Jaguar-Land Rover nie miało zbyt wielu silników, aby dostosować je do różnych pojazdów. Jednak kiedy mieli doskonały, doładowany silnik V8, montowali go prawie w każdym samochodzie, który posiadali.
Jaguar wzbogacił model F-Type o nowy silnik o mocy 550 KM, co otworzyło mu drzwi do klubu SVR. SVR to dział specjalnych pojazdów wyścigowych, który pełnił funkcję wewnętrznego tunera dla brytyjskiej marki. Inżynierowie z tego laboratorium byli odpowiedzialni za produkcję kilku wydajnych pojazdów dla obu marek. Ale pod maską kryło się więcej niż tylko mocny silnik.
F-Type SVR to supersamochód przebrany w luksusowe SUV-owe ubrania, ale nie potrafił ukryć swoich możliwości wysokich osiągów. Na przednim zderzaku pojawił się nowy dolny spojler z większym i szerszym grillem oraz bocznymi wlotami powietrza. Większość z nich była funkcjonalna i przyczyniała się do chłodzenia silnika i hamulców. Nowy pakiet aerodynamiczny zmniejszył współczynnik oporu powietrza z 0,37 do 0,36.
Wnętrze Jaguara było luksusowe, a jednocześnie sportowe. Wstawki w fotelach i drzwiach wykończono Alcantarą, a centralna konsola i kokpit były pokryte skórą Windsor. W kokpicie z Alcantary zamontowano interaktywny wyświetlacz dla kierowcy o przekątnej 12,3 cala. Projektanci Jaguara zmodyfikowali wygląd selektora napędu, przekształcając go w małą, szeroką rączkę do wyboru programów jazdy.
Pod maską silnik z doładowaniem przekazywał moc na wszystkie koła za pośrednictwem ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów. Aby pomóc pojazdowi lepiej radzić sobie z różnymi terenami, pokrętło JaguarDrive Control zmieniało ustawienia napędu na tryby Komfort, Ekologiczny, Deszcz-Lód-Śnieg oraz Dynamiczny.
Nowy F-Pace SVR, który zajmuje czołowe miejsce w gamie SUV-ów wyczynowych Jaguara, jest szybszy niż kiedykolwiek i charakteryzuje się sportowym, inspirowanym motorsportem designem zewnętrznym, luksusowym wnętrzem oraz najnowszymi technologiami łączności.
Jaguar SV udoskonalił flagowy model F-Pace wprowadzając szereg ulepszeń, które zapewniają wyraźniejszą reakcję oraz większą stabilność, towarzysząc jednocześnie najnowszym technologiom infotainment Pivi Pro i łączności dostępnym w całej gamie SUV-ów wyczynowych.
Michael van der Sande, Dyrektor Zarządzający Jaguar Special Vehicle Operations, powiedział: „Oryginalny F-Pace SVR miał niesamowity charakter, został świetnie przyjęty przez naszych klientów i stał się najlepiej sprzedającym się produktem Jaguar SV w historii. Nowa wersja rozwija ten sukces poprzez liczne ulepszenia, które podnoszą poprzeczkę w segmencie SUV-ów wysokowydajnych. Dzięki ogromnej gamie technologicznych usprawnień od naszego zespołu inżynierów oraz kompleksowo poprawionemu wykończeniu wnętrza i zewnętrza, nowy F-Pace SVR jest bardziej skoncentrowany, wzbudza większe zaufanie i jest jeszcze bardziej intrygujący niż kiedykolwiek wcześniej.”
Szczyt osiągów
Nowy Jaguar F-Pace SVR jest dostępny wyłącznie z silnikiem benzynowym V8 o pojemności 5.0 litrów i mocy 550 KM, teraz z momentem obrotowym wynoszącym 700 Nm – wzrost o 20 Nm. Ten wzrost momentu obrotowego przekłada się na lepszą wydajność, F-Pace SVR osiąga prędkość od 0 do 60 mil na godzinę w 3.8 sekundy (0-100 km/h w 4.0 sekundy), co oznacza przyspieszenie o trzy dziesiąte sekundy szybciej niż wcześniej, a jego maksymalna prędkość to 178 mph (286 km/h), co stanowi wzrost o 2 mph. Napęd został wyposażony w ten sam konwerter momentu obrotowego, który używany jest w rekordowym sedanie Jaguar XE SV Project 8, aby wytrzymać większe obciążenia. Oprócz poprawy momentu obrotowego i przyspieszenia, emisja CO2 została również zmniejszona z 281 g/km do 275 g/km, a oszczędność paliwa wynosi teraz do 23.1 mpg (12.2 l/100 km).
