Trzecia generacja modelu Santa Fe zyskała nowy, odważniejszy wygląd z dużą atrapą chłodnicy z przodu, porzucając przy tym nudny design. Jednak zachowała swoje pierwotne wartości związane z przystępnością cenową i komfortem.
Pojazd ten oferował miejsca dla nawet siedmiu pasażerów oraz wyposażenie, które można było znaleźć w droższych SUV-ach na rynku. Według badań JD Power, Santa Fe był samochodem niezawodnym, a w odpowiednim kolorze wyglądał bardziej jak pojazd klasy premium.
Agresywny wygląd przodu może nie być najlepszym wyborem dla rodzinnego SUV-a, ale taki był trend, kiedy auto zadebiutowało w 2012 roku. Duża atrapa chłodnicy miała trzy chromowane poziome linie, które wygodnie wkomponowywały się w przedni pas pojazdu. Na zderzaku umieszczono dużą lampy przeciwmgielne w nieco nietypowej, wysokiej pozycji, co nadawało wrażenie zwinności.
Wewnątrz, w zależności od poziomu wyposażenia, Hyundai zdecydował się na zamontowanie nowej jednostki multimedialnej z kamerą cofania, nawigacją oraz przyzwoitym systemem audio z portami USB, AUX oraz łącznością Bluetooth. Łączność z telefonem komórkowym była oferowana już w podstawowej wersji.
Santa Fe był dostępny w różnych wersjach silnikowych, zarówno diesla, jak i benzynowych, w zależności od rynku. Podstawowym wyborem w Europie był silnik diesla o pojemności 2,2 litra, natomiast na innych rynkach dostępna była szersza oferta silników benzynowych. W wersji najwyższej specyfikacji auto wyposażono w mocny silnik V6 o pojemności 3,3 litra, oferujący 290 KM. W zależności od wersji, Santa Fe z 2012 roku był dostępny z napędem na 2 lub 4 koła, jednak wszystkie modele miały niezależne zawieszenie na wszystkie koła.
Produkcja nowego modelu Hyundai Santa Fe, który pomieści sześć lub siedem pasażerów i ma trzy rzędy siedzeń, zadebiutowała na światowej scenie podczas Los Angeles Auto Show w 2012 roku. Dołączył do niej dwurzędowy model Santa Fe Sport, który jest dostępny na rynku od sierpnia 2012 roku. Całkowicie nowy Santa Fe przyciąga uwagę odważnym designem, wysokowydajnymi silnikami z wtryskiem bezpośrednim (GDI) oraz szeroką gamą funkcji, które zaspokoją oczekiwania kierowców i pasażerów pod względem funkcjonalności, wszechstronności i komfortu. Ceny zostaną ogłoszone wkrótce przed datą wprowadzenia na rynek na początku 2013 roku.
BRAK KOLEJKI
Projektanci Hyundai opracowali zarówno model Santa Fe Sport, jak i trzyrzędowy Santa Fe wspólnie, gdzie charakterystycznym wyróżniającym elementem jest kształt okna bocznego. Większy model Hyundai Santa Fe ma kształt, który podkreśla zwiększoną przestrzeń dla pasażerów i bagażu za trzecim rzędem siedzeń. Santa Fe ma również własne linie charakterystyczne na karoserii oraz nowoczesny wygląd grilla, 18-calowe felgi ze stopów aluminiowych oraz podwójny wydech zakończony chromem.
Oba warianty Santa Fe charakteryzują się tym samym płynnie zaprojektowanym wnętrzem, które zapewnia funkcjonalność i komfort pasażerów. Od dostępnych podgrzewanych siedzeń w drugim rzędzie i ośmiostopniowego regulowanego fotela kierowcy z czterostopniowym wsparciem lędźwiowym, po standardowy tylny zagłówek dzielony w proporcji 40:20:40, oba modele oferują elastyczność i przyjemne wnętrze dla wszystkich. Wprowadzono również nowość na 2013 rok – standardowe wyposażenie wszystkich modeli Hyundai Santa Fe z tkaniną na siedzeniach – materiał „YES Essentials”, który zapewnia odporność na zabrudzenia, działanie antyzapachowe i antystatyczne, co zwiększa trwałość i komfort użytkowania. Dodatkową uwagę poświęcono detalom wnętrza, takim jak opcjonalny panoramiczny dach, który wpuszcza więcej naturalnego światła do kabiny, oraz zasłony przeciwsłoneczne w bocznych oknach z tyłu. Na modelach Santa Fe dostępny jest również system uruchamiania przyciskiem z kluczykiem zbliżeniowym, podświetlana deska rozdzielcza z kolorowym wyświetlaczem LCD oraz podgrzewana kierownica.
