Kiedy Hyundai wprowadził wersję N dla niektórych modeli, Veloster nie mógł zostać pominięty. To jedyny hatchback na rynku z 3+1 drzwiami: dwoma po stronie pasażera i jednym dla kierowcy.
Hyundai Veloster N został zaprezentowany publiczności w 2018 roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Ameryce Północnej jako model na rok 2019. Zachował unikalną koncepcję 3+1 drzwi, a dodatkowo wzbogacił się o potrzebny mu mocny silnik.
W porównaniu z innymi wersjami Velostera, wersja N miała do zaoferowania coś więcej. Duża, czarna kratka przednia miała mały, czerwony znaczek „N”. Specjalne wloty powietrza, które miały na celu chłodzenie hamulców, były częścią jego wyglądu. Z boku charakterystyczne 18-calowe obręcze z lekkiego stopu były wyposażone w opony 225/40R18 z opcją większego zestawu 19-calowego z oponami 235/35R19. Na dachu, na tylnej klapie, zainstalowano małe skrzydło, które współpracowało ze spoilere. Oficjalni przedstawiciele twierdzili, że obie te części pomagają wytworzyć docisk.
Wnętrze kabiny, z koncepcją trzech drzwi, było praktyczne dla pasażerów z tyłu. Jednak główne funkcje skupiały się na kierowcy. Obejmowały wskaźnik zmiany biegów na desce rozdzielczej, który ostrzegał i przygotowywał do zmiany na wyższy bieg. Dla redukcji biegów oferowano system dopasowania obrotów. System nagłośnienia Infinity, który wyposażony jest w Velostera N, był częścią jednostki infotainment z 8-calowym wyświetlaczem dotykowym.
Pod względem technicznym, Veloster N miał kilka opcji oprócz swojego silnika o mocy 275 KM. Mimo że przekładnia była tylko 6-biegowa manualna, dostępna była z elektronicznie sterowanym ograniczonym poślizgiem, co lepiej pozwalało zarządzać mocą.
Hyundai zaprezentował swój model wysokowydajnego Velostera N na rynek amerykański podczas 2018 North American International Auto Show. Pierwszy model N w amerykańskiej ofercie Hyundaia wykorzystuje wyjątkową, nową platformę Veloster z 2019 roku, oferując jeszcze wyższy poziom osiągów, który przyciąga najbardziej wymagających miłośników motoryzacji.
Wysokowydajna linia N Hyundaia została stworzona, aby serce kierowcy biło szybciej za kierownicą. Zamiast koncentrować się na surowych parametrach osiągów, Hyundai postawił na podkreślenie rytmu serca kierowcy N (BPM), zamiast obrotów na minutę (RPM). Z charakterem sprzyjającym radości z jazdy jako priorytet, Veloster N został zaprojektowany, aby oferować ekscytujące możliwości pokonywania zakrętów w połączeniu z codzienną użytecznością sportowego samochodu i zdolnościami torowymi.
Hyundai Veloster N powstał w Namyang, globalnym centrum badań i rozwoju Hyundaia, a jego możliwości były dokładnie testowane w niemieckim centrum badawczym na torze Nurburgring. Produkcja Velostera N rozpoczęła się we wrześniu 2018 roku w Ulsan w Korei, a dostępność na rynku amerykańskim przewidziano na czwarty kwartał 2018 roku.
„Veloster N przenosi Hyundaia na nowy poziom rozważań zakupowych dla prawdziwych entuzjastów jazdy na rynku amerykańskim,” powiedział Albert Biermann, prezydent i szef działu rozwoju wydajności oraz wysokowydajnych pojazdów, Hyundai Motor Group. „Veloster N jest kolejnym przykładem możliwości Hyundaia, tworząc ekscytujący sportowy samochód z fascynującą dynamiką i przystępną ceną, co jest kluczowe dla koncepcji wysokiej wydajności N.”
Hyundai Veloster N oferuje szeroki zakres różnic w wyglądzie zewnętrznym, wnętrzu i mechanice w porównaniu do modeli Veloster Turbo i R-Spec.
N RÓŻNICOWANIE ZEWNETRZNE
Z zewnątrz, Veloster N wyróżnia się ekskluzywnym przodem w stylu N oraz grillem z dedykowanymi wlotami powietrza dla lepszego chłodzenia hamulców.
Z profilu, ekskluzywne siedziska boczne w stylu N oraz dostępne lekkie 19-calowe felgi aluminiowe z maszynowo wykończonym podwójnym wzorem gwiazdy wyraźnie odróżniają model N od innych modeli Veloster. Opony są w kategorii ultra-wysokich osiągów, standardowo wyposażone w opony letnie Michelin Pilot SuperSport 225/40R18 dla 18-calowego designu kół oraz opony letnie Pirelli P-Zero o specyficznej mieszance 235/35R19 dla dostępnych 19-calowych felg aluminiowych.
Tył Hyundaia Veloster N charakteryzuje się większym, zaprojektowanym w stylu N tylnym spojlerem, tylnym zderzakiem z zintegrowanym dyfuzorem i podwójnym wydechem o wysokiej wydajności.
