Infiniti zrezygnowało z sedana G-series na rzecz modelu Q50 w 2013 roku, wprowadzając nowy system nazewnictwa w swojej ofercie.
Q50 oparty był na tej samej platformie FM, którą dzielił z modelami Z-series oraz EX/QX/FX, stanowiąc odpowiednik japońskiego Nissana Skyline. Zapoczątkował nową erę w ofercie Nissana, starając się wzbudzić emocje i przekonać klientów, że Infiniti może być jednocześnie odważne, sportowe i eleganckie. Co więcej, część technologii została opracowana we współpracy z Mercedes-Benz.
Z perspektywy designu, ostre kąty i linie wychodziły z przodu samochodu, przechodziły na profil, na rzeźbione drzwi, aż do tylnych błotników. Jego reflektory, przypominające oczy, miały w górnej części diodową linię LED. Z boku Q50 prezentowało design z kabiną przesuniętą ku tyłowi i krótkim tyłem, a współczesna tylnia szyba była lekko pochylona do przodu. Z tyłu, dwa poziome chromowane listwy podkreślały szerokość samochodu, a górna łączyła tylne lampy LED na bagażniku.
Wnętrze ujawniało luksusową kabinę z parą wygodnych przednich foteli, oddzielonych wysokim środkowym konsolą. Na górnej części centralnego panelu, Nissan zainstalował system infotainment z ekranem dotykowym, który oferował więcej funkcji niż wcześniejsze modele G. Dodatkowy ekran dotykowy obsługiwał funkcje klimatyzacji, co ograniczało liczbę fizycznych przycisków na centralnym panelu. Z tyłu, kanapa była przystosowana dla dwóch dorosłych pasażerów, oddzielonych wysokim tunelem środkowym, co ograniczało przestrzeń na nogi dla trzeciego pasażera.
Pod maską, Nissan oferował wybór silników benzynowych, diesla i hybrydowych. Jednostki o pojemności 2,2 litra były wprowadzone z Mercedes-Benz i nie były dostępne na rynku amerykańskim.
Budując na legendarnym designie, osiągach i przywództwie technologicznym Infiniti w segmencie sportowych sedanów, zupełnie nowy model Infiniti Q50 z 2014 roku ma na celu stworzenie nowego, wyrazistego poziomu zaangażowania klientów, gdy zadebiutuje na rynku północnoamerykańskim latem 2013 roku. Wprowadzenie Infiniti Q50 na rynek będzie kontynuowane w innych globalnych europejskich rynkach jeszcze w tym roku.
Prezydent Infiniti, Johan de Nysschen, powiedział: „Ten ekscytujący nowy Infiniti Q50 przesuwa granice tego, czym może być sportowy sedan, pchając Infiniti w odważnym nowym kierunku.”
Nowy wymiar dynamicznego designu
Choć Infiniti znane jest z doskonałych proporcji i obecności swoich sportowych sedanów, nowy model Q50 dodaje nowy wymiar do stylu premium.
Jego silne pierwsze wrażenie opiera się na gładkiej, ale dynamicznej linii charakterystycznej wychodzącej z „podwójnej łuku” kratki. Energetycznie przepływa przez boczną część nadwozia jak fala, łącząc się z tyłem samochodu, co tworzy bardzo płynny i intrygujący profil, w pełni ilustrując dynamiczny i sportowy charakter Infiniti Q50.
„Infiniti Q50 odzwierciedla bezpośredni wpływ koncepcji Infiniti znanej jako 'Infiniti Trilogy’, a szczególnie modelu Essence, jednocześnie szanując ikoniczną dynamikę designu wcześniejszych sportowych sedanów Infiniti. Nowy Q50, o sportowej i napiętej sylwetce, łączy niższe i szersze proporcje ze zwiększoną przestronnością wnętrza, co daje oszałamiający efekt zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz,” powiedział Shiro Nakamura, starszy wiceprezydent i dyrektor kreatywny.
