Model X-Type Estate był jednym z najmniej pożądanych pojazdów wyprodukowanych przez Jaguara, jednak był potrzebny na rynku, aby konkurować z niemieckimi luksusowymi kombi.
W 2004 roku Ford nadal zarządzał Jaguarem i zmusił brytyjskiego producenta do stworzenia Jaguara opartego na Mondeo, który mógłby oferować przyzwoite osiągi oraz charakterystyczny dla marki „kota” styl. Warto wspomnieć, że X-Type był najlepiej sprzedającym się Jaguarem swoich czasów w trakcie produkcji, chociaż jego sprzedaż była daleko w tyle za głównymi konkurentami.
W przeciwieństwie do wersji sedan, wersja kombi została zaprojektowana przez Iana Calluma, tego samego geniusza, który stworzył pojazdy takie jak Aston Martin Vanquish, Jaguar XK8 czy Jaguar XF. Zmienił wszystko za przednią szybą. Dłuższy dach i przeprojektowane boczne panele wymusiły całkowitą przebudowę drzwi, nie wspominając już o bagażniku.
Wnętrze, z wyjątkiem deski rozdzielczej i przednich foteli, które zostały przeniesione z sedana X-Type, zostało wzbogacone o nowe tapicerki drzwiowe i tylną dzieloną kanapę. Pojemność bagażnika wahała się między 445 litrów (15,7 cu-ft) a 1415 litrów (50 cu-ft). Dla podstawowych wersji wyposażeniowych Jaguar oferował model X-Type Estate z welurową tapicerką, podczas gdy wersja w pełni wyposażona charakteryzowała się skórzanym wnętrzem, drewnianymi wykończeniami na desce rozdzielczej i panelach drzwiowych oraz systemem nawigacji.