Dzięki zaawansowanej nowej architekturze elektronicznej pojazdu Jaguara, nazwanej EVA 2.0, systemy transmisji i dynamiki również zyskały na wydajności. Ulepszony tryb Dynamiczny oferuje unikalne strojenie, zapewniając skoncentrowane i dopracowane wrażenia z jazdy. Inżynierowie Jaguar SV przeprogramowali oprogramowanie, aby zapewnić szybszą reakcję na gaz, usztywnić zawieszenie, zoptymalizować ciężar sterowania oraz poprawić mapowanie układu wydechowego. Nowa funkcja Dynamic Launch wykorzystuje także inercję napędu, aby utrzymać moc na kołach podczas zmiany biegów, co przyczynia się do szybszego przyspieszenia SVR z miejsca. W tym samym czasie Jaguar F-Pace SVR jest teraz bardziej komfortowy i przyjemny w prowadzeniu przy spokojnej jeździe, nie rezygnując z wydajności przy dużych prędkościach, co dodatkowo podkreśla podwójny charakter nowego modelu.
System kierowniczy został wzbogacony o nowy elektroniczny układ wspomagania, który zapewnia większą bezpośredniość, zwiększając połączenie między pojazdem a kierowcą. W trybach Comfort i Dynamic możemy odczuć bardziej wyraźną różnicę w odczuciach związanych z kierowaniem, co nadaje tym ustawieniom większą wyrazistość.
Zmienione strojenie adaptacyjnego tłumienia zapewnia bardziej wyrafinowaną jazdę przy niskich prędkościach, co zostało dodatkowo poprawione przez zmodyfikowane gumy zawieszenia. Ta zmiana w strojeniu po raz kolejny pozwoliła na lepsze zdefiniowanie jazdy między ustawieniami Comfort i Dynamic, co pokazuje podwójne możliwości F-Pace SVR jako luksusowego i wyrafinowanego SUV-a z wyjątkowymi osiągami dostępnymi w każdej chwili.
Kierowcy skorzystają także z poprawionych odczuć hamulców w nowym Jaguarze F-Pace SVR. Dwie częściowe tarcze hamulcowe o średnicy 395 mm (przód) i 396 mm (tył) są teraz wspierane przez nowy zintegrowany wzmacniacz mocy, który, wraz z przeprogramowaniem systemu, oferuje sportowszy i krótszy skok pedału hamulca. To strojenie jest specyficzne dla wydajnego flagowca SVR, podczas gdy system hamulcowy korzysta z elektrycznego wzmacniacza, a nie systemu próżniowego. Poprawione chłodzenie i aerodynamika pojazdu również poprawiają wydajność hamulców, dając kierowcy jeszcze większą pewność siebie.
Silnik benzynowy V8 o pojemności 5.0 litrów jest połączony z ultra-reagującą, płynnie działającą ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, która zapewnia szybkie zmiany biegów dla bezproblemowej wydajności, jednocześnie dostosowując sposób dostarczania mocy do sytuacji na drodze.
Paul Barritt, Główny Inżynier Programu F-Pace SVR w Jaguar SV, powiedział: „Jako zespół jesteśmy niezwykle dumni z F-Pace SVR, więc poprawa oryginalnego modelu była zawsze trudnym zadaniem. Przejście na nową Architektura Elektrycznego Pojazdu Jaguara dała nam możliwość ponownego przemyślenia kalibracji każdego z komponentów, więc skorzystaliśmy z okazji, aby udoskonalić wrażenia z jazdy, aby były jeszcze bardziej skoncentrowane i jeszcze bardziej wysublimowane. Te tysiące drobnych zmian wynoszą F-Pace SVR na wyższy poziom.”