Cechy charakterystyczne dla zewnętrznego designu Infiniti obejmują kratkę „podwójnego łuku”, dynamiczny kształt dachu i C-słupki w kształcie półksiężyca. Przód samochodu jest zdecydowanie agresywny, a sportowy przedni zderzak jest dostępny w modelach sportowych Q50. Nowa kratka ma trójwymiarową, teksturalną jakość, uzyskaną dzięki skomplikowanemu detali wzoru siatki i chromowanego otoczenia, podczas gdy wyróżniające się reflektory LED i linie świateł markerowych sugerują niemal ludzki wygląd.
Smukłe, solidne boki nadwozia mają na celu umocnienie sportowej postawy z mocnym, solidnym „szkieletowym” kształtem i łukowym dachem, który płynnie przechodzi do C-słupków w kształcie półksiężyca, podobnych do tych, które pierwotnie pojawiły się w koncepcie Essence. Z tyłu, boczne linie charakterystyczne gładko łączą się z kształtem tylnych świateł LED. Znajoma linia podwójnego łuku bagażnika dopełnia mocny, niezapomniany widok z tyłu. Podgrzewane lusterka zewnętrzne z wbudowanymi sygnalizatorami LED są standardem, podczas gdy opcjonalnie dostępny jest elektryczny, przesuwany i uchylany szklany szyberdach.
Inne ulepszenia zewnętrzne obejmują nową architekturę drzwi, z węższymi, formowanymi na rolkach ramkami słupków A i B, co poprawia wsiadanie i wysiadanie, a także zwiększa przestronność wnętrza. Nowa paleta kolorów została specjalnie wybrana, aby podkreślić kontury i rzeźbione powierzchnie Q50 i obejmuje osiem kolorów premium.
Nowy projekt nadwozia oferuje także lepszy przepływ powietrza zarówno nad górną, jak i dolną częścią nadwozia, co skutkuje współczynnikiem oporu wynoszącym zaledwie 0,26. Infiniti Q50 cechuje się również zerowym unoszeniem przodu i tyłu.
„W przyszłości chcemy, aby wszystkie pojazdy Infiniti odzwierciedlały energetyczną siłę zakorzenioną w naturze, taką jak kształt dynamicznej fali,” powiedział Nakamura. „Zwiększone poczucie trójwymiarowości Q50 nadaje mu wygląd siły i zwinności – wygląd, który jest bardzo osobisty, uwodzicielski i nieco tajemniczy.”
Wydajność z osobistym akcentem
W trakcie rozwoju Infiniti Q50 kompromis nigdy nie był opcją. Brak kompromisów w innowacji, designie czy celach wydajnościowych, pozwalający zespołom rozwojowym na przekroczenie granic tego, czym może być sportowy sedan.
„Nowy Q50 wzmacnia preferencje wydajności i przyjemności każdego kierowcy. Posiadamy jeden z najszybciej przyspieszających silników hybrydowych, który również okazuje się jednym z najoszczędniejszych. Dysponujemy zaawansowanymi technologiami wydajności i bezpieczeństwa, które potrafią dostrzegać i reagować szybciej, niż sam kierowca. Posiadamy również pierwszy na świecie szybki i precyzyjny system Kierownicy Bezpośredniej Adaptacji,” powiedział de Nysschen.
Po wprowadzeniu na rynek w Ameryce Północnej będą dostępne dwa zaawansowane układy napędowe, a w późniejszym czasie w innych globalnych rynkach pojawią się dodatkowe opcje silnikowe. Doskonale przemyślany 3,7-litrowy silnik V6 z aluminium z 24 zaworami jest oceniany na 328 koni mechanicznych (szac.) i 269 lb-ft momentu obrotowego (szac.) oraz posiada system Kontroli Zmiennych Czasów Zaworów (CVTCS) oraz Zmienną Wydajność Zaworów i Unoszenie (VVEL®).
Dostępny układ hybrydowy wykorzystuje system Infiniti Direct Response Hybrid™ z Inteligentną Kontrolą Dwusprzęgłową. Łączy w sobie 3,5-litrowy silnik V6 z 24 zaworami i kompaktową baterię litowo-jonową w innowacyjnym rozwiązaniu jeden silnik/dwa sprzęgła. Silnik V6 jest oceniany na 296 koni mechanicznych (szac.) i 255 lb-ft momentu obrotowego (szac.), podczas gdy zaawansowany silnik elektryczny o mocy 50 kW generuje 67 koni mechanicznych (szac.) i 199 lb-ft momentu obrotowego (szac.). Łączna moc systemu hybrydowego wynosi 354 konie mechaniczne (szac.), co zapewnia silne przyspieszenie i niskie zużycie paliwa.
