Hyundai zaskoczył świat, gdy w 2017 roku zaprezentował wersję i30 N. Ten 250-konne hot-hatch był wyposażony we wszystkie udogodnienia, które pozwalały mu rywalizować z innymi autami w swojej klasie, ale został zaktualizowany w 2020 roku.
Po tym, jak Hyundai postanowił wziąć udział w Rajdowych Mistrzostwach Świata, aby zyskać większą promocję, nawet jeśli nie był najszybszym ani najlepszym hot-hatchem na rynku, był to początek. Trzy lata później wprowadzono ulepszoną wersję i30 N.
Projektanci przyjrzeli się szczegółom auta i poprawili większość z nich. Sprawili, że samochód wyglądał bardziej agresywnie. Z przodu widoczne było oznaczenie N na kratce. Logo N zintegrowano również z kołpakami. Reflektory LED z V-kształtnymi światłami dziennymi poprawiły wygląd. Z boku, progi zostały zaprojektowane w celu poprawy aerodynamiki.
Hyundai zainstalował zaktualizowane wnętrze w modelu na rok 2020 i wzbogacił zestaw wskaźników o podświetlenie LED, które zmieniało kolory w zależności od temperatury oleju oraz podnosiło czerwoną linię na obrotomierzu. Między dwoma dużymi wskaźnikami wyświetlacz TFT pokazywał informacje o stanie samochodu.
Pod maską, model 2020 i30 N charakteryzował się turbodoładowanym silnikiem o pojemności 2.0 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Oferował 280 KM, o pięć KM więcej niż wersja przed modernizacją. Standardowo współpracował z 6-biegową manualną skrzynią biegów, która przenosiła moc na przednie koła. Hyundai oferował też automatyczną 8-biegową skrzynię oraz elektronicznie sterowany ograniczony poślizg dyferencjału.
Hyundai Motor zaprezentował nowego i30 N, który charakteryzuje się ulepszonym designem, nową ośmiobiegową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem typu mokrego (N DCT) oraz zaawansowanymi funkcjami wspomagania kierowcy i bezpieczeństwa, oferując kierowcom lepsze doświadczenia zarówno na drodze, jak i na torze. Z różnorodnymi nowymi funkcjami, które poprawiają zarówno codzienne, jak i wysokowydajne sytuacje jazdy, nowy i30 to prawdziwy sportowy samochód codziennego użytku, zdolny do jazdy po torze.
i30 N stał się pierwszym wysokowydajnym samochodem produkcyjnym Hyundaia, gdy zadebiutował w 2017 roku. Do tej pory w Europie sprzedano ponad 25 000 egzemplarzy i30 N, a poprzednia wersja sportowego hatchbacka zdobyła wiele nagród, w tym tytuł Samochodu Sportowego Roku 2018 według Auto Bild. Modele Hyundai N zainspirowały społeczność fanów znaną jako „N-thusiasts”.
Nowy Hyundai i30 N bazuje na sukcesie swojego poprzednika. Oferując szereg ulepszeń w zakresie designu i prowadzenia, jest również wyposażony w lżejsze materiały, co skutkuje większą zwinnością i lepszymi właściwościami jezdnymi.
Podobnie jak wcześniejsza wersja, nowy i30 N jest dostępny zarówno w wersji hatchback, jak i fastback.
„Od swojego debiutu na rynku w 2017 roku, oryginalny wyczynowy samochód Hyundai N otrzymał wiele znakomitych recenzji i nagród. Kierowcy poszukujący maksymalnej frajdy z jazdy zarówno na drodze, jak i na torze, teraz otrzymują jeszcze szerszą gamę cech wydajności i designu w nowym Hyundai i30 N” – mówi Thomas Schemera, wiceprezydent wykonawczy i szef działu produktów w Hyundai Motor Company. „Szczególnie nowy design, nowe koła, fotele N Light i nowa ośmiobiegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem typu mokrego sprawiają, że doświadczenie Hyundai N jest sportowe i bardziej komfortowe niż kiedykolwiek wcześniej.”
Ulepszony design zewnętrzny skoncentrowany na dynamicznej wydajności
Design nowego Hyundai i30 N można opisać trzema słowami: wydajność, emocje, deklaracja. Poza ćwiczeniem stylu, wydajność definiuje zmiany wprowadzone wyłącznie dla i30 N. Każdy detal projektu samochodu został opracowany z myślą o dynamicznej wydajności: wygląd nowego Hyundai i30 N pokazuje, że naturalnie narodził się do jazdy po torze.
