Hyundai zaprezentował drugą generację kompaktowego hatchbacka i30 w 2011 roku, a w kolejnym roku ujawnił wersję kombi.
W zależności od rynku, Hyundai nazywał wersję kombi albo Wagon, albo Tourer. Niezależnie od nazwy, była to ta sama praktyczna, rodzinna kompaktowa wersja, zdolna pomieścić do 1,642 litrów bagażu (58 stóp sześciennych) przy złożonych tylnych siedzeniach.
Na przedzie znajdowały się takie same wklęsłe reflektory. Cała sylwetka pojazdu była zgodna z językiem projektowym Hyundai, znanym jako Fluidic Sculpture, z falistymi kształtami na błotnikach i bokach. Linia dachu była przedłużona za strefą pasażerską, nad bagażnikiem, w lekko opadającej linii. Projektanci dodali 185 mm (7,3 cala) do tylnego zwisu w porównaniu do standardowej wersji hatchback. Dla ułatwienia załadunku i rozładunku, zespół projektowy obniżył krawędź bagażnika w tylnej części nadwozia.
Był dobry powód, by kupić i30 Wagon, nie tylko ze względu na jego funkcjonalność, ale także z powodu opcjonalnego panoramicznego szklanego dachu, który zwiększał doświetlenie wnętrza. Ta opcja nie była dostępna w standardowym hatchbacku. Obie wersje dzieliły ten sam projekt deski rozdzielczej z płynącymi liniami, które konwergowały w centralnym panelu. Zegarom w stylu lornetki towarzyszyły dwa duże wskaźniki prędkościomierza i obrotomierza oraz wyświetlacz TFT komputera pokładowego pomiędzy nimi.
Pod maską, Hyundai oferował i30 Wagon z wyborem sześciu silników, zarówno benzynowych, jak i turbo-diesla. Był on dostępny zarówno z sześciobiegową skrzynią manualną, jak i sześciobiegową automatyczną, w zależności od silnika i opcji, podobnie jak jego wersja hatchback.
Idąc w ślady nagradzanego nowego modelu Hyundai i30 Hatchback, który zadebiutował w marcu 2012 roku, i30 Wagon jest piątym nowym modelem, który Hyundai wprowadził do Wielkiej Brytanii w 2012 roku. Podobnie jak hatchback, Tourer oferuje klientom stylowy design w połączeniu z wyjątkowym komfortem, wyrafinowaniem i efektywnością, a dodatkowo zapewnia większą przestrzeń bagażową.
Wagon zwiększa możliwości przewozowe nowej generacji i30, mierząc 185 mm więcej niż jego hatchbackowy odpowiednik oraz oferując 150 litrów dodatkowej przestrzeni bagażowej przy siedzeniach w pozycji pionowej i 326 litrów przy złożonych siedzeniach. Przestrzeń ładunkowa należy do najlepszych w klasie, a nowy i30 może pochwalić się większą pojemnością bagażnika niż większość kluczowych konkurentów w klasie C.
Dodatkowo Hyundai i30 Wagon ma większą pojemność bagażową niż niektóre kombi w klasie D, oferując 528 litrów przy siedzeniach w pozycji pionowej. Przy całkowicie złożonych siedzeniach pojemność ta wzrasta do 1,642 litrów, a dla większej wygody są również dostępne schowki pod podłogą, co dodatkowo podkreśla wszechstronność Hyundai i30 Wagon.
Płynne linie zewnętrzne, nawiązujące do języka projektowania Fluidic Sculpture, sprawiają, że Wagon wyróżnia się na tle tradycyjnych i kanciastych kombi. Posiada smukłą i sportową sylwetkę, a jednocześnie sprytnie ukrywa przestronne wnętrze.