„Zgodnie z DNA Infiniti, nasze układy hybrydowe stawiają wydajność na pierwszym miejscu, bez kompromisu w kwestii efektywności paliwowej. W pełni wykorzystują natychmiastowy moment obrotowy silnika elektrycznego, co zapewnia wyjątkowe przyspieszenie, a w połączeniu z silnikiem 3,5-litrowym V6, zapewniają sportowe wrażenia z jazdy w każdych warunkach. Skierowaliśmy się w stronę najlepszego zrównoważenia wydajności i efektywności paliwowej i udało nam się to osiągnąć,” dodał de Nysschen.
Oba układy napędowe Infiniti Q50 są połączone z zaawansowaną 7-biegową automatyczną skrzynią biegów z elektroniczną kontrolą i trybem manualnym, a także dostępnymi manetkami zmiany biegów z magnezu umieszczonymi na kolumnie kierownicy. Q50 jest dostępny w wersji z napędem na tylne koła oraz z Inteligentnym Napędem na Wszystkie Koła z obiema jednostkami napędowymi.
Precyzyjne prowadzenie zapewnia niezależne zawieszenie wielowahaczowe z czterema kołami. Z przodu zastosowano pojedynczy wahacz z podwójnym przegubem, podczas gdy zaktualizowana konstrukcja tylnego zawieszenia wykorzystuje projekt wielowahaczowy ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami Dual Flow Path®, z zwiększoną sztywnością kąta i poprawionym komfortem jazdy. Zawieszenie charakteryzuje się szerokim zastosowaniem lekkich elementów aluminiowych oraz przednich i tylnych stabilizatorów. W sportowych modelach dostępne jest również zawieszenie o sportowym charakterze. Dodatkowym wsparciem dla poprawionych właściwości jezdnych jest poprawa sztywności nadwozia z przodu (w porównaniu do poprzedniej generacji).
Infiniti Q50 jeździ na 17-calowych kołach aluminiowych z obrabianą powierzchnią oraz oponach całorocznych o rozmiarze 225/55R17. Dostępne są także 19-calowe sportowe koła aluminiowe z oponami całorocznymi lub letnimi o rozmiarze 245/40R19. Pewne hamowanie zapewniają 4-kołowe hamulce tarczowe wspomagane siłą z systemem ABS, Elektroniczną Dystrybucją Siły Hamowania i Wspomaganiem Hamowania. Dostępne są także sportowe hamulce z ulepszonymi tarczami, czterotłoczkowymi zaciskami z przodu i dwutłoczkowymi z tyłu. Kierownica wspomagana jest przez system o odpowiedzi na prędkość.
Nowy Q50 ma również dostępna technologię Infiniti Direct Adaptive Steering™, która jest pierwszą na świecie w produkcyjnym pojeździe. System pozwala na niezależne kontrolowanie kąta kół Q50 i wejściami kierowniczymi, przekazując intencje kierowcy do kół szybciej niż w przypadku systemu mechanicznego.
Zwiększa to bezpośrednie odczucie wydajności jazdy, szybko i inteligentnie komunikując informacje zwrotne o nawierzchni drogi kierowcy. Oferowane są cztery różne ustawienia kierownicy, które pozwalają na dostosowanie do preferencji kierowcy lub warunków drogowych. Ta technologia jest pierwsza na świecie, a jej elastyczność pozwala kierowcy zmieniać zarówno opór kierownicy, jak i przełożenie układu kierowniczego. W modelach wykorzystujących nową technologię Kierownicy Bezpośredniej Adaptacji dostępny jest również system kierowniczy jako zapasowy.