Trzyrzędowy Hyundai Santa Fe увеличza przestrzeń nogi w drugim rzędzie o 1,9 cala oraz pojemność bagażnika o 5,5 stopy sześciennej i ma standardowe sterowanie HVAC dla pasażerów tylnych oraz wentylatory, aby zwiększyć komfort rodziny. Oferuje również standardową tylną ławeczkę dzieloną 50:50 z 31,5-calową przestrzenią na nogi. Fotele kapitańskie w drugim rzędzie są również dostępne w trzyrzędowym Santa Fe.
WYBITNY SILNIK LAMBDA 3,3-LITROWY GDI V6
Hyundai Santa Fe jest napędzany uznawanym silnikiem V6 o pojemności 3.3 litra, który występuje również w modelu Hyundai Azera. Ten silnik V6 zaspokoi potrzeby nabywców pod względem holowania, prowadzenia i ekonomii paliwowej. Silnik Lambda II 3,3-litrowy GDI w Santa Fe ma również system wtrysku bezpośredniego o wysokim ciśnieniu (ponad 2200 psi), co znacznie zwiększa moc i moment obrotowy, jednocześnie redukując zużycie paliwa i emisje. System ten eliminuje potrzebę posiadania dużego silnika V6 o dużej pojemności skokowej i zwiększa współczynnik sprężania, co zapewnia lepszą wydajność cieplną i moc. Ocena ciągnienia Santa Fe wynosząca do 5000 funtów jest idealna do holowania małych łodzi lub weekendowych zabawek. Napęd w trzyrzędowym Hyundai Santa Fe został dostosowany w Ann Arbor w Michigan, aby spełniać amerykańskie oczekiwania co do prowadzenia.
SZEŚCIOBIEGOWA AUTOMATYCZNA SKRZYNIA BIEGÓW
Silnik Lambda V6 jest połączony z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów Hyundai z ręcznym sterowaniem SHIFTRONIC®. Ta skrzynia biegów oferuje płynne zmiany biegów oraz szeroki rozrzut, co odpowiada charakterystyce silnika. Automatyczny podgrzewacz skrzyni biegów zapewnia optymalną temperaturę oleju przekładniowego, co poprawia rzeczywistą wydajność paliwową.
Dodatkowo, wszystkie modele mają aktywny system ECO, który modyfikuje kontrolę silnika i skrzyni biegów, aby wygładzić reakcję na pedał przyspieszenia, pomagając zwiększyć rzeczywistą wydajność paliwową o 5-7 procent.
„MOŻLIWOŚCI WYKONAWCZE” Z KONTROLĄ TORQUE VECTORING CORNERING
Klienci Santa Fe odczują korzyści z opcjonalnego systemu Active Cornering Control All-Wheel-Drive (AWD), który współpracuje z systemem zarządzania stabilnością pojazdu w celu kontrolowania momentu obrotowego i hamowania. Ten system jest w stanie przewidzieć wymagania dotyczące trakcji i dostarczyć dodatkową stabilność poprzez hamowanie, monitorując warunki jazdy w sposób ciągły, w przeciwieństwie do innych systemów AWD, które mogą reagować tylko na warunki po ich wystąpieniu. System Dynamax AWD dostarczany przez Magna Powertrain ma inteligentną jednostkę sterującą, która nieustannie analizuje dane z kontrolera pojazdu i rozdziela moment obrotowy na każde pojedyncze koło w danym momencie przez wielozłączową płytkę sprzęgła. System sprzężenia jest w pełni kontrolowany za pomocą systemu elektrohydraulicznego. Siła hamowania może być również przesyłana na pojedyncze koło w danym momencie za pomocą oprogramowania. Te procesy są znane jako wektoryzacja momentu obrotowego i hamowanie momentem obrotowym. Cała ta analiza jest całkowicie przezroczysta dla kierowcy.
