Infiniti Q60 Coupe był w zasadzie wersją coupe z dwoma drzwiami modelu Q50, ale jego najbliższym krewnym był Nissan 370 Z lub słynny Nissan Skyline. I to była dobra rzecz.
Infiniti zdobyło renomę dzięki budowaniu niezawodnych, luksusowych pojazdów. Jego obecność w Europie nie była zbyt istotna i przegrało walkę z niemieckimi producentami samochodów premium.
Od zewnątrz design był inny. To był rodzaj auta, które wyróżniało kierowcę z tłumu. Charakteryzowało się dużym grillem z chromowanymi detalami oraz agresywnymi reflektorami. Opadający dach nadawał sportowego charakteru i sprawiał, że samochód wyglądał na bardziej zwarty, nawet jeśli był nieco wyższy od Audi A5 coupe czy BMW serii 4.
Wewnątrz spektakularny wygląd z zewnątrz stracił nieco na atrakcyjności. Zestaw wskaźników wyglądał bardziej tradycyjnie. Na konsoli centralnej znajdowały się dwa ekrany: jeden do nawigacji i komputera pokładowego, a drugi do systemu infotainment, który był kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto. Większość przycisków i przełączników pochodziła z innych produktów Nissana, a mimo że miał system bezkluczykowy, rzeczywisty pilot wyglądał jak ten z Nissana Navara. Z tyłu znajdowały się dwa siedzenia, ale z bardzo ograniczoną przestrzenią na głowę. Przynajmniej przednie siedzenia były dobrze wyprofilowane i pięknie wykonane.
Pod maską znajdowało się kilka opcji silnikowych, zaczynając od jednostki 2.0 litra z turbodoładowaniem, która oferowała 304 KM, a najwyższa wersja to 3.0-litrowy silnik twin-turbo o mocy 405 KM. Warto wspomnieć, że jednostka 2.0-litrowa była silnikiem Mercedes-Benz i znalazła się w pierwszej dziesiątce silników roku w chwili swojego debiutu.
Światowa premiera nowego Infiniti Q60 miała miejsce na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Ameryce Północnej w 2016 roku. To luksusowe coupe sportowe łączy w sobie ekspresyjny design z ekscytującą wydajnością i dynamiką.
Odważna sylwetka Q60 – niższa i szersza niż jej poprzednicy – odzwierciedla mocną elegancję dzięki śmiałym proporcjom i napiętym, muscularnym liniom. Dynamiczne ulepszenia, w tym całkiem nowy, lekki i zaawansowany silnik V6 twin-turbo o pojemności 3,0 litra, wraz z nowymi systemami adaptacyjnego kierowania i cyfrowego zawieszenia, tworzą luksusowe coupe sportowe zaprojektowane i skonstruowane do osiągania wysokich wyników.
Wysokowydajny silnik V6 twin-turbo o pojemności 3,0 litra z nowej i ekskluzywnej rodziny napędowej „VR” powstał w wyniku rozległego doświadczenia marki w rozwoju silników sześciocylindrowych. Nowy silnik został zaprojektowany, aby wzmocnić kierowcę i zaoferować zwiększoną moc oraz moment obrotowy przy wysokiej efektywności. Ten nowy silnik „VR30” dostępny jest w dwóch wariantach mocy: 300 lub 400 koni mechanicznych, z tym ostatnim oferującym jeden z najlepszych współczynników mocy do efektywności w klasie luksusowych coupe sportowych.
W Q60 dostępny jest również doładowany silnik benzynowy o pojemności 2,0 litra i czterech cylindrach, który generuje 208 koni mechanicznych.
Moc jest przekazywana na tylne koła Q60 dla optymalnej reakcji dynamicznej oraz lepszego odczucia kierownicy. Dostępny system Inteligentnego Napędu na Wszystkie Koła (AWD) o tylnym przełożeniu zapewnia zwiększoną stabilność i przyczepność na nawierzchniach o niskiej przyczepności.
Q60 został zaprojektowany, aby zapewnić prawdziwie angażujące wrażenia z jazdy sportowym coupe, z unikalną równowagą komfortu jazdy i zwinnego prowadzenia. Uzupełnia to nowy system Dynamic Digital Suspension, który został zaprojektowany, aby zapewnić najlepsze w swojej klasie reakcje prowadzenia i zwinności oraz zwiększony komfort jazdy – częściowo dzięki nowemu zestawowi tłumików.