Kolejną pierwszą w swoim rodzaju technologią jest Aktywny Kontrola Linii, która za pomocą systemu stabilności do jazdy w prostym kierunku opartego na kamerze dodatkowo poprawia zdolności jazdy na środku i stabilność pojazdu. System jest częścią systemu zapobiegania niezamierzonym zjazdom z pasa, który dostosowuje się nie tylko do niezamierzonych odchyleń, ale także dokonuje drobnych korekt w reakcji na niewielkie zmiany nawierzchni drogi lub boczne wiatry (jak wykryto za pomocą systemu detekcji znaku pasa). System wykracza poza tradycyjny system zapobiegania odchyleniom pasów, rozwijając go jeszcze dalej, nie tylko odczytując drogę przed sobą (kamera znajduje się nad lusterkiem wstecznym) pod kątem niezamierzonych odchyleń, ale także dokonując niewielkich korekt kąta wejścia kierownicy, jeśli Q50 podlega niewielkim zmianom kierunku z powodu zmian nawierzchni drogi lub bocznych wiatrów (jak wykryto przez system detekcji znaku pasa). Zmniejszając potrzebę wprowadzania ruchów kierownicą przez kierowcę, można zredukować wysiłek potrzebny do kierowania.
„Piękno tych zaawansowanych systemów polega na umożliwieniu bardziej osobistego doświadczenia prowadzenia, z większym wkładem, gdy jest to pożądane, oraz mniejszym wpływem niedoskonałości drogi na kierownicę,” powiedział de Nysschen. „To tylko początek szeregu przyszłych technologii, które stają się wyróżnikiem dla naszych klientów Infiniti.”
W doskonaleniu wyjątkowych standardów wydajności Infiniti Q50, współpraca Infiniti z Red Bull Racing umożliwiła trzykrotnemu mistrzowi świata Formuły 1, Sebastianowi Vettlowi, oraz kierowcy zespołu, Sebastianowi Buemi, wprowadzenie dodatkowego wymiaru do jego rozwoju. Mając na celu uczynienie nowego modelu najbardziej dynamicznym i ekscytującym sportowym sedanem na rynku, Vettel przekazał uwagi na temat wydajności i prowadzenia Q50 w zakładzie Infiniti w Tochigi w Japonii.
Buemi testował na Nurburgring – jednym z najtrudniejszych torów próbnych na świecie – pchając prototypy do granic możliwości, aby pomóc w stworzeniu podwozia o doskonałych właściwościach jezdnych.
Infiniti ogłosiło, że od 2013 roku będzie Tytularnym i Technicznym Partnerem „Infiniti Red Bull Racing”. Ta głęboka współpraca doprowadzi do wspólnych projektów technicznych przynoszących wzajemne korzyści na torze i drodze.
„Mieć możliwość otrzymania informacji zwrotnej na temat rozwoju podwozia od dwóch światowej klasy kierowców jest bezcenne,” powiedział de Nysschen. „Nasza współpraca jako 'Infiniti Red Bull Racing’ jest rozległa. Wspólnie identyfikujemy wiele obszarów współpracy technicznej i stosujemy korzyści wynikające ze współpracy z mistrzami świata Formuły 1 do naszych własnych ludzi, procesów i technologii.”
Innym sposobem, w jaki nowy Infiniti Q50 podnosi standardy wydajności w klasie, jest wysoki poziom dostępnej personalizacji, co możliwe jest dzięki nowemu w pełni konfigurowalnemu środowisku cyfrowemu. System współpracuje z zaawansowanymi i-Keys pojazdu, aby rozpoznać ustawienia pojazdu dla maksymalnie czterech różnych kierowców.
Oferując poczucie „mój samochód mnie zna”, i-Key może rozpoznać każdego kierowcę i automatycznie włączyć wcześniej ustawione preferencje dotyczące pozycji siedzenia, ogrzewania i chłodzenia, audio, nawigacji i telematyki. Na przykład w trybie niestandardowym oferowane są do 96 opcjonalnych ustawień. Łatwe ustawienie lub zmiana ustawień uzyskiwane są za pomocą innowacyjnych podwójnych wyświetlaczy dotykowych.
Dodatkowo, używając selektora trybów jazdy, znajdującego się na konsoli centralnej, można natychmiast dostosować ustawienia silnika, skrzyni biegów, prowadzenia i kierowania, na przykład dla trybów sportowych lub turystycznych.