Tony Whitehorn, Prezydent i CEO, Hyundai Motor UK, mówi: „Nowa generacja i30 Wagon przyczyni się do zwiększenia obecności Hyundaia w klasie C. Hyundai i30 Wagon spełnia wymagania zarówno klientów detalicznych, jak i flotowych, oferując przestronność i wszechstronność, a także gamę ekologicznych i oszczędnych silników. Koszty eksploatacji są również znacznie niższe, nie tylko w porównaniu do wychodzącego i30 Estate, ale także kluczowych konkurentów. Właściciele zyskują na poprawie efektywności paliwowej i emisji, a także na niskich składkach ubezpieczeniowych i niskich kosztach podatku drogowego oraz świadczeń.
W gamie znajduje się wybór dwóch silników, z możliwością wyboru między jednostką benzynową o mocy 120 KM a jednostką diesla 1.6 CRDi, dostępną w wariancie 110 KM lub mocniejszym 128 KM. Oba silniki są sprzężone z sześciobiegową skrzynią manualną lub automatyczną.
W porównaniu do wychodzącego modelu Comfort 1.6 CRDi 115 KM i30 Estate, Hyundai i30 Wagon Active 1.6 CRDi 110 KM Blue Drive jest o 12% bardziej efektywny niż jego poprzednik, osiągając 67,3 MPG w cyklu mieszanym, przy emisji o 11% niższej – 110 g/km.
Wszechstronny Tourer ma w Wielkiej Brytanii stanowić 15% sprzedaży Nowej Generacji i30, oferując zarówno klientom detalicznym, jak i flotowym wysokiej jakości, stylowego i wydajnego uniwersalnego samochodu.
Podobnie jak pięciodrzwiowy hatchback, Hyundai i30 Wagon został zaprojektowany i opracowany w Europejskim Centrum Technicznym Hyundai w Rüsselsheim w Niemczech, a produkcja odbywa się w zakładzie produkcyjnym Hyundaia w Nošovicach w Czechach.
Ceny i specyfikacje dla modelu Hyundai i30 Wagon w podstawowej wersji Classic 1.6-litra 120 KM zaczynają się od 16,195 funtów OTR, natomiast wersja Active zaczyna się od 17,295 funtów OTR, a następnie przechodzi do stylu i najwyższej wersji Style Nav, które zaczynają się odpowiednio od 20,095 funtów OTR oraz 21,095 funtów OTR.
Hyundai i30 Wagon został stworzony od podstaw, aby zapewnić klientom stylowe, wydajne, przestronne i bezpieczne kombi. Wykonany jest z wysokiej jakości stali Hyundai i z użyciem robotów, co zapewnia maksymalną jakość, a wiarę w produkt przekłada się na jeden z wiodących w branży programów gwarancyjnych – pakiet 5-letniej gwarancji Triple Care.
Whitehorn dodaje: „Jak wszystkie nowe samochody osobowe Hyundai, Nowa Generacja Hyundai i30 Wagon jest objęta naszą renomowaną 5-letnią gwarancją Triple Care Package. Oznacza to, że właściciele korzystają z wyjątkowego wsparcia posprzedażowego i pełnej pewności siebie, ponieważ obejmuje pięcioletnią gwarancję bez ograniczenia kilometrów, pięcioletnie kontrole stanu pojazdu oraz pięcioletnią darmową pomoc drogową.”
STYLIZACJA I PROJEKTOWANIE
Tourer został opracowany równolegle ze swoim pięciodrzwiowym odpowiednikiem od najwcześniejszych etapów, co pozwoliło projektantom stworzyć spójną formę, która nosi wyraźne cechy charakterystyczne inspirowane językiem projektowania fluidycznego rzeźby Hyundai.
Od momentu wprowadzenia na targach motoryzacyjnych w Genewie koncepcji Hyundai ix-onic w 2009 roku, płynna rzeźba stała się językiem formy dla wszystkich nowych modeli Hyundaia wprowadzanych w Europie.
Podobnie jak w pięciodrzwiowej wersji, z przodu wyróżnia się heksagonalną kratką Hyundai i diodowymi światłami przednimi, ale od słupka B w tylnej części Wagon różni się znacząco.
Linia dachu rozciąga się w kierunku tyłu nad elastyczną przestrzenią pasażerską/ładunkową, pochylając się, aby dodać dynamiki postawie pojazdu zgodnie z etosem płynnej rzeźby, gdzie nieruchomy samochód wydaje się być w ciągłym ruchu.