N PROJEKT WNĘTRZA
Wnętrze Hyundaia Veloster N oferuje ekskluzywne sportowe siedzenia z materiału w stylu N z wzmocnieniem skoncentrowanym na wydajności, kierownicę w stylu N, gałkę zmiany biegów, nakładki progowe z logo N oraz zestaw wskaźników w stylu N. Detale wnętrza są podkreślone niebieskim akcentem w stylu N. W miarę zbliżania się obrotów silnika do czerwonego pola, centralny wskaźnik w stylu N wyświetla sekwencyjny wskaźnik zmiany biegów, informując kierowcę o nadchodzącym punkcie zmiany biegu dla maksymalnej akceleracji.
N UKŁAD NAPĘDOWY
Mechanicznie, Hyundai Veloster N oferuje większy, 2.0-litrowy silnik turbo z bezpośrednim wtryskiem w porównaniu do Velostera Turbo. Silnik ma do 275 koni mechanicznych przy 6,000 rpm (szacunkowo) i do 260 lb-ft momentu obrotowego w zakresie 1,450-4,700 rpm (szacunkowo) dla reaktywnej, ekscytującej wydajności w każdym zakresie obrotów. Intercooler układu turbo jest oddzielony od skraplacza i chłodnicy, co zapewnia jeszcze lepsze chłodzenie ładunku powietrza. System korzysta również z dwustopniowego systemu indukcji dla maksymalnej wydajności w całym zakresie obrotów. Stosunek sprężania silnika wynosi 9,5:1, co jest wysokie jak na silnik turbo. Wysokowydajny silnik wspierany jest przez skrzynię biegów o krótkim skoku z sześcioma biegami i funkcją dopasowania obrotów podczas redukcji. Skrzynia korzysta z karbonowych pierścieni synchronizacyjnych i wzmocnienia materiału biegów dla płynniejszej pracy oraz niższego siły zmiany biegów przy pozytywnym uczuciu zaangażowania. Sprzęgło Velostera N wykorzystuje również podwójne tarcze sprzęgła dla zwiększenia wytrzymałości burst i zdolności momentu obrotowego. Dodatkowo, układ napędowy charakteryzuje się wielomodełowym, wysokoprzepływowym aktywnym układem wydechowym z regulatorem zmiennego wydechu. W trybie N, system zapewnia ekscytujący dźwięk wydechu podczas energicznej jazdy i redukcji z dopasowaniem obrotów.
N GEOMETRIA I STROJENIE ZAWIESZENIA
Duży moment obrotowy z silnika turbo jest płynnie i efektywnie przekazywany na nawierzchnię dzięki konstrukcji osi N Power Sense. Geometria osi Power Sense Velostera N charakteryzuje się zerowym promieniem tarcia dla precyzyjnego kierowania, szybszej reakcji i bezpośredniego odczucia na środku, z lepszą liniowością kierowania. Geometria została dodatkowo zoptymalizowana pod kątem liniowego wzrostu momentu obrotowego i precyzji w wyjściu z zakrętów. Kąt przechyłu został również zmniejszony dzięki krótszej dźwigni przechyłu, co skutkuje lepszą przyczepnością. Układ elektrycznego wspomagania kierownicy jest zamontowany na listwie i zabezpieczony w trzech miejscach, aby zredukować elastyczność i zapewnić bardziej bezpośrednie prowadzenie, szczególnie podczas jazdy o wysokich osiągach. Aby uzyskać jeszcze większą sztywność nadwozia i precyzję zawieszenia przy dużych obciążeniach dynamicznych w zakrętach, specjalnie zaprojektowany, dyskretny wspornik tylnego strut wzmacnia mocowania tylnego wielowahaczowego zawieszenia.
Unikalne strojenie zawieszenia pochodzi z elektronicznie kontrolowanego zawieszenia wielomodełowego z trybem N, skoncentrowanym na torze. Zawieszenie korzysta z systemu kontroli transferu obciążenia, który zmniejsza nurkowanie podczas hamowania, poprawia kontrolę przechyłu w zakrętach i zmniejsza kompresję tylnego zawieszenia podczas ostrej akceleracji.
Wyjątkowe pokonywanie zakrętów osiągnięto również dzięki dostępnemu, elektronicznie kontrolowanemu ogranicznikowi różnicowemu N Corner-Carving. Ogranicznik N Corner Carving poprawia osiągi startowe, redukuje poślizg przyspieszenia i zwiększa maksymalną prędkość w zakrętach dzięki precyzyjnemu wektorowaniu momentu.
Hyundai Veloster N oferuje szeroki zakres preferencji tuningu dla kierowcy za pośrednictwem swojego systemu wyboru trybu jazdy N Grin Control System. Tryby obejmują Normal, Sport, N, Eco i N Custom, różnicując reakcję na gaz, dopasowanie obrotów silnika, dźwięk wydechu, strojone różnicowe aktywne, stawki tłumienia zawieszenia, odczucie kierownicy oraz charakterystyki kontroli przechyłu. Tryb N Custom pozwala na kompleksowe preferencje dotyczące charakterystyki jazdy dzięki wyjątkowo konfigurowalnym ustawieniom dla każdego regulowanego atrybutu jazdy.
N HAMULCE
Hamulce w Hyundai Veloster N oferują powiększone, 13,6-calowe tarcze na przedniej osi oraz 12,4-calowe tarcze na tylnej osi, zapewniając pewne, rozpraszające ciepło osiągi hamowania w połączeniu z sztywnym uczuciem pedału. Standardowe tarcze hamulcowe Velostera N mają średnicę 13,0 cali z przodu i 11,8 cali z tyłu.
N KOLORY