Napęd na cztery koła Jaguara z inteligentną dynamiką napędu jest standardowo wyposażony. Ta technologia ma przewagę napędu tylnego, aby zwiększyć zaangażowanie kierowcy i wydajność, z przewidywalnym i reaktywnym oprogramowaniem, które może niezależnie i niemal natychmiast rozdzielać moment obrotowy na przednią i tylną oś, co zapewnia lepszą kontrolę i stabilność w warunkach niskiej przyczepności. Przeprogramowany tylny elektroniczny aktywny dyferencjał zapewnia lepszą wydajność i większą pewność, gdy jest to wymagane.
Technologia zawieszenia Adaptive Dynamics zapewnia precyzyjne, dynamiczne ustawienie połączone z elastyczną jazdą. Aby to osiągnąć, technologia nieustannie analizuje przyspieszenie, kierowanie, nacisk na pedał gazu i hamulca. Czujniki wysokości w każdym rogu pojazdu mierzą pionowe ruchy nadwozia, przechyły i pochylenia 100 razy na sekundę, podczas gdy wejścia kierownicy są mierzone 500 razy na sekundę. Adaptive Dynamics wykorzystuje te dane, aby nieustannie dostosowywać sztywność tłumika w celu maksymalizacji komfortu i kontroli.
Konfigurowalne Dynamiki zwiększają atrakcyjność kierowcy, umożliwiając mu dostosowanie pojazdu do swoich osobistych preferencji, wybierając ustawienia Comfort lub Dynamic, które mają zastosowanie do mapowania gazu, punktów zmiany biegów, wysiłku przy kierowaniu i zawieszenia. Stoper, G-Meter i wykres pedałów również pomagają kierowcy monitorować wydajność w trybie Dynamic, podczas gdy Adaptive Dynamics nieustannie dostosowuje amortyzatory, aby zwiększyć komfort i smukłość, w zależności od warunków drogowych i jazdy.
Nowa rama F-Pace wspiera wprowadzenie najnowszej technologii JaguarDrive Control i nowej funkcji Auto Vehicle Hold. JaguarDrive Control obejmuje tryby Comfort, Eco, Rain-Ice-Snow i Dynamic, które mogą być manualnie wybierane przez kierowcę w zależności od warunków drogowych. Ustawienia, wybierane przez nowy pokrętło obrotowe obok zupełnie nowego selektora jazdy, optymalizują układ kierowniczy, przekładnię, gaz oraz (gdy jest to wymagane) ustawienia Adaptive Dynamics.
Auto Vehicle Hold zapewnia dodatkową wygodę i płynniejsze działanie niż konwencjonalne automatyczne utrzymywanie hamulca na wzniesieniu. Nowa technologia utrzymuje hamulce przez nieograniczony czas w momencie postoju na nachyleniu, uwalniając hamulce dopiero po naciśnięciu pedału gazu przez kierowcę, aby ruszyć.
Celowy, wyścigowy design zewnętrzny
Design nowego F-Pace SVR czerpie inspirację z doświadczeń SV w motorsporcie, z poprawioną wentylacją i korzyściami aerodynamicznymi dostarczanymi przez nowe otwory i wloty, które poprawiają chłodzenie silnika i hamulców. Zmiany te zapewniają doskonałą wydajność aerodynamiczną, w tym 35 procent redukcji siły nośnej oraz oporu zmniejszonego z 0.37Cd do 0.36Cd. Oprócz ulepszeń wydajności, te elementy również nadają bardziej zdecydowany estetyczny wygląd.
Otaczający nowy grille z emblematem SV, zmodyfikowany design zderzaka zawiera kształt X i elementy przypominające ostrza, które przecinają dolne boczne wloty powietrza. Powiększony dolny wlot poprawia przepływ powietrza, chłodząc jednostkę napędową F-Pace SVR o mocy 550 KM. Podczas gdy nowy design zapewnia korzyści wydajnościowe, to także nadaje pojazdowi bardziej atletyczny wygląd, wizualnie obniżając przód pojazdu.
Większy otwór jest otoczony powiększonymi bocznymi wlotami, które pomagają kierować powietrze do nadkoli w celu poprawy chłodzenia hamulców. Otwory wykończone są siatką inspirowaną rekordowym modelem Jaguar XE SV Project 8, odzwierciedlającym linię modeli Jaguar SV o wysokich osiągach. Nowy, rozciągnięty element w kształcie przekątnej dostarcza więcej powietrza do hamulców i silnika, a także wpływa na dynamiczny wygląd pojazdu, nadając Jaguarowi F-Pace SVR szerszą i niższą pozycję.