Z przodu znajduje się charakterystyczna dla modelu N szeroka kratka centralna. Jej specyficzny, ostry wzór siatki przypomina skrzydła samolotu i został zoptymalizowany w celu efektywnego chłodzenia silnika. Logo N zostało również wkomponowane w osłony kół.
Inne ulepszenia designu obejmują nowe reflektory LED z diodami dziennymi w kształcie litery V. Zewnętrzne rogi zderzaka, zdominowane przez typowe aerodynamiczne skrzydła boczne, włączają kurtyny powietrzne, aby znacząco poprawić przepływ powietrza i zredukować turbulencje w obszarze nadkół.
Nowy i30 hatchback N ma zaktualizowany design tylnej części nadwozia, podczas gdy tył nowego i30 Fastback N pozostaje bez zmian. W wersji hatchback dużego skrzydła spoiler z charakterystycznym trójkątnym światłem hamowania N generuje docisk i doskonałą równowagę, natomiast tylne lampy zostały również zaktualizowane i zawierają nowy podpis LED. Dwie duże rury wydechowe zintegrowane z dyfuzorem dolnego zderzaka dopełniają wizerunek czystego, wysokowydajnego i30 N.
Forma podążająca za funkcją nowego i30 N sprawia, że samochód wygląda szybko nawet w bezruchu. Celowy i dynamiczny, jest gotowy, by stawić czoła drodze i torowi.
Nowy Hyundai i30 N dostępny jest w siedmiu kolorach zewnętrznych, w tym w Performance Blue, który jest ekskluzywny dla modeli Hyundai N.
Kolory zewnętrzne:
Performance Blue
Polar White
Engine Red
Sunset Red
Shadow Gray
Dark Knight
Phantom Black
Nowy i30 N w standardowej wersji wyposażony jest w 18-calowe felgi aluminiowe. W przypadku pakietu Performance (patrz poniżej) dostępna jest seria ulepszeń designu, w tym nowo opracowane 19-calowe felgi aluminiowe. Lekkie, zoptymalizowane, pięcio-ramienne felgi zaprojektowano z myślą o minimalnej masie nieresorowanej i wysokiej wytrzymałości. Zestaw 19-calowych felg aluminiowych jest o 14,4 kg lżejszy niż aktualne 19-calowe felgi odlewowe. Ich ciemne satynowe wykończenie w kolorze szarym w połączeniu z czerwonymi zaciskami hamulcowymi z logo N podkreśla wyścigowego ducha samochodu. Nowy i30 N z pakietem Performance jest również wyposażony w opony wysokowydajne Pirelli P-Zero, opracowane specjalnie dla Hyundai i30 N, podczas gdy standardowa wersja oferuje opony Michelin Pilot Super Sport.
Projekt wnętrza łączy samochód z kierowcą
Wnętrze nowego i30 N koncentruje się na łączeniu kierowcy z samochodem we wszystkich punktach dotykowych. Analogowy zestaw wskaźników zawiera funkcje takie jak aktywna zmienna strefa LED w kolorze czerwonym, która zmienia się w zależności od temperatury oleju silnikowego, oraz wskaźnik czasu zmiany biegów, który pokazuje kierowcy najlepszy moment na zmianę biegów. Nowy i30 N dostępny jest także z podgrzewaną kierownicą i podgrzewanymi przednimi siedzeniami.
Nowy i30 N ma sportowe, metalowe pedały oraz nici w kolorze Performance Blue w obu typach nadwozia. Nowością w tym modelu są pasy bezpieczeństwa z akcentami w kolorze Performance Blue. Wnętrze dostępne jest w jednolitym kolorze czarnym z pełnym obiciem z tkaniny lub sztucznej zamszowej i skórzanej.
Fotele N Light
Po raz pierwszy nowy Hyundai i30 N dostępny jest z opcją foteli N Light, zestawem lekkich, wysokowydajnych przednich siedzeń. Te unikalnie zaprojektowane sportowe fotele o konstrukcji monoform są o 2,2 kg lżejsze od standardowych siedzeń. Wyraźne podparcia boczne zapewniają doskonałe wsparcie boczne. Fotele N Light wykonane są z wysokiej jakości skóry i materiałów Alcantara, a ich akcenty w kolorze Performance Blue oraz podświetlone logo N na zintegrowanym oparciu nadają im ekskluzywny charakter.