Całkowita wysokość Hyundai i30 Wagon została zmniejszona o 65 mm w porównaniu do oryginalnego i30 Estate, co zapewnia sportowy wygląd. Długość została zredukowana o 15 mm w porównaniu do oryginalnego modelu.
Dalsze uwydatnienie dynamicznego wyglądu Tourera zapewnia wyraźna linia swage, biegnąca poziomo wzdłuż boków nadwozia i wznosząca się aż do tylnych świateł. Tylna szyba opływa słupki C, zwiększając wnętrze w luminosity i poprawiając widoczność. Głęboki bagażnik nadaje samochodowi schludny wygląd i otwiera się do poziomu zderzaka, co ułatwia załadunek.
Podobnie jak w nadwoziu hatchback, Hyundai i30 Wagon korzysta z szerszego rozstawu kół. Nadwozie jest o 5 mm szersze, a rozstaw przednich i tylnych kół został również zwiększony, co przesuwa koła i opony na zewnątrz, aby stały w jednej linii z nadkolami – jednocześnie poprawiając estetykę samochodu oraz poprawiając jego stabilność na drodze.
Wizualny wpływ Hyundai i30 Wagon na drodze podkreślają również standardowe diodowe światła dzienne, flankujące kratkę. Nowy model nosi również charakterystyczny element frontalny Hyundaia – heksagonalną kratkę, z wyborem pojedynczej, kolorowej belki w wersji Classic lub podwójnych, chromowanych pasków w poziomie w modelach Active, Style i Style Nav.
KOMFORT I WYGODA
Hyundai jest znany z oferowania produktów o dobrej wartości, a Hyundai i30 Wagon nie jest wyjątkiem. Nowoczesne, premium odczucie i30 uzupełnione jest długą listą standardowego wyposażenia. Funkcje takie jak klimatyzacja, diodowe światła dzienne, Bluetooth® z rozpoznawaniem głosu, przednie okna elektryczne, wielofunkcyjna kierownica, składana osłona bagażnika, relingi dachowe oraz połączenia USB i Aux są standardem od podstawowej wersji Classic.
Wersja Active korzysta z regulowanego systemu Flex Steer Hyundaia, który pozwala kierowcy dostosować reakcję kierownicy do ustawień komfortowych, normalnych oraz sportowych. Dodatkowo, ten poziom wyposażenia ma na standardzie czujniki parkowania z tyłu, a także 15-calowe obręcze, skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów, tempomat oraz elektryczne okna przednie i tylne.
Przechodząc do wersji Style, kierowcy otrzymują automatyczne światła oraz wycieraczki przedniej szyby, dwustrefową klimatyzację oraz większe, 16-calowe obręcze, a także czujniki parkowania z przodu i z tyłu. Najwyższa wersja Style Nav jest w pełni wyposażona we wszystkie wymienione powyżej funkcje, ale dodaje nawigację satelitarną z TMC oraz kamerę parkingową z systemem prowadzenia za pomocą siedmiocalowego ekranu dotykowego na konsoli centralnej.
SILNIKI
Hyundai i30 Wagon będzie dostępny w Wielkiej Brytanii z wyborem dwóch silników – jednego benzynowego i jednego diesla – z szerszym zakresem mocy, od 110 KM do 128 KM.
Udoskonalony silnik diesla – wysoce wydajna jednostka 1.6-litrowa z turbosprężarką o zmiennej geometrii (VGT) „U-II” – będzie najpopularniejszą jednostką napędową w ofercie. Generując 110 KM przy 4,000 obr./min i 260 Nm przy 1,900 obr./min, ulepszony silnik o pojemności 1582 cm3 przyspieszy Hyundai i30 Wagon z miejsca do 62 mph w 11,8 sekundy, osiągając maksymalną prędkość 115 mph – przy emisji zaledwie 110 g/km CO2.