Nowe smukłe tylne światła mają charakterystyczną podwójną grafikę chicane Jaguara – po raz pierwszy zaprezentowaną w całkowicie elektrycznym modelu I-PACE – która podkreśla szerokość pojazdu. Nowy wygląd dopełnia zaktualizowane logo SVR, a cztery końcówki wydechu są umieszczone w dolnym zderzaku, co przypomina o dostępnych osiągach.
Nowy F-Pace SVR jest również dostępny z nowym wzorem felg ze stopów odlewniczych o średnicy 22 cali. Pięcio-ramienna konstrukcja wykończona jest w czarnym połysku z szarymi wstawkami, których szary odcień odpowiada innym wykończeniom zewnętrznym na elementach takich jak boczne wloty powietrza i wykończenia nadkoli, co nadaje mu dyskretny wygląd. Całość zwieńcza nowe logo SVR umieszczone na kole.
Precyzyjnie wykonane wnętrze
Wnętrze nowego Jaguara F-Pace SVR zostało kompleksowo przekształcone, z materiałami ulepszonymi w celu podkreślenia dynamicznego charakteru nowej kabiny i jej elementów sterujących.
Wstawki w siedzeniach i drzwiach wykończone są Alcantarą, a takie elementy jak centralna skrytka i skórzana środkowa część są pokryte luksusową skórą Windsor. 12.3-calowy wyświetlacz interaktywny kierowcy HD owinięty jest Alcantarą z ebano-stebnowaniem, podczas gdy wykończenia z wzorowanego aluminium są standardowe, a włókno węglowe z otwartymi porami dostępne jako opcja.
Opcjonalne smukłe sportowe fotele ze skóry semi-anilinowej z haftowanym dziedzictwem inspirowanym wzorem diamentowym na przedniej części oparcia, mają unikalne perforacje na oparciu, podczas gdy ten sam wzór zastosowano na skórze na tylnych częściach siedzeń. Wytłoczone logo SVR na zagłówkach to ostatni akcent w wykończeniu.
Nowy selektor jazdy Jaguara ma bardziej sportowy charakter w F-Pace SVR, wykończony skórą z drobnym tłoczeniem i detalami inspirowanymi dziedzictwem, oraz wytłoczonym logo SVR, które podkreśla uwagę modelu na szczegóły. Zewnętrzna obręcz niestandardowego koła kierownicy z podzieloną obręczą jest wykończona w tym samym skórzanym wykończeniu, natomiast wnętrze koła ma unikalny delikatny czerwony stębnowanie SVR. Taktowne, cynkowo-stopowe łopatki zmiany biegów zapewniają większe zaangażowanie kierowcy podczas manualnych zmian biegów.
Obok selektora jazdy znajduje się przycisk Start oraz nowe metalowe pokrętło obrotowe – do ustawień JaguarDrive Control – które ma delikatne wykończenie dla premium wyglądu.
W sercu precyzyjnie wykonanego i luksusowego wnętrza, z nowym sportowym konsolą centralną, obejmującą opcjonalną bezprzewodową ładowarkę urządzeń oraz ulepszone przechowywanie w konsoli, znajduje się płynnie zintegrowany centralnie umieszczony 11.4-calowy zakrzywiony wyświetlacz dotykowy HD, który mieści się w eleganckiej obudowie ze stopu magnezu i zapewnia dostęp do intuicyjnego nowego systemu infotainment Pivi Pro.
Szereg zaawansowanych technologii zapewnia zdrowie i dobre samopoczucie wszystkich pasażerów. Jonizacja powietrza w kabinie poprawia jakość powietrza dzięki technologii Nanoe, która usuwa alergeny i nieprzyjemne zapachy. System teraz również zawiera filtrację PM2.5, który wychwytuje ultradrobne cząstki, aby poprawić zdrowie i dobre samopoczucie pasażerów. Klienci aktywują system, naciskając przycisk „Purify” w infotainment.
Nowoczesne technologie łączności
Nowy F-Pace SVR wyposażony jest w zaawansowaną architekturę elektroniczną pojazdu Jaguara, znaną jako EVA 2.0, która wspiera szereg nowych technologii, zapewniając, że przyszłościowy pojazd jest połączony i aktualny.
