Pierwszy zupełnie nowy model od czasu, gdy Ford kupił Jaguara, X-Type, wprowadzony na rynek w 2001 roku, był jednym z najmniejszych luksusowych samochodów produkowanych przez Jaguara.
Choć X-Type zbudowano na tej samej platformie co Ford Mondeo, z wyglądu były to zupełnie różne samochody.
X-Type wyróżniał się łatwo rozpoznawalnym przednim pasem Jaguara, dużą poziomą kratką i czterema okrągłymi reflektorami, zaczerpniętymi z modelu XJS.
Tył nadwozia również nosił charakterystyczne cechy Jaguara, z podwójnymi rurami wydechowymi i eleganckimi lampami tylnej.
W porównaniu do Mondeo, X-Type wyposażony był w mocniejsze silniki i standardowy napęd na cztery koła.
Sportowa limuzyna, X-Type była niezwykle przyjemna w prowadzeniu i oferowała doskonałą przyczepność nawet na mokrej lub zaśnieżonej nawierzchni. Dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu, X-Type dobrze radził sobie w zakrętach i był ogólnie zabawnym samochodem do jazdy.
Wnętrze wykończono materiałami wysokiej jakości, oferując luksusową kabinę z przednimi fotelami kubełkowymi pokrytymi skórą, systemem audio premium, automatyczną klimatyzacją i innymi udogodnieniami.
X-Type mógł pomieścić do 4 dorosłych pasażerów, jednak zmniejszone wymiary limuzyny sprawiały, że wysoki pasażerowie mogli czuć się niekomfortowo z powodu ograniczonej wysokości nad głową, nawet na miejscu kierowcy.