Udoskonalony silnik zapewnia jeszcze intensywniejsze wrażenia z jazdy sportowej
Nowy Hyundai i30 N wyposażony jest w silnik turbo o pojemności 2,0 litra, z sześciobiegową skrzynią manualną (6MT) lub – po raz pierwszy – ośmiobiegową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem typu mokrego (N DCT).
W standardowej wersji nowy i30 N z 6MT dostarcza maksymalną moc 250 KM i maksymalny moment obrotowy 353 Nm. Klienci nowego i30 N mogą również wybrać opcję pakietu Performance. Z pakietem Performance silnik generuje 280 KM. To wzrost o 5 KM w porównaniu do oryginalnego i30 N i jest dostępne zarówno z 6MT, jak i N DCT. Maksymalny moment obrotowy dla wersji z pakietem Performance wzrósł o 39 Nm do 392 Nm.
Silnik o mocy 280 KM oferuje płaską charakterystykę mocy, co zapewnia wysoką reakcję i poprawia przyspieszenie, oferując jeszcze więcej frajdy zarówno na drodze, jak i na torze. Płaska charakterystyka mocy zapewnia więcej momentu obrotowego i mocy przy niższych obrotach, tym samym wykorzystując większy potencjał silnika w codziennych sytuacjach jazdy. Nowy Hyundai i30 N utrzymuje maksymalny moment obrotowy w zakresie od 1950 do 4600 RPM, a maksymalną moc osiąga przy 5200 RPM. Poprawia to przyspieszenie w średnim i wysokim zakresie prędkości oraz dostarcza konsekwentnie wysoką wydajność nawet w różnych warunkach otoczenia.
Oba poziomy wyposażenia osiągają maksymalną prędkość 250 km/h, a nowy i30 N z pakietem Performance przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,9 sekundy, co stanowi poprawę o 0,2 sekundy (3%) w porównaniu do poprzedniego modelu.
Tak jak jego poprzednik, nowy i30 N wyposażony jest w szereg wysokowydajnych funkcji jazdy, w tym Rev Matching, Launch Control, tylną belkę sztywną i inne.
N DCT sprawia, że nowy i30 N jest jeszcze bardziej przyjemny w prowadzeniu
Nowa ośmiobiegowa skrzynia biegów N DCT umożliwia korzystanie z szereg wysokowydajnych funkcji jazdy, co sprawia, że nowy Hyundai i30 N jest jeszcze bardziej przyjemny w prowadzeniu. N DCT jest skrzynią typu mokrego, co oznacza, że olej jest używany do chłodzenia elementów sprzęgła, co zmniejsza tarcie i pozwala na przeniesienie większej ilości momentu obrotowego przez skrzynię biegów. Nowa opcja skrzyni biegów została zaprojektowana, aby zapewnić angażujące doświadczenie manualnej skrzyni biegów z wygodą automatycznej skrzyni biegów. Kierowcy mogą wybrać tryb manualny i zmieniać biegi, używając łopatek na kierownicy lub dźwigni zmiany biegów. Łopatki umożliwiają kierowcy zmianę biegów bez odrywania rąk od kierownicy, co jeszcze bardziej podkręca sportowe wrażenia. Jeśli kierowca zdecyduje się użyć dźwigni zmiany biegów, ta ma sportową logikę zmiany biegów: aby zredukować bieg, należy przesunąć ją do przodu, a aby zmienić bieg w górę, należy pociągnąć ją do tyłu.
N DCT wprowadza trzy nowe funkcje wydajnościowe N, aby zwiększyć przyjemność z jazdy: N Grin Shift, N Power Shift i N Track Sense Shift.
N Grin Shift (NGS) uwalnia maksymalną moc silnika i skrzyni biegów przez 20 sekund – wydajność, która z pewnością wywoła uśmiech na twarzy kierowcy. Aby aktywować tę funkcję, kierowca naciska przycisk na kierownicy, a na zestawie wskaźników rozpoczyna się odliczanie pozostałych sekund.
N Power Shift (NPS) włącza się, gdy samochód przyspiesza przy więcej niż 90% gazu, dzięki czemu ogranicza wszelkie zmniejszenia momentu obrotowego, wykorzystując zmiany biegów, aby dostarczyć maksymalną moc do kół. To zwiększa przyjemność z jazdy, dając uczucie „popychania” przy zmianie biegów.