Najnowsza technologia infotainment Pivi Pro jest dostępna dzięki zupełnie nowemu 11.4-calowemu zakrzywionemu wyświetlaczowi HD. Kluczowe korzyści obejmują zwiększoną jasność – wyświetlacz jest trzy razy jaśniejszy i 48% większy – a uproszczone struktury menu pozwalają kierowcom uzyskać dostęp do 90% najczęstszych zadań z ekranu głównego w dwóch kliknięciach lub mniej.
Aby pomóc kierowcom w szybkim uzyskaniu niezbędnych informacji, nowy Jaguar F-Pace SVR wyposażony jest również w nowy 12.3-calowy interaktywny wyświetlacz dla kierowcy HD z ulepszonymi grafikami specyficznymi dla SV oraz konfigurowalnym układem, który może wyświetlać mapy na pełnym ekranie z instrukcjami krok po kroku, cyfrowymi tarczami, mediami, listą kontaktów lub informacjami infotainment. Pracując w połączeniu z opcjonalną technologią Head-up Display, nowy F-Pace SVR dostarcza kierowcom wszystkich informacji, których potrzebują, przy minimalnym rozproszeniu uwagi.
Aby zapewnić błyskawiczne uruchomienie, Pivi Pro ma dedykowane źródło zasilania, dzięki czemu jest gotowe do użycia, jak tylko klienci usiądą za kierownicą. Intuicyjny nowy system infotainment ma standardowo Apple CarPlay® i pozwala na jednoczesne połączenie dwóch telefonów przez Bluetooth. Android Auto™ jest również dostępny jako standard, w zależności od dostępności na rynku.
Opcjonalne bezprzewodowe ładowanie urządzeń z wzmocnieniem sygnału telefonu pozwala pasażerom szybko naładować swoje kompatybilne smartfony. System również zapewnia wyraźniejsze połączenia dzięki zewnętrznej antenie.
W zestawie nowych technologii wygody znajduje się funkcjonalność aktualizacji oprogramowania przez internet (SOTA), która zapewnia, że wydajny SUV zawsze korzysta z najnowszego oprogramowania. Ta technologia oznacza, że właściciele nie muszą odwiedzać dealerów, aby otrzymać aktualizacje oprogramowania dla pojazdu.
Łączność Pivi Pro zapewniana jest przez nową technologię z wbudowanymi podwójnymi kartami SIM z dwoma modemami LTE, co pozwala systemowi na jednoczesne wykonywanie wielu funkcji, takich jak streamowanie mediów i pobieranie aktualizacji SOTA, bez kompromisów w wydajności. Nowoczesna łączność zapewnia również minimalne przerwy spowodowane czarnymi plamami zasięgu, ponieważ przeskakuje między dostawcami sieci, aby uzyskać najsilniejszy sygnał.
Technologia aktywnego tłumienia hałasu na drodze jako pierwsza w segmencie nieustannie monitoruje wibracje z nawierzchni drogi i oblicza przeciwną falę dźwiękową potrzebną do usunięcia hałasu z kabiny. To zapewnia bardziej wyrafinowane wnętrze.
Dla większej wygody, zaktualizowany, drugiej generacji, noszony klucz aktywności może być używany do blokowania, odblokowywania i uruchamiania pojazdu bez potrzeby obecności konwencjonalnego klucza w pojeździe. Ładowane urządzenie pełni również funkcję zegarka i ma czas działania do siedmiu dni między ładowaniami.
Bezpieczeństwo zostało wzmocnione przez nowy tryb Guardian (tylko w Wielkiej Brytanii), który używa timera do zapewnienia dodatkowego bezpieczeństwa i spokoju podczas korzystania z aplikacji Secure. Pozwala to klientom zidentyfikować czasy, gdy pojazd będzie nieaktywny, na przykład w nocy, i otrzymywać powiadomienia na smartfon w przypadku, gdy byłby prowadzony w tym czasie – co stanowi bezpośrednie ostrzeżenie o nieautoryzowanych ruchach.
Nowy Jaguar F-Pace SVR korzysta także z zestawu zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy. W tym Clear Exit Monitor, który ostrzega zarówno pasażerów z przodu, jak i z tyłu o obecności nadjeżdżającego samochodu lub rowerzysty podczas wychodzenia z pojazdu. Adaptacyjny tempomat automatycznie utrzymuje określoną odległość od pojazdu z przodu.