Ponadto druga generacja Infinitiego Direct Adaptive Steering oferuje wysokie poziomy odczucia kierownicy i informacji zwrotnej, a selektor trybów jazdy daje kierowcom możliwość personalizacji i dostosowania precyzyjnych poziomów reakcji i odczucia kierownicy do ich własnych preferencji.
„Infiniti Q60 emanuje mocną elegancją dzięki swojemu śmiałemu designowi i ma wydajność, która jest równie imponująca – dzięki technologiom jazdy i prowadzenia nowej generacji oraz 400 koniom mechanicznym. Q60 potwierdzi przywództwo Infinitiego w klasie luksusowych coupe sportowych.” Roland Krueger, prezydent Infiniti
Infiniti Q60: lider w segmencie coupe sportowych
Światowa premiera nowego Q60 premium coupe sportowego następuje w czasie szybkie wzrostu dla Infinitiego, wydanego w trakcie intensywnego globalnego okresu wprowadzania na rynek. Infiniti sprzedało rekordową liczbę 215,250 nowych pojazdów w 2015 roku, co stanowi wzrost o 16 procent w porównaniu z rokiem poprzednim.
Q60, który trafi do sprzedaży latem 2016 roku, odegra ważną rolę w globalnym wzroście marki i na nowo ożywi jej obecność w segmencie luksusowych coupe sportowych.
Infiniti od zawsze znajdowało się na czołowej pozycji w klasie coupe sportowych, dzięki modelom G35 i G37, które zadebiutowały odpowiednio w 2002 i 2008 roku. Pierwsza generacja G35 oferowała połączenie doskonałych osiągów i przyciągającego wzrok wyglądu – zespoły rozwojowe Infinitiego zaprojektowały i skonstruowały trzecią generację Q60 zgodnie z tymi samymi zasadami.
W związku z tym Infiniti spodziewa się, że Q60 ustali markę jako lidera w globalnym segmencie luksusowych coupe sportowych.
„Nowy Q60, nasze trzecie pokolenie coupe sportowego, zapewni pozycję Infinitiego jako lidera w tym segmencie. Klienci premium na całym świecie uwielbiają coupe sportowe, które oferuje moc, wydajność i prestiż – a Q60 spełnia wszystkie te wymagania.” Francois Bancon, wiceprezydent ds. strategii produktu Infiniti
Mocny, elegancki i odważny nowy design
Q60 korzysta z charakterystycznych cech designu Infiniti, aby komunikować dynamikę poprzez potężną elegancję, co stanowi odważne wizualne wyrażenie potencjału osiągów samochodu.
„Design niesie elegancję, która kontrastuje i nadaje tonalność jego potężnemu charakterowi, wyrażonemu przez napięte mięśnie i napięcia sugerowane w rzeźbie. Powierzchnie Q60 emanują poczuciem płynnego ruchu.” Alfonso Albaisa, dyrektor ds. designu Infiniti
Produkcyjna wersja Q60 pozostała wierna koncepcji dzięki unikalnemu procesowi formowania głębokich nadwozi, który umożliwia Infinitiemu utrzymanie odważnych linii i ostrych kątów oryginalnej wizji twórczej.
Charakterystyczne cechy designu zapewniają, że Q60 pozostaje natychmiast rozpoznawalny jako model Infiniti, takie jak podwójna krata i kształtowane w kształcie półksiężyca słupki C, które łukowato wysuwają się do przodu i podkreślają „w ruchu” wygląd samochodu. Reflektory LED, wykorzystujące technologię Light Guide do równomiernego rozpraszania światła na drodze przed sobą, mają na celu naśladowanie kształtu ludzkiej powieki, co nadaje samochodowi pociągającą „twarz”. Głęboka krata jest osadzona w nadwoziu, co komunikuje silne połączenie z silnikiem V6 twin-turbo.