Kierowcy Hyundai Santa Fe wyposażonego w system Active Cornering Control AWD zauważą następujące zalety:
Poprawioną stabilność boczną podczas pokonywania zakrętów
Usunięcie niezamierzonego nad- i podsterowności poprzez redukcję niepożądanej trakcji na przedniej i tylnej osi
Wysoką pojemność termiczną, która pomaga zapobiegać przegrzewaniu się podczas jazdy pod górę i holowania przyczepy
Dodatkowo, większa efektywność jest osiągana dzięki inteligentnej elektronice sterującej, która dostarcza moment obrotowy potrzebny do zwiększenia trakcji w różnych sytuacjach drogowych. W rezultacie osiąga się niższe zużycie paliwa i zredukowane emisje. Komponenty elektroniczne są również optymalnie dopasowane do minimalizacji zużycia energii. Ten inteligentny system pozwala na jeszcze większą kontrolę przez kierowcę.
Wszystkie modele Santa Fe z 2013 roku są wyposażone w system Hillstart Assist Control (HAC) oraz Downhill Brake Control (DBC), aby maksymalnie zwiększyć kontrolę na stromych wzniesieniach. HAC minimalizuje cofanie się podczas stromych podjazdów, podczas gdy DBC pomaga kierowcy utrzymać kontrolę nad pojazdem i prędkość na stromych zjazdach. Po naciśnięciu przycisku DBC, jednostka zarządzająca Hydro-Electronic Control zarządza czujnikami prędkości kół, czujnikiem kąta skrętu i czujnikiem przyspieszenia, aby utrzymać kontrolę i prędkość na stromych zjazdach bez konieczności użycia hamulca.
DYNAMICZNE OPONY CUV DLA PRZYJEMNOŚCI Z JAZDY
Aby poprawić wydajność jazdy, modele Hyundai Santa Fe Sport, Santa Fe Sport 2.0T oraz trzyrzędowy Santa Fe korzystają z lekkiego przedniego zawieszenia MacPhersona oraz w pełni niezależnego tylnego zawieszenia wielowahaczowego. Przednie zawieszenie ma hollow stabilizator o średnicy 26 mm, aby zaoszczędzić na wadze. Tylne zawieszenie wykorzystuje solidny stabilizator o średnicy 21 mm w wersji z napędem na przednią oś oraz 19 mm w wersji z napędem na wszystkie koła. Większy Santa Fe jeździ na 18- lub 19-calowych kołach.
Za kierownicą kierowcy korzystają z nowego systemu wyboru trybu kierownicy, z trzema trybami pracy – Komfort, Normalny i Sport. Ten innowacyjny system pozwala kierowcom dostosować charakterystykę kierownicy Santa Fe do różnych preferencji jazdy i warunków drogowych. Tryb komfortowy jest idealny do jazdy w mieście i parkowania, oferując największą łatwość kierowania z 10-procentowym zmniejszeniem wysiłku w porównaniu do trybu normalnego. Tryb normalny jest optymalny dla mieszanych warunków jazdy. Z kolei tryb sportowy jest zoptymalizowany do szybkiej jazdy po autostradach lub krętych drogach, a pomoc w kierownicy jest zmniejszona o 10 procent w porównaniu do trybu normalnego. Tryb wyboru kierunku jazdy nie tylko dostosowuje poziomy wsparcia mocy w każdym trybie, ale także dostosowuje odczucia w centralnym punkcie oraz krzywe wzrostu podczas całego zakresu kierownicy, co zapewnia bardzo naturalne i progresywne odczucie. Charakterystyki tłumienia kierownicy, aktywny powrót i poziomy tarcia również zostały zoptymalizowane w Hyundai Santa Fe.
PRZESTRZEŃ KABINY SANTA FE
Smukły design Santa Fe, połączony z ekspercką wiedzą Hyundai w zakresie inżynierii wnętrz, zapewnia doskonałą obecność na drodze, jednocześnie poprawiając funkcjonalność i wygodę. Przestronna kabina ma więcej miejsca dla pasażerów i bagażu oraz większą przestrzeń na nogi w drugim i trzecim rzędzie niż Toyota Highlander. Użyteczność siedzeń została również poprawiona dzięki standardowemu tylnemu siedzeniu dzielonemu w proporcji 40:20:40. To siedzenie jest idealne dla pięciu pasażerów lub dla czterech pasażerów oraz długich przedmiotów jak narty, kije golfowe, deski snowboardowe czy deski surfingowe. Można złożyć dwa siedzenia, aby pomieścić trzy osoby i większe bagaże lub złożyć wszystkie tylne siedzenia, aby maksymalnie zwiększyć przestrzeń bagażową. Trzyrzędowy Hyundai Santa Fe ma również elektryczną klapę bagażnika dla dodatkowej wygody.
