Hyundai zaprezentował model i40 Sedan na targach motoryzacyjnych w Barcelonie w 2011 roku, co oznaczało początek nowej ery dla tego producenta: wszedł na rynek w bezpośredniej konkurencji z europejskimi sedanami klasy średniej.
Podczas gdy gama modelu Sonata nie była pewna swojej pozycji na rynku, i40 celował bezpośrednio w Forda Mondeo, Renault Lagunę, a nawet Volkswagena Passata. W porównaniu do swojego poprzednika, i40 skierował się do młodszych pokoleń dzięki nowoczesnemu designowi i funkcjom. Zmienił również swoje nastawienie na segment sportowych sedanów.
Hyundai porzucił stare projekty i przyjął zupełnie nowy język wzornictwa. Jego ostre linie, wąski przód i duże, opadające światła wyglądały świeżo i nowocześnie. Stare, nudne kształty z modelu Sonata odeszły w zapomnienie. Wznosząca się linia boczna i rzeźbione panele drzwi były bliższe stylowi Mazdy. Opadający dach i pochylona tylna szyba nadawały samochodowi wygląd sportowego sedana, a nie tylko kolejnego pojazdu typu trzyboks.
W środku producent zainstalował kokpit przypominający stanowisko kierowcy z wysoką konsolą centralną i nachyloną centralną sekcją. W zależności od wersji wyposażeniowej i opcji, system infotainment z ekranem dotykowym zajmował większość centralnej części deski rozdzielczej. Przednie fotele były wystarczająco szerokie, aby zapewnić komfort podczas długich podróży. Było wystarczająco dużo miejsca na nogi, ale ograniczona przestrzeń na głowę dla pasażerów z tyłu, jeśli byli powyżej średniego wzrostu.
Pod maską Hyundai oferował wybór dwóch silników benzynowych i jednego silnika turbo-diesel. Ten ostatni dostępny był w dwóch wariantach mocy. Standardowo były one parowane z 6-biegową skrzynią manualną, ale na liście opcji była też 6-biegowa skrzynia automatyczna. Jedną z kluczowych zalet w porównaniu do niektórych konkurentów była niezależna zawieszenie na wszystkich kołach.
Hyundai zaprezentował najnowszą wersję modelu D-segmentu i40 na Targach Motoryzacyjnych w Barcelonie w 2011 roku. Debiut sedana Hyundai i40 następuje po globalnej premierze wersji kombi i40 na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w marcu 2011 roku.
Sedan Hyundai i40 ma wyraźnie europejską tożsamość, ponieważ został zaprojektowany i opracowany w europejskiej siedzibie Hyundai w Rüsselsheim w Niemczech. Samochód jest najnowszym modelem wprowadzonym pod nowym hasłem reklamowym firmy – „Nowe myślenie. Nowe możliwości.”
Sedan Hyundai i40 o długości 4,74 metra trafi do sprzedaży w czwartym kwartale 2011 roku, wspierany przez najlepszy w branży, całkowicie transparentny program Five Year Triple Care. Pakiet ten przyciąga europejskich konsumentów do marki dzięki połączeniu pięcioletniej nieograniczonej gwarancji, pięciu lat pomocy drogowej oraz pięciu lat kontroli stanu technicznego pojazdu.
Allan Rushforth, starszy wiceprezydent i COO Hyundai Motor Europe, skomentował: „Prezentacja sedana to kolejny krok w wprowadzeniu i40 na rynek europejski, po bardzo pozytywnym odbiorze wersji kombi i40. Sedan Hyundai i40 ma te same cechy, które wyróżniają wersję kombi, w tym doskonałą efektywność paliwową, komfort i jakość, co poszerza jego atrakcyjność dla nabywców w segmencie D.
„Mamy ambitne, ale osiągalne cele dla rodziny i40, oczekując sprzedaży 60 000 egzemplarzy w ciągu roku i budując na wypracowanej w ostatnich latach dynamice marki Hyundai w Europie. Wprowadzenie i40 pomoże nam osiągnąć 3% udziału w rynku do końca 2011 roku,” zakończył Allan Rushforth.
