Hyundai zaprezentował drugą generację SUV-a Santa Fe w 2005 roku na rynku koreańskim, a dla reszty świata ujawnił ją po Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Ameryce Północnej w 2006 roku.
Hyundai był już znanym graczem na rynku SUV-ów dzięki modelom Tucson i pierwszej generacji Santa Fe. Te pojazdy były skierowane do osób, które nie przepadały za minibusami, ale potrzebowały więcej miejsca niż standardowa stacja kombi mogła zaoferować.
W modelu z 2006 roku Hyundai naprawił problemy z wyglądem i wprowadził całkowicie nową stylistykę. Podążał za trendem bio-designu, mimo że w większości świata był on już martwy. Jednak opływowe reflektory, zaokrąglone kształty i wznosząca się linia okien przyciągnęły wielu klientów. Auto wyglądało przyjaźnie, a nie szorstko.
Wewnątrz Hyundai oferował opcję siedmiu miejsc, co dodawało wartości temu samochodowi. Większość kupujących nie potrzebowała aż tylu miejsc, ale decydowała się na to „na wszelki wypadek.” Wnętrze miało bardziej samochodowy styl, z miękkimi liniami, centralnym panelem z wysokimi nawiewami po bokach oraz konsolą środkową wystarczająco wysoką, by oddzielić pasażerów z przodu. Santa Fe oferował wystarczająco dużo miejsca dla trzech dorosłych w środkowym rzędzie, dzięki niemal płaskiej podłodze. Dwa dorosłe osoby mogły pomieścić się w ostatnim rzędzie, ale tylko na krótkich (bardzo krótkich!) dystansach.