Hyundai wprowadził model Tucson na rynek w 2005 roku jako SUV na poziomie podstawowym, znajdującym się poniżej modelu Santa Fe.
Tucson oparty był na mocno zmodyfikowanej platformie Elantry, charakteryzując się krótszą długością, wydłużonym rozstawem osi oraz większą szerokością niż jego główni konkurenci.
Pod względem estetycznym, mały SUV miał nowoczesny, surowy design z dużymi reflektorami i charakterystycznymi liniami, które sprawiały, że był łatwo rozpoznawalny jako Hyundai.
Wnętrze było funkcjonalne i proste, z łatwymi do odczytania wskaźnikami i intuicyjnie rozmieszczonymi kontrolkami. Niemniej jednak, w niektórych miejscach zastosowano plastik o niskiej jakości. Wygodne siedzenia dostępne były w wersji z tapicerką materiałową lub opcjonalnie skórzaną.
Chociaż nie był liderem w klasie, Tucson oferował przyzwoitą przestrzeń ładunkową wynoszącą 642 litry (22,7 stopy sześciennej).
Dzięki systemowi napędu na cztery koła, Tucson był przystosowany do wszelkich warunków pogodowych i dobrze sprawdzał się także w lekkim terenie, pokonując błoto i śnieg bez większych problemów dzięki prześwitowi wynoszącemu 199 mm (7,8″).
Serio wspinanie się po skałach nie było jednak zadaniem dla Tucson z powodu braku niskiego przełożenia w skrzyni biegów.