W wyposażeniu Santa Fe znajdują się liczne przydatne funkcje przechowywania i schowków, w tym schowek w konsoli sufitowej na okulary przeciwsłoneczne, dwa uchwyty na kubki z przodu i z tyłu, uchwyty na butelki w drzwiach, powiększony schowek centralny, schowek z przodu, kieszenie na oparciach przednich siedzeń oraz obszerne schowki pod podłogą.
Dwustrefowa klimatyzacja zapewnia komfortowe warunki dla wszystkich pasażerów podczas długich podróży. Dwustrefowa klimatyzacja ma również automatyczny system odparowywania, który wykrywa poziomy wilgotności za pomocą czujnika i usuwa je z szyby czołowej. Innym luksusowym elementem jest Jonizator CleanAir, który produkuje jony o ładunku ujemnym, aby oczyścić powietrze, gdy działa ogrzewanie lub klimatyzacja.
OGÓLNE WYMIARY
Większy Hyundai Santa Fe oparty jest na rozstawie osi wynoszącym 110,2 cala, co jest o 3,9 cala dłuższe od rozstawu osi modelu Santa Fe Sport. Jego całkowita długość wynosi 193,1 cala, co jest o 8,5 cala dłuższe w porównaniu do Santa Fe Sport. Szerokość wynosząca 74,2 cala jest nieco szersza (o 0,2 cala) niż Hyundai Santa Fe Sport. Całkowita wysokość LWB Santa Fe wynosi 66,5 cala, co jest o 0,4 cala wyższe niż Santa Fe Sport.
Ostatecznie, długi rozstaw osi obu modeli zapewnia maksymalny komfort. Przykładem tego jest szyna siedzenia w drugim rzędzie, która dostarcza więcej przestrzeni na nogi w drugim rzędzie. Pojemność bagażnika trzyrzędowego Hyundai Santa Fe wynosi 40,9 stopy sześciennej za siedzeniami w drugim rzędzie i 13,5 stopy sześciennej za siedzeniami w trzecim rzędzie.
ZWIĘKSZONA SZTYWNOŚĆ I STAL O NADZWYCZAJNEJ WYTRZYMAŁOŚCI
Całkowicie nowa architektura wprowadza nowy projekt, który nie tylko poprawia sztywność skrętną o 16 procent, ale także zwiększa wykorzystanie stali o nadzwyczajnej wytrzymałości o 30 procent, aby poprawić zarządzanie energią podczas kolizji. Stal o wysokiej wytrzymałości zmniejsza wagę i pozwala zawieszeniu działać optymalnie. Stal o nadzwyczajnej wytrzymałości została również zastosowana po raz pierwszy w zewnętrznych panelach drzwi w historii firmy. Dodatkowo, stal antykorozyjna została zastosowana do 70 procent zewnętrznej struktury ramy i podłogi.
Nowe metody gorącego hartowania i formowania na zimno zostały również zastosowane do elementów uderzeniowych, co zapewnia dodatkową wytrzymałość, redukuje liczbę części nadwozia i czyni architekturę lżejszą. Ilość klejów strukturalnych również znacznie wzrosła, co poprawiło sztywność nadwozia, wytrzymałość na wypadki i trwałość.
ŚWIATOWA EFEKTYWNOŚĆ WAGI
Światowa efektywność wagi jest istotnym elementem wszystkich modeli Hyundai, a nowy Santa Fe osiąga swoje cele. Masa własna trzyrzędowego Santa Fe z napędem na przednią oś wynosi 3946 funtów, a modele z napędem na wszystkie koła ważą 4098 funtów. Hyundai Santa Fe zapewnia doskonałą ekonomię paliwową i jest o 99 funtów lżejszy niż Highlander oraz o 239 funtów lżejszy niż całkowicie nowy Pathfinder. Jest również o 320 funtów lżejszy niż dotychczasowy Veracruz. Taki nacisk na efektywność wagi pozwala trzyrzędowemu Santa Fe dostarczyć właściwości jezdne zbliżone do samochodów osobowych, doskonały przyspieszenie oraz efektywność paliwową.
