Dodatkowe akcenty w kolorze Tomato Red jeszcze bardziej podkreślają motorsportowe DNA Hyundai.
Kolory nadwozia:
Performance Blue (z opcjonalnym dachem Phantom Black)
Intense Blue (z opcjonalnym dachem Phantom Black)
Polar White (z opcjonalnym dachem Phantom Black)
Sleek Silver (z opcjonalnym dachem Phantom Black)
Brass (z opcjonalnym dachem Phantom Black)
Phantom Black
Wnętrze o wysokich osiągach
Wewnątrz, nowy Hyundai i20 N reprezentuje przestrzeń do jazdy o wysokich osiągach z licznymi zaawansowanymi i premium funkcjami specyficznymi dla N. Obejmuje dedykowane sportowe fotele z wbudowanymi zagłówkami, które są unikalne dla nowego i20 N, a także kierownicę N, gałkę zmiany biegów N oraz sportowe metalowe pedały N. Czarna kabina zawiera akcenty w kolorze Performance Blue w całym wnętrzu oraz czarny sufit.
Cyfrowy zestaw wskaźników i ekran AVN obejmują funkcje, takie jak zmienna strefa LED w kolorze czerwonym, która zmienia się w zależności od temperatury oleju silnikowego, oraz wskaźnik zmiany biegów, który pokazuje kierowcy najlepszy moment do zmiany biegów.
Silnik turbosprężarkowy zapewnia frajdę z jazdy z nowym i20 N
Nowy Hyundai i20 N napędzany jest 1.6-litrowym silnikiem GDi z turbosprężarką i sześciobiegową manualną skrzynią biegów (6MT). Ten silnik jest pierwszym z nowej generacji, który pojawił się w europejskim modelu Hyundai, i dostarcza maksymalną moc 204 KM oraz maksymalny moment obrotowy 275 Nm dla optymalnej wydajności. Przy wadze 1190 kg, takiej samej jak i20 Coupe WRC, stosunek mocy do masy należy do najlepszych w swojej klasie. Nowy i20 N osiąga maksymalną prędkość 230 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6.7 sekund.
Silnik oferuje płaską moc, co zapewnia wysoką responsywność i poprawioną akcelerację, co zapewnia jeszcze więcej radości z jazdy po drodze lub torze. Płaska moc zapewnia więcej momentu obrotowego i mocy przy niższych obrotach, co pozwala lepiej wykorzystać potencjał silnika w codziennych sytuacjach. Nowy i20 N utrzymuje maksymalny moment obrotowy w zakresie od 1750 do 4500 RPM, a maksymalną moc osiąga w przedziale od 5500 do 6000 RPM. To poprawia przyspieszenie w średnim i wysokim zakresie prędkości i zapewnia stałe wysokie osiągi w różnych warunkach jazdy.
Silnik nowego Hyundai i20 N wyposażony jest w unikalny system turbodoładowania, który jest chłodzony przez intercooler oraz cyrkulację wody silnika. Rura wtryskowa pod wysokim ciśnieniem 350 barów zapewnia atomizację paliwa, szybszą reakcję silnika oraz bardziej efektywne przygotowanie mieszanki.
Silnik 1.6 T-GDi wykorzystuje nową technologię Hyundai Continuously Variable Valve Duration (CVVD), aby jeszcze bardziej zoptymalizować wydajność paliwową. CVVD reguluje czas otwierania i zamykania zaworów w zależności od warunków jazdy, osiągając zwiększenie wydajności oraz trzy procent poprawy w zużyciu paliwa.
Ponadto, skrzynia 6MT została udoskonalona i wzmocniona specjalnie dla nowego i20 N, aby sprostać wyższym obrotom, momentowi obrotowemu i funkcji Launch Control, zapewniając kierowcom dynamiczne wrażenia z jazdy. Nowy i20 N może być również wyposażony w dyferencjał N Corner Carving, mechaniczny dyferencjał o ograniczonym poślizgu (m-LSD), który wykorzystuje mechanicznie sterowany typ przekładni torsyjnej do kontrolowania przeniesienia mocy na przednie koła. Zapewnia to optymalną przyczepność i poprawia trakcję na każdym zakręcie, co sprawia, że jazda jest bardziej sportowa i zwrotna.
Funkcje o wysokich osiągach dla emocji z jazdy
Nowy Hyundai i20 N jest wyposażony w szereg dedykowanych funkcji, które zapewniają sportowe doznania z jazdy. System N Grin Control oferuje klientom wysoki poziom personalizacji, z pięcioma różnymi trybami jazdy: Normal, Eco, Sport, N i N Custom. Tryby jazdy dostosowują parametry silnika, elektronicznej kontroli stabilności (ESC), dźwięku wydechu i układu kierowniczego, aby zoptymalizować je do różnych warunków jazdy. W trybie N Custom kierowcy mogą wybierać między ustawieniami Normal, Eco, Sport i Sport+ dla każdego z wymienionych komponentów, aby dopasować je do preferencji jazdy i warunków drogowych za pomocą „diagramu pająka” na ekranie AVN. Ponadto, dedykowane przyciski N na kierownicy elastycznie pozwalają na przypisanie dowolnych presetów zgodnie z indywidualnymi potrzebami. Dla jeszcze większej radości z jazdy, elektroniczna kontrola stabilności (ESC) może być obsługiwana w trzech stopniach: włączona, sportowa i całkowicie wyłączona.