Inspiracje w designie
Sedan Hyundai i40 reprezentuje ewolucję unikalnego języka designu Hyundai, znanego jako „płynna rzeźba”.
DNA designu „płynnej rzeźby” jest rozpoznawalne dzięki płynącym liniom inspirowanym naturą, które łączą się w dynamiczną sylwetkę, a po raz pierwszy zaprezentowano je w koncepcyjnym modelu Hyundai ix-onic na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2009 roku. Od tego debiutu „płynna rzeźba” stała się inspiracją do projektowania wszystkich nowych modeli Hyundai, takich jak nagradzane ix35, ix20 i Veloster.
Kluczowe słowa koncepcji designu dla sedana Hyundai i40 to „nowoczesny przepływ” i „premium skrzydło”, które rozwijają się z filozofii płynnej rzeźby. Projektanci Hyundai chcieli podkreślić tworzenie płynnych objętości z nowoczesnym akcentem oraz wyrafinowanymi detalami przypominającymi skrzydła.
„Użyliśmy bardzo mocnych, płynnych linii z przodu na tył, aby nadać i40 charakterystyczny wygląd,” skomentował Thomas Bürkle, główny projektant w Technicznym Centrum Hyundai Motor Europe. „Chcieliśmy odejść od typowego sedana z trzema skrzynkami i stworzyć samochód, który pasuje do sportowego charakteru wersji kombi i40. Poprzez nadanie niskiej, wydłużonej linii dachu, nadaliśmy sedanowi Hyundai i40 uderzającą sylwetkę przypominającą coupe,” dodał Thomas Bürkle.
Sedan Hyundai i40 nie tylko korzysta z atrakcyjnej stylizacji, ale także zapewnia wysoki poziom komfortu wewnętrznego, z rozstawem osi wynoszącym 2,77 metra, co przekłada się na najlepsze w swojej klasie wymiary przestrzeni na głowę (1 025 mm), ramiona (1 455 mm) i nogi (1 170 mm). Ta imponująca przestronność obiecuje zapewnić wszystkim pasażerom długie okresy spędzone w i40 najbardziej komfortową jazdę w segmencie D.
„Podczas gdy zewnętrzna forma sedana Hyundai i40 wyróżnia się płynnością i charakterystycznym wyglądem, wnętrze zostało zaprojektowane w celu zapewnienia praktyczności i komfortu dla kierowcy i pasażerów w wysokiej jakości pakiecie,” zakończył Thomas Bürkle.
Silniki
Całkowicie nowy i40 będzie dostępny z wyborem czterech silników spełniających normy Euro V: dwóch benzynowych i dwóch diesla. Jednostki te oferują moc w zakresie od 115 do 177 KM, z momentem obrotowym dostępnym w szerokim zakresie obrotów silnika, co sprawia, że i40 to przyjemny samochód do jazdy zarówno po mieście, jak i na autostradzie. Oferowane będą także skrzynie manualne i automatyczne.
W segmencie, w którym modele diesla stanowią ponad 75% całkowitej sprzedaży w Europie, Hyundai przewiduje, że silnik diesla o pojemności 1,7 litra rozwijający moc 136 KM będzie najbardziej popularnym silnikiem zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i flotowych. Ogólnie rzecz biorąc, Hyundai przewiduje rozkład sprzedaży i40 w stosunku 65/35% między silnikami diesla a benzynowymi.
Całkowicie nowy, czterocylindrowy silnik GDI o pojemności 2 litrów, nazywany „Nu”, debiutuje w modelu i40. Oferuje wyższy moment obrotowy dla zwiększenia przyjemności z jazdy, poprawioną efektywność paliwową oraz zmniejszenie emisji, a także doskonałe właściwości akustyczne – podobne do silnika z wielopunktowym wtryskiem paliwa.
Wyposażony w GDI (bezpośredni wtrysk benzyny), ten jednostka o pojemności 1 999 cm3 generuje 177 KM i 213 Nm momentu obrotowego, zapewniając, że i40 oferuje dobry balans między osiągami a efektywnością paliwową. Sedan Hyundai i40 z tym silnikiem i sześciobiegową skrzynią manualną przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 9,7 sekundy, osiąga wyniki efektywności paliwowej wynoszące 6,8 l/100 km (cykl mieszany) i uzyskuje ocenę emisji CO2 wynoszącą zaledwie 159 g/km.