Dostępna jest mocniejsza wersja tej samej jednostki, rozwijająca 128 KM przy 4,000 obr./min z identycznym momentem obrotowym wynoszącym 260 Nm przy 1,900 obr./min. Dodatkowa moc pomaga Hyundai i30 Wagon przyspieszyć z miejsca do 62 mph w 11,2 sekundy i osiągnąć maksymalną prędkość 120 mph. Emisja wynosi 115 g/km CO2 przy osiąganiu 64,2 MPG w cyklu mieszanym.
Silnik benzynowy 1.6-litrowy oferuje doskonałą równowagę między osiągami a ekonomiką, osiągając 0-62 mph w 11,2 sekundy oraz 42,8 MPG w cyklu mieszanym.
Nabywcy nowej generacji i30 Wagon będą mieli do wyboru manualne i automatyczne sześciobiegowe skrzynie biegów, w zależności od modelu, obie jednostki zapewniają płynne wrażenia z jazdy i zwiększoną efektywność paliwową.
W rynku brytyjskim, diesel ma stanowić większość zakupów Hyundai i30 Wagon, z 80% udziałem. Oczekuje się, że sześciobiegowa skrzynia manualna będzie najpopularniejszym wyborem, z 76% nabywców decydującymi się na ten typ skrzyni biegów.
Wprowadzenie technologii Hyundaia, opracowanych w ramach submarki Blue Drive™, optymalizuje efektywność i obniża emisje w Hyundai i30 Wagon. Technologie te, dostępne w modelach diesel z manualną skrzynią biegów, obejmują zintegrowany system Stop & Go (ISG), opony o niskim oporze toczenia oraz system zarządzania alternatorem (AMS).
UKŁAD JEZDNY
W ramach poprawy dynamiki modelu, i30 Wagon oferuje nabywcom Hyundai w klasie C nową opcję innowacyjnego systemu Flex Steer. Wprowadza on trzy tryby pracy – Komfort, Normalny i Sportowy – i pozwala kierowcy dostosować poziom wsparcia i reakcji kierownicy, aby najlepiej dopasować się do aktualnych warunków jazdy.
Tryb Komfortowy oferuje większe wsparcie elektryczne, zapewniając „lżejszą” kierownicę i minimalny wysiłek potrzebny do osiągnięcia pełnego skrętu. Ulepszona zwrotność ułatwia jazdę po mieście i wjeżdżanie oraz wyjeżdżanie z miejsc parkingowych.
Tryb Normalny ma być używany najczęściej. Oferując idealne wsparcie w różnych warunkach drogowych, jego elastyczność zapewnia odprężającą, a jednocześnie angażującą jazdę.
Wreszcie, tryb Sportowy oferuje kierowcom bezpośrednie odczucie drogi zredukowanego wsparcia elektrycznego. Kierownica staje się bardziej obciążona, co zapewnia bardziej angażujące doświadczenie za kierownicą.
System kierowniczy wykorzystuje wspomaganie elektryczne i wymaga 2.85 obrotów od skraju do skraju dla promienia skrętu wynoszącego 10.6 metra.
W pełni niezależne zawieszenie Hyundai i30 Wagon cechuje zestaw MacPherson z przodu oraz układ wielowahaczowy z tyłu – obie z zoptymalizowaną geometrią, aby wykorzystać szerszy rozstaw kół nowego modelu dla lepszego prowadzenia i poprawionej stabilności na drodze.
WYRAFINOWANIE
Pasażerowie Hyundai i30 Wagon korzystają z przestronniejszych wymiarów wnętrza w porównaniu do pięciodrzwiowej wersji, podczas gdy większa objętość bagażnika oferuje zwiększoną pojemność bagażową i praktyczność.
Pasażerowie na przednich siedzeniach mają do dyspozycji wysokość głowy wynoszącą 1,033 mm (+12 mm w porównaniu do pięciodrzwiowego odpowiednika), przestrzeń na nogi wynoszącą 1,067 mm i 1,420 mm szerokości na ramiona. Pasażerowie tylni korzystają z wyraźnie większej wysokości głowy (+38 mm do 1,005 mm) w porównaniu do hatchbacka oraz poprawionego dostępu do siedzeń tylnych dzięki niższemu centralnemu tunelowi podłogowemu (z 133 mm do zaledwie 54 mm).