Zwiększone wymiary zewnętrzne w porównaniu do poprzedniej generacji oraz imponująca sylwetka podkreślają pozycję Q60 jako potężnego coupe sportowego. Agresywna postura Q60 sprawia, że wygląda na bardziej stabilne i kontrolowane w prowadzeniu, podczas gdy jego niższy środek ciężkości ma pozytywny wpływ na dynamikę jazdy.
Q60 standardowo wyposażono w nowo zaprojektowane aluminiowe felgi o średnicy 19 cali, a po raz pierwszy w coupe sportowym Infiniti dostępne są również opcjonalne felgi 20-calowe na niektórych rynkach, co dodatkowo nawiązuje do obietnicy wydajności Q60. Wybrane modele Sport mają szersze koła i opony z tyłu, co przyczynia się do bardziej agresywnej postawy, a także poprawia prowadzenie, zapewniając większą zdolność do zjawisk bocznych G. Przerwy między kołami – przestrzenie między oponami a nadkolami – są węższe niż kiedykolwiek, co jeszcze bardziej obniża wizualną objętość samochodu i nadaje mu niski, potężny wygląd.
Efektywność aerodynamiczna była głównym zagadnieniem dla zespołów projektowych i inżynieryjnych Infinitiego. Współczynnik oporu Q60 wynoszący 0,28 został częściowo osiągnięty dzięki nowemu projektowi samochodu, który był zamierzony, aby utrzymać pojazd w stabilności przy dużych prędkościach i w warunkach bocznego wiatru. Otwory w przednich błotnikach kierują powietrze z komory silnikowej, a także maska Q60 została uformowana w celu zmniejszenia oporu.
Modele Q60 z nowym silnikiem V6 wyposażone są w aktywną żaluzję kratki, aby zrównoważyć wymagania chłodzenia silnika z pragnieniem poprawy aerodynamiki. Przy normalnym użytkowaniu żaluzja pozostaje zamknięta, otwierając się w przypadku większych wymagań dotyczących wydajności. Stosunkowo wąskie lusterka boczne zamontowane na drzwiach podkreślają niski wygląd Q60 i eleganckie coupe, a także są zaprojektowane tak, aby poprawić przepływ powietrza wzdłuż boków pojazdu, zachowując szeroki kąt widzenia z tyłu dla kierowcy.
Dostosowane podejście do wnętrza skoncentrowanego na kierowcy
„Sztuka wnętrza dla Infinitiego to dostosowane, osobiste podejście. Modelowaliśmy wnętrze Q60 w koncepcji 'rękawicy kierowcy’ – kierowca zawsze czuje się komfortowo, a kabina jest dostosowana do niego.” Alfonso Albaisa, dyrektor ds. designu Infiniti
Podejście skoncentrowane na kierowcy kontynuuje się wewnątrz Q60, z nowymi wykończeniami wnętrza z wysokiej jakości akcentami i odważnymi, nowoczesnymi materiałami. Model podstawowy otrzymuje aluminium, podczas gdy dostępna jest także opcja czarnego drewna. Modele Sport i Premium są dostępne z akcentami z włókna węglowego, natomiast wersje z białą lub czerwoną tapicerką skórzaną mają akcenty z włókna szklanego o kolorze srebrnym.
Kontrastowe przeszycia w całej kabinie zwiększają premium atmosferę i poczucie jakości wnętrza Q60.
Nowa technologia silnika V6 zapewnia ekscytującą wydajność
Nowa gama silników dostępnych w Q60 dopełnia bezpośrednie i zwinne cechy jazdy i prowadzenia luksusowego coupe sportowego dla ekscytującej jazdy. Dostępne są trzy jednostki napędowe – wszystkie oferują natychmiastowy przyrost mocy, płynne reakcje na polecenia kierowcy, wysoką wydajność i efektywność mechaniczną.
Całkowicie nowy silnik V6 twin-turbo o pojemności 3,0 litra, z nowej rodziny napędowej „VR”, został opracowany w celu zapewnienia optymalnej mocy i momentu obrotowego dla silnika tej wielkości, przy jednoczesnym zapewnieniu większej efektywności paliwowej. Wersja o wysokiej mocy V6 generuje 400 koni mechanicznych (298 kW, 405 ps) przy 6,400 obr./min i 350 lb-ft (475 Nm) maksymalnego momentu obrotowego przy 1,600-5,200 obr./min; podczas gdy wersja o 300 koniach mechanicznych (224 kW, 304 ps) (przy 6,400 obr./min) generuje 295 lb-ft (400 Nm) momentu obrotowego przy 1,600-5,200 obr./min.