Wreszcie, N Track Sense Shift (NTS) automatycznie rozpoznaje, kiedy warunki drogowe są optymalne do dynamicznej jazdy, na przykład na torze wyścigowym, i aktywuje się automatycznie. Poprzez wybór odpowiedniego biegu i momentu zmiany, zapewnia optymalną wydajność, tak jak profesjonalny kierowca wyścigowy.
System N Grin Control
Podobnie jak w poprzedniej generacji i30 N, system N Grin Control daje klientom możliwość wyboru spośród pięciu różnych trybów jazdy: Eco, Normal, Sport, N i N Custom. Tryby jazdy regulują parametry silnika, zawieszenia, elektronicznej kontroli stabilności (ESC), elektronicznego dyferencjału N Corner Carving (eLSD), dźwięku wydechu, układu kierowniczego i skrzyni biegów, aby optymalizować je dla różnych warunków jazdy. W trybie N Custom kierowcy mogą wybierać ustawienia Eco, Normal, Sport i Sport+ dla każdego z tych komponentów, aby dopasować je do preferencji jazdy i warunków drogowych.
Jazda i prowadzenie
Podobnie jak w poprzedniku, nowy i30 N wyposażony jest w elektronicznie kontrolowane zawieszenie. Systemy zawieszenia i kierownicy zostały dostosowane, co skutkuje poprawionymi właściwościami jezdnymi zarówno dla obu typów skrzyń biegów.
Klienci, którzy wybiorą pakiet Performance, mogą również skorzystać z dyferencjału N Corner Carving, elektronicznie kontrolowanego dyferencjału o ograniczonym poślizgu (eLSD). Dodatkowo dla pakietu Performance zwiększono rozmiar tarczy hamulcowej z 345 mm do 360 mm w celu poprawy wydajności hamowania.
Zmniejszenie wagi dzięki wysokowydajnym fotelom N Light i 19-calowym felgom aluminiowym prowadzi do lepszej wydajności i prowadzenia, co zapewnia bardziej zwinne doznania z jazdy.
Bezpieczeństwo
Nowy i30 N został wzbogacony o więcej aktywnych funkcji bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy Hyundai SmartSense. System wspomagania unikania kolizji z przodu został ulepszony o detekcję pieszych (FCA-P). System wspomagania utrzymania pasa ruchu (LFA) działa, aby utrzymać pojazd na środku pasa, nawet zanim zacznie on dryfować na boki. Wersja hatchback nowego Hyundai i30 N z N DCT dostępna jest z opcją systemu wspomagania unikania kolizji w martwym polu (BCA-R). Ta funkcja może aktywować hamulce, aby zapobiec zderzeniu podczas zmiany pasa na autostradzie lub przy wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego równoległego. Podobnie, system wspomagania unikania kolizji na tylnym skrzyżowaniu (RCCA), również dostępny w hatchbacku z N DCT, może aktywować hamulce, gdy wykryje przeszkodę tuż za pojazdem, a samochód porusza się do tyłu, na przykład przy wyjeżdżaniu z normalnego miejsca parkingowego.
Funkcje bezpieczeństwa Hyundai SmartSense:
[NOWOŚĆ] System wspomagania unikania kolizji z przodu z detekcją pojazdów i pieszych (FCA-P)
[NOWOŚĆ] System wspomagania utrzymania pasa ruchu (LFA)
[NOWOŚĆ] Ostrzeżenie o kolizji w martwym polu (BCW) (tylko hatchback)
[NOWOŚĆ] System wspomagania unikania kolizji w martwym polu (BCA-R) (tylko DCT, tylko hatchback)
[NOWOŚĆ] Ostrzeżenie o kolizji na tylnym skrzyżowaniu (RCCW) (tylko hatchback)
[NOWOŚĆ] System wspomagania unikania kolizji na tylnym skrzyżowaniu (RCCA) (tylko DCT, tylko hatchback)
Inna funkcja bezpieczeństwa, e-call, umożliwia skontaktowanie się z służbami ratunkowymi za naciśnięciem przycisku i automatycznie kontaktuje się z pierwszymi ratownikami, jeśli poduszki powietrzne w pojeździe zostały uruchomione.
Technologia i łączność
Nowy i30 N wyposażony jest w system danych o wydajności jazdy, aby monitorować i poprawiać umiejętności kierowcy na torze, z zaktualizowaną grafiką dla większej łatwości użytkowania. Ta funkcja zapisuje i wyświetla dane dotyczące jazdy, w tym informacje o PS, momencie obrotowym, doładowaniu turbosprężarki. Zawiera również stoper okrążeń i przyspieszenia, co jest przydatne na torze.