Ekologiczne osiągi
W kontekście osiągów środowiskowych całkowicie nowy i40 będzie wyposażony w najnowsze technologie opracowane w ramach ekologicznego programu Blue Drive™ Hyundai, w tym zintegrowany system Start & Go (ISG), opony o niskim oporze toczenia oraz system zarządzania alternatorem (AMS).
W połączeniu z silnikiem diesla o pojemności 1,7 litra rozwijającym moc 115 KM, wykorzystanie technologii Blue Drive umożliwia osiągnięcie przez i40 emisji CO2 i wyników efektywności paliwowej wynoszących odpowiednio 113 g/km i 4,3 l/100 km, co czyni i40 najbardziej ekologicznym modelem w swoim segmencie.
Hyundai nieustannie podkreśla swoje zaangażowanie w prowadzenie branży motoryzacyjnej w kierunku długoterminowej zrównoważonej ochrony środowiska, a i40 jest kolejnym krokiem w kierunku dostarczania modeli o wiodącej w swojej klasie wydajności ekologicznej.
Obniżony poziom hałasu i wibracji (NVH)
Opracowano nowy pakiet akustyczny dla diesla Hyundai i40. Wydajność NVH, szczególnie hałas zewnętrzny podczas jazdy, została znacznie poprawiona dzięki wykorzystaniu metod eksperymentalnych, takich jak holografia odwrotna (do wizualizacji poziomów redukcji hałasu przy określonej częstotliwości) oraz ADNA (zaawansowany algorytm diagnostyczny sieci), aby uszeregować źródła hałasu według zidentyfikowanych ścieżek przenoszenia.
Pakiet NVH ma na celu zapewnienie cichszego i bardziej komfortowego środowiska jazdy dla pojazdów z silnikiem diesla. Nowy pakiet akustyczny w i40 wykorzystuje materiały takie jak wykładzina przepuszczająca powietrze, warstwy tłumiące hałas dla osłony silnika oraz tekstylne osłony archiwalne, aby pochłonąć źródła hałasu z silnika, drogi i tłumika, zapewniając 20% poprawę poziomów hałasu wewnętrznego oraz redukcję hałasu silnika na zewnątrz podczas postoju (w porównaniu do i40 bez tych funkcji).
Funkcje high-tech
Oferując bogate standardowe wyposażenie z licznymi funkcjami high-tech, wysoki poziom wyposażenia w i40 obiecuje być jednym z kluczowych atutów dla potencjalnych nabywców.
Funkcje high-tech obejmują systemy asystujące w parkowaniu i utrzymaniu pasa ruchu, a także elementy łączności, takie jak Bluetooth® z rozpoznawaniem głosu oraz pełna nawigacja z widokiem z tyłu. W zakresie komfortu i wygody i40 będzie dostępny z elektrycznym hamulcem postojowym, wentylowanymi fotelami przednimi, podgrzewanymi i pochylanymi fotelami tylnymi, a także nowymi funkcjami dla tego segmentu, takimi jak system automatycznego odparowania oraz podgrzewana kierownica.
Nowoczesne innowacje oświetleniowe, takie jak standardowe światła dzienne z reflektorami ksenonowymi (opcjonalnie) lub zestaw wskaźników TFT (cienkowarstwowy tranzystor), dodatkowo wzmocnią pozycję i40 jako wiodącego modelu w gamie Hyundai i w europejskim segmencie D.
Bezpieczeństwo
Hyundai i40 wykorzystuje najnowsze technologie bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego, aby zapewnić maksymalną ochronę swoim pasażerom. Aktywne funkcje bezpieczeństwa, które są standardowo montowane w kilku krajach, obejmują ESP (program stabilizacji elektronicznej), ABS (system zapobiegający blokowaniu kół), system kontroli ruszania pod górę, VSM (zarządzanie stabilnością pojazdu), system wspomagania hamowania oraz sygnał awaryjny.