Pojemność bagażnika w stylizacji Tourer została zwiększona do 528 litrów przy siedzeniach z tyłu, co stanowi wzrost o 113 litrów w porównaniu do oryginalnego i30 (czyli 27% więcej) i jest jednym z najlepszych wyników w segmencie. Dodatkowo, pojemność bagażnika Hyundai i30 Wagon nie tylko należy do liderów klasy, ale nawet przewyższa niektóre pojazdy segmentu D.
Bagażnik rozszerza się do 1,642 litrów, gdy siedzenia są całkowicie złożone (wzrost o 18%). Właściciele Hyundai i30 Wagon mogą również korzystać z podłogowego schowka, zwiększając pojemność ładunkową.
Rozstaw osi pozostaje taki sam jak w modelu hatchback, wynosząc 2,650 mm, ale całkowita długość wzrosła o 185 mm do 4,485 mm w porównaniu do pięciodrzwiowego odpowiednika.
W zakresie wykończenia wnętrza i NVH, inżynierowie nowej generacji i30 Wagon dążyli do osiągnięcia znaczących ulepszeń w porównaniu do oryginalnego modelu.
Środki podjęte w celu poprawy NVH obejmowały wibracyjne poduszki silnika, stosowanie pustych wałów napędowych, wzmocnione złącza nadwozia między progami a słupkami B, podwójne uszczelki drzwiowe, zwiększoną wypełnienie piankowe w słupkach A oraz przekształcone zewnętrzne klamki drzwi.
BEZPIECZEŃSTWO
Bezpieczeństwo jest najwyższym priorytetem dla Hyundaia, a nowy i30 Wagon wyposażony jest w najnowsze aktywne i pasywne technologie bezpieczeństwa, aby zapewnić maksymalną ochronę dla swoich pasażerów i innych użytkowników dróg. Funkcje bezpieczeństwa aktywnego obejmują ESP (elektroniczny program stabilizacji), VSM (zarządzanie stabilnością pojazdu), ABS (układ zapobiegający blokowaniu kół), BAS (system wspomagający hamowanie w awaryjnej sytuacji), HAC (system wspomagający ruszanie na wzniesieniu) oraz ESS (sygnał awaryjny), który miga światłami hamowania, gdy wykryje awaryjne hamowanie.
Dobra widoczność jest kluczowym czynnikiem dla bezpiecznej jazdy, a Hyundai i30 Wagon wyposażony jest w diodowe światła dzienne, aby zapewnić widoczność. Aby maksymalizować bezpieczeństwo podczas cofania, dostępna jest szerokokątna kamera tylna (tylko Style Nav), pokazująca wyraźny widok na przeszkody za samochodem.
W zakresie bezpieczeństwa pasywnego, struktura nadwozia Hyundai i30 Wagon wykorzystuje wysoki procent stali o wysokiej wytrzymałości i zawiera trzy nowe poprzeczki, które łączą się z przednim lub tylnym zawieszeniem w celu maksymalizacji sztywności. Wzmocniono belki antywłamaniowe w przednich drzwiach, powiększono złącze między słupkiem B a dachem, a wewnętrzne i zewnętrzne panele progów wykonane są ze stali o wysokiej wytrzymałości.
W zakładzie stali Hyundaia w Korei zatrudnionych jest ponad 400 metalurgów, którzy opracowują zoptymalizowane receptury stali dla każdej części i panelu w naszych pojazdach. W rezultacie nadwozie Hyundai i30 Wagon ma wyższą jakość, wyższą wytrzymałość i niższą masę niż kiedykolwiek wcześniej. Hyundai jest jedynym producentem samochodów na świecie, który ma własną w pełni zintegrowaną hutę stali.
Każdy Hyundai i30 Wagon jest standardowo wyposażony w sześć poduszek powietrznych – przednich, bocznych oraz kurtynowych na pełnej długości.