Te wartości osiągnięto, osiągając jednocześnie efektywność: 23 mpg (USA) i 154 g/km CO2 (szacunkowo) dla wersji 300 koni mechanicznych, oraz 22 mpg (USA) i 206 g/km CO2 (szacunkowo) dla modelu 400 koni mechanicznych – z tym ostatnim oferującym jeden z najlepszych współczynników mocy do efektywności w klasie luksusowych coupe sportowych.
Taka wydajność mocy do efektywności była możliwa dzięki zestawowi nowo opracowanych funkcji napędowych, w tym zaawansowanemu nowemu systemowi twin-turbo, który zapewnia płynne i natychmiastowe reakcje podczas przyspieszania, jednocześnie wspomagając efektywność.
Doładowany silnik benzynowy o pojemności 2,0 litra i czterech cylindrach jest również dostępny w Q60, z wtryskiem bezpośrednim zapewniającym efektywność w każdych warunkach. Silnik ten generuje 208 koni mechanicznych (155 kW, 211 ps) przy 5,500 obr./min i 258 lb-ft (350 Nm) maksymalnego momentu obrotowego przy 1,500 obr./min. Wysokociśnieniowy wtrysk bezpośredni z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami dostarcza paliwo do silnika w precyzyjnych ilościach dla większej efektywności paliwowej – 24 mpg (USA) i 154 g/km (szacunkowo) CO2.
Dynamiczna wydajność dzięki innowacyjnej technologii
Coupe sportowe Q60 zostało zaprojektowane, aby zapewnić prawdziwie angażujące doświadczenie jazdy, oferując unikalną równowagę komfortu jazdy i zwinnego prowadzenia, które stało się synonimem marki Infiniti. Wzmacniając tę pozycję, Q60 został wyposażony w szereg nowych i innowacyjnych technologii jazdy, aby dostarczyć mocną wydajność i spersonalizowane doświadczenie za kierownicą.
Najważniejsza z nich to druga generacja Direct Adaptive Steering Infinitiego. Dostępna w modelach wyposażonych w silnik V6 twin-turbo 3,0 litra, system przeszedł znaczną regulację, aby poprawić odczucie kierownicy i informację zwrotną, jednocześnie umożliwiając kierowcy dalszą personalizację wydajności kierownicy zgodnie z preferencjami.
Direct Adaptive Steering szybciej przekazuje polecenia kierowcy na koła niż system mechaniczny, wymagając mniej korekt kierownicy. Nowy system szybko i inteligentnie komunikuje informacje zwrotne o nawierzchni drogi i zachowaniu podwozia, jednocześnie redukując niepożądane odczucia kierownicy, które zwykle generuje konwencjonalny system kierowniczy. To instaluje pewne i wiedzące odczucie kierownicy dla kierowcy Q60, a także zmniejsza zmęczenie.
Szeroki zakres personalizacji kierownicy w ramach Direct Adaptive Steering jest dostępny poprzez selektor trybów jazdy. Poprzez menu wyświetlane na górnym ekranie systemu Infiniti InTuition Q60, selektor trybów jazdy pozwala wybrać reakcję kierownicy z sześciu dostępnych opcji: „Dostosuj”, „Standard”, „Śnieg”, „Eco”, „Sport” oraz – nowość w niektórych modelach – „Sport+”.
Tryb Standard został dostrojony w celu reprezentowania podstawowej wydajności Q60 – oferując kierowcom unikalne połączenie lepszego komfortu jazdy i zwinnego prowadzenia jako ustawienie domyślne. Odpowiedni do potrzeb kierowców luksusowych coupe, tryb Dostosuj kierownicę umożliwia również wysoki stopień precyzyjnego strojenia. Kierowcy najpierw wybierają jeden z trzech podstawowych „Trybów” (Standard, Sport i Sport+) a następnie określają preferowany poziom „Reakcji” (Domyślny, Dynamiczny i Dynamiczny+). Dla najwyższego poziomu wsparcia i ostatecznego doświadczenia jazdy sportowym coupe, kierowca Q60 wybierze tryb Sport+ z dynamiczną reakcją – maksymalnie wykorzystując technologię Direct Adaptive Steering.