NOWE ZAAWANSOWANE STANDARDOWE TECHNOLOGIE BEZPIECZEŃSTWA: CZĘŚĆ ZOBOWIĄZANIA HYUNDAI
Wszystkie modele mają standardowy system zarządzania stabilnością pojazdu (VSM), który optymalnie zarządza Elektroniczną Kontrolą Stabilności (ESC) oraz elektrycznym wspomaganiem kierownicy (MDPS). VSM działa w celu kontroli dwóch efektów. Pierwszym jest sytuacja, gdy kierowca przyspiesza lub hamuje na powierzchni o różnej przyczepności (śliskiej z jednej strony, suchej z drugiej), co powoduje, że pojazd chce zjechać w jednym kierunku. VSM wykrywa ten stan i wysyła sygnał do MDPS, aby zastosować wsparcie kierownicy. VSM przeciwdziała zjeżdżaniu i automatycznie zapewnia osiem niutonów przeciwwagi. VSM działa w ten sam sposób podczas nagłych zmian pasa ruchu lub szybkich zakrętów. Modele z napędem AWD z aktywnym systemem Cornering integrują wektoryzację momentu obrotowego i hamulców.
Wszystkie modele Santa Fe wyposażone są w siedem poduszek powietrznych, w tym boczne poduszki powietrzne i poduszkę powietrzną na kolana kierowcy, a także czujniki przewracania dla poduszek powietrznych przy oknach bocznych. Kiedy czujniki wykryją potencjalne przewracanie, jednostka sterująca uruchamia poduszki powietrzne przy oknach bocznych i napięcie pasów bezpieczeństwa, aby chronić pasażerów przed poważnymi obrażeniami.
Hyundai Santa Fe ma również nowoczesny zestaw hamulcowy. Zestaw obejmuje hamulce tarczowe na wszystkie koła (z przodu 12,6 cala, z tyłu 11,9 cala), system ABS (z systemem wspomagania hamowania, który zapewnia maksymalne siły hamowania przy wykryciu nagłego zatrzymania) oraz elektroniczne rozdzielanie siły hamowania (EBD), które automatycznie dostosowuje siłę hamowania do przednich i tylnych osi, w zależności od warunków załadunku pojazdu. Dodatkowo, Santa Fe oferuje przyjazne dla rodziny pasywne funkcje bezpieczeństwa, w tym system dolnych zaczepów i pasków do dzieci (LATCH) do fotelików dziecięcych w drugim rzędzie oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc siedzących.
TECHNOLOGIA NAWIGACYJNA I AUDIO TRZECIEJ GENERACJI
Wszystkie modele Hyundai Santa Fe oferują opcjonalny wielofunkcyjny, ośmiocalowy wyświetlacz dotykowy z nawigacją. Ten wyświetlacz trzeciej generacji charakteryzuje się prostszym interfejsem, ulepszonym rozpoznawaniem głosu oraz poprawionymi ekranami nawigacyjnymi. System jest bardziej intuicyjny w użyciu podczas wykonywania powszechnie używanych zadań. Proste komunikaty pop-up teraz pojawiają się, aby pomóc w powiązaniu telefonu. Oprogramowanie rozpoznawania głosu rozumie adresy uliczne i miasta w jednym zdaniu. Ekrany tras wyświetlają ograniczenia prędkości oraz szczegóły dotyczące następnych trzech manewrów. Większość funkcji jest teraz wykonywana za pomocą jednego lub dwóch naciśnięć przycisku.
Technologia HD Radio jest również zintegrowana we wszystkich wyświetlaczach Santa Fe. Ikona HD Radio na wyświetlaczu pojawia się obok częstotliwości stacji, informując użytkownika, że ta stacja nadaje w HD.
Wszystkie modele dostępne są z czterema systemami audio. W standardzie znajduje się system audio AM/FM/Radiowa/CD/MP3 z sześcioma głośnikami oraz złączami USB/iPod®/auxiliary. Zaktualizowany system audio ma 4,3-calowy pełnokolorowy wyświetlacz LCD z HD Radio i kamerą do parkowania. Trzeci system to jednostka nawigacyjna Gen 3.0 z audio Dimension z 10 głośnikami. Na koniec, premium system nawigacyjny zawiera audio system Infinity® o mocy 550 watów, surround sound Logic 7® z 12 głośnikami, w tym osiem calowym subwooferem i zewnętrznym wzmacniaczem. Interfejs radiowy SiriusXM Satellite Radio jest zintegrowany w każdej jednostce oraz oferuje logotypy kanałów i usługi danych, takie jak NavWeather®, Stock Ticker i Sports Ticker. System głośnomówiący Bluetooth z rozpoznawaniem głosu, pobieraniem książki adresowej i streamowaniem audio jest również w standardzie. Oba systemy nawigacyjne integrują wyjście z kamery tylnej. Blue Link™ z nawigacją krok po kroku jest standardem we wszystkich modelach Santa Fe (okres próbny bezpłatny).
HYUNDAI BLUE LINK