Podobnie jak i30 N, nowy i20 N oferuje szereg funkcji do wysokich osiągów w jeździe. Rev Matching synchronizuje silnik z wałem napędowym i ma dedykowany przycisk aktywacji na kierownicy. Umożliwia to płynniejsze lub bardziej sportowe redukcje biegów, w zależności od trybu jazdy. Dzięki Launch Control silnik i kontrola trakcji są dostosowane do szybkiej akceleracji z miejsca, jak profesjonalny kierowca wyścigowy.
Inne funkcje inspirowane motorsportem obejmują generator dźwięku elektrycznego, zmienną kontrolę tłumika dla doskonałego dźwięku wydechu, a także kalibrację hamowania lewą nogą, wskaźnik zużycia klocków hamulcowych (PWI) oraz dedykowane opony Pirelli P-Zero o ultra wysokich osiągach 215/40 R18 z oznaczeniem „HN” (oznaczającym „Hyundai N”).
Jazda i prowadzenie
Inżynierowie Hyundai dostosowali i udoskonalili podwozie, zawieszenie, hamulce i układ kierowniczy standardowego i20, aby zapewnić bardziej zwrotną jazdę i prowadzenie, dzięki czemu nowy i20 N jest w stanie sprostać wymaganiom jazdy po torze.
Podwozie zostało wzmocnione w 12 różnych punktach, aby zapewnić płynniejsze prowadzenie i użyteczność na każdej drodze oraz w każdych warunkach pogodowych. Obejmuje to przeprojektowany osłonę dolną i dodatkowy wspornik.
Zawieszenie ma wzmocnione przednie kopuły i wahacze z dostosowaną geometrią. Obejmuje to zwiększony kąt pochylenia dla lepszej przyczepności oraz pięć punktów mocowania dla koła, a także nową stabilizację antykorozyjną, nowe sprężyny i amortyzatory dla maksymalnej przyjemności z jazdy. Nowa oś N Power Sense z przodu w połączeniu z podwójną osią torsyjną (CTBA) z tyłu zapewniają większą sztywność, co zwiększa wydajność jazdy i prowadzenia. W międzyczasie, wysokiej jakości hamulce mają większy tylny dysk, który jest o 40 mm większy niż w standardowym i20, co zwiększa odporność na blaknięcie i zapewnia bardziej stabilne uczucie pedału hamulca.
Nowy Hyundai i20 N oferuje bezpośrednie i precyzyjne prowadzenie dla pewnej i sportowej jazdy dzięki zmniejszonemu przełożeniu kierownicy wynoszącemu 12.0 (i20: 12.4) oraz specjalnie dostosowanemu napędowi elektrycznemu na kolumnę kierownicy (C-MDPS).
Kompleksowy pakiet bezpieczeństwa
Nowy i20 N jest wyposażony w funkcje Hyundai SmartSense Advanced Drivers Assistance System i spełnia najwyższe europejskie standardy bezpieczeństwa. Obejmuje to takie funkcje jak asystent hamowania awaryjnego (FCA), inteligentny asystent ograniczenia prędkości (ISLA), asystent utrzymywania pasa (LFA) oraz ostrzeżenie o kolizji w martwym polu (BCW).
Funkcje bezpieczeństwa Hyundai SmartSense:
Ostrzeżenie o kolizji z przodu (FCW)
Asystent unikania kolizji z przodu – miasto / międzymiastowe / pieszy / rowerzysta (FCA)
Ostrzeżenie o opuszczeniu pasa (LDW)
Asystent utrzymywania pasa (LKA)
Ostrzeżenie o kolizji w martwym polu (BCW)
Inteligentny asystent ograniczenia prędkości (ISLA)
System ostrzegania o uwadze kierowcy, w tym ostrzeżenie o odjeździe pojazdu z przodu (LVDA) (DAW+)
Asystent świateł drogowych (HBA)
Asystent utrzymywania pasa (LFA)
Ostrzeżenie o kolizji z tyłu (RCCW)
Monitor wsteczny z asystentem parkowania (RVM)
Technologia i łączność
Nowy Hyundai i20 N wyposażony jest w system Performance Driving Data, aby monitorować i poprawiać umiejętności kierowcy na torze. Funkcja ta zapisuje i wyświetla dane dotyczące jazdy, w tym informacje o KM, momencie obrotowym, doładowaniu turbiny. Zawiera również stoper okrążeń i przyspieszenia.
Nowy i20 N dostępny jest z opcjonalnym 10,25-calowym ekranem LCD dotykowym nawigacji z dedykowanymi treściami N, Apple CarPlay i Android Auto. Jest także dostępny z najnowszą wersją Bluelink, zaawansowanych usług połączeniowych Hyundai. Oferuje szeroki zakres usług połączeń, takich jak Hyundai LIVE Services, Connected Routing i Last Mile Navigation, a także zdalne funkcje za pośrednictwem aplikacji mobilnej Bluelink. Bluelink oferuje pięcioletnią darmową subskrypcję.