Nowoczesny luksus spotyka dokładne rzemiosło
Wnętrze Infiniti Q50 zostało stworzone z takimi samymi wyjątkowymi standardami, jak jego inspirujący design i osiągi. Środowisko wnętrza oferuje silne połączenie trójwymiarowych tekstur, najwyższej jakości rzemiosła oraz nowoczesnego luksusu i zaawansowanej technologii skoncentrowanej na użytkowniku.
„Wnętrze to zbieżność tysięcy części i wielu materiałów, w tym skór, tkanin, metali i szkła. Harmonia pomiędzy każdym elementem jest ważnym aspektem ciepła i wysokiej jakości odczucia Q50,” wyjaśnił Nakamura. „Nasi projektanci podeszli do integracji każdego elementu w wnętrzu nie tylko z perspektywy funkcji, ale także stymulacji zmysłów – koloru, dotyku, tekstury, wykończenia i piękna – tworząc środowisko, które jest zarówno intuicyjne, jak i wygodne.”
Wnętrze Q50 zostało zaprojektowane jako zaproszenie do jazdy – by celebrować radość z jazdy, która często ginie w nowoczesnym świecie. W związku z tym szczególną uwagę zwrócono na pozycję kierowcy, oferując szeroki zakres dostosowań w komfortowej i przytulnej kabinie. Zestaw wskaźników Q50 szanuje tradycję projektowania „podwójnej fali” Infiniti, jednocześnie zaktualizowaną nowym asymetrycznym przepływem od szczytu centralnego zestawu po szeroką konsolę centralną. Dostęp do wszystkich kluczowych operacji i kontroli zaprojektowano tak, aby kierowca nie musiał zmieniać pozycji siedzenia, w tym korzystania z przełączników mechanicznych, paneli dotykowych oraz selektora trybów jazdy.
Przednie i tylne siedzenia są nowym ergonomicznym projektem, który pomaga rozłożyć ciśnienie ciała na szerszym zakresie górnej powierzchni siedzenia. Podczas siedzenia, obciążenie na kręgosłup jest około 1,4 razy większe niż podczas stania. Nowy projekt siedzeń zmniejsza momenty zgięcia, które stają się czynnikiem obciążenia, z dodatkowym wsparciem dla miednicy oraz ciężarem górnej części ciała.
Przestronne wnętrze oferuje wystarczającą ilość miejsca na głowę z przodu i z tyłu, a także wystarczającą ilość miejsca na kolana z tyłu, zwiększoną dzięki nowemu, cienkiemu projektowi oparcia przednich siedzeń, oraz większą regulację przesuwania i podnoszenia przednich siedzeń. Punkty biodrowe przednich i tylnych siedzeń również zostały dostosowane w celu zwiększenia komfortu. Miejsca na nogi z tyłu również zostały powiększone dzięki przesunięciu słupka B do przodu o niemal cal (w porównaniu do tradycyjnych projektów), co ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Oczekuje się, że efektywna przestrzeń bagażowa będzie najlepsza w swoim segmencie, wynosząc 18.0 stóp sześciennych z silnikiem 3,7-litrowym i 14.1 stóp sześciennych z układem hybrydowym.
Infiniti Q50 oferuje wybór materiałów i kolorów wnętrza, w tym dostępne powierzchnie siedzeń wykończone skórą. Oferowane są trzy kolory wnętrza: pszenica, grafit i kamień.
Eleganckie wnętrze uzupełnia kombinacja aluminium „Kacchu”, inspirowanego tradycyjnymi zbrojami samurajskimi oraz autentycznymi wykończeniami z klonu, które reprezentują technikę malarską z XVI wieku Urushi.
„Jakość to kolejny mocny punkt Infiniti Q50,” dodał Nakamura. „Pasja naszych projektantów, obsesja na punkcie detali oraz oddanie rzemiosłu i ciągłym ulepszaniu zapewniają, że produkujemy naprawdę premium produkt o najlepszej jakości.”
Cicha kabina Q50 wzbogacona jest o standardową kontrolę hałasu, eliminującą uciążliwe niskoczęstotliwości z czterech głośników zamontowanych w drzwiach, umożliwiając łatwą konwersację z pasażerami. System audio premium obejmuje dostępny nowej generacji system audio Studio on Wheels od Bose® z nowym zestawem składającym się z 3 głośników (łącznie 14 głośników w całej kabinie) oraz Technologią Zaawansowanego Scenariusza®. Radio satelitarne SiriusXM (wymagana subskrypcja SiriusXM, sprzedawana oddzielnie) i radio o wysokiej rozdzielczości (HD) są standardem.