Tryb Sport zwiększa reakcję Direct Adaptive Steering, podnosząc wymagany wysiłek kierownicy, jednocześnie zmniejszając wymaganą ruch kierownicy z blokady do blokady. W nowym trybie Sport+ wysiłek kierownicy pozostaje taki sam jak w trybie Sport, ale reakcja kierownicy jest dodatkowo zwiększona, z jeszcze szybszym przełożeniem kierownicy dla precyzyjnej wydajności.
Modele Infiniti Q60 wyposażone w nowy silnik V6 3,0 litra posiadają standardowo elektryczne wspomaganie kierownicy Rack. Ten całkowicie nowy system zapewnia liniowe i kontrolowane doznania z jazdy, które można dostosować za pomocą selektora trybów jazdy.
Przy wprowadzaniu poleceń kierownicą lub przywracaniu kierownicy po poleceniu, tradycyjne systemy wspomagania kierownicy mogą tworzyć nienaturalne odczucie poprzez niedokładne sterowanie wspomaganiem, co obniża poczucie liniowości. Aby temu przeciwdziałać, Rack Electronic Power Steering Infinitiego dokładnie zwiększa wysiłek kierownicy w miarę zmian prędkości bocznej pojazdu, zanim dostosuje się, aby zapewnić większe wsparcie, gdy kierownica wraca do pozycji centralnej.
W modelach Q60 z czterema cylindrami turbo dostarczany jest standardowo system wspomagania kierownicy hydraulicznej, wrażliwy na prędkość. To zwiększa wsparcie przy niskich prędkościach i zmniejsza je, aby poprawić odczucie i reakcję przy wyższych prędkościach.
Wybór dwóch systemów zawieszenia pozwala kierowcy dostosować dynamiczną reakcję Q60 do indywidualnego stylu jazdy. Standardowe zawieszenie zapewnia niski poziom hałasu drogowego i minimalną ingerencję niepożądanych wibracji, a jednocześnie pozwala na bardziej bezpośrednią i liniową reakcję w prowadzeniu. Rozmieszczenie łączników zawieszenia i tulei zostało zmodyfikowane specjalnie w celu ich zastosowania w Q60, a amortyzatory zostały przeniesione dla optymalizacji jazdy i prowadzenia sportowego coupe.
Całkowicie nowy system zawieszenia elektronicznego, Dynamic Digital Suspension, jest standardem w wersjach Sport Q60 i został zaprojektowany, aby oferować najlepsze w swojej klasie reakcje w prowadzeniu i zwinności oraz zwiększony komfort jazdy – dzięki ulepszeniom oprogramowania i sprzętu, w tym dedykowanemu nowemu zestawowi tłumików. Kierowcy mogą zmieniać ukierunkowanie zawieszenia z jazdy opartej na komforcie na jazdę, która oferuje bardziej dynamiczne reakcje, umieszczając elektronicznie regulowane amortyzatory w trybach Sport lub Sport+ (dostosowywane za pomocą selektora trybów jazdy), zapewniając sztywniejszą kontrolę tłumienia dla bardziej zwinnego prowadzenia. W tych trybach zawieszenie nieustannie dostosowuje się, aby zapewnić idealną wydajność i równą jazdę.
Siedmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów Q60 została zaprojektowana z odstępami przełożeń, które pozwalają na responsywne, bezpośrednie przyspieszenie. Adaptive Shift Control (ASC) wykorzystuje czujnik przyspieszenia bocznego do wykrywania zmian topograficznych na drodze, takich jak wzgórza lub zakręty, i poprawia wzorce wyboru biegów w zależności od zmieniających się warunków. ASC pozwala również skrzyni biegów obserwować zachowania kierowcy i dostosowywać zmiany biegów w odpowiedzi na informacje zwrotne o zachowaniu kierowcy.
W trybie Sport kierowcy mogą wybrać bardziej agresywny wzór zmiany biegów, trzymając się biegów dłużej, aby wykorzystać maksymalne rezerwy wydajności silnika przy wyższych obrotach. We wszystkich przypadkach automatyczna skrzynia biegów zmienia biegi płynnie, z mniej wydajnymi trybami, co nadaje samochodowi bardziej zrelaksowany bieg do codziennych warunków.
Dostępny system Inteligentnego Napędu na Wszystkie Koła (AWD) w Q60 zapewnia zwiększoną stabilność dla lepszej przyczepności na nawierzchniach o niskiej przyczepności, rozdzielając moment obrotowy w stosunku 50:50 między przednie i tylne koła w ustawieniu domyślnym. Jeśli samochód wykryje, że dodatkowa przyczepność nie jest od razu potrzebna, system wróci do napędu na tylne koła w 100%, redistribuując moc do każdego z czterech kół w miarę zmiany warunków lub jeśli wykryje chwilową utratę przyczepności.
Nowoczesne funkcje zapewniają maksymalny komfort, wygodę i bezpieczeństwo
Innowacje technologiczne oznaczają maksymalne poziomy komfortu i wygody w kabinie Q60 premium coupe sportowego, oferując wysublimowane i nowoczesne przestrzenie zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów.
Inżynierowie Infinitiego zapewnili, że poziomy hałasu, wibracji i twardości (NVH) Q60 należą do najlepszych w segmencie. W szczególności NVH została poprawiona dzięki zwiększonej izolacji zawieszenia i sztywniejszym belkom poprzecznym, a także szprychom kół zaprojektowanym do tłumienia wibracji. Aktywna redukcja hałasu jest zamontowana we wszystkich modelach Q60, skutecznie zapobiegając przenikaniu niepożądanych częstotliwości hałasu silnika do spokojnej strefy wnętrza.
Po raz pierwszy w produkcyjnym pojeździe Q60 zostanie wyposażony w nowy system dźwiękowy Bose® Performance Series z 13 głośnikami, który stanowi wiodącą w klasie konfigurację audio dopasowaną do akustyki kabiny Q60. W połączeniu z technologią redukcji hałasu Q60, w pełni immersyjny system audio Bose® zamienia kabinę w własny audio raj kierowcy.
Wysoko wyprofilowane, mocno podparte siedzenia podkreślają doznania z kontroli jazdy w Q60. Wysoce ergonomiczne siedzenia są zaprojektowane, aby zapewnić większe wsparcie dla ud, lędźwi i boczne, utrzymując pasażerów na miejscu podczas bardziej entuzjastycznej jazdy. Siedzenia z charakterystycznym dla Infinitiego „wsparciem kręgosłupa” zostały starannie zaprojektowane, aby dopasować się do krzywizny kręgosłupa, zapewniając stały poziom wsparcia i minimalizując ucisk na dolne i górne mięśnie pleców. Wspierające siedzenia zmniejszają krzywiznę kręgosłupa, którą wiele tradycyjnych siedzeń zmusza pasażerów do przyjęcia, z bardziej równomiernym wyrównaniem między klatką piersiową a miednicą, podczas gdy rozległe wsparcie górnej części ciała równomiernie rozkłada wagę pasażerów przez całą szerokość siedzenia.
Q60 standardowo wyposażony jest w centralny system kontrolny InTuition Infinitiego, najnowszej generacji zaawansowanego zestawu infotainment firmy. Ulepszony o szybszy procesor niż wcześniejsze edycje tej technologii, InTuition pozwala pasażerom spersonalizować wnętrze Q60 zgodnie z ich preferencjami, z w pełni regulowanymi temperaturami, pozycjami siedzeń, ustawieniami audiowizualnymi, nawigacją i nie tylko.
Wszechstronne podejście Infinitiego do bezpieczeństwa jest widoczne w całym premium coupe sportowym Q60, budując zaufanie kierowcy i pasażerów. Aktywne i pasywne technologie bezpieczeństwa obejmują system Around View® Monitor, Inteligentny Tempomat z systemem wspomagania dystalnego, Awaryjne Hamowanie z detekcją pieszych, Zapobieganie Zjeżdżaniu z Pasa, Interwencję w Martwym Punkcie oraz Interwencję przy Zderzeniu w Tylnej Części.