Inne funkcje obejmują Dwustrefową Automatyczną Kontrolę Temperatury, system Bluetooth® do rozmów bez użycia rąk, monitor wsteczny oraz dostępny Zaawansowany System Kontroli Klimatu (ACCS) z oczyszczaczem powietrza Plasmacluster® i systemem Monitorowania Widoku Wokół Pojazdu z Wykrywaniem Poruszających się Obiektów.
Technologie łączności Infiniti
Bazując na unikalnym podejściu Infiniti do ułatwienia życia właścicieli, które obejmuje program osobistego asystenta Infiniti z 24-godzinnym dostępem do zespołu profesjonalnych asystentów, nowy system telematyczny Infiniti InTouch™ wprowadza przyszłość łączności w samochodzie do wnętrza Q50 już dziś. W przeciwieństwie do tradycyjnych interfejsów, Infiniti Q50 ma nie jeden, ale dwa dotykowe ekrany pojemnościowe z intuicyjną obsługą gestów palca, co ułatwia kierowcom połączenie ich z życiem poza samochodem.
„Mamy nowe technologie, które odpowiadają sposobowi, w jaki żyją ludzie dzisiaj – bezproblemowa łączność i personalizacja wszędzie tam, gdzie się udają, w tym w swoich samochodach, z zoptymalizowanym interfejsem człowiek-maszyna dla łatwości użycia,” powiedział de Nysschen.
Oprócz dużych podwójnych ekranów, system Infiniti InTouch™ został zaprojektowany, aby bezproblemowo zsynchronizować samochód i kierowcę. Zawartość i funkcje kierowane na górny ekran obejmują najczęściej używane aplikacje, takie jak mapy nawigacyjne. Inna zawartość jest kierowana na dolny ekran.
Oba ekrany współpracują, więc na przykład mapa nawigacyjna może być wyświetlana na górnym ekranie, podczas gdy ustawianie celów lub znajdowanie punktów zainteresowania można wykonać na dolnym ekranie. Ograniczona liczba krytycznych funkcji, takich jak ogrzewanie i chłodzenie, jest obsługiwana przez przełączniki mechaniczne. Zawartość można dostosować za pomocą łatwych do zrozumienia menu. W systemie będą wstępnie zainstalowane aplikacje skoncentrowane na pojeździe. Właściciele będą mogli również pobierać, aktualizować i synchronizować osobiste aplikacje za pomocą swoich smartfonów i dysków USB. Dodatkowe szczegóły dotyczące obsługi systemu będą dostępne w późniejszym czasie.
Technologie zabezpieczeń
Ostatecznym obszarem przywództwa segmentu dla nowego Infiniti Q50 są jego zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Na bazie długiej listy technologii bezpieczeństwa i zabezpieczeń już dostępnych w innych modelach Infiniti, Infiniti Q50 oferuje dostępny Inteligentny Tempomat z Pełnym Zakresem Prędkości, przewidujący Warniga Przed Zderzeniem (technologia pierwsza na świecie), Awaryjne Hamowanie Przednie, Wsparcie Kontroli Odległości, Interwencję w Martwym Punkcie, Interwencję Przy Zderzeniu Wstecznym®, Zapobieganie Odchyleniom Pasów oraz Aktywną Kontrolę Linii™.
Wprowadzenie na rynek
Zupełnie nowy model Infiniti Q50 z 2014 roku będzie początkowo oferowany w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie począwszy od lata 2013 roku. Przy wprowadzeniu na rynek dostępne będą dwa układy napędowe – 3,7-litrowy V6 i 3,5-litrowy Hybrydowy – każdy w wyborze napędu na tylne koła lub Inteligentnego Napędu na Wszystkie Koła oraz w kilku poziomach wyposażenia, w tym modeli sportowych.
Q50 trafi na inne globalne rynki Infiniti począwszy od lata 2013 roku i obejmie dodatkowe oferty układów napędowych dostosowanych do potrzeb rynku.